محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826722583
پاسخ داریوش مهرجویی به عذرخواهی یک کارگردان
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
پاسخ داریوش مهرجویی به عذرخواهی یک کارگردان فرهنگ > تئاتر - شرق نوشت:
محمد رحمانیان سالها پیش میخواست «هامونبازها» را روی صحنه بیاورد و این اتفاق نیفتاد تا اینکه بهتازگی این نمایش را با الهام از مستند مانی حقیقی درباره فیلم «هامون» داریوش مهرجویی بر صحنه تالار وحدت آورد. داریوش مهرجویی و دیگر عوامل «هامون» به تماشای این تئاتر نشستند و آن را در قیاس با اثر خودشان، ضعیف دانستند. داریوش مهرجویی، کارگردان «هامون» پس از تماشای نمایش، در مصاحبهای نارضایتیاش از این اجرا را ابراز کرد و محمد رحمانیان پس از انتشار مصاحبه مهرجویی، در نامهای از او عذرخواهی کرد. او نوشت: «آقای داریوش مهرجویی عزیز، متأسفم که نمایش «هامونبازها» را دوست نداشتید. در بقیه موارد هم حق با شماست. ما کوتاهی کردیم. امیدوارم عذرخواهی مرا بپذیرید. «هامون» برای من همچنان یکی از دوستداشتنیترین فیلمهای جهان است...». در ادامه، روایت داریوش مهرجویی از این نمایش را در گفتوگو با «شرق» خواهید خواند. پاسخ شما به عذرخواهی آقای رحمانیان، کارگردان تئاتر «هامونبازها» در برابر نارضایتیتان از این اجرا چه خواهد بود؟ بههرحال از ایشان تشکر میکنم که به گلایه من، جواب دادند. البته من نگفتم نمایش ایشان را دوست نداشتم. فقط گفتم این نمایش بهشدت مغشوش است و تمرکز ندارد. بههرحال در اجرائی که بهانهاش فیلم «هامون» است، جا داشت که گهگاهی تصاویر «هامون» را میدیدیم و صدایش را میشنیدیم. دعوت از شما و دیگر عوامل «هامون» برای تماشای تئاتر «هامونبازها» چطور صورت گرفت؟ وقتی من و آقای تورج منصوری وقتی فهمیدیم چنین نمایشی اجرا میشود چندین روز درصدد بودیم تا بازیگرانی را که در «هامون» بازی کردهاند دعوت کنیم و دورهم به تماشای این نمایش برویم و نهایتا اعضای گروه «هامون» را روی سن ببریم و دوباره پس از سالها از آنها تشکر کنیم، اما گلایهای که من داشتم این بود که آقای رحمانیان و دیگر عوامل این نمایش، هیچ محلی به ما نگذاشتند. انگار ما یک تماشاچی معمولی هستیم که به دیدن نمایششان رفتهایم. بچههای گروه «هامون» با ذوقوشوق و پس از تحمل ترافیک تهران خودشان را برای تماشای این نمایش به تالار وحدت رسانده بودند، اما اتفاقی که انتظارش را داشتند نیفتاد و من واقعا از این بابت تعجب کردم. بههرحال بهانه اجرای این نمایش، فیلم من بوده، اما روزی که ما به تماشای این نمایش رفتیم هیچ اشارهای به حضور من و دیگر افراد گروه سازنده این فیلم نشد. انگارنهانگار که ما آنجا حضور داشتیم. با ما طوری رفتار شد که بچهها همه دمغ شدند و درواقع آن اتفاقی که باید میافتاد، نیفتاد. بهطورکلی نمایش «هامونبازها» را چطور ارزیابی میکنید؟ عوامل این نمایش، زحمت زیادی کشیدهاند اما «هامون» در این نمایش زیاد نمود پیدا نکرد و تصاویری که پشتسر بازیگران میآمد ارتباطی با دیالوگها و صحنههایی که اجرا میشد، نداشت و ضعف دیگر این بود که صدای آن تصاویر را هم نمیشنیدیم. انگار تصاویر کارکردی نداشتند و برای خالینبودن صحنه پخش میشدند. شما در جریان رویصحنهآمدن این نمایش قرار گرفته بودید؟ از شما اجازه گرفته شده بود؟ متأسفانه خیر. نکته دیگری که مرا ناراضی کرد، همین بود که من اصلا در جریان این نمایش قرار نگرفتم. بههرحال وقتی براساس یک اثر، اثری دیگر ساخته میشود، باید مؤلف آن در جریان قرار بگیرد، اما برای اجرای این تئاتر، هیچ تماسی با من گرفته نشد. وقتی آقای مانی حقیقی مستند «هامونبازها» را میساخت، از شما اجازه گرفت؟ بله. ما درباره آن مستند کلی با هم حرف زده بودیم. مانی حقیقی واقعا کارگردانی توانمند و باهوش است. بعد از مستند «هامونبازها» هم یک کتاب راجع به من نوشت و مستندی درباره من ساخت و واقعا بر کارهای من اشراف دارد. در مقایسه فیلم و تئاتر «هامونبازها»، اثر آقای حقیقی را در مقایسه با اثر آقای رحمانیان چطور میبینید؟ در تئاتر «هامونبازها»، چیزی که بهشدت کم بود، رد پای فیلم «هامون» است. تماشاگر نباید بفهمد «هامون» چه بوده که عدهای شدهاند «هامونباز»؟ باید چرایی هامونبازی شخصیتها در این تئاتر نشان داده میشد. در طول نمایش خیلی کم به این مسئله ارجاع داده شد. انگار این تئاتر برای خواصی ساخته شده بود که وجببهوجب سینمای ایران را میشناسند و خیلی پیگیرانه سینمای ایران را دنبال کردهاند، درحالیکه تماشاگر عادی با تماشای این تئاتر گیج میشود. لازم بود در این تئاتر، اول «هامون» به بیننده معرفی شود و بیننده دریابد که چرا این آدمها جذب چنین فیلمی شدهاند. درحالیکه در این تئاتر، انگار نه انگار که «هامون» مسئله این شخصیتهاست! این درحالی است که در خاطر دارم که در مستند آقای حقیقی، صدا و موسیقی «هامون» پخش میشد و تماشاگر میتوانست بفهمد چرا این افراد، دیوانهوار «هامون» را دوست دارند. در ضمن، در نمایش آقای رحمانیان شوخیهایی با مانی حقیقی و اثرش میشد که مرا بسیار دلخور کرد. مانی حقیقی یکی از بهترین کارگردانهای امروز سینماست و تا امروز آثار درخور اعتنایی ساخته است. نباید به او حمله میکردند و او را به سخره میگرفتند. این مرا مأیوس و دلسرد کرد. چرا باید کارگردانی که یکی از بهترینهای امروز سینماست، در این تئاتر دست انداخته میشود؟ راستش توقع داشتم یک اثر داینامیک و همتراز «هامون» روی صحنه ببینم اما متأسفانه این توقع برآورده نشد. بهعنوان مؤلف «هامون» فکر میکنید چرا فیلم شما این همه شیفته سرسخت دارد؟ این فیلم نمونه بارز ایدهای است که میگوید سینما آینهای است از اجتماع که آدمی خودش را در آن میبیند؛ سینمایی که برگردان زندگی آدمی است. بعد از اینکه «هامون» ساخته شد، خیلیها به من گفتند تو این فیلم را از روی زندگی ما درست کردی! این فیلم درگیریهای بنیادین بشر نظیر مسئله زناشویی و جداییای که بعد بینشان صورت میگیرد را به نمایش میگذارد. این اضطراب و تشویشی در حمید هامون نهفته است هم از غم نان میآید و هم اینکه گرفتار مشتی ایدههای خاص است که پایمال شدهاند، مردم ما بهویژه قشر دانشجو و روشنفکر را متأثر میکند. عباس میلانی پس از تماشای «هامون» به من گفت، من هم وقتی داشتم دوران جدایی از همسرم را تجربه میکردم، این تشویش و دلهرهای که در وجودم نهفته بود را با رجوع به «ترس و لرز» کیر کهگور التیام بخشیده بودم. یک همزمانی و تصادف جالبی رخ داده و آن هم اینکه من یک جای دنیا داشتم این فیلم را با چنین حالوهوایی میساختم و او همان وقت داشته در جایی دیگر، همین مسیر را طی میکرده است. خیلیها بعد از تماشای این فیلم با من قهر کردند، ازجمله رضا براهنی که گفت تو این فیلم را از زندگی من برداشتی و همان وقت به فیلم شدیدا حمله کرد. درحالیکه من اصلا از زندگی او باخبر نبودم. درواقع «هامون» حدیث نفسی بود که توانست در جامعه ما رسوخ کند و تعلیقی را نشان دهد که همه در حال تجربهکردن آن هستند؛ تعلیق ناشی از سرگردانی بین ایدههای وسیع و آرمانی و واقعیتهای زندگی روزمره و تضاد میان این دو. اینها مردم را در هر زمانهای جذب میکند. این فیلم، بیستوچند سال پیش ساخته شده اما نسل جدید هم دلباخته این فیلم هستند. خودتان راز این ماندگاری را چه میدانید؟ وقتی یک اثر هنری به بطن زندگی افراد رسوخ کند و دغدغههای اگزیستانسیال داشته باشد و وضع وجودی بشر را بیان کند، اثری خواهد شد مختص همه زمانهها و ماندگار میشود. نسبت دغدغههای نسل جوان امروز را با دغدغههای نسل جوان دهه ٦٠ که نمونهاش حمید هامون بود، چه میدانید؟ کمابیش دغدغهها یکی است. صرفا بستر تاریخی عوض شده است. مسائل زندگی اگزیستانسیال کماکان همان چیزی است که در زندگی حمید هامون دیدیم. تجربههای او، تجربههایی هستند که هرکسی در سالهای عمرش پشتسر میگذارد. عشق و عاشقی و بعد جدایی و حرمان، تجربهای انسانشمول است، فارغ از جغرافیا و زمان. اینها، تجربههایی است که زمان و مکان نمیشناسد. دقیقا مثل آنچه «لیلا» برای تماشاگرانش داشت. «لیلا» طوری در زندگی تماشاگرش رسوخ میکند که تماشاچی حین تماشای فیلم، فراموش میکند این یک فیلم است. همینطور «دایره مینا» و «سارا» و... این ویژگی آثاری است که دغدغههای وجودی و وضعیت بشری دارند. 5757
کلید واژه ها: تئاتر - داریوش مهرجویی - سینمای ایران -
سه شنبه 13 مرداد 1394 - 07:27:32
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]
صفحات پیشنهادی
جدیدترین خبرها از تئاتر داریوش مهرجویی
سهشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۱ داریوش مهرجویی نمایش غرب واقعی را شهریور ماه در پردیس سینمایی کورش به صحنه میبرد به گزارش خبرنگار تئاتر ایسنا این کارکردان تئاتر این روزها مشغول تمرین این اثر نمایشی است که با بازی امین حیایی جمیله فردین امیرعلی دانایی محمدرضا خلج و جمال مرتضتازهترین خبرها از تئاتر جدید داریوش مهرجویی
تازهترین خبرها از تئاتر جدید داریوش مهرجویی فرهنگ > تئاتر - ایسنا نوشت داریوش مهرجویی نمایش «غرب واقعی» را شهریور ماه در پردیس سینمایی «کورش» به صحنه میبرد این کارکردان تئاتر این روزها مشغول تمرین این اثر نمایشی است که با بازی امین حیعذرخواهی از مهرجویی برای «هامون بازها»
عذرخواهی از مهرجویی برای هامون بازها در پی واکنش داریوش مهرجویی پس از تماشای نمایش هامون بازها محمد رحمانیان از کارگردان فیلم هامون عذرخواهی کرد خبرگزاری ایسنا در پی واکنش داریوش مهرجویی پس از تماشای نمایش هامون بازها محمد رحمانیان از کارگردان فیلم هامون عذرخواهی کردعذرخواهی رحمانیان از مهرجویی
عذرخواهی رحمانیان از مهرجویی در پی واکنش داریوش مهرجویی پس از تماشای نمایش هامون بازها محمد رحمانیان از کارگردان فیلم هامون عذرخواهی کرد خبرگزاری ایسنا داریوش مهرجویی کارگردان فیلم هامون به همراه تعداد دیگری از عوامل سازنده این فیلم شامگاه 8 مرداد ماه به دعوت گروه اجراییدرس داریوش مهرجویی به «هامونبازها»
صراحت لهجه و اظهار نظر داریوش مهرجویی درباره یک اثر نمایشی از کارگردانی که آثارش بیشتر شبیه شوهای عامه پسند و لاله زاری با رنگ و لعاب روشنفکری است میتواند درس آموز باشد داریوش مهرجوییتعارف و رودربایستی هنرمندان نسبت به یکدیگر می تواند وجهی اخلاق مدارانه داشته باشد اما جایی که هداریوش مهرجويی: باید مجوز را از کف خیابان گرفت!
داریوش مهرجویی معتقد است وظیفه ارشاد فقط صدور مجوز نیست بلکه باید از مجوزهایی که صادر کرده است دفاع کند نه اینکه فیلمسازان را به حال خود رها کند داریوش مهرجوییداریوش مهرجویی معتقد است وظیفه ارشاد فقط صدور مجوز نیست بلکه باید از مجوزهایی که صادر کرده است دفاع کند نه اینکه فیلمسداريوش قنبري :احمدی نژادی ها می خواهند با ننه من غریبم بازی از پاسخگویی فرار کنند/عدهاي به توافق هستهاي حساد
داريوش قنبري احمدی نژادی ها می خواهند با ننه من غریبم بازی از پاسخگویی فرار کنند عدهاي به توافق هستهاي حسادت ميكنند مرد هميشه جنجالي سياست ايران با برگزاري يك همايش كه برخي آن را مانور انتخاباتي قلمداد ميكنند دوباره خبرساز شده است چرا اسفنديار رحيم مشايي يار غار و رفيق گکتابی که بهمن فرمانآرا ترجمه کرد/ «فیلم ساختن» به روایت کارگردان «بعدازظهر سگی»
کتابی که بهمن فرمانآرا ترجمه کرد فیلم ساختن به روایت کارگردان بعدازظهر سگی فرهنگ > کتاب - بهمن فرمانآرا دست به کار شده تا تجربههای سیدنی لومت کارگردان مشهور سینما را از فیلم ساختن ترچمه کند الهه خسروی یگانه خیلیها دنبال این هستند که یاد بگیرند چطورآیا مجسمه گمشده تهران پیدا میشود؟ / مختاباد: امیدی به پاسخگویی نداریم، پیگیری میکنیم
آیا مجسمه گمشده تهران پیدا میشود مختاباد امیدی به پاسخگویی نداریم پیگیری میکنیم فرهنگ > تجسمی - مهر نوشت رئیس کمیته هنری شورای شهر تهران گفت شورا پیگیر مجسمه دزدیده شده در میدان توپخانه است اما امیدی به پاسخگویی نداریم عبدالحسین مختاباد در گفتگو با خکارگردان «گشت ارشاد» یک فیلم «دم کلفت» میسازد
کارگردان گشت ارشاد یک فیلم دم کلفت میسازد دم کلفت جدیدترین اثر سینمایی سعید سهیلی است که در آیندهای نزدیک جلوی دوربین میرود سعید سهیلی کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص جدیدترین اثر سینمایی خود گاجرای نمایش کارگردان ایرانی علیه رفتار داعش در رم
اجرای نمایش کارگردان ایرانی علیه رفتار داعش در رم تهران - ایرنا - کارگردان ایرانی نمایش قلعه انسانات که پیش تر این اثر را در سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به صحنه برده بود از اجرای این نمایش در موزه شرقی شهر رم کشور ایتالیا با هدف اعتراض به سیاست ها و رفتار ضد انسانی گرپاسخ عوامل «رستاخیز» به صحبتهای سخنگوی ارشاد هنوز هیچ سند رسمی مبنی بر شرایط تعلیق تعویق «رستا
پاسخ عوامل رستاخیز به صحبتهای سخنگوی ارشادهنوز هیچ سند رسمی مبنی بر شرایط تعلیق تعویق رستاخیز صادر نشده استهنوز سند رسمی مبنی بر شرایط تعلیق تعویق و احقاق حق رستاخیز در اکران صادر نشده است به گزارش خبرگزاری فارس با توجه به اینکه سخنان اخیر حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ابه کارگردانی فرشید اخلاقیپور «رویاهای غرق شده»؛مستندی درباره مهاجرت غیرقانونی ایرانیها به استرالی
به کارگردانی فرشید اخلاقیپوررویاهای غرق شده مستندی درباره مهاجرت غیرقانونی ایرانیها به استرالیافیلم مستند رویاهای غرق شده از تولیدات جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی فرشید اخلاقیپور که به مسائل و مشکلات مهاجرت غیرقانونی ایرانیها به کشور استرالیا میپردازد آفیلم جدید کارگردان جنجالی که به صورت مخفیانه ساخته شد
فیلم جدید کارگردان جنجالی که به صورت مخفیانه ساخته شد فرهنگ > سینما - جنگ بعدی کجاست که به صورت مخفیانه ساخته شده دشمنتراشیهای همیشگی آمریکا برای زنده نگاه داشتن صنایع نظامی را هجو میکند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین فیلم جدید مایکل مور به نام «جنگ بعدی کدنبال تخطئه هیچ جناح سیاسی نبودیم/ پاسخی به پرویز پرستویی
گفتگو با عوامل از رییس جمهور پاداش نگیرید -۳ دنبال تخطئه هیچ جناح سیاسی نبودیم پاسخی به پرویز پرستویی شناسهٔ خبر 2859098 - پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۷ هنر > سینمای ایران مهدی کریمی تهیه کننده و رضا بهبودی بازیگر فیلم از رییس جمهور پاداش نگیرید درباره انتقادهایی که به بخشآیت الله دری: روحانیان با سلاح علم پاسخگوی شبهات نسل جوان باشند
آیت الله دری روحانیان با سلاح علم پاسخگوی شبهات نسل جوان باشند اراک- ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت روحانیان باسلاح علوم اسلامی پاسخگوی شبهات نسل جوان باشند آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی عصر چهارشنبه در جمع طلاب جوان حوزه علمیه المهدی عج اراک افزود روشنگری دینیبهزاد فراهانی دبیر جشنواره «سینما مدرسه»: بهترین کارگردانهای ایران از سینمای کودک برخاستهاند
بهزاد فراهانی دبیر جشنواره سینما مدرسه بهترین کارگردانهای ایران از سینمای کودک برخاستهاندبهزاد فراهانی دبیر جشنواره سینما مدرسه در پاسخ به این سؤال که آیا علت افت سینمای کودک کمکاری و بیتوجهی فیلمسازان است گفت بهترین کارگردانهای سینمای ایران همچون بیضایی تقوایی کیارس-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها