واضح آرشیو وب فارسی:فارس: هشدارهایی که شنیده نشد
چنارستان چراغ سبز تلویزیون برای عبور از خط قرمزها/مغز متفکر شبکه مستند نظارت سیما را هم دور میزند!
مدیری با سن و سال امیر تاجیک جزء روحیات و اقتضای سن اش است که تنها برای دیده شدن برخی اثار را انتخاب و روانه پخش کند. اما نظارت پخش سازمان که به حساسیت های نظام آشنا است در زمان پخش فیلمی در ستایش و تقدیس پهلوی چه می کرد؟
خبرگزاری فارس - گروه رادیو و تلویزیون: یکی از خزندهترین جریانات ضدفرهنگی امروز کشور قبحزدایی و قداستتراشی برای خاندان پهلوی است. در رصد و نمای از بالا به روشنی خط پیوسته و هدفمندی در صفحات بی نام و نشان شبکههای اجتماعی، کتابهای منتشره و مستندهایی دیده میشود. جریانی که به شکل محتوایی و با تحریف روشن تاریخ خدمات و اثرات بینظیری از این خاندان خائن به مردم و کشور را فهرست میکنند و از انتشار و اشتراک عکسهای شاه و شاهزادگان هم ابایی ندارد و با ژست بیطرفی تلاش میکند که حافظه تاریخی مردم ایران را در آستانه تغییرات نسلی آن تحت تاثیر قرار بدهد. رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم قم کمتر از یک سال پیش داشتند درباره جریان خزنده پاکسازی و تقدستراشی پهلوی در ایران اشاره کرده و آن را یکی از جریانات موجود فرهنگی ارزیابی فرمودند. معظمله به صراحت اظهار داشتند: کسى که آشنا باشد، آگاه باشد با دنیاى کتاب و مطبوعات و مقاله میبیند که دشمنان چهکار دارند میکنند؛ امروز اینها سعى میکنند چهرهى خاندان خبیث و منحوس پهلوى را - رژیم فاسد و وابسته و خبیث و ظالم که کشور ما را سالهاى متمادى به عقب انداختند و ملّت ایران را آنجور دچار مشکلات عظیم کردند - بَزک کنند، آرایش کنند امروز سعى مىشود [توسّط ]همان جبههى مقابل نظام اسلامى. پشتیبانها همان کسانى هستند که با اصل انقلاب مخالف بودند، با مردمى که انقلاب کردند مخالف بودند، با وفادارى این مردم به انقلاب بشدّت مخالفند. پای جریان ضدفرهنگی پهلویها و سلطنتطلبان در حالی به عرصه فیلم باز شده است که هنوز راه را برای ورود مستقیم خود به حوزه سینما باز نمیبیند ولی ظاهرا به لطف مدیران کمتوجه این فضا در حوزه مستند، مهیاتر است. سخن از ساخت مستند «چنارستان» در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است. مستندی که در پی ساخت آثاری نظیر نیآوران تلاشی مهم در راستای همین پازل پهلویدوستی ساخته شد. هر دو از یک کارگردان جوان و هر دو با بودجه دولتی! و ماجرای مرثیهخوانی برای پهلوی اول و دوم در این مستند اینقدر غیرقابل انکار بود که در زمان اکران جشنوارهای آن در سینما حقیقت هم مورد اعتراض گستردهای قرار گرفت. اما جمعهای که گذشت همین مستند علیرغم تذکرات متعدد آگاهان و دلسوزان فرهنگی و رسانهای از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد. مواضع و اصول سازمان صدا و سیما روشنتر و شفافتر از آن است که با بروز تخلفاتی از این دست مورد خدشه واقع شود. چه اینکه رسانه ملی در جایگاه یک دانشگاه عمومی خود تعیین کننده و تبیین کننده اصول و معارف انقلاب اسلامی است. مدیر جوان و کمتجربه شبکه مستند البته پیش از این هم گفته بود: کمترین خطوط قرمز را رعایت میکنیم. اما با پخش مستند چنارستان نشان داد به جد در پی جذب شبه روشنفکران و اپوزسیون عرصه مستندسازی است. به نظر میرسد سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران در هیچ دورهای از جوانی به این سن و سال برای مدیریت یکی از شبکههای سیما بهره نبرده است و بدون شک اگر بر همین منوال به مدیریت خود ادامه بدهد تا چندی دیگر باز هم شاهد شکستن حریمهای دیگری در عرصه سیاسی و فرهنگی خواهیم بود. اما سوال اساسی اینجاست که بخش نظارت پخش سازمان که به حساسیت های نظام آشنا است در زمان پخش فیلمی در ستایش و تقدیس پهلوی چه میکرد؟ چرا دقت نظر کافی و وافی در حوزه نظارت وجود نداشت و این فیلم را از کنداکتور پخش خارج نکرد. نظارت بر پخش برنامه های تلویزیونی از اهمیت خاصی برخودار است که متاسفانه در خصوص شبکه مستند به وظایفش درست عمل نکرده و آنگونه که شایسته است نظارت دقیقی به موضوع نداشته است. هرچند با نگاه خوشبینانه به جای تعمد یکی از اشکالات بزرگ و عمده مدیر جوان شبکه مستند، عدم اشراف دقیق به فضای فرهنگی داخل کشور است. او با توجه به سبقه اش در شبکه «پرس تی وی» به فضای خارج از کشور اشراف بیشتری دارد اما به فضای داخل و نوع عملکرد مستندسازان و علایق و روحیات آن ها همچنین روند فیلمسازی آن ها آشنایی کامل ندارد و به نظر میرسد بیش از آنکه رسانههای دلسوز را رصد کند توجه خاصی به بی بی سی و رسانههای خارجی دارد. شواهد امر هم بر این ادله صحه می گذارد زیرا او لیسانس ادبیات انگلیسی است و آموزش های لازم را هم در بی بی سی ورد و AP دیده است و عضویتی هم در شبکه مستندسازان اروپا در رزومهاش به چشم میخورد. پخش این مستند در کارنامه شبکه مستند لکه سیاهی است که به هیچ وجه برای رسانههای انقلاب و افکار عمومی مردم قابل قبول نخواهد بود. این مدیر جوان فارغ از اعتراض رسانهها، قطعا تاوان اعتمادش به جریان شبهروشنفکرانی که در اتاق فکرش حاضر هستند، پاسخ خواهد گرفت همانگونه که مدیران قبلی تاوان اعتماد و اشتباه خود را از این جریان گرفتند. ورود دستپروردههای «محمد آفریده» به شبکه مستند و مشاوره با افرادی چون «علم الهدی» بروز و ظهورش در نمایش فیلم «چنارستان» بود که امیدواریم با توجه به تجربیات «محمد سرافراز» و «علی اصغر پورمحمدی» روند اصلاح رویهها در شبکه مهمی چون مستند صورت گیرد. انتهای پیام/
94/05/10 - 12:11
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]