واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سهراب پورناظری در نشست رونمایی آلبوم «شبگرد کولیباد»:
انتقاد به خانه موسیقی، باید در فضای موسیقی حل شود/ جوانها ساز موسیقی ایرانی را نمیشناسند
سهراب پورناظری گفت: به عنوان کسی که در شورای مشورتی خانه موسیقی حضور دارم، معتقدم انتقاداتی که به خانه موسیقی وارد است باید در فضای موسیقی حل شود.
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، مراسم رونمایی از آلبوم شبگرد «کولیباد» ظهر امروز با حضور سهراب پورناظری و صدرالدین حسینخانی و جمعی از اهالی رسانه در تالار وحدت برگزار شد. سهراب پورناظری در ابتدای این نشست ضمن اشاره به مسایل و اتفاقات اخیر پیرامون خانه موسیقی گفت: همه میدانیم که نهادهای صنفی در ایران چه وضعیتی دارند و خانه موسیقی هم در این بین مستثنی نیست. به عنوان کسی که 3 سال است در شورای مشورتی خانه موسیقی حضور دارم معتقدم انتقاداتی که به خانه موسیقی وارد است باید در فضای موسیقی حل شود. وی ادامه داد: این روزها فضایی ایجاد شده که برخی افراد از آن سوءاستفاده میکنند. کسانی که هیچ خدمتی به موسیقی نکردهاند، کسانی که هیچ خدمتی به فرهنگ و موسیقی این مملکت نکردند آتش این اختلاف را برافروختهتر میکنند. پورناظری با اشاره به مطرح کردن انتقادات وارده به خانه موسیقی با مدیرعامل این نهاد صنفی گفت: من به حمیدرضا نوربخش گفتم که شما یک بار هم ما را یاد نکردید و از مشکلات ما نپرسیدید. تمام آنچه این روزها درباره خانه موسیقی گفته میشود را با نوربخش مطرح کردم. اگر جواب قانع کنندهای نمیشنیدم شاید اکنون رویه دیگری در پیش داشتم. مسیری که برخی از اهالی موسیقی انتخاب کردهاند مسیر درستی نیست. برخی از همین معترضان به خانه موسیقی خودشان از مسئولان پیشین این نهاد بودند و باید در باره عملکردشان پاسخگو باشند. این نوازنده تنبور ادامه داد: این میتینگهای نقد خانه موسیقی با سوءبرداشتهای سیاسی برگزار شده و اتفاقاً دودش هم به چشم موسیقی رفته است. باور کنید اگر در آن لحظهای که جواب سئوالاتم را از آقای نوربخش گرفتم، قانع نمیشدم شاید هماکنون من هم جزو معترضان خانه موسیقی بودم. البته بماند برخی از دوستانی که در مورد عملکرد خانه موسیقی اعتراضاتی داشتند، خود دارای مناصب دولتی بودند که این موضوع به خودی خود قابل بررسی است. من لازم است این نکته را هم بگویم که عضو خانه موسیقی نیستم. پورناظری در ادامه درباره مشکلاتی که برای آلبوم «شبگرد کولی باد» طی سالهای اخیر به وجود آمده است، توضیح داد: من سال گذشته نامهای را خطاب به پیروز ارجمند، مدیرکل وقت دفتر موسیقی وزارت ارشاد نوشتم که خیلیها در محتوای آن از من انتقاد کردند. در حالی که یکی از مشکلات من با آقای ارجمند در این نامه اتفاقی بود که برای آلبوم «شبگرد کولی باد» افتاده بود. چند سال گذشته قرار بود با گروه شمس، برادرم تهمورس پورناظری و علیرضا قربانی کنسرتی را در کشور آمریکا برگزار کنیم که خوشبختانه با اینکه ویزای برادرم صادر نشد و ما اصلاً شرایط مناسبی برای اجرا نداشتیم، اما برنامههای خوبی اجرا شد که بسیاری از علاقهمندان از آن استقبال کردند و دودوکنوازی روبیک آروتزیان بود که من را بر آن داشت تا این کنسرت را در قالب یک آلبوم موسیقی منتشر کنم که خوشبختانه این اتفاق انجام گرفت و ما سال ۸۹ کار را برای عرضه در بازار آماده کردیم. وی افزود: در همین اثنا بود که یکی از دوستانم زنگ زد و گفت فلانی آیا میدانی همین کاری که برای آلبوم «شبگرد کولی» آماده کردهای، در بخشی از موسیقی یک تله فیلم تلویزیونی در حال پخش است؟ من این موضوع را باور نکردم تا وقتی که این اثر در تلویزیون پخش شد و من نمیدانم به چه نحوی آن موسیقی را که برای آلبوم در نظر گرفته بودیم، در این تله فیلم پخش شد و جالبتر اینکه آهنگساز این تله فیلم نیز آقای پیروز ارجمند بود. باور کنید من تا چند ساعت بعد از پخش این اثر شوکه بودم که این ملودیها چگونه میتواند از استودیو خارج شود و از همین جا بود که شکاف بین ما و ایشان آغاز شد. تا روزی که دیدم ایشان گزینه آقای مرادخانی برای مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد شد و در این هنگام بود که موضوع را با وی در میان گذاشتم. پورناظری تاکید کرد: همین مسئله شکاف بین من و ارجمند را آغاز کرد. من این مسئله را پیگیری کردم و با علی مرادخانی هم مسئله را مطرح کردم. کار به جایی رسید که حکم پیروز ارجمند برای ریاست دفتر موسیقی برای چند ماه به تعویق افتاد. بعدها بود که آن نامه اعتراضی به ارجمند را نیز منتشر کردم. در واقع استفاده بیاجازه از یکی از آثار من که هنوز منتشر نشده بود اختلاف بین من و ارجمند بود. این نوازنده تنبور درباره فضای آلبوم شبگرد «کولیباد» گفت: این اثر به بداهه نوازی در مقام اصفهان است. قرینهسازی و جملهبندی از ویژگیهای موسیقی ایرانی است. جلیل شهناز به دلیل جملههای عمیق و پخته و پردازشهای استادانهاش از بزرگان بداههنوازی موسیقی ایرانی محسوب میشد. همین قرینهسازی را ما در هنر معماری ایرانی هم داریم. وی با تاکید بر ویژگیهای هنر ایرانی اظهار کرد: به نظر من ایران از نظر جغرافیایی مهمترین کشور جهان است. هنرش مهمترین هنر جهان است. حجم مولفههایی که در هنر ایران است باهیچ کجای دنیا قابل قیاس نیست. در هیچ هنری چنین قدمتی نمیبینیم. برای مثال تنبورنوازی به دوره میترائیسم برمیگردد. پورناظری تاکید کرد: حال باید پرسید دولت ما برای موسیقی ایرانی چه کرده است. اگر در تلویزیون بخش موسیقی را به موزیسینها بدهند دیگر تهاجم فرهنگی در عرصه موسیقی نخواهیم داشت. من این نکته را به شما قول میدهم. جوانان ما تمام سازهای غربی و موسیقی پاپ را میشناسند اما ساز موسیقی ایرانی رانه. باید بگویم غرب مو به مو و گام به گام نقشهاش را برای از بین بردن فرهنگ ما اجرا کرده است. لباس، غذا، و تقریبا همه عرصههای زندگی ما از فرهنگ غرب تاثیر پذیرفته است. دولت و حکومت باید در این عرصه ورود کند و این مسائل را اصلاح کند. انتهای پیام/
94/05/04 - 14:55
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]