تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798564925




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دشت‌های پرسخاوت؛ چراغ سبز طبیعت به توسعه اقتصاد افغانستان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
دشت‌های پرسخاوت؛ چراغ سبز طبیعت به توسعه اقتصاد افغانستان
وجود دشت های سبز در ولایات مرکزی افغانستان،فرصت های مناسبی را در اختیار کشاورزان،دولت و سرمایه گزاران قرار داده تا افغانستان در مسیر توسعه قرار گیرد.

خبرگزاری فارس: دشت‌های پرسخاوت؛ چراغ سبز طبیعت به توسعه اقتصاد افغانستان



به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، سال‌های گذشته سال‌های بیم و خطر در ولایت‌های مرکزی افغانستان به شمار می‌رفت، اما با پایان این تهدیدات فرصت‌هایی به‌وجود آمده که ضامن بقای ثبات در این ولایت‌ها خواهد شد. ولایت‌های میدان «وردک»، «غزنی»، زابل و قندهار که در این مسیر قرار گرفته‌اند، طی سال‌های گذشته شاهد ناامنی‌های شدید بوده و اکنون با وجود ناامنی‌های موجود در این شاهراه، ولایت‌های آن از امنیت نسبی برخوردارند. شاهراه کابل - قندهار مسیر صنعت کشاورزی افغانستان به اعتقاد کارشناسان بخش کشاورزی، ولایت‌های که در مسیر شاهراه کابل – قندهار واقع شده دارای دشت‌های بزرگ و گسترده‌ای هستند که می‌توان در آنها صنایع کشاورزی‌ بزرگ به راه انداخت و صنعت کشاورزی را در افغانستان رشد داد. در این میان که بیشتر از همه امیدواری برای کشاورزی را افزایش می‌دهد، وجود آب‌های فراوان این ولایت‌ها است که بدون هیچ استفاده‌ای در زیر و روی زمین‌ها باقی می‌مانند. وجود آب در این مناطق به حدی است که در دشت‌های بزرگ آب به صورت خودجوش از دل زمین بیرون آمده و گودال‌های این دشت‌ها را پر کرده است.

سرمایه‌گذاری شخصی کشاورزان ولایات وردک و غزنی آب دشت‌های بزرگ ولایت‌های میدان وردک و غزنی شیرین است و در برخی مناطق ولایت زابل آب شور و در اکثر مناطق این ولایت آب‌های شیرین جریان دارد و با توجه به تجربه کشاورزان و اظهار نظرهای کارشناسان در این خصوص، آب شیرین می‌تواند محصولات مطلوب‌تر از آب‌های شور داشته باشد و با این وجود این زمین‌ها منابع خوب اقتصادی در افغانستان محسوب شود. این دشت‌ها در کل خشک و خالی هستند، اما بی‌آب نبوده و  برخی مناطق که کشاورزان با پول‌های شخصی خود دست به سرمایه‌گذاری زده‌اند، زمین‌های مستعد کشاورزی دارد و با توجه به اینکه ولایت‌هایی همچون زابل و غزنی اکنون فصل برداشت محصولات گندم است، محصولات این زمین‌ها بیشتر از کشاورزی‌های سایر ولایت‌ها است.

وام های کوچک راه برون رفت از نابسامانی بدون شک، در صورت توجه کافی دولت و آنهم در زمان کنونی که ناامنی‌ها در حال از بین رفتن است، تغییرات بزرگ اجتماعی در این ولایت‌ها به وجود خواهند آمد و مردمی که سال‌های سال شاهد حضور شبه‌نظامیان، وجود ناامنی‌ها و بی‌ثباتی‌ها بوده و از فقر اقتصادی رنج می‌بردند، اینک با توجه دولت می‌توانند با استفاده مطلوب از زمین‌های کشاورزی خود از تمام این نابسامانی‌ها نجات یابند. مهم‌ترین اقدامات حمایتی از مردم و ساکنان ولایت‌های میدان وردک، زابل و غزنی برای رْشد و صنعتی شدن کشاورزی در دشت‌های خالی، دادن وام‌های کوچک و بزرگ، فراهم کردن وسایل کشاورزی مدرن، توزیع بذرهای اصلاح شده به کشاورزان این ولایت‌ها به نظر می‌رسد. بذر اصلاح شده،مشاور و تجهیزات؛سه عامل توسعه کشاورزی مدرن شاید این اقدامات برای دولت کنونی که با مشکلات و چالش‌های عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کند، مقدور نباشد و یا اینکه توانایی مالی کافی برای حمایت از این زمین‌ها که خود طلای خاکی افغانستان نیز محسوب می‌شود را دولت کابل نداشته باشد، اما باید به یاد داشت که درآمدهای احتمالی از زمین‌های خشک زابل، غزنی و میدان وردک بیشتر از انتظارات و توقعات خواهد بود. در صورت که دولت بذرهای اصلاح شده را به‌گونه‌ای صحیح توزیع نموده و مشاوران کشاورزی را استخدام و وسائل مدرنی را جهت بهره‌برداری در زمین‌های کشاورزی فراهم کند، بدون شک کشاورزان در کنار پرداخت قرض‌های کوچک و بزرگ قادر به برداشت محصولات غیر منتظره خواهند بود.

بانک‌های بین‌المللی به کمک کشاورزی افغانستان بشتابند با این وجود، دولت کابل می‌تواند این کشاورزان و زمین‌هایی را که از کشت بازمانده و همانند زمین‌های بایر دیده می‌شوند را با پول‌های کمک شده بانک جهانی، بانک آسیایی و سایر کمک‌کنندگان بین‌المللی تأمین کند. همچنین در صورتی که کمک‌های جهانی برای رشد و صنعتی شدن کشاورزی در افغانستان از سوی دولت‌مردان افغانستان معقولانه پنداشته نشود و یا اینکه زمینه آن فراهم نباشد، می‌تواند با تشویق سرمایه‌گذاران بین‌المللی این زمین‌ها نیم جان را زنده کند. در پایان باید اذعان داشت که دولت و ملت افغانستان به‌ویژه أکثر ساکنان ولایت‌های میدان وردک، غزنی و زابل فرصت بی‌سابقه‌ای جهت رشد کشاورزی دارند و در صورت استفاده از این فرصت‌ها، در کنار افزایش زمینه‌های اشتغال‌زایی، ناامنی، بی‌ثباتی و تنگدستی‌های مالی نیز از این ولایت‌ها از بین خواهند رفت. انتهای پیام/ز

94/04/29 - 16:52





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن