تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب از فکر (در گناهان)، برتر از روزه شکم از طعام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820846203




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کشف اسناد يکصد سال گذشته در شيراز


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۷ مرداد ۱۳۹۴ (۹:۵۱ق.ظ)
کشف اسناد يکصد سال گذشته در شيراز موج-اسناد و مکاتبات تجاري و اداري يکصد سال قبل در بازار وکيل شيراز کشف شد.
به گزارش خبرگزاري موج، مهدي نجفي، مشاور امور موزه‌هاي فارس در اين رابطه در جمع خبرنگاران گفت: هنگام مستند نگاري و تهيه طرح مرمت تيمچه احمدي بازار وکيل شيراز و بنا بر گزارش‌هاي مردمي و بازديد کارشناسان يگان حفاظت اداره کل ميراث فرهنگي فارس تعداد قابل توجهي از اسناد و مدارک و نامه‌ها و مکاتبات تجار و کسبه بازار و همچنين نظام نامه داخلي شوراي مالي تجارت، وزارت ماليه، اداره ماليه ايالتي فارس و بنادر جنوب و همچنين دفاتر و اوراق ثبت و ضبط خريد و فروش، قيمت و ورود و خروج کالاهاي جاريه و مورد معامله در قسمت گاوچاه تيمچه احمدي متعلق به يکصد سال قبل کشف شد.
به گفته وي: بررسي اوليه توسط کارشناسان اين اداره کل بر ارزشمند بودن اين آثار تاکيد دارد، همچنين حفظ و نگهداري اين اسناد که به صورت بسيار نامناسب و نامطلوبي برروي هم انباشته و در حال از بين رفتن بود ضروري است.
نجفي افزود: برخي از اين مکاتبات در نامه‌هاي شخصي کسبه و تجار بازار، نامه‌هاي اداري و دولتي، اطلاعيه‌ها و اعلان‌ها، اداره تراموزان، کارگزاري وزارت خارجه، وزارت داخله، عدليه، جنگ و... را شامل مي‌گردد که پاره اي از فرهنگ عامه تجار و تجارت بازاريان شيراز را به همراه دارد.
بر همين اساس و با هماهنگي انجام شده با هيات امنا و مالکين محترم تميچه نسبت به انتقال اين اسناد ارزشمند به کتابخانه و مرکز اسناد ميراث فرهنگي فارس اقدام شد تا با تاکيد بر دانش سندشناسي که امروز شاخصه علمي مستقلي به حساب مي‌آيد بر استخراج و انتشار اين منابع که بر جنبه هاي تاريخي، ادبي، جغرافيايي و از همه مهم‌تر اقتصادي و تجاري و مبادله کالا مي‌پردازد اقدام کنيم. هرچند بخش زيادي از اين اسناد به دلايل مختلف از جمله مکان نامناسب و شيوه نگه داري نادرست آسيب جدي ديده و يا از بين رفته است ولي به نظر مي‌رسد رسيدگي به همين تعداد اسناد باقي مانده و شناخت دقيق و ويژگي‌هاي انواع سندها مي‌توان دريافت درستي از منظرهاي مغفول مانده در باب تاريخ تجارت و به خصوص تاريخ گذشته تجارت در بازار شيراز را بر ما روشن سازد و اين تاريخ حفظ و به نسل‌هاي بعدي نيز منتقل گردد.
مشاور امور موزه‌هاي اداره کل ميراث فرهنگي فارس ادامه داد: همچنين آشنايي هرچه بيشتر پژوهندگان و دست اندرکاران با وجوه مختلف و موضوعات اين اسناد مي‌تواند به ايجاد هرچه بيشتر زمينه‌هاي لازم براي امور پژوهشي چون تهيه فهرست‌هاي دقيق و همه جانبه و طبقه بندي و نگهداري اطلاعات و محتويات اين اسناد فراهم آورد.
آگاهي از سوابق تاريخي و تحولات بازار، نسب شناسي خاندان تجار و بزرگان و متوليان بازار و نيز منطبق کردن مقياس‌هاي دوره‌هاي گذشته با مقياس‌هاي امروز از جمله اموري است که بر اساس اصول سند شناسي علمي و دقيق به دست خواهد آمد.
لذا اداره کل ميراث فرهنگي فارس در نظر دارد با برخورد علمي و برنامه ريزي درست، سبک شناسي اين اسناد را مورد توجه قرار دهد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن