تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر با اين شمشيرم بر بينى مؤمن بزنم كه مرا دشمن بدارد با من دشمنى نمى كند و اگر هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820041001




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بايد در هر زمان، موضوع اساسي و اولويت ما توليد داخل باشد/ساخت کشتي نيازمند اعتبار سالانه يک ميليارد دلاري


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۸ مرداد ۱۳۹۴ (۱۶:۱ب.ظ)
بايد در هر زمان، موضوع اساسي و اولويت ما توليد داخل باشد/ساخت کشتي نيازمند اعتبار سالانه يک ميليارد دلاري موج - دبير شوراي عالي صنايع دريايي گفت: اين‌جانب اعتقادي به دوران قبل از تحريم و يا پس از تحريم ندارم. مسوولان رده بالاي کشور و رهبري بارها بر توليد داخل تأکيد داشتند و بايد در هر مقطعي از زمان، موضوع اساسي و اولويت ما توليد داخل باشد.
به گزارش خبرگزاري موج، احمد رفعت، دبير شوراي عالي صنايع دريايي، امروز، يکشنبه، ۱۸ مرداد، در هفتمين نشست صنايع دريايي با موضوع «وضعيت صنايع دريايي در دوران پس از تحريم» اظهار کرد: اين‌جانب اعتقادي به دوران قبل از تحريم و يا پس از تحريم ندارم؛ مسوولان رده بالاي کشور و رهبري بارها بر توليد داخل تأکيد داشتند و بايد در هر مقطعي از زمان، موضوع اساسي و اولويت ما، توليد داخل باشد.
وي افزود: طبق تعاريف اقتصاد مقاومتي، اقتصاد ما بايد درون‌زا باشد، در حالي که تاکنون برون‌زا بوده است، اما؛ بايد ابزار ضروري براي توليد داخل را فراهم کنيم.
دبير شوراي عالي صنايع دريايي تأکيد کرد: بايد با نگاه توليد داخل به بازارهاي خارجي هم توجه داشت، اما؛ متأسفانه همواره به اسم صادرات، واردات را تشويق مي‌کنيم و در عمل توليد داخل در مقابل واردات مغفول مي‌ماند.
رفعت به قانون استفاده حداکثري از توانمندي داخل اشاره کرد و گفت: متأسفانه ما به اين قانون توجهي نکرده‌ايم؛ در صنايع کشتي‌سازي فاز جديدي آغاز نشده است و کماکان مونتاژکار هستيم و اين نماد نقض قانون مذکور است.
وي تأکيد کرد: به عنوان مثال حتي يک پيچ کشتي آفروماکس که ما مدعي توليد داخل آن هستيم، در داخل توليد نشده است، يک پيچ کشتي ايران-اراک را در داخل توليد نکرديم و همه را وارد و سرهم کرديم و مدعي توليد داخل هستيم.
دبير شوراي عالي صنايع دريايي با تأکيد بر اين که به اسم سرمايه‌گذاري خارجي نبايد واردات را تشويق کرد، اظهار داشت: صنعت کشتي‌سازي ما به مونتاژ ختم شده است در حالي که هدف توليد، قدرتمند شدن زنجيره تأمين است.
رفعت بيان کرد: بانک مرکزي و ارگان‌هاي نظارتي بايد در اين عرصه وارد شوند و پيگيري کنند که چرا قوانين حمايت از ساخت داخل پياده نمي‌شود.
دبير شوراي عالي صنايع دريايي اظهار داشت: بعد از ۴۰ سال فعاليت صنعت کشتي‌سازي در ايران، هنوز به دنبال جذب سفارش آن‌هم از طريق رابطه هستيم.
وي تأکيد کرد: اگر قانون استفاده حداکثري از توانمندي داخل اجرا شود سالانه ۳۰۰ هزار شغل در کشور ايجاد مي‌شود که حدود ۴۰ هزار شغل آن در بخش صنايع دريايي خواهد بود.
دبير شوراي عالي صنايع دريايي گفت: به‌ تازگي مبلغ يک ميليارد دلار تسهيلات از محل صندوق توسعه ملي براي صنايع دريايي با همکاري وزير صنعت اختصاص يافته است؛ همين‌جا تأکيد مي‌کنيم اجازه نمي‌دهيم از اين رقم حتي يک ريال هم به واردات اختصاص يابد.
رفعت با بيان اين که ظرفيت ساخت داخل ۶۵ درصد يک شناور در کشور فراهم است، گفت: کشتي‌سازي‌هايي نظير صدرا، ايزو ايکو و اروندان امکان ساخت انواع کشتي‌ها را دارند.
در اين نشست همچنين محمد سعيد سيف گفت: در دوران تحريم، کشتي‌سازي ما تعطيل نشدند و کشتي‌هايي نظير ايران - اراک، ايران - شهرکرد و يا يدک‌کش‌ها همه در همين دوران تحريم ساخته شد.
وي با بيان اين که سهم صنايع دريايي از GDP کشور ناچيز است، گفت: يک درصد از سهم GDP کشور مربوط به صنايع دريايي شامل ساخت و توليد است.
دبير ستاد توسعه فناوري صنايع دانش‌بنيان دريايي با تأکيد بر اين که لازم است سهم ساخت شناور در کشور را گسترش دهيم، گفت: بيش از يک درصد ناوگان دريايي دنيا متعلق به ايران است.
وي اظهار داشت: در سياست‌هاي کلان برنامه ششم در چند بند به موضوعات دريايي اشاره شده است.
سيف ادامه داد: از نظر رشد علمي در سال ۲۰۱۴ ميلادي رتبه ايران در حوزه مهندسي دريايي دنيا رتبه يازدهم بود و در اين عرصه به کشورهاي آلمان و فرانسه نزديک بوديم؛ از نظر تربيت مهندسي دريا نيز بعد از کشورهاي روسيه و آمريکا رتبه سوم را در دنيا داريم.
دبير ستاد توسعه فناوري صنايع دانش‌بنيان دريايي با بيان اين که نقشه راه فناوري‌هاي دريايي در حال ترسيم است، گفت: اين موجب مي‌شود سرمايه‌گذاري در اين صنعت هدفمند و با نقشه انجام شود و پروژه‌هاي تحقيقاتي جهت مشخص داشته باشند.
وي به دستاوردهاي صنايع دريايي اشاره کرد و گفت: طراحي و ساخت ناو نظامي، طراحي و احداث بنادر و طراحي و ساخت شناورهاي تحقيقاتي از دستاوردها در اين عرصه است.
سيف اظهار داشت: کمبود نقدينگي بنگاه‌هايي کوچک و متوسط فعال دريايي، تأخير در تأمين اعتبار و گشايش اعتبارات اسنادي در کنار عدم همکاري بانک‌ها و شرکت‌هاي بيمه، از چالش‌هاي صنايع دريايي است.
وي با بيان اين که ۶۰ درصد قيمت کشتي مشمول مواد و تجهيزات آن است، گفت: صندوق توسعه ملي تخصيص خاصي به بحث صنايع دريايي نداشته است و هيچ رديف مشخصي براي تسهيلات صنايع دريايي نداريم، در اين عرصه فقط در چند سال اخير وجوه اداره شده سازمان بنادر و دريانوردي مطرح بوده است.
دبير ستاد توسعه فناوري صنايع دانش‌بنيان دريايي با بيان اين که يک درصد متوسط جمعيت کشور در سواحل استقرار يافته‌اند، گفت: بنادر و خدمات دريايي بايد درآمدزا باشند.
وي با بيان اين که ۳۰ هزار شناور ثبت شده در کشور داريم، گفت: از اين رقم ۱۱۰۰ فروند آن کشتي‌هاي بزرگ هستند که بايد سالانه به روز شوند.
سيف بيان کرد: لازم است سالانه يک ميليارد دلار در ساخت کشتي سرمايه‌گذاري شود، همان‌طور که براي ۵ دکل حفاري يک ميليارد دلار سرمايه‌گذاري شد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن