تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837962370
یحیی سکوت نکرد!
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
یحیی سکوت نکرد!
«یحیی سکوت نکرد» به طرز عجیبی تجسم تصویری این شعر فروغ فرخزاد است ، هفت سالگی به عنوان آغاز فرایند تصمیم گیری و انتخاب و افتادن در مسیر باید ها و نبایدها در فیلم "کاوه ابراهیم پور" به خوبی نمایش داده می شود.
برترین ها - ایمان عبدلی: ای هفت سالگی، ای لحظه های شگفت عظیمت، بعد از تو هرچه رفت در انبوهی از جنون و جهالت رفت... (فروغ فرخزاد)
«یحیی سکوت نکرد» به طرز عجیبی تجسم تصویری این شعر فروغ فرخزاد است ، هفت سالگی به عنوان آغاز فرایند تصمیم گیری و انتخاب و افتادن در مسیر باید ها و نبایدها در فیلم "کاوه ابراهیم پور" به خوبی نمایش داده می شود ،یحیی اگر سکوت می کرد حالا عمه در خانه بود و طعم اسارت را نمی چشید، یحیی اگر سکوت می کرد، حالا تنها نبود سرپناهی داشت تکیه گاهی داشت، اما یحیی سکوت نکرد ؛چون نادانسته قضاوت کرد و حکم داد و بدتر از آن مداخله کرد (در نریشن پایانی یحیی حسرت می خورد کاش به تلفن دست نمی زد)، کاری که خیلی از بزرگترها می کنند و می دانند می کنند، گناه یحیی شاید کمتر باشد ندانست و کرد، او کودکانه در پی کشف جهان پیرامونش بود با همان گوشی پزشکی که دائما همراهش حمل می کند نبض دنیا را می گیرد.
باغچه ای که مدفن ندانم کاری هاست ، زمین ، دیوار و...او می خواهد سر از دنیا در بیاورد اما نمی داند، آدرس غلط های پیرامون او را به اشتباه می اندازد،او نمی داند چرا نوجوان های کوچه نگاه تملک طلبانه به لیلا دارند (چه نام درستی را روی این کاراکتر گذاشته اند) او در پی حقیقت است اما دچار جهل می شود، فیلمساز با این ترفند یک بیماری عمومی را متذکر می شود ،اما چگونه می شود داستانی را جذاب تعریف کرد وقتی که پایانش را در ابتدا می دانیم ،همان چیزی که فیلم مورد بحث را از دیگر فیلم های روی پرده متمایز می کند.
در سکانس ابتدایی با تصاویری اسلوموشون پایان داستان را می بینیم، اما چگونگی رسیدن به این پایان را نمی دانیم ، نکته ی مهم در پرداخت داستان انتخاب زاویه ی اول شخص ،برای روایت است ،مخاطب تمامی ماجراها را از زاویه نگاه یحیی می بیند ،حتی نوع قاب بندی ها هم متناسب با فیزیک کودک داستان طراحی شده است به عنوان مثال: در سکانس کشف اتاق در بسته ما تا ارتفاع طاقچه را بیشتر نمی بینیم، همین فرایند در نوع موسیقی استفاده شده در فیلم رعایت شده، موسیقی با ضرباهنگی تند برای القای حس تشویش در سکانس باغچه در شب بارانی و یا موسیقی اصیل ایرانی در سکانس های کشف و شهود در خانه ی پر رمز و راز که موجب تمرکز بیننده می شود، این تمهیدات همه در جهت فضا سازی است حتی خط سیر اصلی داستان برخلاف عمده ی فیلمهای سینمای هنر و تجربه زبانی قصه گو دارد و جذابیت و کشش در زمان مناسب در فیلمنامه کاشته شده است ،یحیی در ابتدا هیچگونه غرابتی با عمه اش ندارد.
ما این حس بی اعتمادی را در همان سکانس زیر زمین در می یابیم؛ از خلال دیالوگ ها و پس از مدتی رابطه عاطفی دو پرسوناژ اصلی داستان با ظرافت و به مرور گرم می شود، نقطه ی اوج این ارتباط فصل آتش سوزی است که یک عامل بیرونی و یک دشمن مشترک عمه و برادر زاده را به هم نزدیک می کند، از طرفی همان عوامل بیرونی مدام رابطه را تهدید می کنند؛ نوجوانان سرگردان در کوچه که نمادی از اجتماع سرکوب شده هستند به عنوان ماکت در فیلمنامه قرار داده شده اند (به ساختار تملق پرور نوجوانان در حین بازی توجه کنید) فیلم دو غافلگیری عمده دارد.
یکی بازی "ماهان نصیری" در نقش یحیی است که از فرط خوب بودن ما را به لحظات طلایی سینمای کودک در دهه ی شصت و هفتاد می برد و دیگری بازگشت قدرتمند "فاطمه معتمد آریا" است که موفق می شود نقش چند لایه و ظریف ودر عین حال دوگانه را به درستی اجرا کند.
چند بازیگر در سینمای ایران داریم که می توانند همزمان نگاه ،دیالوگ گویی و زبان بدن را به درستی و توامان اجرا کنند؛ ( رفت و برگشت معتمد آریا، شیوه ی دیالوگ گویی اش و همچنین نگاه کنترل گری که به یحیی دارد همه دریک سکانس به درستی اجرا می شود – سکانس زن و شوهر خواهان سقط) و البته نباید از قدرت کارگردانی ابراهیم پور غافل شد مطمئنا در بازی گرفتن از نصیری عوامل سازنده رنج زیادی متحمل شدند در سکانس ورود یحیی به اتاق خواب آن اسکلتی که در گوشه ی اتاق گنجانده شده و بازی توامانی که با نور و تاریکی شده و حرکت چشمان کودک که ترس در آن نهفته است بی نهایت درخشان است حیف بود اگر سوژه ی اینچنینی در پرداختی کلیشه ای و از سر رفع کنی هدر می رفت آنطور که شنیده شده سوژه بی ارتباط با تجربیات کودکی سازنده نیست.
فرض کنید که ما در لوکیشینی ثابت و قصه ای اینچنینی با داستانی خالی از زمینه های اجتماعی مواجه می شدیم، آن وقت با فیلمی به شدت کسل کننده طرف بودیم. اگر داستان گریزی به مساله ی تاریکی مثل "سقط جنین" نداشت ،اگر لیلا به عنوان کسی که در جایگاه خودش قرار ندارد درفیلمنامه حضور نداشت اگر فیلم گریزی به جامعه ی مرد محور نمی زد (تمایل شدید برای فرزند پسر و از دست رفتن مادرمسعود ) فیلم اثری معمولی در میان خیل آثار متوسط سینمای داخلی بود در واقع اعتبار فیلم به همین دغدغه محوری و زنده بودن قصه اش است؛ ارتباط ارگانیک درام در لایه های زیرین با اجتماع ،به طوری که گل درشت و شعار زده نیست در کنار نگاه نقادانه ی فیلمساز در بافت اثر جای گرفته و داستان دراماتیکش با آن وجه جست و جو گرانه به خوبی در طرح نقدهایش موفق عمل می کند.
ذکر ظرافت های فیلم شاید جذابیت تماشای آن را افزایش دهد ،یحیی را در چند سکانس در حال کلنجار رفتن با قفلی بسته میبینیم، این قفل تا زمانی که راز عمه به طور کامل فاش نشده یادآوری می شود ؛قفل به نشانه ی راز ،راز چون ابهام دارد آمیخته به ترس است، نشانه های ترس در خانه قرار گرفته؛ نور کم ،اسکلت ،مار و جنینی که در شیشه ی الکل هستند و لباس عروسی که در سطل زباله قرار میگیرد (استفاده ی مناسب از اشیا و میزانسن آنها)،انتخاب درست لباس کاراکترها؛ یحیی پیراهنی مردانه به تن دارد و در سطح رویی خود ذهن ما را با یک تضاد آماده می کند، حال تصور کنید تی شرت جایگزین این پیراهن می شد به همین سادگی یحیی وجهی فانتزی پیدا می کرد و ما نمی توانستیم کاراکتر کنجکاوش را باور کنیم.
همین تکنیک در مورد مرد همسایه که با دمپایی حضور دارد به ما حسی از شلختگی و غیرقابل اعتماد بودن القا می کند،آرایش اغراق آمیز لیلا که خبر از عقیم ماندن زنانگی اش می دهد و آشفتگی آقای دکتر که او را در جایگاهی نامتوازن قرار می دهد و موهای سپید عمه که بر راز آلودگی اش می افزاید ،خانه ای که گل ها در آن پا نمی گیرند و اتاق بچه ناکام بوده است ،گویی همه چیز در این خانه عقیم است و کارگردانی که با تاکید بر نماهای باز فرصت مکاشفه را به بیننده می دهد او می توانست رازی از قصه را پنهان کند و با گره افکنی جذابیت ایجاد کند اما ازهمان ابتدا رو کار می کند و حتی با خساست از کلوزآپ استفاده می کند که روایت بی طرفانه تر باشد ،برای دیدن یک فیلم خوب چند دلیل لازم است ؟ آن هم از یک کارگردان فیلم اولی.
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]
صفحات پیشنهادی
یک دورهمی با بچههای «یحیی سکوت نکرد»
یک دورهمی با بچههای یحیی سکوت نکرد شناسهٔ خبر 2874988 - سهشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۳۳ هنر > سینمای ایران دستاندرکاران فیلم سینمایی یحیی سکوت نکرد که در حال حاضر در گروه هنر و تجربه روی پرده است درباره روند ساخت و اکران اثر صحبت کردند به گزارش خبرنگار مهر نشست خبری ففاطمه معتمدآریا و «یحیی سکوت نکرد»
فاطمه معتمدآریا و یحیی سکوت نکرد انرژی فاطمه معتمدآریا در سالهای دوریاش از سینما ذخیره شده و حالا دومین حضور این بازیگر بعد از دوره دوری در گروه هنر و تجربه بر پرده سینماها به نمایش درآمده عجیب اینکه در تیزرهای تلویزیونی این فیلم اجازه حضور او را ندادهاند روزنامه شرقکاوه ابراهیمپور: «یحیی سکوت نکرد»برای شعور تماشاگر احترام ویژهای قائل شد
کاوه ابراهیمپور یحیی سکوت نکردبرای شعور تماشاگر احترام ویژهای قائل شدکارگردان فیلم سینمایی یحیی سکوت نکرد گفت ویژگی متفاوت این اثر با سایر فیلمهایی که با محوریت کودکان ساخته میشود احترام به شعور تماشاگر از همان ابتدای فیلم است به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد کاوه ابراهیم&نشست خبری فیلم یحیی سکوت نکرد
نشست خبری فیلم یحیی سکوت نکرد نشست خبری فیلم «یحیی سکوت نکرد» باحضور فاطمه معتمدآریا کاوه ابراهیم پور کارگردان تینا پاکروان تهیهکننده و ماهان نصیری بازیگر خردسال فیلم پیش از ظهر امروز سه شنبه 13 مرداد در نشر ثالث برگزار شد عکاس علیرضا خضرائی ۱۳۹۴ ۰۵ ۱تصاویر/ نشست خبری فیلم یحیی سکوت نکرد
تصاویر نشست خبری فیلم یحیی سکوت نکرد نشست خبری فیلم یحیی سکوت نکرد به کارگردانی کاوه ابراهیم پور صبح امروز سه شنبه با حضور خبرنگاران رسانه ها در محل نشر ثالث برگزار شد ۱۴ ۰۵ ۱۳۹۴ - ۲۲ ۴۵اخبار ایران و جهان | - نشست خبری فیلم یحیی سکوت نکرد
نشست خبری فیلم یحیی سکوت نکرد نشست خبری فیلم یحیی سکوت نکرد به کارگردانی کاوه ابراهیم پور صبح امروز سه شنبه با حضور خبرنگاران رسانه ها در محل نشر ثالث برگزار شد ابوالفضل عرب جوادی ۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۱۳ ۰۷وقتی «واقعیت» زیر تیغ شایعات جان می دهد!/سکوت رسانه های رسمی تنور شایعات شبکه های اجتماعی را داغ می
وقتی واقعیت زیر تیغ شایعات جان می دهد سکوت رسانه های رسمی تنور شایعات شبکه های اجتماعی را داغ می کندمعمولا در چنین حوادثی صدا وسیما ابتدا سیاست سکوت و سپس تزریق قطره چکانی و دیرهنگام اطلاعات را در پیش می گیرد سیاستی ناکام که قدرت بازیگران میدان شایعه پراکنی در شبکه های مجازی رااختصاصی فارس فیلمبرداری صحنه اعدام در «رسوایی 2»/ کوچ عوامل دهنمکی از امام زاده یحیی به چیتگر
اختصاصی فارسفیلمبرداری صحنه اعدام در رسوایی 2 کوچ عوامل دهنمکی از امام زاده یحیی به چیتگربه گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس قصههای فرعی در رسوایی 2 نقش پررنگی دارند در یکی از این قصه ها قرار است صحنه اعدام فردی به نام کامبیز فیلمبرداری شود رامین راستاد نیز ایفاگر این نقدر گفتوگو با کارشناسان مطرح شد چالشهای مواجهه با حقوق بشر غربی/ کشتار انسانهای بیگناه و سکوت حقوق بشر
در گفتوگو با کارشناسان مطرح شدچالشهای مواجهه با حقوق بشر غربی کشتار انسانهای بیگناه و سکوت حقوق بشرحقوق بشر غربی در بسیاری موارد آن اندازه که برای حیوانات و همجنسگرایان ارزش قائل است برای انسانهای جهان سومی ارزش قائل نیست و در مقابل کشتار انسانهای بیگناه صرفاً یک نظارشهدا! از بس عظمت دارید، اصفهان ما در «سکوت» است!
شهدا از بس عظمت دارید اصفهان ما در سکوت است استان اصفهان از روز شنبه میزبان ستاره های آسمان زمین خواهد بود میزبان پرستوهایی که بعد از سالها غربت سرانجام به سرزمین مادریشان کوچ کرده اند اما در شهر هیچ خبری نیست به گزارش فرهنگ نیوز کلاس اول دبستان را به خوبی یادم هست دو«سکوت وقیحانه رسانههای تحت سلطه» را بشکنیم لزوم «واکنش سریع اهل فرهنگ» به محاصره 4 ساله م
سکوت وقیحانه رسانههای تحت سلطه را بشکنیملزوم واکنش سریع اهل فرهنگ به محاصره 4 ساله مناطق شیعهنشینبا چهار ساله شدن محاصره مناطق شیعهنشین در سوریه و بعد از به تعبیر رهبر انقلاب سکوت وقیحانه رسانههای تحت سلطه در قبال این موضوع واکنش سریع اهالی فرهنگ شاعران به این مسئله با توجهمستندی که در سکوت کامل خبری ساخته شد انتقاد دوباره مایکل مور از سیاستهای جنگ طلبانه آمریکا/«بعد از این ب
مستندی که در سکوت کامل خبری ساخته شدانتقاد دوباره مایکل مور از سیاستهای جنگ طلبانه آمریکا بعد از این به کجا تجاوز خواهید کردمایکل مور مستند جدید خود تحت عنوان بعد از این به کجا تجاوز خواهید کرد را به طور مخفیانه و در سکوت کامل خبری ساخته و اینبار سیاستهای جنگطلبانه سیاستمداراگروهی می خواستند فاجعه کنسولگری مزار شریف برای همیشه مسکوت بماند
حسن برزیده در جمع گروهی از مدیران فرهنگی بیان کرد گروهی می خواستند فاجعه کنسولگری مزار شریف برای همیشه مسکوت بماند خبرگزاری پانا حسن برزیده کار گردان فیلم سینمایی مزار شریف معتقد است که این فیلم حاصل زحمت بسیاری است و ما باید از همه آنها تشکر کنیم مزار شریف سوژه خیلی حساسی داریحییپور به فارس خبر داد عروسکهای جدید کانون در دست طراحی است/ واسپاری تولید «دارا و سارا» به تولیدکننده داخل
یحییپور به فارس خبر دادعروسکهای جدید کانون در دست طراحی است واسپاری تولید دارا و سارا به تولیدکننده داخلیمعاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت کانون چند شخصیت دیگر را نیز در دست طراحی دارد که از ابتدا با ساخت فیلم و کتاب به مخاطب معرفی خواهند شد و بعد از آن فیزاکران «سکوت رعنا» بعد از حضور جهانی/ «آ اول» را میسازم
بهزاد رفیعی در گفتگو با مهر اکران سکوت رعنا بعد از حضور جهانی آ اول را میسازم شناسهٔ خبر 2870392 - شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۳ هنر > سینمای ایران بهزاد رفیعی از اکران عمومی سکوت رعنا بعد از حضور بین المللی این فیلم در جشنواره ها خبر داد بهزاد رفیعی کارگردان سینما درفارس گزارش میدهد مسکوت ماندن جلسات حفظ قرآن و برگزاری همایشهایی برای احیای آن
فارس گزارش میدهدمسکوت ماندن جلسات حفظ قرآن و برگزاری همایشهایی برای احیای آنسازمان دارالقرآن دو سال گذشته اقدام به برگزاری 50 جلسه ثابت و محوری حفظ قرآن کریم کرد اما با ناکام ماندن و عدم موفقیت در این طرح همایشهایی برای تشویق حافظان متخصص به جلسهداری تدارک دید به گزارش خبرنحسن برزیده در جمع گروهی از مدیران فرهنگی بیان کرد: گروهی میخواستند فاجعه کنسولگری «مزار شریف» برای
حسن برزیده در جمع گروهی از مدیران فرهنگی بیان کرد گروهی میخواستند فاجعه کنسولگری مزار شریف برای همیشه مسکوت بماندکارگردان فیلم سینمایی مزار شریف معتقد است که این فیلم حاصل زحمت بسیاری است و ما باید از همه آنها تشکر کنیم مزار شریف سوژه خیلی حساسی دارد که پرداختن به آن بسیار با دق-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها