واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
«آسید کاظم» یادمان میدهد زود قضاوت نکنیم/ پذیرایی با چای
شناسهٔ خبر: 2874583 - چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۹
هنر > تئاتر
کارگردان نمایش «آسید کاظم» با اشاره به اینکه در اجرای این اثر تلاش کرده فاصله تماشاگر و بازیگر را از بین ببرد، عنوان کرد این نمایش قضاوت های نادرست در جامعه را به چالش میکشد. سارا داروفروش کارگردان نمایش «آسید کاظم» به خبرنگار مهر گفت: نمایش «آسید کاظم» نوشته زنده یاد محمود استادمحمد است که اجرای خود را از اول مرداد ماه آغاز کرده است. در اجرای این اثر نمایشی در عین اینکه تلاش کردم به متن وفادار باشم، رویکرد خودم را هم به اجرا تزریق کرده ام تا نمایش به ذائقه مخاطب امروز نیز نزدیک شود.وی ادامه داد: انتخاب این اثر نمایشی برای اجرا پیشنهاد رضا صمدپور یکی از اساتید دانشگاهم بود. من ابتدا قصد داشتم نمایش «پستوخانه» حمید امجد را به صحنه ببرم اما آقای صمدپور مرا با متون محمود استادمحمد آشنا کرد که برایم خالی از لطف نبود چون متون استاد محمد استحکام بسیار قوی دارند و روابط کاراکترها در آن به درستی تعریف شده اند. با خواندن آثار استاد محمد و مخصوصا «آسید کاظم» هم اخلاقیات را پیدا کردم هم رفاقت و جوانمردی و هم اصول اعتقادی و ایدئولوژیک را.این کارگردان تئاتر متذکر شد: یکی از ویژگی هایی که من را به اجرای این اثر نمایشی ترغیب کرد وجه زنانه خیلی کم رنگی بود که در این اثر نمایشی به چشم می خورد. با وجود دنیای مردانه ای که این نمایش دارد اصل ماجرا و اتفاقاتی که بر آسید کاظم می گذرد به خاطر وجود یک زن است. او در نزاعی به دفاع از زنی برمی خیزد که در محله زیاد هم خوشنام نیست اما رسم جوانمردی را به جا می آورد و به همین دلیل هم به زندان می افتد.داروفروش با اشاره به مطرح شدن تم قضاوت در این اثر نمایشی متذکر شد: اهالی محل در مورد «آسید کاظم» قضاوت های غلطی می کنند و حتی به او تهمت می زنند. اتفاقی که این روزها در جامعه ما زیاد رخ می دهد و مردم در مورد یکدیگر قضاوت های نادرستی می کنند. در این نمایش تلاش کردم قضاوت کردن را به چالش بکشم و این نکته را یادآور شوم که ما نباید زود تصمیم بگیریم و همدیگر را محاکمه کنیم. وی درباره بازسازی یک قهوه خانه سنتی در صحنه نمایش توضیح داد: در این نمایش یک قهوه خانه سنتی و قدیمی کاملا به شکل رئالیستی و ناتورالیستی بازسازی شده است. در این قهوهخانه ما حتی آبنما و گلدان های شمعدانی و پرنده داریم و از تمام المان های که خاصه فرهنگ ایرانی است بهره گرفتیم. قهوه خانه های آن دوره به نوعی فرهنگستان محله بودند و گرفتن تصمیمات مهم و اطلاع از اتفاقات روز در آنجا می افتاده است. البته این قهوه خانه ها نکته منفی نیز داشته و تبدیل به محل حضور اوباش و معتادها هم می شده است.داروفروش درباره استفاده از آیین «ترنابازی» که در این نمایشنامه وجود دارد، گفت: در اجرای «ترنابازی» تماشاگر هم وارد بازی می شود. در این قسمت از نمایش تلاش کرده ام فاصله بین مخاطب و بازیگر را از بین ببرم. مخاطبان در این نمایش با چای پذیرایی می شوند و کاملا احساس می کنند در یک قهوه خانه نشسته اند. در این نمایش تلاش شده به شکلی خلاصه و استرلیزه دیدگاهم را انتقال دهم.این کارگردان جوان تئاتر در پایان صحبت هایش عنوان کرد: این نمایش پیش از این هم به صحنه رفته بود و در زمان مدیریت آقای آبسالان در جدول اجرای سال ۹۴ قرار گرفته بود اما بعد از تغییر وی مدیر جدید تماشاخانه سنگلج آقای عابدی نظر مساعدی روی متن و اجرای این اثر نمایشی نداشت. بنابراین از آنجا که من و همسرم مدیریت تماشاخانه استاد فنی زاده را برعهده داریم تصمیم گرفتیم کار را در همین سالن به صحنه ببریم که خوشبختانه با وجود کوچک بودن سالن تاکنون استقبال خوبی از نمایش شده است.عوامل نمایش «آسید کاظم» عبارتند از میثم شمسیان، حمیدرضا ونائی، مهدی علینژاد، عباس خداوردیان، سیدحسامالدین شریفی، مصطفی مقیمی، حمیدرضا داوری کیش باستانی، محمود هدایتی، اسماعیل قاسمی، امیرحسین سیر، سارنگ بهمنی، مهدی الهی و خشایار خرم بازیگران، قاسم عبداللهی و خشایار خرم دستیار کارگردان، معصومه احمدزاده منشی صحنه، امیرحسین سیر و عرفان زمانی مدیر صحنه، سارا داروفروش طراح صحنه و لباس، تهمورس امیری موسیقی، متین اسماعیلی خواننده، مهدی دارابی طراح پوستر و بروشور، نونا داروفروش عکاس، ارنیکا تئاتر تبلیغات مجازی و محمد حقجو مدیر روابط عمومی.نمایش «آسید کاظم» نوشته زندهیاد محمود استادمحمد، به کارگردانی سارا داروفروش از یکم تا ۳۱ مرداد ساعت ۲۰:۳۰ در تماشاخانه استاد پرویز فنیزاده واقع در خیابان انقلاب، خیابان نجاتاللهی، کوچه مراغه، پلاک دو، طبقه سوم اجرا میشود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]