محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845630849
جای خالی زنان میانسال در فیلمنامه
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
جای خالی زنان میانسال در فیلمنامه
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 مرداد 1394 ساعت 02:30 | شماره خبر : 2048288859672305656 تعداد بازدید: 1
پ پ
در حالیکه در دنیا آثار دراماتیک ارزشمند و ماندگاری بر اساس شخصیتهای زن میانسال شکل و جان میگیرد، اما از این دست نقشها و شخصیتها در فیلمنامه سریالها و فیلمهایی که در کشور ما تولید میشود، کمتر سراغی میتوان گرفت. سالهاست بازیگران زن میانسال ایرانی از نبود نقشهای مناسب و متناسب با سن و سالی که در آن قرار دارند، گلایه میکنند؛ شکایت و شکوهای که البته وارد است، چه در سینما و چه در تلویزیون.
واقعیت این است که دستکم در یک دهه اخیر کمتر میتوان مثال زد و نمونه آورد از نقشهای جذاب، پیچیده و چندلایهای که در فیلمنامههای آثار نمایشی برای بازیگران زن میانسال نوشته شده باشد و این بازیگران معمولا در قالب شخصیتهای تکراری، تخت و دست و پاگیر خودشان را تکرار میکنند. آنها یا مادرانی نگران هستند یا زنانی سینی چای به دست که پهن و جمع کردن سفره ناهار و شام بیشترین و اصلیترین بهانه حضورشان جلوی دوربینهای تصویربرداری را سبب میشود. این قاعده کلی عموما استثنابردار هم نیست و فیلمنامههای تلویزیونی و سینمایی را توامان شامل میشود. محدودیتهایی وجود دارد قریب به اتفاق بازیگران زن میانسال تلویزیون و سینما علت کمکاری محسوسشان در سالهای اخیر را پیشنهاد شدن نقشهای تکراری و فاقد جذابیت ذکر میکنند. دلایل جای خالی زنان میانسال در فیلمنامههای تلویزیونی چه میتواند باشد و چرا این شخصیتها حضوری کمرنگ و در حاشیه و فرعی در آثار نمایشی رسانه ملی دارند؟ مسعود بهبهانینیا، فیلمنامهنویس، حضور پررنگ زنان میانسال در سریالهای تلویزیونی را به این شرط ممکن و دستیافتنی میداند که درام و نقاط ملتهب و حساس فیلمنامه بر اساس شخصیت آنها و ذهنیات و دغدغههایشان شکل گیرد. در غیر این صورت، شخصیت این زنان عموما به شکل تیپهای معمولی درمیآید که به نوعی زینتالمجالس هستند و فقط قرار است استکان چای به دست در فرآیند پذیرایی حضور پیدا کنند. بهبهانینیا یکی از دلایلی را که زنان میانسال در فیلمنامههای تلویزیونی کمتر مورد توجه قرار میگیرند گستره محدود و جای کم مانور نویسنده روی آنها میداند و به جامجم میگوید: معمولا به دلایل عرفی، اجتماعی و اخلاقی یک سری محدودیتهایی برای پرداختن به نوسانات شخصیتی این زنان وجود دارد. به طور مثال، عشق و دلبستگیهای جوانانه سالها پیش برای زنان میانسال اتفاق افتاده و دیگر برای آنها کاربرد ندارد و اصولا فیلمنامهنویس هم حق و اجازه ورود به این حوزه را درباره این شخصیتها ندارد. پرداختن به چنین موضوعاتی معمولا به دلیل التهاب قصه با ممانعت و گرفتاریهایی مواجه میشود. البته گاه پیش آمده که استثنائاتی را هم قائل شدهاند و اتفاقا قصههای جذابی شکل گرفته است. نادیده گرفتن ناهنجاریها نویسنده سریالهای خاک سرخ و نرگس ادامه میدهد: اساسا ما نگاه ریشهای و اصولی به آسیبهای اجتماعی نداریم و همیشه در این موارد دست و پا بسته عمل میکنیم. میزان انتقادپذیری و آستانه تحمل جامعه چه در باب مناصب دولتی و موقعیتهای اجتماعی و چه در مورد قومیتها بسیار محدود است. مدیران و دستاندرکاران هم به جای اینکه این فضای بسته را بگشایند و جامعه را به بالا بردن آستانه تحمل ترغیب کنند، معمولا به مدارا و مماشات و پردهپوشانی روی میآورند و سعی میکنند از برخی ناهنجاریها بگذرند. برای نمونه، یک فیلمنامهنویس هیچگاه نمیتواند با محوریت زنان میانسال به موضوعاتی مانند خیانت بپردازد. چندهمسری و طلاق عاطفی که اتفاقا این روزها در جامعه شیوع پیدا کرده نیز از دیگر مباحثی است که فیلمنامهنویس نمیتواند به آنها ورود کند. زنان خانهدار هم مغفول ماندهاند طرح این موضوع که چرا زنان میانسال در فیلمنامههای تلویزیونی اکثرا در شمایل زنان خانهدار طرح میشوند، در حالی که این زنان در بسیاری از فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی جامعه نقش بارزی را ایفا میکنند به راه رفتن بر لبه یک تیغ میماند؛ از این بابت که اهمیت حضور و نقشآفرینی زنان در خانه و خانواده اگر از جامعه و محیط بیرون بیشتر نباشد کمتر هم نخواهد بود. بهبهانینیا با تاکید بر نقش زنان در خانه و خانواده تصریح میکند: شخصیت زنانی که نقش مادر و همسر را در خانواده بازی میکنند هم جای کار بسیاری دارد. یک زن در ارتباط با فرزندان و همسرش که معمولا مسائل و مشکلات اجتماعی زیادی را با خودشان به همراه دارند، نقش تربیتی، بازدارنده و هدایتکننده ایفا میکند و همین جای کار، پرداخت و مانور بسیاری دارد. هنوز و با وجود تمام تهاجمات رسانهای، خانواده در ایران کارکرد خودش را دارد و محور آن هم زن است. زن در خانوادههای ایرانی نقش یک تلطیفکننده و رابط را دارد. باید برای همه زنان نقش نوشت شعله شریعتی نیز در این زمینه با مسعود بهبهانینیا همعقیده است. به باور این فیلمنامهنویس، خانهدار بودن یک زن جایگاه او را تنزل نمیدهد و زن خانهدار هم پیچیدگیهای شخصیتی خودش را دارد که میتوان از آن نقشی دراماتیک را استخراج کرد. لازمه این کار بررسی موشکافانه مسائل روحی، روانی و ذهنی و درست به تصویر کشیدن شخصیت اوست. وی با تاکید بر اینکه باید برای همه اقشار اجتماعی و همه زنان در همه سطوح نقش نوشت و خلق کرد، اظهار میکند: برای آنکه یک زن میانسال بدرستی در فیلمنامه به تصویر کشیده شود باید روی تمام وجوه شخصیتی او مطالعه کافی و وافی صورت گیرد. بازیگر نقش هم شرط است نویسنده مجموعههای لبه تاریکی و جاده چالوس، نوشتن نقش برای زنان میانسال را مشروط به وجود قابلیت و توانایی خاص در فیلمنامهنویس میداند و تاکید میکند: نوشتن نقش یک شخصیت میانسال ایجاب میکند خود نویسنده باتجربه بوده یا شناخت روانشناسانه از آن شخصیت داشته باشد. اگر نویسنده نتواند با شخصیت ارتباط لازم را برقرار کند طبیعتا قادر نخواهد بود به آن عمق ببخشد. شریعتی تصریح میکند: گاهی ممکن است یک نقش خوب برای بازیگران میانسال نوشته شود، اما بازیگری که برای نقش درنظر گرفته شده توانایی اجرای آن را نداشته باشد و به نوعی آن را تلف کند. پیش آمده که تهیهکنندگان بر سر مسائل مالی با یک بازیگر به توافق نرسیده و مجبور شدهاند نقش را به بازیگر دیگری بسپارند که از تواناییهای لازم برخوردار نبوده و فقط از لحاظ سن و سال به شخصیت نزدیک است. این طبیعی است که در اکثر فیلمنامهها نقشهای کلیدی و چالشبرانگیز برای جوانان باشد و شخصیتهای میانسال در حاشیه قرار بگیرند، اما اگر همین نقشهای حاشیهای هم به درستی نوشته شود میتواند ماندگار باشد. یک اشکال کار در این است که بازیگران میانسال ما همیشه میخواهند نقش اول را بازی کنند. تمرکززدایی از جوانان این فیلمنامهنویس یادآور میشود: نه فقط فیلمنامهنویسان که مدیران گروههای فیلم و سریال شبکههای رسانه ملی هم باید تمرکز خود را از روی جوانان بردارند و به این باور برسند که یک مرد یا زن سن و سالدار و بازنشسته هم میتواند نقش اول سریال نمایشی باشد. در دنیا فیلمنامهنویسان این فرصت را دارند که به همه اقشار جامعه بپردازند. طرح فیلمنامه سریال میوه ممنوعه اگر امروز به تلویزیون پیشنهاد شود به احتمال زیاد مورد موافقت قرار نمیگیرد. زمانی که در سیاستهای تلویزیون نگاه و تمرکز غالب بر جوانان است به طور طبیعی و ناخودآگاه این حس به فیلمنامهنویس تزریق و تلقین میشود که به آن سمت و سو برود. پای فیلمنامهها میلنگد پروانه معصومی: بارها پیش آمده که وقتی پیشنهادی میرسد، میگویم اگر زن پای سماور و چای بیاور میخواهید من نیستم، اما اگر نقشی است که حذفش کنید فیلم لنگ بزند، فیلمنامه را برایم بفرستید. فاطمه گودرزی: بازیگر سنش که تغییر میکند در پیشنهادهایش هم تغییراتی صورت میگیرد. حتی ممکن است بیشتر انتخاب شود تا انتخاب کند. خوشحال میشوم که فیلمنامه خوب به من پیشنهاد شود اما اگر نشد باید بنشینم در خانه و بیکار بمانم؟ فریده سپاه منصور: نقش خوب موجود نیست. همیشه باید مادربزرگی باشم که یک گوشه نشسته و نصیحت میکند. گاهی نقشها آنقدر کممایه هستند که هیچ خلاقیتی نمیتوان برای آنها خرج کرد. مهرانه مهینترابی: در سینمای ایران هیچ وقت قصه بر محور زنان میانسال نوشته نشده است، چرا که همیشه مساله بازگشت سرمایه، تهیه کننده را از رفتن به سراغ چنین فیلمنامههایی برحذر میکند. محسن محمدی رادیو و تلویزیون
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 مرداد 1394 ساعت 02:30 | شماره خبر : 2048288859672305656 تعداد بازدید: 1
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]
صفحات پیشنهادی
جای خالی منشور ملی مرمت در کشور
جای خالی منشور ملی مرمت در کشور در سالهای گذشته بافتهای تاریخی شهرهای تاریخی ایران یکی پس از دیگری از صفحه روزگار محو شدند آنچه هم باقی مانده مانند بافت تاریخی شیراز در خطر نابودی قرار دارد شاید بتوان گفت تنها بافت تاریخی شهر یزد است که تا حدودی دستنخورده مانده و اکنون یکی ایک کارشناس مذهبی:جای خالی معرفی زنان ایثارگر و شهید در جامعه محسوس است
یک کارشناس مذهبی جای خالی معرفی زنان ایثارگر و شهید در جامعه محسوس است دزفول-ایرنا-یک کارشناس مذهبی گفت معرفی زنان شهید دزفول و بیان رشادت ها و ایثارگری آنها در جامعه مهجور مانده و باید توسط نویسندگان به رشته تحریر درآید به گزارش ایرنا حجت الاسلام مسعود صلواتی زاده روز سه شنبه دپازلی که قطعاتش کامل بود/ جای خالی برنامههای زنده
تحلیلی بر رفتار افق در مذاکرات هستهای پازلی که قطعاتش کامل بود جای خالی برنامههای زنده شناسهٔ خبر 2868500 - دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۸ هنر > رادیو و تلویزیون یک پژوهشگر حوزه رسانه در یادداشتی به عملکرد شبکه افق در بحث مذاکرات هسته ای پرداخته است خبرگزاری مهر- گروه هندرسهایی که جایشان در دانشگاه خالی است
شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸ ۱۰ دانشیار و مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اراک گفت عدم پیوستگی مطالعات در دانشگاه و دبیرستان زمینهساز بروز آسیب و مشوشنویسی و پراکندهنویسی از لحاظ ویرایشی است دکتر محسن ذوالفقاری در گفتوگو با خبرنگار ایسنا – منطقه مرکزی اظهار کرد جای دروسیدانشگاه فرهنگیان و جای خالی نخبگان جشنواره ها
دانشگاه فرهنگیان و جای خالی نخبگان جشنواره ها پایگاه خبری تحلیلی نسیم نیوز خراسان شمالی روز سه شنبه با انتشار مطلبی با اشاره به فصل انتخاب رشته پذیرفته شدگان کنکور بر ضرورت تلاش دانشگاه فرهنگیان برای جذب نخبگان جشنواره ها و دانش آموزان برتر المپیادها به این مرکز آموزشی تاکید کردجای خالی نقد کتاب کودک و نوجوان در صداوسیما
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۵ عباس جهانگیریان خواستار ایجاد برنامهای مستقل برای نقد کتاب کودک و نوجوان در شبکه دو سیما شد و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه هنری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خواست حامی مالی این برنامه شوند این نویسنده و مدرس دانشگاه در گفتوگو با خبجای خالی نظارت مستمر بر تئاتر
جای خالی نظارت مستمر بر تئاتر مدتي است كه شوهايي به نام تئاتر آزاد در سالنهاي متروكه سينمايي اجرا ميشوند تئاترهايي كه از شوخيهاي نامناسب و عبارات مستهجن به عنوان چاشني كارهايشان بهره ميبرند به گزارش فرهنگ نیوز مدتي است كه شوهايي به نام تئاتر آزاد در سالنهاي متروكه سيجای خالی نمادهای هویتی در بام ایران - خاطره حسین زاده*
جای خالی نمادهای هویتی در بام ایران - خاطره حسین زاده شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری که به بام ایران شهرت یافته از سابقه تاریخی مفاخر فرهنگی و مولفه های فرهنگی خاص برخوردار است اما نمادهای این عناصر هویت بخش کمتر در سیمای شهری این شهر دیده می شود زندگی در شهرهایی که نماجاي خالي نظارت مستمر بر تئاترهاي آزاد گلريزي!
جاي خالي نظارت مستمر بر تئاترهاي آزاد گلريزي مدتي است كه شوهايي به نام تئاتر آزاد در سالنهاي متروكه سينمايي اجرا ميشوند تئاترهايي كه از شوخيهاي نامناسب و عبارات مستهجن به عنوان چاشني كارهايشان بهره ميبرند نویسنده سپيده آماده مدتي است كه شوهايي به نام تئاتفارس از لزوم وجود سیستم هشدار در کشور گزارش میدهد آقایان پیشبینی پیشکش، اطلاع رسانی کنید/ جای خالی سیستم هشد
فارس از لزوم وجود سیستم هشدار در کشور گزارش میدهدآقایان پیشبینی پیشکش اطلاع رسانی کنید جای خالی سیستم هشدار حادثه روی تلفنهای همراهامروز بسیاری از مدیران در مورد ناتوانی در پیشبینی حادثهای مانند طوفان سخن میگویند اما سوال اینجاست که آیا طوفان یکباره فرود آمده و یا از غربجای خالی حقوق در برجام
یادداشت کیهان جای خالی حقوق در برجام شناسهٔ خبر 2868002 - دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰ ۵۶ بین الملل > ایران در جهان نگرانیهای منتقدان دلسوز توافق هستهای از همین روست که مبادا دشمن ملت ایران با کلاهبرداری و کلاه گذاشتن بتواند انتقام خود را از استقامت مثالزدنی مردممان بگیردنماینده مردم خلخال در مجلس اعلام کرد پیشتازی زنان خلخالی در اهدای خون کشور
نماینده مردم خلخال در مجلس اعلام کردپیشتازی زنان خلخالی در اهدای خون کشورنماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی گفت زنان خلخالی رتبه برتر کشوری را در اهدای خون به دست آوردهاند که این افتخاری بس عظیم برای جامعه بانوان است به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل جلیل جعفری بنهجای خالی زیرساختهای اصلی توسعه در تفرش و فراهان
پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶ ۱۹ نماینده تفرش و فراهان در مجلس شورای اسلامی زیرساختهای اصلی توسعه شهرستانهای فراهان و آشتیان را دچار مشکلاتی دانست به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه مرکزی عباس صلاحی در نشست مجمع نمایندگان استان با استاندار مرکزی افزود وضعیتضرورت تبیین جایگاه زنان در شرایط پسا توافق
یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۵ معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت لازم است تبیین جایگاه زنان و تعریف نقش سهم زنان در شرایط پساتوافق انجام شود و تحقق سیاستهای کلی مانند اقتصاد مقاومتی و خروج از رکود به برقراری شرایط بهتری در کشور منجر شود و توجه به نقش زنان در این زمینه ندر نشست خبری پیش از بازی مطرح شد گلمحمدی: ذوبآهن 4 جای خالی دارد / محمدی: تفکر قلعهنویی به ملوان کمک میکند
در نشست خبری پیش از بازی مطرح شدگلمحمدی ذوبآهن 4 جای خالی دارد محمدی تفکر قلعهنویی به ملوان کمک میکندسرمربی تیم فوتبال ذوبآهن از چهار جای خالی در این تیم خبر داد و مربی ملوان نیز تفکر قلعهنویی را در کمک به ملوان تاثیرگذار دانست به گزارش خبرگزاری فارس از انزلی یحیی گل&جای خالی حقوق در «برجام»
جای خالی حقوق در برجام اگر شخص عاقلی اقرار کند که دو میلیون تومان بدهکار است و در همان حال سه میلیون تومان نیز از طرفش طلب دارد دو میلیون تومان بدهی وی اثبات شده اما سه میلیون طلبکاریاش را بایستی اثبات نماید به گزارش فرهنگ نیوز رئیسجمهور محترم کشورمان در یکی از موضع&با جای خالی پدر یا مادر بعد از طلاق چه کنیم؟
نبود یکی از والدین می تواند عوارض جبران ناپذیری بر فرایند رشد کودک بگذارد تاثیر طلاق بر کودکطی سال های اخیر در روز پدر در آمریکا اتفاقی افتاده که قابل تأمل است برای تبریک روز پدر کارت های متعددی وجود دارد اما نوشته های روی برخی از این کارت ها حساسیت هایی را ایجاد کرد و البته بح-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها