پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1850272985
سینمای ایران در عرصه بینالملل افت کرده است؟
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۷
محمد اطبایی در نوشتاری تحت عنوان «تأملی در واقعیتهای حضورهای جهانی سینمای ایران» نکاتی را مطرح کرده و بر نقش سازمان سینمایی در این میان تاکید کرده است. این کارشناس بینالمللی سینمای ایران در نوشتاری که بطور اختصاصی در اختیار بخش سینمایی ایسنا گذاشت، آورده است: «آمار حضورهای بینالمللی سینمای ایران در طول سالهای اخیر افتی نداشته است و از ابتدای سال 1358 تا پایان تیر ماه امسال، حضورهای بینالمللی از مرز 30 هزار گذر کرده و آمار جایزههای به دست آمده در خارج از کشور نیز تا پایان تیر ماه به 2868 جایزه رسیده است، هر چند در کیفیت این حضورها و جوایز جای بحث و تحلیل است. شماری از سینماگران و دستاندرکاران رسانهها، غیبت فیلمهای ایرانی در بخشهای مسابقه اصلی جشنوارههای مهم سینمایی در یک دهه گذشته را دلیلی بر عدم موفقیت سینمای ایران در عرصههای جهانی دانسته و شماری دیگر، به آمار کمی حضورها در رد این ادعا اشاره دارند. شمار حضورهای جهانی سینمای ایران از سال 1379 تاکنون، سالانه، از مرز هزار حضور بینالمللی بالاتر رفته و جز سال 1382 که با 1800 حضور، بالاترین آمار را در تاریخ سینمای ایران داشتهایم، همه ساله بین 1500 تا 1700 حضور جهانی داشتهایم. نکته جالب چگونگی این حضورهاست و هدف هر عامل حضور! نهادهای رسمی و دولتی به طور معمول به صرف حضور برای حضور پرداخته و هدف غایی این موسسهها، بالا بردن کارنامه کاری خود است. نهادی مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از طریق رایزنیهای فرهنگی ایران در خارج از کشور، بیکیفیتترین حضورها را دارد و شماری فیلمهای محدود، بدون توجه به شناخت بازار مقصد و نیازهای تماشاگران آن کشور، تنها برای اهداف ایدئولوژیک به نمایش در میآیند که این خود میتواند یک هدف باشد اما ظرفیتهای واقعی سینمای ایران را نمایندگی نمیکند. نهادهای دیگر رسمی و دولتی هم حضور هدفمندی نداشته و براساس وظیفه کارمندی، در انتظار تماسی و یا درخواستی برای فیلمهای تحت قرارداد خود باقی مانده و کمتر میتوان از سیاستگذاری و طراحی عرضه و پخش در آنها سراغی گرفت. بیانصافی است اگر از انگیزههای فردی اندک افرادی در این نهادها هم ذکری نکرد، هر چند این تلاشها هم در چنبره بوروکراسی، محافظه کاری و عدم اطلاع مدیران بالادستی از شرایط جشنوارهها کمتر ثمری دارد.هدف اصلی این نهادها باید ارتقای سینمای ملی ایران باشد که سالهاست پس از یکی دو دهه اول انقلاب و فعالیتهای بنیاد فارابی، به فراموشی سپرده شده است. پخشکنندههای حرفهای بخش خصوصی بنا به اقتضای شغل خود، کیفیترین و هدفمندترین حضورها را رقم میزنند. آنان براساس استراتژی عرضه و بازاریابی برای هرفیلم، شناخت بازار و جشنوارهها، ارتباطهای گسترده و انرژی و انگیزه کاری، بیشترین موفقیتهای سینمای ایران در جشنوارهها را داشته، هر چند، این حضورها لزوما به معنای حضورهای کمی بالاتر نیست. هدف از حضورهای جهانی تنها حضور برای حضور و یا یک حضور کور نیست. هر حضور بین المللی جهت بازاریابی، دیده شدن فیلم و یا کسب درآمد است. بخش بعدی حضورها، تنها به دنبال آمار کمی است و توسط صاحبان فیلمها (کارگردانها و یا تهیهکنندهها) و یا شرکتهای خاص ارائه کننده فیلم به جشنوارهها شکل میگیرد. این روش تنها به دنبال بالا بردن آمار حضورها و ارائه آن به رسانههاست. موفقیت در حضور بیشتر در جشنوارهها و جوایز کسب شده است و نه در کیفیت آن. حضور بیشتر در رسانهها، به معنای موفقیت بیشتر است و نتیجه آن ایجاد ظرفیتهای جدید کاری و اعتباری برای سازندگان این آثار.» محمد اطبایی در ادامه این متن آورده است: «حال نگاهی دقیقتر به آمار حضورهای یک مقطع خاص، واقعیت حضورهای بین المللی فیلم ایرانی را آشکارتر کند. سینمای ایران در سال گذشته، یعنی سال 1393، 1624 حضور در جشنوارهها و رویدادهای بین المللی داشته است و تولیدات سینمای ایران نیز 234 جایزه جهانی دریافت داشتهاند که این تعداد، موفقترین سال تاریخ سینمای ایران در زمینه دریافت جایزههای بین المللی است. سینماگران ایرانی 46 داوری نیز در جشنوارههای جهانی در سال گذشته داشتهاند و موفقترین سال داوری سینمای ایران در سال 1391 با 61 داوری بوده است. توجه داشته باشیم که تعداد جشنوارههای فیلم از حدود 300 جشنواره در دهه هشتاد میلادی به بیش از هشت هزار جشنواره افزایش پیدا کرده و تولید فیلمهای بلند، کوتاه، انیمیشن و مستند نیز هر ساله رشد بسیاری داشتهاند. این افزایش، ظرفیت بالقوهای برای حضور بیشتر فیلمها در عرصههای جهانی است اما سیاستهای هر پخشکننده و شیوههای پخش در این میان تعیین کننده است. شمار جشنوارههای فیلم کوتاه افزایش قابل توجهی پیدا کرده و لذا طبیعی است که حضورهای بین المللی فیلم های کوتاه قابل قیاس با چند دهه اخیر نیست. از طرفی دیگر افزایش تولید فیلمهای بلند، به رقابتیتر شدن بازار و حتی حضورهای بین المللی نیز انجامیده که شاهد آن، ارائه هر ساله بیش از 50 فیلم بلند ایرانی به هیاتهای انتخاب جشنوارههای مهم جهانی است. کوچکتر شدن بازار فیلمهای هنری و مستقل، پخشکنندههای بین المللی فیلم را به انتخاب کمتر فیلمها برای عرضه و بازاریابی وادار کرده و فیلمهای کوتاه و حتی مستند و انیمیشن نیز از قربانیان این شرایط بازارند. پس با کنار کشیدن پخش کنندهها از عرضه فیلمهای کوتاه و مستند و از طرفی دیگر افزایش تولید این آثار، شیوههای دیگری برای عرضه این تولیدات شکل گرفته است. شرکتهایی به وجود آمدهاند که تنها به ارائه فیلمها به جشنوارهها پرداخته و دغدغهای برای فروش و بازاریابی فیلمها ندارند. این شرکتها که نمونههای وطنی آن نیز در چند سال اخیر دیده شده، بر اساس دریافت پول از صاحبان فیلم، هر اثر را به جشنوارهای ارسال می کنند. موفقترین نمونهی این شرکتها، پروموفست در اسپانیا است که فیلمهای ارسالی آن، بیش از 17 هزار حضور جشنوارهای داشته و چهار هزار جایزه نیز دریافت داشتهاند. این شرکت برای ارائه هر فیلم به 25 جشنواره، 140 یورو دریافت میکند، یعنی حدود 20 هزار تومان برای هر جشنواره! البته اگر کوپن 515 یورویی انتخاب شود، فیلم به 100 جشنواره ارسال میشود و این یعنی حدود 18 هزار تومان برای هر جشنواره. البته دیگر انتظار استراتژی بازاریابی را نباید داشت و صرفا به حضورهای جشنواره باید دلخوش کرد که بسیاری تنها همین را میخواهند! حال اگر به سینمای خودمان برگردیم، تاثیر این شرایط را در حضورهای بین المللی در مییابیم. سینمای ایران در سه ماهه اول سال 1394، 521 حضور جهانی داشته است که در مقایسه با سال گذشته با 444 حضور در مدت مشابه، 8/5 درصد افزایش نشان میدهد. اما فیلمهای بلند ایرانی در سه ماهه سال گذشته، با 197 حضور، 44/3 درصد حضورها را داشته و به عبارتی دیگر فیلم های کوتاه/مستند/انیمیشن، 55/7 درصد حضورها را به خود اختصاص دادهاند. این آمار برای فیلمهای بلند سینمایی در سه ماهه اول سال جاری، 184 حضور، معادل 35/3 درصد کل حضورها و مفهوم آن این است که فیلمهای کوتاه/مستند/انیمیشن ایرانی، 64/7 درصد حضورها را رقم زدهاند و این نشانگر افزایش 9 درصدی نسبت به سال قبل است. در خصوص جایزههای بینالمللی، سینمای ایران تعداد 66 جایزه در سه ماهه اول سال جاری و 64 جایزه در سه ماهه اول سال گذشته دریافت کرده است. سهم فیلمهای بلند ایرانی در جایزههای دریافتی سه ماهه اول سال گذشته، 25 جایزه، یعنی 39 درصد کل جایزهها و در سال جاری، تنها 18 جایزه، یعنی 27/2 درصد کل جوایز. این آمار موید رشد قابل توجه حضورها و جوایز جهانی فیلم های کوتاه/مستند/انیمیشن به نسبت فیلمهای بلند سینمایی است که پیش از این آماری برابر در کسب جوایز و حضورهای جهانی داشتند. نکته دیگر آنکه، دولت و نهادهای مسئول، کمترین نظارت و کنترل ممکن را در حوزه نمایشهای بین المللی فیلم های کوتاه، مستند و انیمیشن داشته و با توجه به امکانات فنآوری جدید و بارگذاری این فیلمها بر روی اینترنت، ارائه و نمایش این آثار نیز شکل بسیار سهلتری گرفته است. ارائه فیلمها به جشنواره تنها با ارسال لینک بازبینی فیلمها و در نهایت با انتخاب فیلم، با ارسال لینک نسخه نمایشی این آثار میسر است. این نوشتار در نقد این گونه حضورها نبوده و تنها در روشن کردن واقعیت فعلی حضورهای جهانی سینمای ایران است که با سرعتی قابل توجه به طرف حضورهای کمی و نه کیفی در حال حرکت است. نقش سازمان سینمایی کشور در این میان میتواند بسیار تعیین کننده باشد و با سیاست های تشویقی مدون و نه با سیاستهای تنبیهی که هیچگاه در این سالها جواب نداده، باید سمت و سوی حضورهای جهانی سینمای ایران را به طرف کیفیت و ارتقای جایگاه فیلمهای ایرانی در جشنواره ها و بازارهای مهم ارتقا بخشد.»
محمد اطبایی
انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
ایوبی: عصر آرامش و ادبیات فاخر در سینمای ایران فرارسیده است
ایوبی عصر آرامش و ادبیات فاخر در سینمای ایران فرارسیده است اصفهان - ایرنا - رییس سازمان سینمایی کشور گفت عصر آرامش و دوران ادبیات فاخر همراه با وحدت و همدلی در سینمای ایران فرا رسیده است به گزارش ایرنا حجت الله ایوبی روز پنجشنبه در نشست با سینماگران استان اصفهان افزود تا دوانتخاب مدیران کار گروههای انجمن تهیه کنندگان مستقل سینمای ایران
انتخاب مدیران کار گروههای انجمن تهیه کنندگان مستقل سینمای ایراننشست مشترک شورای مرکزی انجمن تهیه کنندگان مستقل سینمای ایران و هیات مدیره موسسات تولید فیلم های سینمایی جهت اتخاذ تصمیماتی جهت ارتقاء کیفی و کمی سینمای ایران تشکیل شد به گزارش خبرگزاری فارس در این نشست شرایط پذیرش اسینمای رودبار با «مزار شریف» افتتاح میشود
جمعه ۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۴۴ شهر رودبار پس از سالها صاحب سینما میشود که این سینما با نمایش فیلم سینمایی مزار شریف به کارگردانی حسن برزیده افتتاح خواهد شد به گزارش ایسنا براساس هماهنگیهای صورت گرفته مجتمع فرهنگی شهر رودبار توسط انجمن سینمای جوان و موسسه سینماشهر بازسازی و اصلآییننامه تولید انجمن سینمای جوانان ایران بازنویسی شد
آییننامه تولید انجمن سینمای جوانان ایران بازنویسی شد با تشکیل شورای تولید معاونت تولید و پشتیبانی فنی انجمن سینمای جوانان ایران آییننامه تولید انجمن را بازنویسی کرد به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوا«مهریه بی بی» نقد شد/ خاطره بازی با فیلم های دیروز سینمای ایران
مهریه بی بی نقد شد خاطره بازی با فیلم های دیروز سینمای ایران شناسهٔ خبر 2870022 - چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۵ هنر > سینمای ایران در جلسه نقد و بررسی فیلم مهریه بی بی که در قالب برنامه سینما نوستالژی در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد عوامل این فیلم سینمایی درباره تجربه ساموزه سینمای ایران شنبه تعطیل است
موزه سینمای ایران شنبه تعطیل است شناسهٔ خبر 2874677 - سهشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۵ هنر > سینمای ایران مجموعه موزه در روز شنبه ۱۷ مرداد ماه ۱۳۹۴ از ساعت ۱۶ تعطیل است به گزارش خبرگزاری مهر مجموعه موزه سینما شامل تالارهای موزه سینما فردوس و سینماتوگراف در روز شنبه ۱۷ مرگرانترین بازیگر زن سینمای ایران کیست؟
گرانترین بازیگر زن سینمای ایران کیست لیلا اوتادی متولد 14 مرداد ماه 1362 دارای مدرک کارشناسی معماری داخلی از دانشگاه تهران است وی با فیلم چشمان سیاه ساخته ایرج قادری بازیگری را آغاز کرد به گزارش فرهنگ نیوز طبق خبرهای موثق اوتادی برای بازی در "پیتزا مخلوط" که حسظرفیت اینترنت بینالمللی تا ۳ برابر افزایش یافت |اخبار ایران و جهان
ظرفیت اینترنت بینالمللی تا ۳ برابر افزایش یافت ظرفیت اینترنت بینالمللی در کشورمان سه برابر افزایش یافته و زمینه برای توانمندی شبکه ملی اطلاعات فراهم آمده است کد خبر ۵۲۲۵۰۰ تاریخ انتشار ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۳۰ - 06 August 2015 معاون طرح و توسعه و فناوریهای نوین شرکت ارتباطات گگرانترین بازیگر زن سینمای ایران
گرانترین بازیگر زن سینمای ایرانتاریخ انتشار دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳ ۰۶ لیلا اوتادی متولد ۱۴ مرداد ماه ۱۳۶۲ دارای مدرک کارشناسی معماری داخلی از دانشگاه تهران است وی با فیلم «چشمان سیاه» ساخته ایرج قادری بازیگری را آغاز کرد رادیو چین لیلا اوتادی متولد ۱۴ مردادنورتابان «محمد» (ص) بر سینمای ایران
نورتابان محمد ص بر سینمای ایران رئیس سازمان سینمایی از تجهیز صد مجتمع فرهنگی در استانها و تبدیل آنها به سینما همزمان با اکران فیلم محمد ص به کارگردانی مجید مجیدی خبر داد و گفت این مجتمعها در شهرهای مهم یا شهرهایی که جمعیت بیشتری دارد تجهیز خواهد شد به گزارش جامپروانه مرزبان در گفتوگو به فارس خبر داد ضیافت سفیر عراق به مناسبت فیلم سینمایی «تا آمدن احمد»/مصائب
پروانه مرزبان در گفتوگو به فارس خبر دادضیافت سفیر عراق به مناسبت فیلم سینمایی تا آمدن احمد مصائب مردم جزیره خارک در جشنواره بغدادپروانه مرزبان گفت سفارت عراق بعد از دیدن فیلم سینمایی تا آمدن احمد تصمیم گرفتند ضیافتی را طی 10 روز آینده برگزار کنند و از تمام مدیران سینمایی ایرانآنا نعمتی بازیگر زن سینمای ایران+عکس
آنا نعمتی بازیگر زن ایرانی آنا نعمتیبرترینهااخبار مرتبط عکس های آنا نعمتی و دختـــــــرشعکس جدید آنا نعمتی در کنار خواهر برادر و دخترشجدید ترین عکس های آناهیتا نعمتی بازیگر زن سینما تصاویر چهارشنبه 7 مردا&کانون کارگردانان سینمای ایران در دفاع از «رستاخیز» بیانیه داد
کانون کارگردانان سینمای ایران در دفاع از رستاخیز بیانیه دادکانون کارگردانان سینمایی ایران در بیانیهای خطاب به وزیر ارشاد نوشت جفایى که بعد از طى همه حدود قانونى و شرعى و عرفى بر فیلم دینى و شاخصى چون رستاخیز رفت بیش از هر چیز نشان از مصلحت جویى محافظه کارانه و عدم پایدارى و تعهبازیگران ماهِ سینمای ایران
ماهنامه سینمایی “همشهری ۲۴″ در هر شماره به بررسی بازی شش بازیگر در فیلم های در حال اکران سینمای ایران و نقاط ضعف و قوت آنان می پردازد این سری مطالب را به صورت ماهانه به شما مخاطبان سینمادوست “سافتستان” تقدیم می نماییم رضا عطاران در گینس بهمن است کارگرافزایش فروش فیلم در سینمای ایران
رئیس سازمان سینمایی خبر داد افزایش فروش فیلم در سینمای ایران رئیس سازمان سینمایی از فروش 60 میلیارد تومانی سینمای ایران در سال 93 خبر داد و گفت امسال پیشبینی میشود فروش فیلم در سینمای ایران بیشتر از سال گذشته باشد خبرگزاری فارس حجتالله ایوبی عصر امروز در جریان بازدید از سیندر راه تولید فیلم سینمایی «متولد 65» آماده نمایش عمومی شد/رویای پولدار شدن دو جوان ایرانی
در راه تولیدفیلم سینمایی متولد 65 آماده نمایش عمومی شد رویای پولدار شدن دو جوان ایرانیفیلم سینمایی متولد 65 محصول جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی مجید توکلی و تهیهکنندگی محمدمهدی عسگرپور با اتمام آخرین مراحل فنی تولید آماده نمایش عمومی شد به گزارش خبرگزاری فاانتخاب شورای داوری انجمن تهیه کنندگان مستقل سینمای ایران
انتخاب شورای داوری انجمن تهیه کنندگان مستقل سینمای ایرانشورای مرکزی انجمن تهیه کنندگان مستقل سینمای ایران اعضای شورای داوری انجمن را انتخاب کرد به گزارش خبرگزاری فارس از آنجا که در قراردادهای تهیه کنندگان با اعضای محترم اصناف مادهای برای اختلافات احتمالی پیش بینی شده و ا-