محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826384000
چگونه بودن؛ مهمتر از بودن
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: به مناسبت پخش فیلم «بودن یا نبودن» از شبکه آیفیلم
چگونه بودن؛ مهمتر از بودن
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 مرداد 1394 ساعت 04:56 | شماره خبر : 2033936775630831117 تعداد بازدید: 0
پ پ
کیانوش عیاری را میتوان در ردیف بهترین و تاثیرگذارترین کارگردانان سینما و تلویزیون ایران قرار داد؛ کارگردانی که همواره به دور ازحاشیه و جلوهگریهای رسانه، آثاری ساخته که بیش از هر چیز بوی انسانیت میدهد. آثارش نیز مثل خودش شریف و نجیب است.
رودررویی با موقعیت انسانی لحن و زبان سینماییاش تلخ است، اما گزنده و سیاه نیست و در پس مصائبی که روایت میکند، میتوان ردپایی از شرافت انسانی و نمایش شرافتمندانه زندگی کردن را دید. به عنوان مثال فیلم «بودن یا نبودن» که چند روز قبل از شبکه آیفیلم پخش شد، مصداقی از همین معنا و رویکرد است. شاید تا آن زمان کمتر فیلمی در سینما ساخته شده بود که مساله اهدای عضو را با همه موانع و چالشهای فرهنگی و اجتماعی که داشت به زیبایی در قالب یک ساختار دراماتیک به تصویر بکشد که فارغ از وجوه زیباییشناسی اثر از حیث سینمایی از منظر انسانی نیز بتواند مخاطب را به شکل درونی شده در مواجهه با این موقعیت حساس روبهرو کند. شاید اکنون ساخت یک فیلم در دفاع از فرهنگ اهدای عضو کار سادهای به نظر برسد، اما سال 76 که عیاری فیلم بودن یا نبودن را ساخت، طرح این قصه یک نوع جسارت فرهنگی بود تا به طرح مسالهای بپردازد که گرچه از حیث اعتقادی در ساحت اخلاق اجتماعی جای میگیرد، اما از منظر عرفی، هنوز با نگرشهای مقاومتی از طرف مردم روبهرو بود که نمیتوانست اعطای عضو یک عزیز از دست رفته را براحتی بپذیرد. امیدواری دوسویه به زندگی بودن یا نبودن داستان دختر جوانی به نام آنیک است که نیاز شدید به پیوند قلب دارد. او همراه پزشکش به بیمارستانی میروند که پسر جوانی به نام امیر که در شب ازدواجش طی نزاعی دچار مرگ مغزی شده در آنجا بستری است. از آنجا که خانواده امیر به زنده بودن او امیدوار هستند، تلاشهای دکتر برای راضی کردن آنها به پیوند به نتیجه نمیرسد. همزمان پدر دختری به نام معصومه که او نیز به قلب نیاز دارد ولی مانند آنیک وضعیتش حاد نیست، سعی میکند با پرداخت پول به خانواده امیر، آنها را راضی کند که او نیز موفق نمیشود. آنیک که خود را به زحمت به خانه امیر رسانده دچار ناراحتی میشود و اعضای خانواده امیر او را به بیمارستان میرسانند. در بیمارستان مادر آنیک نیز به دخترش میپیوندد و آن دو بار دیگر سراغ خانواده امیر میروند و سرانجام موفق میشوند رضایت پدر و مادر امیر را جلب کنند. خانواده امیر پس از مراسم خاکسپاری پسر جوانشان با دسته گل سراغ آنیک که عملش با موفقیت انجام شده، میروند. اجتماعی یا فلسفی بودن یا نبودن، فیلم شریفی است که این شرافت را از یکسو از ذات قصه و مساله انسانی ـ اخلاقی آن میگیرد و از سوی دیگر در نوع روایت و کارگردانی کیانوش عیاری. واقعیت این است که فیلم از حیث سوژه بشدت تاویلپذیر بوده و میتوان آن را از این سوی یک مساله اجتماعی تا آن سوی یک مساله
فلسفی ـ اخلاقی گسترش داد. از منظر اول میتوان با نگاه جامعهشناختی و مردمشناسی به موانع و دشواریهای جاافتادن یک ارزش فرهنگی متفاوت در یک جامعه سنتی اشاره کرد؛ به این معنا که چگونه پیشفرضهای ذهنی و بومی وقتی به یک تعصب کور بدل میشود میتواند به یک عامل بازدارنده بدل شود و از سوی دیگر با رویکرد فلسفی میتوان بودن یا نبودن را بهعنوان یک کهن الگوی فلسفی در دل درام بازنمایی کرد؟ اینکه بودن یا نبودن ما گاه در بودن یا نبودن دیگری معنا پیدا میکند و چهبسا گاهی نبودن ما عین بودن ما و از آن مهمتر رمز بودن ماست. اینکه با یک تصمیم انسانی میتوان مرگ دیگری را به زندگی برای فرد دیگر بدل کرد. این که حیات و ممات ما گاهی به انتخاب ما برمیگردد؛ به یک انتخاب دشوار که باید بین انسانیت و فرهنگ، بین شرافت و عادت، اولی را برگزیند. فیلم البته تاویل جامعهشناختی از فرآیند تحول یک انسان یا جوامع انسانی را نیز صورتبندی میکند. به این معنا که پروسه یک تحول ذهنی و درونی را از مقاومت در برابر تغییر تا پذیرش یک تغییر بخوبی نشان میدهد. از وقتی خانواده امیر مخالف اهدای عضوش به آنیک هستند تا پذیرش این موضوع، فقط یک پروسه زمانی طی نشده که پروسه اخلاقی ـ فرهنگی طی شده تا آنها در نهایت قانع شوند قلب امیر را اهدا کنند. فرآیند این تحول هم از حیث سینمایی و هم ازحیث روانشناسی منطقی و باورپذیر بوده و ضمن اینکه روایت را در یک فراز و نشیب تعلیقآفرین پیش میبرد، ذهن مخاطب را نیز آماده پذیرش این اقدام انساندوستانه میکند. در نهایت بودن یا نبودن به تبیین این معنا کمک میکند که بودن یا نبودن ما به شکل واقعی به چگونه بودن یا نبودن ما ختم میشود و عجب اینکه طبق وصیت زندهیاد عسل بدیعی (بازیگر نقش آنیک) بعد از مرگش چند عضوش به نیازمندان اهدا شد تا نقشی که بازی کرده به واقعیت بدل شود و او با وجود نبودن خویش ارمغان بودن را به چند نفر دیگر اهدا کند. سیدرضا صائمی جامجم
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 مرداد 1394 ساعت 04:56 | شماره خبر : 2033936775630831117 تعداد بازدید: 0
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]
صفحات پیشنهادی
مصباحیمقدم در نطق میاندستور: کسانیکه به دنبال توقف فعالیتهای هستهای بودند چگونه دستاوردهای مذاکرات را مصاد
مصباحیمقدم در نطق میاندستور کسانیکه به دنبال توقف فعالیتهای هستهای بودند چگونه دستاوردهای مذاکرات را مصادره میکنندنماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت در مجلس ششم عدهای میخواستند با طرح سه فوریتی حکم به توقف فعالیتهای هستهای بدهند حال آن گروه چگونه میخواهد میرامصباحی مقدم: کسانیکه به دنبال توقف فعالیتهای هستهای بودند چگونه دستاوردهای مذاکرات را مصادره میکنند
مصباحی مقدم کسانیکه به دنبال توقف فعالیتهای هستهای بودند چگونه دستاوردهای مذاکرات را مصادره میکنند نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت در مجلس ششم عدهای میخواستند با طرح سه فوریتی حکم به توقف فعالیتهای هستهای بدهند حال آن گروه چگونه میخواهد میراثخوار ملت ایرانزوجین شاغل چگونه در زندگی مشترک احساس رضایت کنند/ تکنیکهایی برای شادبودن
زوجین شاغل چگونه در زندگی مشترک احساس رضایت کنند تکنیکهایی برای شادبودن یک مشاور گفت زن و شوهری که هر دو بیرون از خانه کار میکنند در صورتی که مشکلات ناشی از شاغل بودن توأمان زن و شوهر را بشناسند و راههای رفع و حل آنها را بیابند میتوانند رضایت زناشویی بالایی را تجربه کنندزوجین شاغل چگونه در زندگی مشترک احساس رضایت کنند/ تکنیک هایی برای شاد بودن
زوجین شاغل چگونه در زندگی مشترک احساس رضایت کنند تکنیک هایی برای شاد بودن جامعه > خانواده - خبرگزاری ایسنا نوشت یک مشاور گفت زن و شوهری که هر دو بیرون از خانه کار میکنند در صورتی که مشکلات ناشی از شاغل بودن توأمان زن و شوهر را بشناسند و راههای رفع و حاستاندار خراسان جنوبی:مدیریت درست اعتبارات باتوجه به نامحدود بودن نیازها مهمترین وظیفه مدیران است
استاندار خراسان جنوبی مدیریت درست اعتبارات باتوجه به نامحدود بودن نیازها مهمترین وظیفه مدیران است استانها > خراسان جنوبی - استاندار خراسان جنوبی که صبح امروز در چهارمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان سخن می گفت با بیان این مطلب افزود نیازها نامحدود و اعتباراتنمیدانم عدهای چگونه بازیگر شدهاند/ جذابیت کمِ آثار تلویزیون
صدیقشریف در گفتگو با مهر نمیدانم عدهای چگونه بازیگر شدهاند جذابیت کمِ آثار تلویزیون شناسهٔ خبر 2863708 - چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۸ هنر > رادیو و تلویزیون یک بازیگر سریالهای تلویزیونی با اشاره به کیفیت پایین فیلمنامه ها و سریال های تلویزیون از ورود بیقاعدهای عدهایچه چهرههایی نویسنده رادیو بودند؟
چه چهرههایی نویسنده رادیو بودند باقر رجبعلی - پژوهشگر ادبیات داستانی و نویسنده رادیو - بر این عقیده است که اگر رادیو نویسندههای ثابت و حرفهای نداشته باشد و مطالبش برآمده از فرایندی تحقیقی و پژوهشی توسط نویسندهای متمرکز و تابعِ سیاستهای خود رسانه نباشد جز حرکت ایجابی سطحبا همسری که نماز نمیخواند، چگونه رفتار کنیم؟
استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با همسری که نماز نمیخواند چگونه رفتار کنیم حجت الاسلام لطفی گفت اگر فردی بعد از ازدواج متوجه شد که همسرش به عمد یا سهوا اهل نماز و روزه نیست میتواند با صحبت کردن و آوردن مثالهایی از کلام قرآن و احادیث اهل بیت ع با صبشرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهی لزوم تک جنسیتی بودن گروههای دینی در فضای مجازی
شرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهیلزوم تک جنسیتی بودن گروههای دینی در فضای مجازیگفته بود آقا نسخهای را که از شما گرفتیم بیشتر از یکسال است که انجام میدهیم امّا اصلاً افاقه نکرده آمیرزا جواد آقای ملکی گفت تو در خانه به ظاهر میخواهی مثلاً خانمت را حقیر کنی دائم میگدولت پولهای بلوکه شده را چگونه خرج کند؟
یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۵ مدیر روابط عمومی برنامه پایش گفت برنامه پایش امشب آثار اقتصادی مذاکرات هستهای بر اقتصاد ایران را تحلیل میکند به گزارش ایسنا هادی شریفی افزود در برنامه پایش این هفته کارشناسان اقتصادی با حضور در برنامه پایش آثار اقتصادی توافق هستهای را بررسیگوشههای زشت طبیعت انسان چگونه آشکار میشود؟
یکشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۳ یک روانشناس کودک گفت اگر عشق به مطالعه از کودکی در انسان پدید نیاید و مطالعه به یک نیاز معنوی در زندگی او تبدیل نشود ذهن فرد در جوانی تهی میشود و آن وقت است که سادگی و بیتجربگی جوانی راه را برای نفوذ بدی ها باز میکند و گوشههای زشت طبیعت انسان آشکاحجتالاسلام پناهیان: «شکر» برجستهترین مصداق مثبتبودن است
حجتالاسلام پناهیان شکر برجستهترین مصداق مثبتبودن استشکر آنقدر مهم است که اجر شکر در نعمت بالاتر از صبر در مصیبت است ولی غالباً شیطان اجازه نمیدهد که ما شاکر باشیم و نیمه پر لیوان را ببینیم به گزارش خبرگزاری فارس حجتالاسلام علیرضا پناهیان با موضوع «تنها مسیر بررییس سازمان سینمایی:زیاد از حد بودن جشنوارهها در کشور را قبول ندارم
رییس سازمان سینمایی زیاد از حد بودن جشنوارهها در کشور را قبول ندارمرئیس سازمان سینمایی حجت الله ایوبی ضمن رد کردن برخی انتقادها درباره تعدد جشنوارهها در کشور از نقش آنها در آوردن فرهنگ به سبد خانوار ایجاد ارتباط سینما با بخش های مختلف کشور لزوم بردن فرهنگ و سینما به محیط دانشمردی که به خاطر چپ دست بودن کتک میخورد / مهمان «خندوانه» از زمستانهای سرد گفت و ترکه معلم
مردی که به خاطر چپ دست بودن کتک میخورد مهمان خندوانه از زمستانهای سرد گفت و ترکه معلم فرهنگ > تلویزیون - جواد محقق معلم روزنامهنگار و شاعر که میهمان برنامه خندوانه بود میگوید به نظرش آمار مطالعه در کشور اسفناک نیست به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین او درباره انآن همه نوازنده ساز ایرانی حیف بودند
دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۲ خوانندهی ارکستر سازهای ملی درباره نخستین تجربهاش از همکاری با این ارکستر سخن گفت وحید تاج در گفتوگو با خبرنگار بخش موسیقی ایسنا اظهار کرد خیلی از تشکیل ارکستر سازهای ملی خوشحالم زیرا فکر میکنم همیشه جای چنین ارکستری خالی بوده است به هر حال نچگونه بفهمیم عاقبتبخیر هستیم
چگونه بفهمیم عاقبتبخیر هستیم شناسهٔ خبر 2857791 - دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۴ مجله مهر > دیگر رسانه ها اگر میخواهی بفهمی که خیر و امیدی در تو هست یا نه خودت را امتحان کن ببین آیا امیدی هست ایمان و ولایتی که داری را حفظ کنی فارس نوشت آیتالله محمد ناصری از اساتید برجسته ایکی از مهمترین وعده های دولت تدبیر و امید با مذاکرات هسته ای محقق شد
انجمن اسلامی و تشکل سیاسی دانشگاه های آزاد اسلامی یکی از مهمترین وعده های دولت تدبیر و امید با مذاکرات هسته ای محقق شد اصفهان - ایرنا - انجمن های اسلامی و تشکل های سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با صدور بیانیه ای به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته ای را تحقق یافتن یکی از مهم-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها