تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813080254




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رهبر حزب مخالف سودان در گفت‌‌وگو با فارس: نظام عمر البشیر تکفیری‌ها را وارد سودان کرد/ضرورت تشکیل حکومت انتقالی در خارطوم


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رهبر حزب مخالف سودان در گفت‌‌وگو با فارس:
نظام عمر البشیر تکفیری‌ها را وارد سودان کرد/ضرورت تشکیل حکومت انتقالی در خارطوم
یکی از رهبران حزب قومی امت سودان نظام حاکم بر سودان را فرصت‌طلب و منفعت‌خواه خواند و گفت: تنها راه حل کشور بحران‌زده سودان، تشکیل حکومت انتقالی و برگزاری انتخاباتی شفاف است.

خبرگزاری فارس: نظام عمر البشیر تکفیری‌ها را وارد سودان کرد/ضرورت تشکیل حکومت انتقالی در خارطوم



«ابراهیم الامین» یکی از رهبران حزب «قومی امت» از احزاب مخالف سودان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در خارطوم به موضوع طرح گفت‌وگوی ملی در کشورش پرداخت و گفت که حزب حاکم کنگره ملی سودان به منظور حل بحران این حزب و نه حل مشکلات این کشور بر گفت‌وگو اصرار دارد. وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو روابط خارجی سودان را غیرمتوازن خواند و گفت: روابط سودان با دنیای خارج مبتنی بر راهبرد و محاسبات دقیقی نیست و این کشور حتی نمی‌داند از رابطه با آمریکا به دنبال چیست. این معارض سودانی اوضاع کنونی کشورش را بحران‌زده خواند و گفت: حل مشکلات سودان نیاز به بررسی دقیق و اراده‌ای قوی از سوی دولتمردان آن دارد.
الامین تشکیل حکومت انتقالی و برگزاری انتخابات در سایه این حکومت در سودان را راه حل ایجاد همبستگی در این کشور دانست. وی همچنین نظام عمر البشیر را متهم به وارد کردن جریان‌های تکفیری به سودان و رشد دادن آنها کرد.
       ***متن کامل گفت‌وگو فارس با رهبر حزب مخالفان سودان در زیر آمده است***   فارس: دولت سودان برای گفت‌وگوی ملی در این کشور زمانی را تعیین کرده است، چرا از شرکت در این گفت وگوها اجتناب می‌کنید؟
الامین: مساله گفت‌وگویی نیست که از طرف دولت یا مخالفان ترتیب داده شود، بلکه نوع گفت‌وگو مهم است که باید کشورمان را از بن‌بستی که با آن روبروست، خارج کند. بسیاری از احزاب سیاسی سودان با روش انتخاب کمیته (7+7) بکارگرفته شده و همچنین طرف‌های شرکت کننده در آن مخالفند و نسبت به شفاف نبودن برنامه‌های مطرح و احتمال دخالت دولت در روند گفت‌وگو و نتایج آن معترض هستند. امروز ما به دعوت دولت سودان برای گفت‌وگو اعتمادی نداریم، چرا که دولت به همه توافق‌های پیشین متعهد نبوده و هیچ موفقیت یا فایده‌ای برای کشور نداشته است. فارس:طبق روال عادی همه گفت‌وگوها، مخالفان در ملاقات با دولت شروط خود را مطرح می‌کنند، یعنی ورود به گفت‌وگوهای ملی برای مطرح کردن شروط الزامی است، نظر شما در این باره چیست؟
الامین: زمانی ما می‌توانیم شروط خود را در جریان گفت‌وگوها مطرح کنیم که در جامعه‌ای دموکراتیک باشیم و دولت به همه تعهدهای خود در قبال شهروندان عمل کرده باشد، اما امروز دولت خارطوم به وجود بحران و فساد در کشورش اعتراف کرده است، نهادهای دولتی به وظیفه خود عمل نمی‌کنند، خدمات شهروندی نیاز به بازنگری دارد و در هر جا خبر از فساد شنیده می‌شود. شرایط حاکم بر سودان غیر عادی است، ما باید نخست اطمینان حاصل کنیم که دولت در روند ایجاد اصلاحات جدی است و اینکه می‌خواهد در پی گفت‌وگوها تحول دموکراتیک واقعی در سودان ایجاد کند، به گونه‌ای که صلح و عدالت اجتماعی محقق شود. بر اساس تجربه‌های سابقی که از دولت خارطوم داریم، امیدی نیست که مشکلات سودان از طریق گفت‌وگویی که مطرح شده است، حل شود، چرا که دولت به گفت‌وگو متوسل شده  تا زمان برگزاری انتخابات برای خود اعتماد مجدد بگیرد. فارس: حزب کنگره ملی معتقد است که شما اراده سیاسی نداشته و با خارجی‌ها ارتباط دارید و به همین دلیل مخالف حضور در گفت‌وگوهای داخلی هستید، نظر شما در این باره چیست؟

الامین: این حرفی عجیب و غریب است، اگر حزب کنگره ملی سودان به دنبال حل مشکلات همه کشور بود، آن هم در شرایطی که بحران در سودان به مرحله‌ای رسیده که همه موجودیت این کشور و نه تنها مرزهایش را تهدید می‌کند، می‌بایست احزاب معارض را رها کرده و به جای درگیر کردن خود با گفت‌وگو به ادامه حکمرانی و حل مشکلات سودان می‌پرداخت. اما سوال اینجاست که چرا حزب کنگره ملی اصرار بر گفت‌وگو دارد، باید جواب داد حزب کنگره ملی برای حل مشکل خود و نه حل مشکل کشور در پی برگزاری گفت‌وگو است و این تفاوت آشکار است، معارضان سودانی از حل بحران سودان سخن می‌گویند اما حزب حاکم درصدد خوب جلوه دادن گفت‌وگو برای حل مشکل حزبی خویش است. این کنگره ملی بود که قضیه سودان را در محافل کشورها و نهادهای مختلف مطرح کرد و موجب شد که خارجی‌ها در تصمیم‌گیری‌های سودان دخالت بزرگ داشته باشند، بنابراین سودان اگر بخواهد از گذشته عبرت بگیرد، باید دعوت به گفت‌وگویی فراگیر با حضور گسترده احزاب داشته باشد، به گونه‌ای که این گفت‌وگو در سایه دولت انتقالی برگزار شود. فارس: در داخل حزب قومی امت هم اختلاف بر سر مشارکت یا عدم مشارکت در گفت‌وگو وجود دارد، نظر شما در این باره چیست؟
الامین: بله در داخل حزب امت و داخل حزب حاکم سودان و همه احزاب سیاسی این کشور اختلاف نظر وجود دارد، با توجه به بحرانی که کشور و احزاب سیاسی با آن گریبانگیر هستند، نظرات ضد و نقیضی مطرح می‌شود ، اما از حل مشکل سودان سخن می‌گوییم، از انحلال حزب سیاسی مشخصی حرف نمی‌زنیم و گفت‌وگو نباید به خاطر منافع معارضان یا دولت باشد، در گفت‌وگو باید قضیه منافع کشور مطرح باشد.

فارس:سید صادق المهدی، رئیس حزب قومی امت در پی تلاش برای انتقال گفت‌وگوها به خارج از سودان است، چرا که آن گونه که برخی می‌گویند، او می‌خواهد کرزی سودان باشد و رئیس جمهوری شود که جامعه بین المللی آن را انتخاب کرده است، نظر شما در این باره چیست؟
الامین: این سخن‌ها هیچ ارزشی ندارد، ما اکنون از مرحله جدیدی سخن می‌گوییم که در آن حرف اصلی و قاطع را مردم سودان می‌زنند و باید شاهد تحول دموکراتیک واقعی در کشور باشیم، بنابراین سخن گفتن از کرزی و دیگران، برای فرار از پیدا کردن راه حل برتر برای حل بحران سودان است. ما پیشنهاد می‌دهیم که دولت انتقالی بزرگی با مشارکت گسترده احزاب سیاسی تشکیل شود و در آن تصمیم‌های مورد توافق به اجرا درآید که از جمله آن برگزاری انتخابات شفاف است.
فارس:برخی اخبار حاکیست که جنبش مردمی سودان احتمالا در گفت‌وگوهای ملی این کشور شرکت می‌کند، موضع شما در این باره چیست؟
الامین جنبش مردمی و حزب امت پیش از این هم به توافق‌هایی جزیی با شمار زیادی از احزاب سیاسی سودان رسیدند، اما نتیجه آن چه بود؟، به هدفی که می‌خواستیم، نرسیدیم، مشکلات سودان تنها با حضور گسترده احزاب سیاسی و رسیدن آنها به دیدگاه واحد مشترک و شفاف امکان‌پذیر است و اینکه راه حل‌ها برای حل بحران سودان و نه حل بحران دولت یا مخالفان باشد.
فارس:در پی اقامت الصادق در قاهره، موسسات حزب قومی امت کاملا سردرگم هستند، اکنون تصمیم‌گیری‌های حزب به دست الصادق است؟
الامین:اگر عیب و ایرادی در حزبی مشخص وجود دارد در داخل نهادهای مربوط به آن حل خواهد شد و امکان حل مشکلات از طریق رسانه‌ای کردن آن وجود ندارد.

فارس:نظر شما درباره اوضاع کنونی سودان چیست؟ الامین: اوضاع سودان بحرانی است و نیاز به بررسی دقیق و اراده بسیار قوی برای حل مشکلات خود دارد.
فارس: نظر شما درباره روابط خارجی سودان چیست؟ الامین:روابط خارجی سودان نابرابر است و مبتنی بر راهبردها و محاسبات دقیق در راستای منافع این کشور نیست، بلکه عمده روابط خارجی سودان، احساساتی و قابل تغییر در هر لحظه است.
فارس:اکنون تلاش‌هایی برای نزدیکی بین دولت خارطوم و آمریکا صورت می‌گیرد، نظر شما در این باره چیست؟
الامین: آمریکا راهبردی آشکار و بررسی شده برای خود در همه جهان دارد و می‌داند که چه چیزی از سودان و غیر سودان می‌خواهد، اما متاسفانه سودان نمی‌داند که چه چیزی از آمریکا می‌خواهد.
فارس:دولت سودان در حال تنگ کرده عرصه بر گروه‌های تندرو در این کشور است، نظر شما در این باره چیست؟ الامین : این دولت سودان بود که گروه‌های تندرو تکفیری را وارد این کشور کرده و در زمان انقلاب نجات ملی سودان در سال 1989 این گروه‌ها را پرورش داد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، «عمر البشیر»، رئیس جمهور سودان چهارمین دوره ریاست جمهوری خود را دو ماه پیش آغاز کرد. عمر حسن احمد البشیر رئیس جمهور کنونی و رئیس حزب کنگره سودان در سال 1989 زمانی که یک سرهنگ ارتش سودان بود رهبری کودتای بدون خونریزی را برعهده گرفت و موفق به برکناری صادق المهدی، نخست وزیر منتخب وقت شد و به قدرت رسید. وی پس از به قدرت رسیدن خود را به عنوان رئیس «شورای رهبری انقلاب نجات ملی» منصوب کرد و قدرت قانون‌گذاری و اجرایی از جمله ریاست جمهوری، نخست وزیری، فرماندهی نیروهای مسلح و وزارت دفاع را به دست گرفت. البشیر در 16 اکتبر 1993 بعد از انحلال شورای رهبری انقلاب برای نجات ملی به عنوان رئیس جمهور سودان منصوب شد و قدرتش را افزایش داد. وی به خاطر ایفای نقش در حوادث و درگیری‌ها در دارفور که باعث کشته شدن 200 هزار تن شد مورد انتقاد سازمان‌های جهانی قرار گرفت و در نهایت در سال 2004 با امضای توافقنامه‌ای، به جنگ داخلی بین جنوب و شمال سودان پایان داد. دیوان بین المللی کیفری مستقر در لاهه در 4 فوریه سال 2009 میلادی در اقدامی بی‌سابقه و برای اولین بار حکم بازداشت عمر البشیر را به اتهام ارتکاب به «جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت» در دارفور، صادر کرد و رئیس جمهور سودان هم در واکنش به این حکم 13 سازمان عمده بین المللی امدادرسانی را که در منطقه دارفور به کمک رسانی به مردم جنگ‌زده می‌پرداختند، از آن کشور اخراج نمود. کشور سودان در 9 ژانویه 2011 در یک همه‌پرسی تجزیه شد و سودان جنوبی از این کشور جدا گردید. تحلیلگران معتقدند پس از جدایی جنوب سودان از این کشور البشیر بخش زیادی از منابع اقتصادی خود را از دست داد و به همین علت در صدد نزدیک شدن به کشورهایی مانند عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس برآمد تا به اقتصاد بحران‌زده این کشور غلبه کند. به گفته تحلیلگران یکی از دلایل مهم نزدیک شدن البشیر به عربستان و فاصله گرفتن از ایران در همین نکته نهفته است. البشیر با نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور که از 13 تا 16 آوریل گذشته ( 24 تا 27 فروردین) برگزار شد با تقریبا 95 درصد آراء پیروز این انتخابات لقب گرفت. وی که در میان احزاب اسلامی سودان جایگاهی ندارد با کمک 2 میلیاردی عربستان به پیروزی رسید. این درحالی بود که احزاب مخالف این کشور شرکت در انتخابات را تحریم کرده بودند. سودان از اولین کشورهایی بود که با آغاز حملات هوایی عربستان موسوم به عملیات «طوفان قاطعیت» علیه یمن در 25 مارس(6 فروردین)به منظور کمک به عربستان به ائتلاف عربی پیوست. تحلیلگران سیاسی معتقدند عمر البشیر هیچگاه به فکر وحدت سودان نبوده و در مقابل باقی ماندن در راس قدرت تن به تجزیه ذلت بار سودان داد و در واقع سودان را در مقابل تمدید ریاست جمهوری خود تجزیه کرد به طوری که اکنون سودان جنوبی به پایگاهی محکم برای رژیم صهیونیستی تبدیل شده و حضور صهیونیست‌ها در نیل علیا، امنیت آبی 10 کشور اطراف نیل را تهدید می‌کند. بر اساس گزارش‌ها، جریان‌های تکفیری در سودان  دارای نقش کمی هستند. گروه انصار السنه در سودان  گروهی بسیار تندرو  و مورد حمایت برخی از حلقات دولتی نیز هست و اکنون نیز در  داخل دولت این کشور نفوذ پیدا کرده  است. این نفوذ بویژه در وزارت فرهنگ و اوقاف این کشور و همچنین در مسائل دینی دولتی مشهود است. این جریان‌ها  اندک اندک در حال نفوذ بیشتر در  سودان هستند، آنها اکنون دارای نفوذ بیشتر شده‌اند و حتی اجازه فعالیت‌های علنی جمهوری اسلامی ایران را نمی‌دهند و با آن برخود می‌کنند. آنها در شرایط کنونی  علیه فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران عمل و به دولت سودان فشار می‌آورند، حتی شعبه نمایندگی فرهنگی ایران در یکی از مناطق پایتخت را بسته‌اند، در هر حال فعالیت‌های سلفی‌های تندرو در سودان، رو به گسترش است. انتهای پیام/

94/05/21 - 09:37





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن