تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مردى را ديدند كه موهاى ژوليده و جامه‏اى چركين و سر و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827123477




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یک طنز انتقادی از فضای شبه روشنفکری ایران


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سه‌شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸



حمیدرضا نعیمی گفت: بازی در نمایش «کافه فرانسه» برای من حکم خانه تکانی را داشت که تنبلی‌های بدنی و بیانی‌ام را کنار بگذارم. به گزارش خبرنگار تئاتر ایسنا، نمایش «کافه فرانسه» به نویسندگی و کارگردانی مهران رنج‌بر از 7 مردادماه در تماشاخانه «باران» به مدت حدود 35 روز روی صحنه می‌رود، نمایشی که تأکید می‌شود اثری طنز با نگاهی انتقادی به جامعه شبه روشنفکری ایران است. حمیدرضا نعیمی بازیگر این نمایش صبح 6 مردادماه در نشست خبری نمایش «کافه فرانسه» با اشاره به اینکه، اگر در نمایش‌های چند سال اخیر بخواهد دو اثر خوب را اسم ببرد حتما یکی از این اثرها «کافه فرانسه» است، اینگونه سخنانش را ادامه داد: این انتخاب به دلیل شاخصه‌هایی است که در متن، نگاه، طراحی و کارگردانی مهران رنج‌بر وجود دارد و با توجه به حساسیت‌هایی که در مقوله بازیگری داشت، فرصت خوبی را برای من بوجود آورد. او با بیان اینکه نمایش «کافه فرانسه» و بازی در آن برایش حکم یک خانه تکانی را داشت چرا که تنبلی‌های بدنی و بیانی آفت امروز تئاتر ایران شده است، افزود: بازیگرانی هستند که خود را روی صحنه می‌کشند و با بیان‌های تنبل باعث آزار تماشاگران می‌شوند، اما این نمایش اجازه نمی‌داد که من کم کاری کنم ضمن اینکه اصلا هم اهل کم کاری نیستم. این نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر ادامه داد: «کافه فرانسه» از جنبه‌های مختلف جای بحث دارد و مقوله‌های بازیگری، نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی و طراحی آن بسیار سنجیده انجام شده است. حتی در جاهایی که ژانر این نمایش به سمت یک اثر غیرجدی می‌رود و این اجازه داده می‌شد که زیاده‌روی‌هایی صورت گیرد سعی کرده بسیار خسیس عمل کنیم و خوراک خوب و کم به تماشاگر بدهیم. نعیمی گفت: طنز این نمایشنامه نه هجو است و نه هزل، بلکه نگاه تیز و انتقادی مهران رنج‌بر در نمایشنامه‌نویسی است که به عنوان مولف دوم به سوی جریانی که تقریبا همه ما ایرانی‌های داخل میهن با آن آشنا هستیم، می‌رود. متأسفانه کسانی که به هر دلیلی در خارج از کشور حضور دارند نسبت به سیاست‌ها یا هر جریان فرهنگی، هنری، اجتماعی داخل کشور نگاه انتقادی دارند در حالی که خیلی از واقعیت‌های موجود باخبر نیستند. به همین دلیل این نمایش یک واکاوی طنزآلود به این جریان دارد. وی با اشاره به اینکه این نمایش حد وسط ندارد و تماشاگران آن را یا دوست دارند یا ندارند، اظهار کرد: «کافه فرانسه» جزو آن دسته از نمایشنامه‌هایی است که در تئاتر کمتر اجرا می‌شود که سعی دارد با احترام به همه تئاترهای روی صحنه و به صحنه رفته در گذشته جای خود را در تاریخ تئاتر ایران باز کند. او در توضیح بیشتر انتقاداتی که درباره بازیگری مطرح کرد، گفت: معتقدم در تئاتر برخلاف سینما و تلویزیون که مشکل و مصیبت اصلی همچنان به فیلمنامه برمی‌گردد و اکثر آن‌ها از یک داستان ناب بهره نمی‌برند، اوضاع در تئاتر بسیار بهتر است و نمایشنامه‌های خوبی نوشته می‌شود که اگرچه ممکن است ایراداتی هم داشته باشند اما در وضعیت بحرانی قرار ندارند. این نویسنده با اشاره به اینکه یکی از ویژگی های نمایشنامه‌نویسی پس از انقلاب این است که نمایشنامه‌نویسانی همچون علیرضا نادری، محمد چرمشیر، محمد رحمانیان و قطب‌الدین صادقی تربیت شدند که برخاسته از جریان تئاتر هستند، افزود: مشکل تئاتر جدا از مقوله مدیریت این عرصه که هیچ‌گاه به سامان نبوده است به کارگردانی مربوط می‌شود. چرا که کارگردان‌های ما به روز نبوده، در بسیاری از موقعیت‌ها خلاق عمل نکردند و به عنوان مولف دوم هیچ گاه نتوانستند در کنار نمایشنامه‌نویسان بایستند. نعیمی ادامه داد: به همین دلیل وقتی به آثار هنرمندانی همچون سمندریان، علی رفیعی و رکن‌الدین خسروی بازمی‌گردیم، می‌بینیم بهترین بازی‌های تئاتر متعلق به آن‌هاست که نگاه علمی و هنری به مقوله کارگردانی و بازیگری داشتند. به طوری که هیچ بازیگری در کار این اساتید به خود اجازه تنبلی و آماده نبودن روی صحنه را نمی‌دهد. او با اشاره به اینکه چند وقت قبل اثری را با بازیگران شناخته شده دیده که بازیگران آن با وجود کارنامه درخشان، به دلیل کم تجربگی کارگردان در حد دانشجوی ترم اول ظاهر شده بودند، بیان کرد: شنیدم یکی از بازیگران مطرح درباره تفاوت بازیگری سینما و تئاتر گفته بود بازیگری تئاتر ساده است. اگر ایشان جرأت دارد بیاید در کار من بازی کند و البته او حق دارد چون تا به حال زیر دست سمندریان و رفیعی نبوده است. اما اگر بخواهد بفهمد بازیگری یعنی چه، درِ پلاتوهای من همیشه باز است. وی همچنین با انتقاد از اینکه بسیاری از بازیگران ما در 40 سالگی دچار نقرس هستند که البته به دلیل عدم امنیت شغلی، آب و هوای آلوده، تغذیه نامناسب، نشناختن و موسیقی و تمرین بدنی که در دانشگاه‌ها هم تدریس نمی‌شوند، خیلی نمی‌توان به آن‌ها خورده گرفت، افزود: با وجود این شرایط آن‌ها روی صحنه معجزه می‌کنند اما این دلیل نمی‌شود که در مقابل تماشاچی عقب بنشینیم چرا که وقتی دولت ما را فراموش و رها کرده و تماشاگران بلیت 20 هزار تومانی برای دیدن تئاتر خریداری می‌کنند، به آن‌ها مدیون هستیم. به گزارش ایسنا، مهران رنج‌بر نویسنده، کارگردان و بازیگر نمایش «کافه فرانسه» هم در سخنانی با تأکید بر اینکه با وجود تجربه‌های زیاد بازیگری در عرصه تصویر همیشه دغدغه تئاتر را داشته است، گفت: گروه فیلم و تئاتر «مادوتا» به همراه آیدا آب‌پرور سال‌هاست در حوزه فیلم و تئاتر فعالیت می‌کند و در کشورهای اروپایی نیز اجراهایی داشته‌ایم. او درباره نمایش خود توضیح داد: «کافه فرانسه» یک نقد اجتماعی است نسبت به فضای شبه روشنفکری که در ایران بوجود آمده است. اما متأسفانه برای اینکه این کار دیده شود بازیگر سوپراستاری در کار ندارم و یکی از مسائل مهم تئاتر ماست چرا که در تئاتر صرفا این طور نیست که یک بازیگر سینما، تماشاگر جذب کند و من برای اینکه این دغدغه اجتماعی را به مخاطبان نشان دهم، استرس این را دارم که فردا و پس فردا و روزهای آینده سالن نمایش پر خواهد شد یا خیر. رنج‌بر ادامه داد: سالن باران یک تماشاخانه خصوصی است که ارتباطی هم به هیچ جای دولتی ندارد و فضای آن حتی از برخی سالن‌های تئاترشهر هم بهتر است. تئاترشهری که به نظرم وقتی افرادی همچون منتظری و حسین پاکدل آن را مدیریت می‌کردند، الان دیگر تمام شده است. او با بیان اینکه نمایش خود را به علی رفیعی که او را در تئاتر الگو و استاد خود می‌داند، تقدیم کرده است، افزود: این روزها یکسری، ادای شبه روشنفکری در اجتماع در حال رخ دادن است که از دانشجویان شروع شده به طوری که آن‌ها هیچ کس جز خود را قبول ندارند. در حالی که تصور می‌کنم آن‌هایی که اینجا زندگی می‌کنند و حرف می‌زنند ارزشمندتر است نسبت به آن‌هایی که از دور انتقاداتی مطرح می‌کنند. همچنین آیدا آب‌پرور دیگر بازیگر این نمایش هم اظهار کرد: اساس اجرایی گروه «مادوتا» فانتزی و گروتسک است که در حال حاضر نمایش «کافه فرانسه» این فانتزی را در گروه به اوج خود رسانده است؛ فانتزی‌ای که به نوعی ساخته ذهن و دست ماست و در جایی آن را ندیده‌ایم اما تلاش کرده‌ایم که اورجینال خودمان باشد. بازیگر «کافه فرانسه» یادآور شد: این نمایش سال 87 توسط مهران رنج‌بر به نگارش درآمده و با توجه به فضای خاصی که دارد، دقایق مفرحی را برای مخاطبان فراهم می‌کند و پس از آن دقایقی هم به فکر فرو روند. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن