محبوبترینها
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1840550828
این تالار باجی بود که تئاتریها گرفتند
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹
عباس جوانمرد از پیشکسوتان تئاتر کشور، در پنجاه سالگی تالار «سنگلج» در خصوص نحوه تأسیس این تماشاخانه گفت: تئاتر «سنگلج»، باجی است که تئاتریهای دهه 40 از کمپانی سازنده تالار «رودکی» گرفتند. به گزارش خبرنگار تئاتر ایسنا، این پیشکسوت تئاتر شامگاه گذشته 3 مرداد ماه در اولین جلسه از سلسله نشستهای «تئاتر از نگاه سنگلج»، با موضوع بررسی تاریخ شفاهی تئاتر ایران، گفت: بسیار خوشحالم که بعد از 50 سال دوباره به جایی که در آن نشو و نما کردهام، بازگشتهام. این تالار گرچه پیر است و 50 سال قدمت دارد اما هنوز بهترین و درستترین معماری برای تئاتر یک مملکت را دارد. جوانمرد دربارهی پیشینهی تئاتر سنگلج یادآور شد: در دهه 40 اقدامات جدی برای ایجاد یک سالن اپرا با نام تالار رودکی در تهران صورت گرفته بود که امروز آن سالن را به عنوان تالار وحدت میشناسیم. در آن زمان مشخص شده بود که در پروسه ساخت بنا، پول زیادی حیف و میل شده است پس از آن دستور توقف ساخت آن بنا از سوی مقامات صادر شد. در آن زمان احتیاج به یک محل اجرا بسیار محسوس بود و با تمهید یکی از اعضای بلندپایهی اداره هنرهای زیبای آن زمان به مدیر کمپانی سازنده پیشنهاد شد که با ساخت یک سالن تئاتر کوچکتر در گوشهای از تهران میتواند، پروژه تالار رودکی را نیز به اتمام برساند. وی ادامه داد: در آن سالها شهرداری تهران، خانههای محلهی قدیمی سنگلج را برای احداث پارک شهر تخریب کرده بود و پس از ساخت این پارک، تکه زمین قناصی از آن پروژه باقی مانده بود که تالار «سنگلج» با نام پیشین «تالار 25شهریور» در این زمین ساخته شد. به این ترتیب میتوان گفت این ساختمان باجی است که تئاتریها از کمپانی سازندهی تالار رودکی گرفتند. این هنرمند خاطرنشان کرد: از آن زمان تاکنون، سالنهای زیادی از فرهنگسراها گرفته تا سالنهای شیک و پرخرج و زیبا در کشور ساخته شده اما عموماً غلط ساخته شدهاند و هنوز این بنا درستترین سالن تئاتر ایران است. عباس جوانمرد که کارش را پیش از ساخت اولین سالنهای تئاتر در کشور آغاز کرده است، دربارهی نقشش در تأسیس بنای تالار سنگلج گفت: من کارمند اداره هنرهای زیبا بودم که از طرف رئیس کل این اداره (پهلبد) مأمور نظارت بر روند ساخت تالار سنگلج شدم. وقتی که بنای در حال ساخت را دیدم، متوجه اشکالاتی شدم از جمله اینکه عمق صحنه کم بود و ستونهای دو طرف صحنه هم مانع دید، تماشاگران بود و حتی اتاق تعویض لباس مجزا برای بانوان و دستشویی برای بازیگران در نظر گرفته نشده بود که با اصرار من به مهندس ناظر پروژه، این ایرادات رفع شد و ساختمان به شکل فعلی ساخته شد. او که بنیانگذار اولین جشنوارهی تئاترهای ایرانی است درباره نیم قرن فعالیت حرفهای خود گفت: 50 سال کار کردم اما صادقانه میگویم که کار اصلی و با ارزش من کارهایی که روی صحنه اجرا کردم نبوده بلکه تأثیری است که در شکلگیری و پیشرفت گروههای تئاتری در دهه 40 داشتم. در سالهای پس از کودتای 28 مرداد دوره فترت تئاتر اجرایی ایران بود که هیچ حرکتی دیده نمیشد و کار مهمی که من کردم، ایجاد حرکت در این تئاتر مرده بود. کارگردان نمایشهای ماندگار «پهلوان اکبر میمیرد» و «سگی در خرمنجا» دربارهی چگونگی فعالیتش در آن دوران اظهار کرد: با ورود اولین تلویزیون به ایران توسط «ثابت پاسال»، اداره کلاسهای کارگردانی و گویندگی را به عهده گرفتم و اولین تئاترهای تلویزیونی را هم در همان سالها در تلویزیون «ثابت» اجرا کردم. با آشنایی که با کار تلویزیون پیدا کرده بودم، دریافتم که در دنیا تلویزیون آسیب بدی به سینما و تئاتر وارد کرده اما گمان میکردم در ایران تلویزیون میتواند بسیار مفید باشد چرا که بطور مجانی در میان تودههای مردم نفوذ دارد. او ادامه داد: بنابراین تصمیم به تشکیل گروههای تئاتری برای اجرا در تلویزیون گرفتم. گرچه از طرف مسئولان تئاتر آن زمان این کار امری محال به نظر میرسید اما هدف ما این بود که پس از مدتی تعدادی نویسنده و کارگردان و بازیگر جدید در عرصه تئاتر معرفی شوند و افرادی مثل بهرام بیضایی و اکبر رادی و غلامحسین ساعدی از همان زمان کار خود را آغاز کردند. این نویسنده و پژوهشگر هنرهای نمایشی با بیان اینکه معتقدم هر کاری که توسط ادارههای دولتی دستمالی شود کارش لنگ خواهد بود، گفت: با اصرار من برای انجام این طرح، سرانجام شش گروه تئاتری که با سرپرستی افراد وارد و اهل کاری مثل عزتالله انتظامی، علی نصیریان، نصرت کریمی، فخری خوروش، جعفر والی و... اداره میشدند، شکل گرفت که هرگروه هم از بازیگران جوانی بهره میبردند که به علت علاقه و احساس مالکیتی که نسبت به کار داشتند در کمتر از سه ماه، شش نمایش برای اجرا آماده کردند و تا شش ماه بدون وقفه هر هفته یک نمایش بطور زنده از تلوزیون پخش شد؛ هرچند متأسفانه هیچکدام از آن نمایشها ضبط نشد. به گزارش ایسنا،عباس جوانمرد درباره تأثیرات مثبت این کار در آن زمان گفت: این روند توانست ثمرات خوبی به بار بنشاند، از جمله اینکه بازیگران و نویسندگان بسیاری پیدا شدند و جوانها هم راغب به کار شدند و مردم هم به مرور با دیدن نمایشها از تلویزیون به دیدن نمایش در سالن تئاتر علاقهمند شدند. پس از این جریانها بود که ماجرای باجگیری از آن کمپانی و ساخت تالار سنگلج پیش آمد و این تالار ساخته شد. این هنرمند درباره چگونگی شکلگیری اولین جشنواره تئاترهای ایرانی نیز توضیح داد: زمانی که نمایشها را در تلویزیون اجرا میکردیم، همه میگفتند این کار عملی نیست چون احتیاج به پیِس (نمایشنامه) فرنگی داریم، اما من میگفتم که اولویت با تئاتر ایرانی است و همین امر باعث شد مقدمات اولین جشنواره نمایشهای ایرانی فراهم شود که آن جشنواره هم در همین سالن توسط افرادی که هیچکدام هم اداری نبودند بخوبی اجرا شد، اما بعدها با کنار رفتن آن گروه، دیگر این جشنواره امکان اجرا پیدا نکرد و در این راه دخالت نهادهای اداری آفت اصلی بود. به گزارش ایسنا،در ادامه این جلسه که با حضور هنرمندان نسلهای مختلف تئاتر کشور برگزار میشد، در فضایی صمیمانه، سوالاتی دربارهی تاریخچه تئاتر ایران از این هنرمند باسابقه پرسیده شد. عباس جوانمرد در پاسخ به این سوال که پیش از سال 44 و تأسیس تالار سنگلج گروههای تئاتری کجا تمرینات خود را انجام میدادند؟ گفت: در اداره هنرهای زیبای آن زمان سالنی وجود داشت که جلسات کانون فیلم هم توسط فرخ غفاری در همان مکان اجرا میشد. این سالن مخصوص تمرین ارکسترهای اداره هنرهای زیبا بود و ما مجبور بودیم، برای تمرین تمام وسایل و صندلیهای ارکستراسیون را بیرون ببریم، به این شرط که بعد از تمرین هم دوباره آنها را سر جایشان برگردانیم! در اصل پیش از تأسیس تالار «سنگلج» تئاتریها مکان مشخصی برای کار تئاتر نداشتند. این پیشکسوت تئاتر که با 87 سال سن قریب به پنجاه سال سابقهی فعالیت هنری دارد، درباره شرایط فعلی تئاتر ایران نیز ادامه داد: به ندرت میشود که برنامه گروههای جوان را نبینم و همه امید من به نسل جوان است و از آنها چیز یاد میگیرم. به نظر من هنر در هر زمینهای فقط از ناخودآگاه انسان برمیآید و هر گاه هنر زادهی خودآگاهی شود،"کُمِیتش" میلنگد. جوانها هم با کمک ناخودآگاه خود آفرینش میکنند و امیدوارم که در این کار هرگز به خودآگاهی نرسند. توصیه من به آنها این است که پس از آفرینش اثرشان منتظر بهرهوری و سوددهی آن نباشند. عباس جوانمرد در پایان سخنانش خبر از نگارش کتاب خاطرات 50 سال فعالیت هنری خود داد و گفت: این کتاب حدود 700 صفحه است که تمامش شامل بررسی اشکالات و اشتباهات من است. این کتاب اکنون زیر چاپ است. هر چند همتایان من وقتی از گذشته خود مینویسند انگار جهان هستی به آنها ختم شده است، اما من سعی کردم با بررسی اشتباهات گذشتهی خودم راهنمای علاقهمندان جوان تئاتر باشم. به گزارش ایسنا، در انتهای این مراسم که به همت تماشاخانه «سنگلج» و با حضور مهدی شفیعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی، برگزار شد، یک قطعه کاشی منقش به طرح سردر تماشاخانهی سنگلج، به رسم یادبود توسط خسرو حکیمرابط -نمایشنامهنویس پیشکسوت- به عباس جوانمرد اهدا شد. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]
صفحات پیشنهادی
روزی گذری روزگاری در تالار هنر اصفهان به روی صحنه رفت
روزی گذری روزگاری در تالار هنر اصفهان به روی صحنه رفت اصفهان- ایرنا- نمایش روزی گذری روزگاری کاری از گروه کاوش به کارگردانی احسان جانمی در تالار هنر اصفهان به روی صحنه رفت به گزارش روز شنبه ایرنا این نمایش داستان اهالی محله بالا و محله پایین است که بر سر برگزاری مجل71 اثر نمایشی در پنج ماه گذشته مورد حمایت مالی قرار گرفتند
71 اثر نمایشی در پنج ماه گذشته مورد حمایت مالی قرار گرفتند طبق نظر اداره کل هنرهای نمایشی و حمایتهای معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از 71 اثر نمایشی با مبلغ یک میلیارد و نود میلیون تومان در پنج ماه گذشته حمایت صورت شد به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاهدر تالار مولوی برج میلاد گلریزان خیریه سپاس با حضور هنرمندان برگزار شد
در تالار مولوی برج میلادگلریزان خیریه سپاس با حضور هنرمندان برگزار شدآیین گلریزان خیریه سپاس و ضیافت افطار با همکاری فدراسیون پهلوانی در تالار مولوی برج میلاد با حضور هنرمندان بنام و برخی از شخصیتهای فرهنگی و خیرین در شامگاه 23 تیرماه برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس در آغاز اینوربخش با گروه «قمر» در تالار وحدت به روی صحنه می رود
نوربخش با گروه قمر در تالار وحدت به روی صحنه می رود خبرگزاری پانا گروه قمر به سرپرستی نوید دهقان کنسرتی را 16 و 17 مرداد با خوانندگی حمیدرضا نوربخش در تالار وحدت برگزار میکند ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳۱ تير ساعت 10 11 به گزارش سرویس فرهنگی در این کنسرت که از ساعت نه و نیم شبتشییع پیکر استاد منصور نریمان جمعه 26 تیرماه از تالار وحدت
تشییع پیکر استاد منصور نریمان جمعه 26 تیرماه از تالار وحدت خبرگزاری پانا مراسم تشییع پیکر زنده یاد منصور نریمان نوازنده پیشکسوت عود روز جمعه 26 تیرماه ساعت 9 صبح از مقابل تالار وحدت برگزار می شود ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۴ تير ساعت 15 07 به گزارش سرویس فرهنگی پانا پیکر زنده یاد منصوربا همراهی مخاطبان کنسرت «بهنام ابوالقاسم» در تالار رودکی بداههنوازی میکند
با همراهی مخاطبان کنسرتبهنام ابوالقاسم در تالار رودکی بداههنوازی میکندبهنام ابوالقاسم آهنگساز و نوازنده پیانو در تاریخ جمعه نهم مرداد ماه در سالن رودکی کنسرتی که شامل بداههنوازی پیانو با مشارکت مخاطبان خواهد بود را برگزار میکند به گزارش خبرگزاری فارس این نوازنده که در سال&به آهنگسازی یاشار اطاعتی و حمید خوانساری گروه «ایرا» در تالار رودکی روی صحنه میرود
به آهنگسازی یاشار اطاعتی و حمید خوانساریگروه ایرا در تالار رودکی روی صحنه میرودگروه ایرا به آهنگسازی یاشار اطاعتی و حمید خوانساری 2 مرداد ماه در تالار رودکی به صحنه میرود به گزارش خبرگزاری فارس این کنسرت ماحصل اجراهای سه ساله اخیر ایرا در فستیوال های موسیقی مختلف و تور آمریکاتالارهای موزهدفاع در روزهای اول و دوم شوال تعطیل است
پنجشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۵ برابر مصوبه هیات مدیره باغ موزه دفاع مقدس تالارهای موزه دفاع مقدس روزهای اول و دوم شوال تعطیل است به گزارش ایسنا اصغر رضوانی مدیر روابط عمومی و امور بینالملل باغ موزه دفاع مقدس با اعلام خبر فوق گفت پس از روزهای اول و دوم شوال تالارهای موزه دفاع مامشب اجراى پایانى «عاشقانههاى نا آرام» در تالار وحدت
امشب اجراى پایانى عاشقانههاى نا آرام در تالار وحدتاجراى نمایش عاشقانههاى نا آرام به کارگردانى مریم جلالیان امشب به پایان میرسد به گزارش خبرگزاری فارس اجراى این نمایش که از ٢٨ خرداد ماه آغاز شده بود امشب در سانس ١٨ ٣٠ به پایان میرسد در این نمایش بازیگرانى چون نیکى کریمتئاتریها به تعریف مشترکی از تئاتر دینی نرسیدند
در میزگرد تئاتر دینی قبل و بعد از انقلاب تئاتریها به تعریف مشترکی از تئاتر دینی نرسیدند شناسهٔ خبر 2864752 - جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۲ هنر > تئاتر میزگرد تئاتر دینی قبل و بعد از انقلاب اسلامی با حضور محمد ابراهیمیان مهرداد رایانی مخصوص مهدی نصیری و اعظم بروجردی برگزار شدنکوداشت فريماه فرجامي در تالار اصلي تئاتر شهر
۲۶ تير ۱۳۹۴ ۹ ۴۳ق ظ نکوداشت فريماه فرجامي در تالار اصلي تئاتر شهر موج-مراسم قدرداني و نکوداشت فريماه فرجامي در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج شب گذشته 25 تير در مجموعه تئاتر شهر از فريماه فرجامي بازيگر پيشکوست سينما تئاتر و تلويزيون تقدير به عملهفت گروه موسیقی مجوز کنسرت گرفتند
هفت گروه موسیقی مجوز کنسرت گرفتندواحد نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز هفت اجرای صحنهای موسیقی در تهران را صادرکرد به گزارش خبرگزاری فارس واحد نظارت و ارزشیابی این دفتر مجوز اجرای صحنه ای برای گروه «مهدی یراحی» به سرپرستی و خوانندگی مهدرهای تالارهای تئاتر و سینما گشوده میشود/ کدام فیلمها روی پردهاند، کدام نمایشها در حال اجرا؟
درهای تالارهای تئاتر و سینما گشوده میشود کدام فیلمها روی پردهاند کدام نمایشها در حال اجرا فرهنگ > سینما - ایسنا نوشت در حالی که هفتهی گذشته سالنهای سینما و تئاتر به مناسبت شهادت امام علی ع و شبهای قدر بیشتر در حالت تعطیلی بهسر می&zwnآغاز اجرای دو نمایش جدید در تالارهای تئاتر شهر
آغاز اجرای دو نمایش جدید در تالارهای تئاتر شهر این هفته اجرای دو نمایش در تالارهای اصلی و چهارسو مجموعه تئاتر شهر آغاز میشود به گزارش ایلنا از روز دوشنبه - 22 تیر ماه - نمایش «فصل شکار بادبادکها» به نویسندگی و کارگردانی جلال تهرانی و بازی بهنوش طباطبایی سمردم تویسرکان شب قدر را در جوار بارگاه حیقوق نبی(ع) احیا گرفتند
مردم تویسرکان شب قدر را در جوار بارگاه حیقوق نبی ع احیا گرفتند تویسرکان- ایرنا- مردم تویسرکان در جوار بارگاه مطهر حیقوق نبی ع با بر سر گذاردن قرآن و قرائت دعای جوشن کبیر شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان را احیا گرفتند به گزارش ایرنا حضور پر شور مردم تویسرکان در مراسم احیای شب بیسپروژه ملی تالار مرکزی رشت با اندکی صبر، به صورت کامل تحویل می شود
پروژه ملی تالار مرکزی رشت با اندکی صبر به صورت کامل تحویل می شود رشت - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت تحویل ناقص پروژه ملی تالار مرکزی رشت در شأن مردم استان نیست و باید با اندکی صبر این پروژه فرهنگی را به صورت کامل تحویل گرفت به گزارش خبرنگار ایرنا فیروز فاضلیتئاتریها خیلی عصبانی هستند/ رابطه نفت و هنر در دولت گذشته
افتتاح نمایش اندر هدایت نسل جوان تئاتریها خیلی عصبانی هستند رابطه نفت و هنر در دولت گذشته شناسهٔ خبر 2855769 - شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۹ هنر > تئاتر آیین افتتاح نمایش اندر هدایت نسل جوان در حالی برگزار شد که مدیر اسبق تئاتر شهر از سیاستهای مدیران فرهنگی و هنری کشور در پ-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها