واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
اظهارنظر فاطمه معتمدآریا درباره کارگردانان جوان / خلاق اما راحت طلب فرهنگ > سینما - فاطمه معتمدآریا در مصاحبهای به نقاط قوت و ضعف کارگردانان جوانان سینمای ایران اشاره کرد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این بازیگر سینما در این مصاحبه که با سایت هنر و تجربه انجام داده است گفت: « راحتطلبی البته نقطه ضعف کارگردانان جوان است و نقطه قوتشان ایدههای بینظیر و خلاقیت فوقالعاده، این که مثل گندم برشته مدام بالا و پایین میروند و آرام و قرار ندارند. اینکه سینمای جهان را میشناسند و سینمای ایران را میپذیرند. اشکالشان همان راحتطلبی است، نمیخواهند هیچ زحمتی بکشند. در نسل من هر فیلم فرنگی که میدیدند، میگفتند این که چیزی نیست. فکر میکردند، فیلم خوب ساختن در مشقت بیش از اندازه است. میگفتند آنها یک مدیر فیلمبرداری و یک فیلمبردار و چند دستیار دارند اما ما ما با یک دوربین ساده دو نفری کار میکنیم، یکی فوکوس میکشد و دیگری دوربین را روی دوشش میاندازد و کار میکنیم. کارگردان میگفت خودم همه کارها را میکنم،حتی بازی هم میکنم. فکر میکردند وقتی همه کار بلدی و مشقت میکشی، پس میتوانی سینمای خوبی داشتهباشی. نسل فعلی برعکس است، آنها هم میگویند اینکه کاری ندارد، دیجیتال است. من با موبایلم هم میتوانم این پلان را چنین غیرعادی بگیرم. اما نه نسل من و نه این نسل، به این مساله توجه نداشتند و ندارند که برای رسیدن به یک فرم، باید خیلی چیزها را تجربه کرده باشی تا بعد بتوانی این فرمت را دفرمه کنی. در بازیگری هم همین گونه است، وقتی نشان ندهی که داری بازی میکنی، کار سختی داری اما وقتی بخواهی نشان دهی که این جوری دستم را بلند میکنم یا سرم را میچرخانم و یا این که این جوری بلدم حرف بزنم، میتوانم دوصفحه دیالوگ را در یک صحنه از حفظ بگویم و کارهایی از این قبیل، کار ویژهای نکردهای ، بهخصوص که این روشها الان دیگر کمی منسوخ شدهاست.» او ادامه داد:«در واقع اینکه بتوانی با قاعده، همه قواعد را بشکنی و به اثری برسی، درست است، در همه موارد کارگردانی، بازیگری، فیلم برداری و... وقتی سینمای جدید اروپا را نگاه میکنی، باورت نمیشود با این همه سادگی جلو میروند. اما به سادگی نمیتوان به این سادگی رسید، باید زمانی را طی کنی، باید موج نو سینمای اروپا را طی کرده باشی. باید نئورئالیسم سینمای ایتالیا را مرور کرده واز آن گذشته باشی تا الان به این سادگی برسی. در دنیا یک موضوع خیلی ساده را انتخاب میکنند و با پیچیدگی به آن بال و پر میدهند تا جایی که فراموش میکنی، موضوع اصلی جداشدن یک زن از شوهرش بوده اما آنقدر در آن روابط عاطفی و تصاویر زیبا و پیچیدگیهای فنی وجود دارد که باور نکردنی است .» این بازیگر سینما گفت:«اما اینجا اغلب در یک فیلم بیش از بیست موضوع میبینی؛ فیلم چهار، پنج پایان دارد. به نحوی که نمیدانی، کجا باید خودت را متوقف کنی. یک موضوع وجود ندارد که تا انتها بتوانی به راحتی آن را دنبال کنی. چند موضوع است و همه در هوا رها هستند. برای همین نسل جدید که در ایده و فکر متفاوت یا حتی مخالف با نسل من است اما در ساختار اغلب یکی هستند و نمیدانند خودشان و تفکرشان و ایدههایشان تا چه اندازه باید در یک فیلم نفوذ داشته باشد . مهمتر این که زحمتی نمیکشند و بیشتر تئوری هستند. الان هم که فیلم ساختن خیلی راحت شده و الزامی به هزینه برای دوربین و هنرپیشه و لوکیشن نیست. یک دوربین به دست میگیری و چهار تا از دوستانت را به عنوان پدیدههای نو بازیگری و خودت هم به عنوان کارگردان نوگرا دور هم جمع میشوند و دوربینت هم میچرخد و فیلم میگیرد. احتیاجی به پروداکشن هم نیست، چون به واسطه دوربین دیجیتال، پروداکشن از سینمای ما حذف شده و باز هم به واسطه رواج دوربین دیجیتال، فکر میکنیم هر کاری انجام میدهیم، فیلمسازی است.در حقیقت ما ایدههایمان را تصویر میکنیم اما نمیدانیم این فیلمسازی نیست. یک بخش عظیمی از نسل جوان دچار این بیدانشی در فیلمسازی شدهاند. در حالی که فیلمسازی برای خودش قاعدهای دارد. ایجاد هر لکه نوری بر این پرده عریض باید با دانش باشد نه براساس تجربه. » 58243
کلید واژه ها: فاطمه معتمدآریا - سینمای ایران -
یکشنبه 11 مرداد 1394 - 17:42:17
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]