تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اولین چیزی که از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819463267




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ما و اروپا؛ آغاز فصل جدید-محمد نوری*


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ما و اروپا؛ آغاز فصل جدید-محمد نوری* در میان 28 دولت اروپایی برای آمدن به ایران، هیچ کس معطل مجوز کنگره امریکا نماند. ساکنان قاره سبز از همان فردای توافق وین، بلیت بازگشت به تهران را رزرو کردند. گویی نزد سیاستمداران اروپا همه قصه پر غصه تحریم در هتل کوبورگ (محل مذاکرات هسته ای) به پایان آمد.


دست کم اتفاقات 2 هفته بعد از توافق وین نشان داد که در پایتخت های اروپا همه چیز برای آغاز فصل جدید همکاری با ایران فراهم آمده است نه در لندن و نه در برلین و پاریس کسی اعتنایی به جار و جنجال تندروهای مخالف توافق ندارد.
اتفاقی که محافل سیاسی از آن به عنوان «موج بازگشت دوباره اروپا به ایران» یاد می کند گرچه با چاشنی هیجان و رقابت همراه است، کما اینکه فرانسوی ها می کوشند از آلمان ها عقب نمانند، اما این موج بازگشت یک حرکت واکنشی و احساسی نیست بلکه به نظر می آید که بر پایه سلسله ای از محاسبه و عقلانیت استوار است.
اولین نشانه این عقلانیت همان روز نمایان شد که 28 وزیر خارجه اروپا در بروکسل جمع شدند و پیش تر از شورای امنیت مهر تأیید خود را پای توافق وین زدند. درست است که طی 23 ماه مذاکره هسته ای این طرف امریکایی بود که نقش اصلی را در تیم 1+5 ایفا می کرد و سهم جان کری و اوباما از این توافق بیش از مرکل و اشتاین مایر یا کامرون است اما آنچه اکنون در فصل خوشه چینی از توافق وین به وقوع می پیوندد پیش افتادن کاروان اروپا از دیگر حریفان است و دیپلمات های اروپایی ها گوی سبقت را هم از طرف امریکایی و هم از طرف های روسی و چینی ربوده اند. در این چرخش نگاه اروپا به ایران هیچ اختلاف نظری میان جناح های درون اتحادیه به چشم نمی خورد، قدرت های غرب اروپا به همان اندازه برای حضور در بازار ایران تقلا می کنند که جبهه شرقی این قاره. در لیست متقاضیان سفر به ایران هم نام دولت های کهنه کار اروپا یعنی آلمان و انگلیس و فرانسه به چشم می خورد هم نام کشورهای جوان این قاره.
نکته جالب تر این است که در روزهای اخیر که دو مقام برجسته اروپا (لوران فابیوس و فدریکا موگرینی) عزم سفر به ایران کردند جناح مخالف مذاکره در داخل ایران و گوشه کنار اروپا کوشیدند پاره ای اختلاف های گذشته را زنده کنند آنها حتی به سراغ برخی از پرونده های بایگانی شده در روابط تهران و پاریس یا تهران و لندن رفتند اما همه این تلاش ها در گرمای اعتماد برخاسته از توافق وین رنگ باخت. در این باره می توان سخن میهمان فرانسوی تهران را به خاطر آورد که بی اعتنا به تلاش مخالفان گفت که همه اختلاف های گذشته را در وین دفن کردیم.
هر چه هست نگاه ها در دنیای رسانه و خبر به ترافیک دیپلماتیک در روابط تهران و اروپا معطوف شده است. فهم دلیل این همه اقبال و اشتیاق از سمت دنیای مغرب زمین به سوی ایران چندان پیچیده و پنهان نیست. اغلب ناظران سیاسی پاسخی روشن به این سؤال دارند که «ایران امروز» چه اهمیتی برای اروپا دارد و چرا هیچ دولت شرق و غرب اروپا برای آمدن به تهران تردید و تعلل نمی کند؟
در صف اول کاروان اروپایی های رهسپار ایران، شرکت ها و سرمایه گذاران و تجار ایستاده اند اما واقعیت این است که انگیزه کسب سود تنها محرک و موتور حرکت اروپا نیست بلکه در این برهه از تاریخ مجموعه ای از عوامل سیاسی و ژئوپلتیک دست به دست هم داده تا ایران عیار و ارزش فراتر از همه بازارهای خاورمیانه و حتی آسیا پیدا کند.
راز و رمز علاقه و اقبال امروز اروپا را باید در عنصری به نام اعتماد سیاسی جست و جو کرد. اعتماد سیاسی حلقه مفقوده هر رابطه است که اگر فراهم نشود، هر حرکت دیگری در دنیای دیپلماسی عقیم می ماند، کما اینکه در دولت قبل با آنکه تلاش فراوانی برای بازی با کارت نفت ایران نزد غرب صورت گرفت اما چون عنصر اعتماد وجود نداشت، نتیجه ای معکوس رقم خورد. سنگ بنای اعتماد امروز غرب به ایران بعد از انتخابات 24 خرداد 92 و در گذر 23 ماه مذاکره نهاده شد وگرنه چرخش یک بلوک بزرگ سیاسی و اقتصادی مثل اروپا چیزی نیست که به یک شبه و ناگهانی رخ دهد. شواهد مختلف دلالت بر این دارند که در گذر دو سال رایزنی و تعامل تیم دیپلماسی روحانی با دیپلمات های غرب، آنها تصورات بدبینانه برجای مانده از دوران دولت سابق را کنار گذاشته اند. در واقع اعتماد امروز دیپلمات های اروپا اعتماد به صلاحیت و کارآمدی سیاست خارجی ایران دوره دولت اعتدال نیز هست. از نگاه آنها دور نمانده که ایران طی این مدت در معرکه سخت خاورمیانه توانست کارنامه ای موفق از خود برجای گذارد و حریفان منطقه ای خود از آنکارا تا ریاض و قاهره را پشت سر گذارد.
*سردبیر روزنامه ایران
**روزنامه ایران/چهارشنبه هفتم مرداد 1394



07/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن