تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803524078




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صنایع مازندران در چنبره مشکلات


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: صنایع مازندران در چنبره مشکلات ساری - ایرنا - شماری از صاحبان واحدهای صنعتی مازندران، کمبود نقدینگی ، قوانین سخت گیرانه بانکها، اختصاص ندادن اعتبار سرمایه درگردش، تهیه و گرانی مواد اولیه ، نرخ بهره بانکی، بازاریابی،نداشتن مبادلات تجاری با خارج، اخذ مالیات و مبادلات ارزی را از جمله مشکلاتشان برشمردند.


در زمان حاضر دو هزار و 500 واحد تولیدی در شهرکهای صنعتی مازندران مستقر هستند که از این تعداد حدود هزار و 400 واحد بهره برداری شده ، حدود هزار و یکصد واحد در حال ساخت و ساز و از مجموع هزار و 400 واحد بهره بردار حدود 300 واحد تولیدی غیرفعال هستند.
برایند اطلاعات موجود مبین این است که مازندران با وجود برخورداری از ظرفیت های کم نظیر در بخش های صنعت با مشکلات اقتصادی فراوانی مواجه است بنابراین ضروری است علاوه بر رفع موانع تولید، ابزارهای سرمایه گذاری را در این استان فعال و موانع موجود تحقق این مهم را برطرف بکنیم.
براساس آمار موجود بخش صنعت و معدن 11.9 درصد ارزش افزوده مازندران را در اختیار دارند و همچنین سهم این بخش استان از ارزش افزوده صنعت و معدن کشور 1.3 درصد است.
بانگاهی به وضعیت صنایع استان در می یابیم که از مجموع دو هزار و 843 واحد صنعتی فعال، 94 درصد واحدهای صنعتی مشمول تعریف صنایع کوچک هستند و از این مجموع 12.5 درصد در صنایع غذایی، 10.5 درصد در صنایع شیمایی، 12.5 درصد در صنایع فلزی و ماشین سازی، 39 درصد در صنایع کانی غیر فلزی و 25.5 درصد در سایر صنایع مشغول به فعالیت می باشند.
یک کار آفرین بخش صنعت مازندران گفت : مشکلاتی نظیر تهیه و گرانی مواد اولیه از خارج ، مبادلات ارزی ، اختصاص ندادن اعتبار سرمایه در گردش ، اخذ مالیات و عدم ارتباط مستقیم برای مبادلات تجاری با خارج اشک تولیدکنندگان بخش صنعت کشور را در آورده است.
علی اصغر رحمانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تاثیر منفی این چالش ها بر افزایش بهای تمام شده محصولات اشاره کرد و افزود : اتخاذ تدابیر اصولی و سریع از سوی دولت برای رفع مشکلات فراروی صنایع ضروری است.
وی با بیان این که حدود 70 درصد مواد اولیه واحدهای صنعتی از خارج تهیه می شود ، اظهار داشت : متاسفانه دلال ها در تهیه مواد اولیه دخالت دارند در صورتی که اگر صنایع به طور مستقیم این کار را انجام دهند علاوه بر رفع مشکلات مربوط ، قیمت تمام شده محصولات پایین می آید و رقابت خوبی نیز با کشورها ایجاد می شود.
مدیرعامل شرکت مخزن فولاد مازندران بر ضرورت فراهم کردن زمینه خرید مستقیم مواد اولیه از خارج برای واحدهای تولیدی از سوی دولت اظهارداشت : وقتی یک واحد تولیدی سرمایه در گردش ندارد مجبور می شود خرید آن مواد را به دلال ها بسپارد که چک دو ماهه هم قبول می کنند و این وضعیت مشکلی بر مشکلات دیگر اضافه می کند .
وی مبادلات ارزی را از دیگر مشکلات صنعت برشمرد و افزود : متاسفانه ارزهای خرید مواد اولیه و صادرات کالا مستقیم حواله نمی شود و در مرزها دست دلالان می افتد و آنها برای خود مبلغی می گیرند.
رحمانی تنها راه رفع این مشکل را ارتباط مستقیم واحدهای تولیدی با بانک های خارجی دانست و تصریح کرد : دولت باید راه برقراری ارتباط واحدهای تولیدی کشور با بانک های خارجی را باز کند تا حواله های ارزی آسان تر بین طرفین رد و بدل شود.
وی مالیات را معضل دیگر صنایع برشمرد و گفت :سال گذشته از چین مقادیری پشم سرامیک خریدم که برای آن 24 درصد مالیات اخذ کردند و اعتراض ما هم بدون نتیجه بوده است.
رحمانی خواستار برقراری جوائز صادراتی از سوی دولت شد و افزود : در حالی که جوائز صادراتی انگیزه خوبی در تولیدکننده ایجاد می کند ، ولی شرکت ما با وجود صادرات محصولاتش از هفت سال پیش به هفت کشور تاکنون حتی یک ریال جوائز صادراتی نگرفته است.
وی برداشتن تحریم ها را برای رفع مشکلات فراروی بخش صنعت مهم ارزیابی کرد و گفت : با برطرف شدن تحریم، واردات و صادرات محصولات آسان تر شده و حواله های ارزی راحت تر میان طرفین رد و بدل می شود.
او بخش صنعت ایران را در مقایسه با کشورهای همسایه خیلی قدرتمند توصیف کرد و افزود : متاسفانه صنایع کشور حمایت آنچنانی نمی شوند تا به طور واقعی در اقتصاد کشور نقش آفرینی کنند.
این کارآفرین مازندرانی بخش صنعت تاکید کرد : دولت باید دست واحدهای تولیدی را بگیرد تا برای رفع بیکاری کشور اشتغالزایی کنند.
وی در عین حال به حرکت های خوب دولت تدبیر و امید برای رفع چالش های صنعت اشاره و اظهار امیدواری کرد مسوولان امر به موفقیت های روز افزون دست یابند.
مدیر یک واحد تولیدی دیگر مازندران در گفت و گو با ایرنا افزود : برایندها نشان می دهد که در زمان حاضر تولید کنندگان عرصه های مختلف در شرایط سخت فعالیت می کنند.
وی خواست نامش در خبر ذکر نشود، خاطرنشان کرد : اگر چه می گویند تصمیمات نهادهای مربوط در حمایت از تولید و سرمایه گذاران است این مهم باید در عمل بیش از پیش نمود پیدا کند نه در شعار.
وی با تاکید بر ضرورت تغییر نگرش بانکها در بخش ارایه تسهیلات به واحد های تولیدی افزود : به نطر می رسد نگرش بانک ها در ارایه تسهیلات به واحدهای تولیدی و صنعتی ضد تولید است.
به تاکید این تولیدکننده, بانک ها متاسفانه در خدمت صنعت و تولید کشور و استان نیست و قوانین این بخش نیاز به بازنگری دارد.
وی کارکردن در چنین شرایطی که همه حرکتها و برنامه ریزی های نهادهای متولی در جهت حمایت از تولید و تولید کننده نیست را نفس گیر عنوان کرد.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی مازندران تخصیص ندادن سرمایه در گردش، نبود نقدینگی، تامین وثیقه، بازاریابی، تامین منابع مالی، نرخ بالای بهره بانکی، گرانی و تامین مواد اولیه و واردات را از جمله مشکلات جدی صنایع این استان برشمرد.
سیدمصطفی موسوی در گفت و گو با ایرنا وابستگی سیستم مالی صنعت فقط به بانک را نقص جدی اقتصاد کشور دانست و افزود: بخش عمده مشکلات صنایع به بانکها برمی گردد یعنی اکنون واحد تولیدی برای تامین منابع مالی شان منابعی دیگری ندارند.
وی نرخ بالای بهره بانکی را از دیگر مشکلات فراروی واحدهای بهره بردار ذکر کرد و گفت : بر اساس قوانین شورای پول و اعتبار و بسته بانک مرکزی نرخ بهره تعیین می شود به خاطر همین بانک های استان در افزایش و کاهش این نرخ بهره نقشی ندارند.
وی در خصوص اعتبار بخش سرمایه در گردش واحدهای تولیدی یادآور شد: متاسفانه این اعتبار مدتی است که پرداخت نمی شود ولی در نظرگرفتن مدت یکساله پرداخت آن غیر منطقی است چرا که نفس واحد تولیدی را می گیرد.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی مازندران خاطرنشان کرد : متاسفانه بانکها برای تامین وثیقه برای وام به شدت سخت گیری می کنند و حتی آن واحد تولیدی را مجبور می کنند که وثیقه خارج از طرح بیاورند و یا اگر واحدی چک برگشتی و معوقه داشته باشد، وام جدید به او تعلق نمی گیرد.
وی تعداد واحدهای تولیدی مستقر در شهرکهای صنعتی مازندران را دو هزار و 500 واحد اعلام و تصریح کرد: از این تعداد حدود هزار و 400 واحد بهره بردار، حدود هزار و یکصد واحد در حال ساخت و ساز هستند.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی مازندران ادامه داد : از مجموع هزار و 400 واحد بهره بردار این استان حدود 300 واحد تولیدی غیر فعال هستند.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی مازندران به تصاحب واحدهای بدهکار مستقر در شهرک های صنعتی از سوی بانک ها اشاره کرد و گفت که با همکاری دادگستری از سال 93جلوی این روند گرفته شد.
وی تعداد واحدهای تولیدی تصاحب شده از سوی بانک ها در سال 93 را 10 تا 15 واحد اعلام کرد.
موسوی فضای کلی شهرکهای صنعتی رادر مجموع متاثر از فضای کلی اقتصاد کشوردانست و گفت : با وجود این مشکلات توانستیم با هم افزایی نهادهای ذیربط از جمله دادگستری و استانداری و بانکها گام های خوبی برای حل مشکلات صنایع مازندران برداریم.
وی یادآور شد : این شرکت از ابتدای سال 93 با اتخاذ راهبرد اصولی روند جانشینی بانکها در واحدهای تولیدی این شهرکها را متوقف کرد.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی مازندران بیان داشت : برای تحقق اهداف راهبردی این شرکت مدیریت تولید و مدیریت مصرف را برای شهرکهای صنعتی استان تدوین کردیم که رافع چالش فراروی این واحدهاست.
وی کمبود اعتبار را بزرگترین مشکل فراروی این شرکت برشمرد و گفت : برای تامین کلی زیرساخت شهرکهای صنعتی این استان به دو هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی تاکید کرد : دغدغه این نهاد این است که شهرکهای صنعتی استان فعال بشوند و واحدهای بهره بردار غیرفعال را راه اندازی کنیم.
وی برنامه توسعه شهرک های مزیت دار نظیر شهرک های صنعتی تخصصی بازیافت ، صنایع دستی ، کشاورزی و گردشگری ، به همراه پیگیری وضعیت واحدهای راکد مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی را از جمله برنامه های اولویت دار این شرکت اعلام کرد.
موسوی اظهار امیدواری کرد همه بتوانیم با کمک همدیگر در بخش صنعت منشا اثر باشیم و گامی در رفع مشکلات واحدهای تولیدی برداریم.
کارشناسان امر ارزش تولید ناخالص داخلی سرانه در استان مازندران حدود 15.7 میلیون ریال و در کشور حدود 18میلیون ریال اعلام کردند.
به تاکید این کارشناسان مدیران ارشد استان باید با اتخاذ برنامه ریزی اصولی همه تلاش های خود را بیش از پیش برای رفع موانع تولید استان بکار گیرند چراکه با رونق تولید است اقتصاد مازندران متحول می شود.ک/4
6026/1899
گزارش: جانعلی فتحی



03/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن