تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798675041




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علت های استقبال از فیلم نهنگ عنبر چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: "نهنگ عنبر" برداشت ناواقعی از واقعیت جامعه متاخر ایران را به خورد مخاطب می دهد و در حالی که این برداشت سرشار از شوخی های جنسی، زنبارگی و کاهلی ست می تواند خوب بفروشد.
نهنگ عنبرمسعود قدیمی/ اگر امروز شاهد آن هستیم که فیلمی چون "نهنگ عنبر" با استقبال فراوانی روبرو می شود علت آن،میل عمده مخاطب برای تماشای شخصیتی ست که تنها چالش زندگی وی ناکامی در رسیدن به عشق دیرینه اش است.شخصیت فیلم بسیار ملموس و قابل دسترسی ست در عین اینکه ناواقع و خیالی است،ماهیت سینمایی شخصیت اصلی "نهنگ عنبر" در کانون یک برداشت تحمیق آمیز از سیر تاریخی یک شخصیت و در نتیجه سیر تاریخی یک جامعه قرار دارد،هیچ جبر تاریخی و طبقاتی در مسیر زندگی او نیست،او تنها قربانی یک خود شیفتگی احمقانه ای است که اجازه ابراز عشق به شخصت زن داستان را نمی دهد،تنها نقطه چالش برانگیز فیلم همین نکته است و پیام اخلاقی آن نیز خلاصه در همین ویژگی ست،در "نهنگ عنبر" دنیای کنونی ما بهترین جهان ممکن است فقط تنها مشکل خود شیفتگی و خودخواهی افراد آن است که آن هم با عملکردن به پیام اخلاقی فیلم حل خواهد شد و این امر اوج ماهیت ایدئولوژیک این فیلم است.اگر کمی دقیق شویم در فیلم پاره روایت هایی را می یابیم که در ساده انگارانه ترین نسبت با جامعه کاملا غیر قابل باور اند به عنوان مثال در قامت یک محافظ مسلح درآمدن شخصیت اصلی فیلم "ارژنگ" و یا مبدل شدن او از یک جوان مفلس به یک سرمایه دار با نفوذ،فرار کردن او از جبهه و جان سالم به در بردن و همچنین دیدار مجدد معشوقه ی گریزان اش اگر به این روایت های نهفته در فیلم نگاه بیاندازیم به اوج سطحی نگری و سهل انگاری فیلم پی می بریم که تا حدودی باور پذیری آن را برای یک مخاطب با کمترین انگیزه پرسش گری سخت می کند اما با این حال چرا "نهنگ عنبر" می فروشد؟پاسخ به این پرسش بسیار آسان است،زیرا ماهیت خیال انگیز و ایدئولوژیک آن قابلیت تخدیر گرایانه خاصی برای مخاطب واقعیت گریز امروز فراهم می آورد،ماهیتی که او را در سرخوشی فرو می برد،با آنکه می داند دنیای تجلی یافته در فیلم به انتزاعی ترین شکل ممکن اش درآمده،با آنکه آن را باور ندارد و تنها به برخی از عناصر نوستالژیک آن واکنش نشان می دهد اما آن را با حرص و ولع خاصی می بیند،شاید برای چند بار هم آن را تماشا کند و آن را به دوستانش نیز توصیه کند،او می داند که فیلمی غیر واقعی را می بیند اما همچنان برای دیدن چندین باره آن اشتیاق دارد پرسش اینجاست که این مخاطب چگونه می تواند با علم بر این عوامل همچنان برای دیدن "نهنگ عنبر" اشتیاق داشته باشد؟ باید پاسخ داد که این امر کاربرد تعمدی ایدئولوژیست،آنها می دانند که "نهنگ عنبر تصویری گزینش شده و خیالی از جامعه ای بحران زده است اما همچنان آن را می بینند و از تماشای آن لذت تخدیر گونه ای می برند. دلایل استقبال از  ایدئولوژی در تلقی سنتی آن اشاعه یک آگاهی کاذب است که شخص را در ناآگاهی از واقعیت جامعه خود نگاه می دارد اما ایدئولوژی در یک جامعه برزخی، پسا صنعتی و یا پست مدرن شخص را در عین آگاهی نسبت به ساختار غیر واقعی پدیده ای که با آن روبرو ست،مجذوب آن می کند.در حالی که شخص می داند آنچه می بیند غیر واقعی ست اما باز آن را می بیند و در این میان است که ویژگی غیر مفهومی و بی معنای ایدئولوژی نیز خود را نمایان می سازد،آن زمان که "نهنگ عنبر برداشت ناواقعی از واقعیت جامعه متاخر ایران را به خورد مخاطب می دهد و در حالی که این برداشت سرشار از شوخی های جنسی، زنبارگی و کاهلی ست می تواند خوب بفروشد.در دورانی که سینمای ایران با عارضه بی مخاطبی روبرو شده است شاید توصل به این ویژگی ماهوی سینما، بتواند آن را نجات دهد،اما باید دانست که احیا قواعد ژانری - ایدئولوژیک سینما و پناه جستن به آن یعنی نادیده گرفتن جملگی رویکرد های سلبی و انتقادی به ماهیت این پدیده،شاید این احیا گری بتواند فروش فیلم را افزایش دهد اما سینمایی نیست که بتوان توسط آن آگاهی بخشی را مورد نظر داشت. چنانچه اگر به مبداء شکل گیری سینمای کمدی رومانتیک نگاهی بیاندازیم به اوج بحران اقتصادی امریکا در دهه ۳۰ میلادی و نزاع ایدئولوژیک آن با قطب مخالفش کمونیسم بر می خوریم.مشرقاخبار مرتبط :گریم متفاوت هانیه توسلی در فیلم نهنگ عنبر+تصاویرپوستر جنجال برانگیز فیلم سینمایی نهنگ عنبر + عکس جنتی و مهناز افشاردرپشت صحنه نهنگ عنبر+عکس



چهارشنبه 14 مرداد 1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن