واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۳
مصطفی رزاق کریمی در یک نشست تخصصی با بیان اینکه "فیلمهای صنعتی به بازیچههای تکنیکی تبدیل شده و به بیان مفاهیم صنعتی نمیپردازد،" گفت: در ایران ساخت فیلم صنعتی به نوعی زنگ تفریح برای برخی فیلمسازان تبدیل شده است. به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،این مستندساز که در نشست تخصصی بررسی ارتباط متقابل مستندسازان و روابط عمومی صنایع در سومین دوره جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی سخن میگفت، اظهار کرد: سینمای صنعتی دو شاخه اصلی و چندین زیرشاخه دارد؛ شاخه اول آن نشان میدهد که صنعت چه فرایندی و چه تأثیراتی دارد و بُعد دیگر آن به معرفی محصولات صنعتی میپردازد اما این تقسیمبندیها در جشنوارههای ما گم است و گاه فیلم و گاه فیلم گزارشی و گزارش آگهی هم جزو فیلم صنعتی محسوب میشود بنابراین فیلمهای صنعتی شاخصههای خود را نشان نمیدهند. رزاقکریمی ادامه داد: در ایران ساخت فیلمهای صنعتی معمولا زنگ تفریح فیلمسازان است که این موضوع، یک نقطه سیاه در این مسیر به حساب میآید. همچنین این باور وجود دارد که قبول کار سفارشی کسر شأن فیلمساز است اما در کشورهای اروپایی دریافت سفارش به نوعی برای فیلمساز افتخار محسوب میشود. این فیلمساز که علاوه بر ساخت فیلمهای داستانی و تهیهکنندگی در حوزه ساخت فیلمهای صنعتی نیز سابقه طولانی دارد، اظهار کرد: غالبا فیلمهای صنعتی که در ایران ساخته میشوند، دیدگاهی تفضیلی دارند و بدون اینکه به مفاهیم صنعتی بپردازند از عبارات تفضیلی استفاده میکنند و از سویی این فیلمها به بازیچه تکنیک تبدیل شده تا بیان مفاهیم اصلی صنعت. رزاق کریمی نکته مهم در ساخت فیلمهای صنعتی و تبلیغاتی را شناخت و در خواست کارفرما توسط کارگردان و شفافسازی ذهن او دانست و گفت: کسانی که پیش از این فیلمهای عروسی میساختند، امروزه فیلمهای صنعتی میسازند و دست آخر کارفرما نیز از کار آنان ناراضی است اما باید دانست که برخلاف تصور رایج،فیلمهای صنعتی زنگ تفریح نیستند و گاهی ساختاری عظیمتر از فیلمهای داستانی را طلب میکنند. وی ادامه داد: متأسفانه از سوی دیگر کارفرمای فیلم صنعتی نیز خیال میکند که برای دیده شدن بهتر موسسهاش، باید مداوم اسم آن تکرار شود و در عرصه تبلیغات، فیلمسازی ما تفاوت چندانی با دوران پیش از انقلاب نکرده است هر چند که از نظر فنی پیشرفت داشته است. رزاق کریمی که عصر امروز 7 مرداد ماه در پردیس سینمایی «چارسو» سخن میگفت، تبلیغات مستقیم در فیلمهای صنعتی را نوعی خودزنی توصیف کرد و گفت: این تصور که با تکرار دائم اسم و شماره تلفنها میتوان فیلم تبلیغاتی ساخت به دوران پس از جنگ جهانی دوم برمیگردد و مدتهاست که این نگرش در جهان تغییر کرده است. مصطفی رزاقکریمی که مستندسازی را از سال 1982 میلادی در اروپا آغاز کرده است و تاکنون بیش از 60 فیلم و مستند ساخته است، اظهار کرد: در این عرصه امروزه همه به دنبال پول هستند و میخواهند زودتر یک فیلم را تمام کنند و فیلم دیگری را شروع کنند. به همین خاطر کیفیت فیلمها به خصوص در امر تدوین بسیار پایین است و علت دیگر آن این است که فیلمسازان معمولا کارفرما را به سخره میگیرند و او را نادان قلمداد میکنند. این فیلمساز در مورد سفارش در امور هنری نیز گفت: در ایران دیدگاه ایدهالیستی وجود دارد و میگویند هنرمند فقط باید پول بگیرد و کار هنری بکند اما با بررسیهایی که در اروپا انجام شده ریشههای این قضیه به قرن شانزدهم رسیده که در آن زمان هنرمندان نقاش از کلیسا به عنوان کارفرما بودجه مشخصی میگرفتند که برای مسیحیت تبلیغ کنند و راز موفقیت آنها نیز این بوده که آن هنرمندان توانستند خاسته کارفرما را به خوبی دریافت کنند و با ارائه آثار درخور کارفرمای خود را راضی کنند. بنابراین این طور نبوده که هنرمندان بزرگ فقط برای دل خودشان کار کنند. محمدسعید محصصی مستندساز و نویسنده سینما که در این نشست حضور داشت نیز اظهار کرد: مستند صنعتی نباید به علت سفارشی و تبلیغاتی بودن، غیرجدی تلقی شود، حال آنکه در سینمای ما سفارشی بودن مضموم و توهینآمیز تلقی میشود در حالی که این دیدگاه مبنای درستی ندارد و سفارشی بودن یک اثر به خودی خود امر بدی نیست. به گزارش ایسنا،سومین دوره جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی از چهارشنبه هفتم مرداد تا جمعه نهم مردادماه در پردیس سینمایی چارسو در حال برگزاری است، در این جشنواره علاوه بر برپایی یک گالری از آثار عکاسان صنعتی، فیلمهای مستند و صنعتی نیز در سانسهای مختلف به نمایش درمیآید و ورود برای عموم علاقهمندان آزاد و رایگان است. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]