محبوبترینها
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1825824392
به سوی پیروزی فرار کن
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: یادی از دو فیلم فوتبالی و مشهور تلویزیون دهه 60
به سوی پیروزی فرار کن
تاریخ انتشار : دوشنبه 12 مرداد 1394 ساعت 18:30 | شماره خبر : 2042195150709623227 تعداد بازدید: 5
پ پ
لابهلای فیلمهای فراوانی که داستان یک یا چند عملیات یا فرار زندانیان جنگی (اسیران) را در ـ معمولا ـ جنگ جهانی دوم به نمایش میگذاشتند، فیلمی سیاه و سفید ـ که حتی در دهه 60 هم قدیمی به حساب میآمد! ـ پخش شد که هم شیرین و جذاب ارزیابی شد و هم با تکیه بر توفیق نمایشاش، به نعمت بارها تکرار پخش دست پیدا کرد و بخوبی دیده شد.
خب، طبیعی بود که چنین فیلمهایی با توجه به آنکه کمتر کاراکتر و بازیگر زنی در آنها حضور داشت با مشکلات جرح و تعدیل کمتری هم روبهرو میشدند و به نسبت دیگر آثار نمایشی، راحتتر به آنتن تلویزیون راه مییافتند. این اثر با نام «دو هاف تایم در جهنم» (به کارگردانی زولتان فابری)، هم فیلمی ورزشی (و در واقع فوتبالی) و هم تاریخی و جنگی و در نهایت «بازداشتگاهی» بود. قصه از این قرار است که افسران نازی تصمیم میگیرند تا مثلا به میمنت سالروز تولد هیتلر، مسابقه فوتبالی میان اسیران یک بازداشتگاه که بالطبع همه آنها جزو متفقین هستند با سربازان خودشان برگزار کنند و طبیعی هم هست که کمترین توقع آنها برد بیچون و چرا بر این بخت برگشتگانی است که برخیشان شاید از فرط سوءتغذیه و دوری از شهر و دیار و خانواده حتی نای راه رفتن هم نداشته باشند. باری، با هدف آنکه باخت این اسیران، زیاد هم غیرطبیعی (یا به یک معنای دیگر «طبیعی»!) جلوه نکند، تیمار موقت گروهی که برای حضور در تیم فوتبال برگزیده یا داوطلب شدهاند شروع میشود. از همین زمان هم اختلافهایی میان خود اسیران شدت مییابد. در ادامه آنها موفق میشوند با پشت سر گذاشتن این اختلافها و دیگر موانع، روز مسابقه در زمین با سرافرازی و با وجود حقکشیهای داور آلمانی، بازی را از حریف ببرند تا جایی که آنها از سر خشم و در عین ناجوانمردی، در پایان بازی، اسیران برنده را در همان زمین فوتبال به رگبار میبندند. دو هاف تایم در جهنم با وجود تلخیهایش (مانند اشارههای مکرر فیلمساز به وضع رقتبار زندانیان که یکی از جلوههایش جایی است که یک زندانی که متهم شده به خاطر داشتن و خوردن یک قالب پنیر، خود را به گروه بازیکنان فوتبال ـ تیم متفقین ـ تحمیل کرده و او با بر زمین انداختن پنیر، میکوشد خود را از این اتهام تبرئه کند یا مثلا کل صحنههای اندیشیدن به نقشه فرار) از شیرینی نیز خالی نبود. مانند جایی که افسر آلمانی داد میزد استاینر! و آن بیچاره هم درست وسط زمین و موقع بازی خبردار میایستاد و افسر و نفر بغل دستیاش هم کرکر خندهشان به آسمان میرفت! آن سالها اصلا این استاینر خودش در کشورمان به ضربالمثل بدل شده بود و نمادی از بلاهت و تبعیت محض بود. صحنه خاطرهانگیز دیگر هم جایی است که استاینر در عین نابلدی وانمود میکند استاد سلمانی بوده و با بیدقتی و ناواردی به اصلاح موی سر آن زندانبان مهربان میپردازد و موهایش را کاکل میکند.
باری، فیلمنامهنویس دو هاف تایم در جهنم، تورز گابور و فیلمبردارش زسنی فرنک بود. بازیگرانش نیز عبارت بودند از: گاراس دسو، مارکوس لازلو، سوکا ساندور و گرا زولتان. فیلم محصول 1961 مجارستان بود و با توجه به اینکه زمان پخش تلویزیونیاش در ایران ما درست در کوران جنگ ایران و عراق به سر میبردیم و خبرهای ضد و نقیضی از طریق راویان دور و نزدیک از اسیران جنگیمان در کشور متخاصم به گوش میرسید، توانست نوعی همذاتپنداری میان کاراکترهای فیلم با رزمندگان خودمان ایجاد کند و سخت به دل بنشیند؛ آنقدر که وقتی ورژن دیگری از همین داستان به شکل هالیوودی و با شرکت مشهورترین ستارههای سینما و فوتبال (پس از دو دهه از عرضه دو هاف تایم در جهنم که به هر حال محصول سینمای نهچندان درجه یک اروپای شرقی بود) روی پرده آمد، تقریبا هیچگاه نتوانست به قدر نسخه اولیه و قدیمی در دلها جا باز کند. هرچند که این دومی هم جذابیتهای خاص خودش را داشت و در زمان اکران عمومی در سینماهای کشورمان و بعد هم نمایشاش از تلویزیون، سر و صدا به پا کرد، فروخت و از «سیما» هم دیده شد. در همان زمان منتقد ماهنامه سینمایی فیلم درباره دو هاف تایم در جهنم نوشت: «فیلم خوب است. نمونه بسیار درستی برای فیلمسازان هموطن خودمان. فیلم آموزنده است. میآموزد که چگونه میتوان فیلم ساده ساخت. فیلمی حتی با مایه آشنا. آنقدر آشنا که در کلیشه میماند. کلیشه فیلمهای ضد دشمن و ضد نازی. قصه فیلم بسیار ساده است. به خاطر آوریم تمام محو تدریجی [فید اوتها] را. فیلم سرد و تلخ است. به خاطر آوریم ماجرای پنیر و توپ را. شخصیتها به درستی تعریف شده و در جای خود به کار رفتهاند. در این مورد مثلا استاینر را فراموش نکنیم. قضیه نامه و دعوا بین فوتبالیستها و غیرفوتبالیستها و آهنگنوازی در آسایشگاه و چگونگی دستگیری تیم را بعد از فرار به خاطر آوریم و بیاموزیم که چگونه میتوان با دستمایههای ساده و آشنا بخوبی کار کرد. فیلم، اثری خوب و به یاد ماندنی است. آنقدر خوب که در حکم معلم و تخته سیاه و گچ میتواند کارآمد باشد.» *** هرچند که حالا « فرار به سوی پیروزی » به کارگردانی فیلمساز و بازیگر نامداری همچون جان هیوستن هم به نوبه خودش فیلمی نوستالژیک محسوب میشود، اما کافی است حرفهای منتقد مجله فیلم را در کنار کیفیت، زیبایی و سادگی دو هاف تایم در جهنم قرار دهید تا متوجه شوید که در سینما، چیزهای دیگری در ماندگاری و دلنشینی یک فیلم موثرند. به یاد دارم که روزی در سال 1362 به رسم معمول آن زمان، ناظم مدرسه راهنمایی که در آن تحصیل میکردیم به کلاس آمد و پس از صحبتی کوتاه با معلممان همه بچهها را به سالن کوچک آمفی تئاتر مدرسه برد. صحبت از نمایش فیلمی با نام فرار به سوی پیروزی بود که بعدها فهمیدیم آن زمان تازه وارد ایران و دوبله شده بود. باری، با شروع و ادامه فیلم، همه ما ازجمله بچهها و اولیای مدرسه بر شباهت بیچون و چرای فیلم با دو هاف تایم در جهنم صحه گذاشتیم. برخی هم مدام به حضور سیلوستر استالونه که آن زمان قهرمان چند نسل در حال اوجگیری به شمار میآمد اشاره میکردند که هنوز فیلمهای معروفش (راکی و رمبو) مجوز نمایش رسمی نداشتند و از طریق ویدئوهای خانگی دیده میشدند. اتفاقا فرار به سوی پیروزی هم با وجود دوبله شدن و در اختیار بودن نسخه ویدئوییاش نزد اولیای مدرسه ما نشان از تلاش و تدارک واردکننده فیلم برای توزیع در شبکه ویدئوییِ ـ هنوز مجازِ ـ کشورمان داشت، اما این شبکه دستکم به مدت یک دهه غیرمجاز اعلام شد و حدود یک سال بعد، این فیلم با تبلیغات فراوان و تاکید بسیار روی نام و چهره ستارههای فوتبالی و سینماییاش روی پرده سینماهای ایران افتاد و فروش بسیاری کرد (اتفاقا در آن نمایش مدرسهای نیز بچهها به «پله» هم توجه بسیاری نشان میدادند. پله نیز در صحنههایی از فیلم، یکی دو چشمه از آن شوت برگردانهای معروفش را به نمایش درآورد تا مزد این توجه را داده باشد). نمایش ابتدایی فیلم در سینماهای ایران از یک نظر، نوعی خوش شانسی برای واردکنندهاش به شمار میرفت.
چرا که او برعکس پخشکننده «شیر صحرا» که پس از تبلیغ ویدئویی به یکباره از تلویزیون سردرآورده بود، از نعمت فروش بسیار در سینماها و سپس واگذاری حق پخش تلویزیونی آن به «سیما» برخوردار شد. بازیگران فرار به سوی پیروزی (محصول سال 1981 شرکت آمریکایی سینما پارامونت) مایکل کین، سیلوستر استالونه، ماکس فون سیدو، پله، بابی مور، اسوالدو آردیلز، کازیمیر زدینا، دنیل ماسی و بسیاری از نامداران دیگر بودند. سازنده موسیقی متن فیلم بیل کنتی، فیلمبردار گری فیشر و تهیهکنندهاش ماریو کاسر، نویسندگانش اوان جونز و یابلو یابلونسکی بودند. فیلم از یک عنوان نادر و در نوع خود جذاب هم برخوردار بود: «طراح قسمتهای فوتبال: پله». داستان فیلم نیز با دوریها و نزدیکیهایش به دو هاف تایم در جهنم چنین بود: «سال 1940 پس از اشغال فرانسه توسط آلمان نازی خیلی از فرانسویهای نظامی دستگیر و به زندان منتقل شدند. روزی با پی بردن یک افسر نازی به هویت فوتبالیستی مشهور، زندانبانان تصمیم میگیرند تا مسابقه فوتبالی میان زندانیان فرانسوی و نگهبانان آلمانی ترتیب دهند و بالاخره آن روز فرا میرسد که آنها با هم مسابقه میدهند و در این مسابقه آلمان ابتدا از آنها با 4 گل پیش میافتد، اما با تلاش زندانیان دوباره نتیجه را به سوی خود سوق میدهند و یکی از گلها که دومارک پله فوتبالیست افسانهای برزیل آن را به ثمر میرساند به شکل قیچی برگردون زده میشود که نهتنها تماشاگران بلکه سران نازی هم به وجد میآیند و در آخر پنالتی به نفع آلمانیها گرفته میشود که پنالتی را سیلوستر استالونه دروازهبان زندانیها میگیرد و آنها بازی را با نتیجه 4 ـ 4 مساوی میکنند و وقتی بازی تمام میشود تماشاگران سکوها را بهم ریخته و با نگهبانان و سربازان درگیر میشوند و زندانیان هم همراه مردم با لباسهای غیر از لباس ورزش فرار میکنند.» علی شیرازی - قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)
تاریخ انتشار : دوشنبه 12 مرداد 1394 ساعت 18:30 | شماره خبر : 2042195150709623227 تعداد بازدید: 5
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]
صفحات پیشنهادی
پیروزی دیپلماتیک و گشایش افق های روشن فراروی اقتصاد ایران
پیروزی دیپلماتیک و گشایش افق های روشن فراروی اقتصاد ایران شهرکرد-ایرنا- جمع بندی مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1 5 هرچند در نوع خود یک مولفه سیاسی محسوب می شود اما بیشترین آثار آن در اقتصاد کشور نمایان خواهد شد از این رو پیروزی دیپلماسی تیم مذاکره کننده افق های روشنی را فرارویفولاد رمقی برای پیروزی نداشت/ شعار علیه مدیرعامل از سوی اهوازی ها
حاشیه های فولاد – راه آهن فولاد رمقی برای پیروزی نداشت شعار علیه مدیرعامل از سوی اهوازی ها شناسهٔ خبر 2871672 - جمعه ۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳ ۲۶ استانها > خوزستان اهواز ـ فولاد خوزستان در حالی برابر راه آهن تهران به تساوی رسید که این تیم اهوازی به هیچ عنوان توان و رمق پیروزی در ایفرانسویها پادشاه عربستان را فراری دادند
فرانسویها پادشاه عربستان را فراری دادند بین الملل > خاورمیانه - ایرنا نوشت پادشاه عربستان درپی اعتراضات اخیر به حضور وی در جنوب فرانسه برای گذراندن تعطیلات تابستانی در منطقه ساحلی «ریویرا» روز یکشنبه با ناتمام گذاشتن سفرش فرانسه را به مقصد مراکش ترک کراعتراض فرانسویها پادشاه سعودی را فراری داد
اعتراض فرانسویها پادشاه سعودی را فراری داد شناسهٔ خبر 2873644 - دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۳ اخبار کوتاه > بین الملل سلمان بن عبدالعزیز درپی اعتراضات اخیر به حضور وی در جنوب فرانسه برای گذراندن تعطیلات تابستانی در منطقه ساحلی ریویرا روز یکشنبه با ناتمام گذاشتن سفرش فرانسهپیشروی ارتش سوریه به سوی تدمر/فرار جمعی تکفیری ها
پیشروی ارتش سوریه به سوی تدمر فرار جمعی تکفیری ها شناسهٔ خبر 2867933 - یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰ ۴۹ بین الملل > خاورمیانه و آفریقای شمالی منابع سوری از پیشروی ارتش سوریه به سوی شهر تدمر و فرار جمعی تکفیری های داعش از این شهر بر اثر ضربات ارتش سوریه خبر دادند به گزارش خبرگزاریاعتراض فرانسوی ها پادشاه عربستان را فراری داد
اعتراض فرانسوی ها پادشاه عربستان را فراری دادتاریخ انتشار دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳ ۵۱ پادشاه عربستان درپی اعتراضات اخیر به حضور وی در جنوب فرانسه برای گذراندن تعطیلات تابستانی در منطقه ساحلی «ریویرا» روز یکشنبه با ناتمام گذاشتن سفرش فرانسه را به مقصد مراکش ترکاعتراض فرانسویها پادشاه عربستان را فراری داد |اخبار ایران و جهان
اعتراض فرانسویها پادشاه عربستان را فراری داد پادشاه عربستان درپی اعتراضات اخیر به حضور وی در جنوب فرانسه برای گذراندن تعطیلات تابستانی در منطقه ساحلی ریویرا روز یکشنبه با ناتمام گذاشتن سفرش فرانسه را به مقصد مراکش ترک کرد کد خبر ۵۲۱۶۹۱ تاریخ انتشار ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶ ۴۵ -سارق فراری بانک در حال بازیگری در یک فیلم شناسایی و دستگیر شد
سارق فراری بانک در حال بازیگری در یک فیلم شناسایی و دستگیر شد فرهنگ > سینما - یک سارق بانک فراری به نام جیسون استنج در روز پایانی فیلمبرداری یک فیلم ترسناک توسط پلیس در آمریکا دستگیر شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین سارق مسلح فراری بانک سرانجام پس از گذشت یکسال هنگفرهنگ فرانسوی خطرناک تر از ایدز +عکس
فرهنگ فرانسوی خطرناک تر از ایدز عکس خیلی وقت است که خیلیها می پرسند چرا نام حقیقت با حمایت فرانسه بر سینمای ما سایه انداخته است حقیقتی که ظاهرا در فرانسه فقط یک سینمادار است به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز خیلی وقت است که خیلیها میپرسند چرا نام حقیقت با حمایت فرانسه بر«خردهریز خاطرهها»ی حافظ موسوی رونمایی میشود
چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶ ۵۱ مراسم رونمایی از آلبوم شعر و صدای خرده خاطرهها حافظ موسوی برگزار میشود به گزارش ایسنا موسسه هنر نوین با همکاری موسسه فرهنگی هنری کارنامه مراسم رونمایی از آلبوم خردهریز خاطرهها شعر و صدای حافظ موسوی را برگزار میکند این مراسم با اجرای زندطی حکمی از سوی معاون هنری حوزه هنری؛ زرویینصرآباد دبیر هنری جشنواره طنز سوره شد
طی حکمی از سوی معاون هنری حوزه هنری زرویینصرآباد دبیر هنری جشنواره طنز سوره شدابوالفضل زرویینصرآباد طی حکمی از سوی معاون هنری حوزه هنری به عنوان دبیر هنری نهمین جشنواره طنز سوره منصوب شد به گزارش خبرگزاری فارس در حکم صادر شده از سوی فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری خطاب به ابواکارگاه یک ماهه یک گروه نمایشی فرانسوی در آبادان/عروسکهای غول پیکر در ساحل اروند خلق میشوند
کارگاه یک ماهه یک گروه نمایشی فرانسوی در آبادان عروسکهای غول پیکر در ساحل اروند خلق میشوند فرهنگ > تئاتر - این روزها گروه نمایشی گراند پرسون در موزه هنرهای معاصر آبادان کارگاهی برای علاقهمندان به هنر عروسک سازی برپا کرده است به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین این مپیش بینی زلزله تهران از سوی یک روحانی
پیش بینی زلزله تهران از سوی یک روحانیتاریخ انتشار يکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱ ۵۸ اکبر عبدي حاج يوسف روحاني فيلم«رسوايي۲» به کارگرداني مسعود ده نمکي پيش بيني مي کند قرار است در تهران زلزله بيايد به همين دليل برايش ماجراهايي پيش مي آيد که تبعيد به جزيره خارک يا قشمدر واکنش به سخنان سخنگوی وزارت ارشاد موسوی لارگان: سوال از وزیر ارشاد در صحن علنی مجلس منتفی نیست
در واکنش به سخنان سخنگوی وزارت ارشادموسوی لارگان سوال از وزیر ارشاد در صحن علنی مجلس منتفی نیستسید ناصر موسوی لارگانی در واکنش به سخنان سخنگوی وزیر ارشاد پیرامون منتفی شدن و از دستور کار خارج شدن سوال خود از وزیر ارشاد در صحن علنی مجلس گفت موضوع پرسش سوال منتفی نیست و این سوالکارگاه یکماهه گروه نمایشی فرانسوی در آبادان
کارگاه یکماهه گروه نمایشی فرانسوی در آبادان این روزها گروه نمایشی گراند پرسون در موزه هنرهای معاصر آبادان کارگاهی برای علاقهمندان به هنر عروسک سازی برپا کرده است به گزارش ایلنا موزه هنرهای معاصر آبادان که کارش را همزمان با سوم خرداد و با برپایی نمایشگاه عکسی از عکاسابه یاد غواصان دریادل / 81 رفتند سوی حق به عشق روی ارباب/ زنده به خاک و دست بسته چند غواص
به یاد غواصان دریادل 81رفتند سوی حق به عشق روی ارباب زنده به خاک و دست بسته چند غواصضیا صالحی از شاعران کشورمان برای غواصان و شهدای خط شکن ابیاتی سروده است به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس ضیا صالحی از شاعران کشورمان برای غواصان و شهدای خط شکن شعری سروده است اینطی احکامی از سوی محمدرضا جعفری جلوه؛ قائم مقام و مدیرتامین جدید شبکه دو منصوب شدند
طی احکامی از سوی محمدرضا جعفری جلوه قائم مقام و مدیرتامین جدید شبکه دو منصوب شدندمحمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو در احکام جداگانهای حمیدرضا دیبائی را به عنوان قائم مقام و همچنین احمد معلم را در سمت مدیر تامین برنامه منصوب کرد به گزارش خبرگزاری فارس در حکم حمیدرضا دیبائی&-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها