محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845144323
تئاتر دینی باید ایمان ایجاد کند نه وفاداری به شخص و گروه
واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: کلاس درس قطب الدین صادقی برای تعریف تئاتر دینی؛ تئاتر دینی باید ایمان ایجاد کند نه وفاداری به شخص و گروه
قطب الدین صادقی گفت: باید بتوانیم هنر و معنویت خودمان را در دوران معاصر بیافرینیم؛ منتها با اصول زیباییشناسی مشخصی که دارد. مسئله ایمان در تئاتر دینی مهمترین نکته است و سلبی و ایجابی نیست؛ ربطی هم به سیاست ندارد. به گزارش خبرنگار ایلنا، دکتر قطبالدین صادقی که در قالب همایش ملی تئاتر دینی در شهر بجنورد به ایراد سخنرانی پرداخت با اشاره به خاستگاههای شکلگیری تئاتر دینی اظهار کرد: امروز که قرار است درباره چنین پدیدهای صحبت کینم از «خاستگاه»، «کارکرد» و «موضوع» حرف خواهیم زد تا دسته بندی درستی ایجاد شود. او افزود: چرا تئاتر دینی به وجود میآید؟ برای فهم باید جلوتر از چارچوب جغرافیای ایران صحبت کنیم. ما دو دوره بزرگ در تاریخ حیات بشر داریم. نخست دوره "شکار" که انسان میوه چین طبیعت است و دیگری "دوره تلاش بشر برای تسلت بر طبیعت". اولین قراردادهای صوتی بشر هفتاد هزار سال قبل تولید شده ولی در دهه هفتاد در نیجریه "گور" پیدا شد که صد و پنحاه هز ار سال قدمت دارد. هشتاد هزار سال پیش از قراردادهای صوتی ثبت شده. این مدرس دانشگاه تصریح کرد: آنچه حیرت انگیز است؛ مردی در این گور مدفون بود که کنار آن سنگ نوک تیزی قرار داشت. هشتاد هزار سال قبل، انسان گور ساخته است و این تاریخ تفکر را تغییر داد. یعنی بشر متوجه شد جهان فقط اینجا نیست. وقتی از خاستگاه صحبت میکنیم باید به دنبال این باشیم که چه چیز در این خاستگاه پیدا کردیم که در دیگر چیزها وجود ندارد. او ادامه داد: این انسان متوجه شد که نمیتواند بر طبیعت چیره شود و راه رستگاری در یکی شدن با طبیعت است. این دو جهان – وابسته به طبیعت و در ستیز - با ابزارسازی و گورسازی از یکدیگر جدا میشوند. زمانی که بشر با فاصله زمانی به انقلاب کشاورزی وارد شد پیچیدگیهای تازه به وجود آمد، چون برای کاشت یک دانه ریز صدها سوال علمی برایش بوجود آمد. صادقی با بیان اینکه پس از سادهسازی برای همزیستی با طبیعت، روح حماسی آیینی شد اظهار کرد: از این به بعد سه دسته آیین بوجود آمد. نخست؛ نیروهای ماور الطبیعه، دوم؛ کشت و زرع و سوم؛ مرگ (این سوال که برای چه میآییم و برای چه میرویم؟) بزرگترین آیینها هم در ارتباط با ماوراء الطبیعه شکل گرفت. این آیینها رابطه ما با هستی را متواضعانه توضیح میدهند. این مدرس دانشگاه با تاکید براینکه دین دو تفاوت با جادو دارد گفت: جادو عملی است که انسان در توالی عمل اصلی انجام میدهد تا تشویقی برای پیشروی باشد. جادو در راستای تحقق اهداف زمینی قرار میگیرد و نیازی مادیست که به هیچ وجه در راستای دین قرار ندارد. یک رابطه شاعرانه با هستیست. رابطه با خداوند عاشقانه است و برای گرفتن روزی و پست و مقام نیست. صادقی در بخش بعدی سخنرانی خود به خاستگاه تئاتر دینی در فرهنگ ایرانی پرداخت و توضیح داد: در فرهنگ ایرانی و شرق ما یک الگوی فکری داریم که با غرب تفاوت میکند. جدل عزلی اهورا و اهریمن میشود؛ رستم و افراسیاب شکل میگیرد. بعد در تعزیه به شمر و امام حسین تبدیل میشود. حتی در سیاست نیز کارکرد پیدا میکند و میگوید "دیو چو بیرون رود فرشته درآید". تعزیه تکرار الگوهای گذشته ایرانیان است که همواره تکرار میشود. الگوی "خیر و شر" است که باید در تعزیه پیگیری کنیم. ملتها با اسطورههای خود زندگی میکنند که الگوی وحدتبخش هستند و ما باید از خود سوال کنیم الگوی ما چیست؟ این نمایشنامه نویس و مدرس دانشگاه به نظریه هگل و کتاب «زیبایی شناسی» او اشاره و اظهار کرد: هگل در کتاب چهار جلدی خود نظریهای مطرح میکند که تئاتر ایرانی دینی را هم توضیح میدهد. میگوید ژانرهای ادبی حاصل زمان خاص هستند. ابتدا "حماسه" بهوجود آمد که نخستین است چون در بامداد تمدن و جنگها انسان باید وحدت کند تا با دشمن بیرونی بجنگد؛ اینجا حماسه شکل میگیرد. بعد وقتی انسان به آرامش میرسد و شهرنشینی بوجود میآید کم کم روانشناسی رشد میکند؛ اینجا تغزل و عشق آغاز میشود. اتفاقی نیست که رستم بعد از همخوابی با تهمینه صبح به پیکار میرود و اشارهای هم به تهمینه نیست. اما با شکلگیری تغزل کتاب «ویس و رامین» نوشته میشود. این هنرمند ادامه داد: شاهکار صحبت هگل اینجاست که میگوید، کم هستند مللی که این دو را با یکدیگر تلفیق کنند تا درام شکل بگیرد. هر ملتی این لیاقت را ندارد. ما – ایرانیان - ابتدا شاعران را داریم و بعد به تعزیه و درام میرسیم؛ بالاخره درام بوجود آوردیم. این را برای افرادی میگویم که دنبال تاثیر غرب و یونان بر تئاتر ایران میگردند. ما به یک نوع تئاتر رسیدیم که به قول فوکو برآمده از دوران خودش است. دنبال چیزهای عجیب نباشیم؛ تئاتر ما رستگاری است و از طریق الگوهایی که کشف کردهایم پیش میرود. او افزود: آنچه برای من اهمیت دارد کارکرد است. کارکرد یعنی مداومت و اگر تعزیه هنوز مداومت دارد نباید در جستجوی کارکرد دیگر باشیم. اما مسئله سوم "موضوع" است. یعنی همان چگونه بودن که با بحران مواجه میشویم. ما چگونه به این الگو دست یافتیم. قطبالدین صادقی به تبین ویژگیهای تئاتر دینی پرداخت و گفت: مسئله «زمان» نخستین نکتهای به نظر میرسد که باید به آن توجه شود و در تمام نمایشهای آیینی اهمیت دارد. چون این نمایشها هر روز اجرا نمیشوند و زمان مخصوص دارد. آیین اجرا میشود تا اسطوره و قربانی مقدس دوباره احیا شود. مثل تعزیه که مشابه زمان واقعه عاشورا ظهر اجرا میشود؛ چون اوج، آنجاست. چون در جهانبینی تشیع پیش از عاشورا یک مقدمه برای رخداد است و بعد از آن هم جریان تغییر میکند. غروب هم به همین شکل است. غروب معنای دیگر پیدا میکند و گروتفسکی هم همین دلیل برای اجرا و تمرین در زمانهای خاص تاکید داشت. در نمایش آیینی و دینی حتی ساعتی که اجرا اتفاق میافتد اهمیت دارد. پیتر بروک زمان و مکان را در کار خود دخالت میداد و من نمایش او را شش غروب تا شش صبح دیدم. بروک خیلی خوب متوجه شد زمان واقعی، نور واقعی و حتی صدای پرندگان واقعی در نتیجه کار تاثیر دارد. این پژوهشگر تصریح کرد: دمین نکته که در تمام نمایشهای آیینی جهان نقش دارد مکان است. مکان معنادار است و بیخود جایی مثل تکیه ساخته نمیشد. حتی میدان مرکزی شهر مکان ویژه است. هرجایی اجرا صورت نمیگیرد و در یونان باستان مکان اجراها در طبیعت تاسیس میشد. تراژدی هرجایی رخ نمیدهد. بازار تجریش را تبدیل به تکیه میکردند تا به کاسبی مردم برکت دهد و یک امر تشریفاتی نبود. در اندونزی یک گوشه از خانه را مثل محراب برای راوی نمایشهای مذهبی آماده میکردند که تقدس داشت. او افزود: سوم، "موضوع" است. موضوع نمایش دینی درباره مسائل فردی نیست چون هر موضوع پارهای از مسائل هستی ست. موضوع اشارتی به یک کلیت برتر و جامعتر دارد. انسان اشارتی به یک جهان جدلیتر است. موضوع نمایشهای مذهبی به هیچ وجه روانکاوانه یا جامعه شناسانه نیستند. شخصیت اصلا خودش نیست، بلکه یک نماد است. صادقی مسئله مخاطب را در نمایشهای آیینی بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: تئاتر آیینی مخاطب ندارد بلکه مشارکت کننده دارد. مثل مراسم حج که همه مشارکت میکنند و تماشاگر نیستند. ماجرای مخاطب صرف از دارالفنون و دوره مشروطه که تئاتر غربی منتقد برای نقد حاکمیت ئارد شد جریان پیدا کرد؛ اما تئاتر دینی چنین قصدی ندارد و در معابد اجرا میشود. امر واحد در دل و روح همه یکجا رخ میدهد. در امر تماشا شما از کار فاصله دارید ولی در مشارکت فاصلهای نیست. او افزود: در نمایش دینی ایمان قویتر میشود ولی در تئاتر غربی تفکر پیش میآید و به باور کار ندارد. آنکه با عقل مسائل را تعریف میکند هدف تسلط بیشتر بر جهان طبیعت را دارد اما تئاتر ایمانی بحث دیگری مطرح میکند. این مدرس دانشگاه نکته ضروری دیگری نیز اشاره کرد و ادامه داد: مسئله "ریتم" در تئاتر دینی بسیار مهم است که متاسفانه رعایت نمیشود. ریتم در نمایش آیینی تند نیست، کند است. چون جسم کند است؛ جسم یعنی رابطه با جهان. تئاتر آیینی کند میشود تا میدان را برای روح باز کند. به نمایش نو ژاپنی نگاه کنید که کابوکی در برابر آن قرار دارد یا تفاوت ریتم جماعت در عزا و عروسی. شما نمیتوانید نمایش آیینی را پر تحرک اجرا کنید چون به روح میدان نمیدهد. او در اشاره خود به دیگر ویژگیهای تئاتر دینی تصریح کرد: محتوای تمام نمایشهای آیینی یک "شهید مقدس" است. از قلندرخوانی گرفته تا تعزیه در مسیحیت و عاشورا یک نفر خودش را فدا میکند. تا وقتی شهید مقدس نباشد تئاتر آیینی اتفاق نمیافتد. صادقی خاطرنشان کرد: در پایان این نمایش آیینی یک مراسم تناول و قربان وجود دارد و بر همین اساس ظهر عاشورا همه غذای نذری میخورند یا عشای ربانی در مسیحیت. بوکه بارانه که در پایان آش میخورند. به هیچ وجه تئاتر دینی یا آیینی نه تبلیغی و نه ایدئولوژیک است. تبلیغ برای حزب و گروه نیست؛ رئالیستی نیست. رئالیسم بازسازی جهان پیرامون است تا آسیبها را بشناسیم ولی تئاتر آیین، کاری با بازآفرینی جهان ندارد. این کارگردان ارائه پیام به مخاطب در پایان اجرای نمایشهای آیینی را در تناقض با روح چنین اجراهایی دانست و گفت: از سوی دیگر تئاتر دینی در انتها پیام به منظور اصلاح ندارد، بلکه به چیزی برتر توجه میکند. بیان اصلی تئاتر آیینی سمبلسازی است چون نماد در ناخداگاه بشر قرار دارد و ملت در طول قرون تلاش کرده و آنها را ساخته است. کسی تصمیم نگرفته است سبز در تعزیه استفاده شود بلکه نظر یک ملت است. صادقی با تاکید براینکه تا به این بیان سمبولیستی نرسیم تئاتر آیینی اتفاق نمیافتد اظهار کرد: برسون فیلمی دارد به نام «ناگهان بالتازار» درباره کره الاغی در یک روستا که یکی از مذهبیترین فیلمهای سینمای فرانسه است. یا گروتفسکی که وقتی دید ماتریالیسم بلوک شرق بر همه چیز مردم مسلط شده و یک برگ بدون این خوانش زمین نمیافتد تئاتر خود را برپا میکند و میگوید به دنبال اسطوره هستم. او این جستجوی معنادار معنوی را در تن بازیگر جستجو میدکد چون معتقد است ایدئولوژی نتوانسته در آن نفوذ کند. زیباترین فیلمهای تارکوفسکی درباره ایمان هستند. از همه مهمتر آرتو که بر این بحران در غرب دست گذاشت. او افزود: آنچه باید در تئاتر آیینی و دینی اتفاق بیفتد همین نماد است که متاسفانه به آن توجه نمیشود. مثل رنگ که در پوشش افراد تجلی پیدا میکند. این حتی در معماری ایرانی وجود داشت که متاسفانه امروز در ساختمانهای کپی مزخرف خارجی دیده نمیشود. الان میخواهیم با عقلانیت جدید دنبال معنویت بگردیم که ناقص و الکن به نظر میرسد. صادقی در بخش انتهایی و نتیجهگیری صحبتهای خود اظهار کرد: در تمام دوران مسئله ایمان یکی از مهمترین مسائل تئاتر محسوب میشود. تئاتر دینی باید در من ایمان ایجاد کند نه وفاداری به شخص و گروه و جریان اما امروز استفاده ابزاری برای پذیرش مسئولان صورت میگیرد. باید به دنبال تئاتر ایمانی این دوره باشیم. آن تئاتر متعلق به دوران فئودالیته است، ما امروز در دوره علم زندگی میکنیم. در روشهای کهن انسانها به بهترین شکل معنویت خودشان را به وجود آوردند و ما در این دوره باید معنویت خود را بوجود بیاوریم. این هنرمند تصریح کرد: بخش مهمی از معنویت جامعه غربی امروز بر عهده هنر است. موسیقی، تئاتر، رمان و شعر و اگر قرار باشد ما تعزیه دوره قاجار تولید کنیم شاید موفق نباشد. تکرار خشک و خالی گذشته پاسخگو نیست. تکرار شاهنامه در نمایش بسیار بیهوده است. حتی فردوسی متناسب با زمانه به این کتاب شکل جدید بخشید. باید بتوانیم هنر و معنویت خودمان در دوران معاصر بیافرینیم، منتها با اصول زیباییشناسی مشخصی که دارد. بار دیگر تکرار میکنم که مسئله ایمان مهمترین نکته است. سلبی و ایجابی نیست و ربطی هم به سیاست ندارد.
۱۳۹۴/۰۵/۰۲ ۱۴:۰۹:۳۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]
صفحات پیشنهادی
رستاخیز و روندی که میتواند به تولید فیلمهای دینی کمک کند
رستاخیز و روندی که میتواند به تولید فیلمهای دینی کمک کندفیلم رستاخیز نتیجه تلاش 10 ساله یک گروه برای یک هدف مبارک است طبعا این فیلم اشکالاتی دارد که باید برطرف شود و سازندگان آن هیچگاه صحبتی مبنی بر اینکه اشکالات مورد قبول اکثریت منتقدان را برطرف نمیکنند نداشتهاند و حتی خودشتئاتریها به تعریف مشترکی از تئاتر دینی نرسیدند
در میزگرد تئاتر دینی قبل و بعد از انقلاب تئاتریها به تعریف مشترکی از تئاتر دینی نرسیدند شناسهٔ خبر 2864752 - جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۲ هنر > تئاتر میزگرد تئاتر دینی قبل و بعد از انقلاب اسلامی با حضور محمد ابراهیمیان مهرداد رایانی مخصوص مهدی نصیری و اعظم بروجردی برگزار شدچیلیک، کارگاه عکاسی گروهی در کردستان و اردبیل برگزار میکند
چیلیک کارگاه عکاسی گروهی در کردستان و اردبیل برگزار میکندهمزمان با آخرین روزهای ماه مبارک رمضان کارگاه گروهی آموزشی عکاسی مستند اجتماعی معماری و طبیعت در قالب تور عکاسی پایگاه عکس چیلیک برگزار می شود به گزارش خبرگزاری فارس مهدی سروری مدیر مسئول رسانه پایگاه عکس چیلیکوقتی جواد انصافی با خانوادهاش تئاتر اجرا میکند
چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۵ ۵۰ جواد انصافی نمایش طنز چله زری و عمو چله جون را با همراهی تمام اعضای خانوادهاش برای شرکت در هفدهمین دوره جشنواره تئاتر آیینی سنتی آماده میکند این هنرمند پیشکسوت در گفتوگویی با خبرنگار تئاتر ایسنا درباره موضوع این نمایش توضیح داد این نمایش در حوزهمایش ملی گفتمان تئاتر دینی آغاز به کار کرد
در بجنورد همایش ملی گفتمان تئاتر دینی آغاز به کار کرد شناسهٔ خبر 2864440 - پنجشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۸ هنر > تئاتر همایش دو روزۀ ملی گفتمان تئاتر دینی با حضور جمعی از صاحب نظران و کارشناسان هنر نمایش در بجنورد آغاز به کار کرد به گزارش خبرگزاری مهر همایش ملی گفتمان تئاترجشنواره تئاتر شهر با برگزاری بخش «باران» به تولید و اجرای تئاتر دینی کمک کرده است
یک کارگردان تئاتر جشنواره تئاتر شهر با برگزاری بخش باران به تولید و اجرای تئاتر دینی کمک کرده است امیرحسین شفیعی بازیگر و کارگردان تئاتر معتقد است ابتکار ویژهای برگزار کنندگان جشنواره است که به تولید تئاتر دینی کمک زیادی میکند به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشموسیقی زنده در تئاتر وفاداری به ذات میرایی هنر نمایش است
بابک میرزاخانی آهنگساز فصل شکار بادبادکها موسیقی زنده در تئاتر وفاداری به ذات میرایی هنر نمایش است در فصل شکار بادبادکها از موسیقی اتمسفر محور بهره بردیم و تمام تلاشمان حفظ ضرب آهنگ درونی اجرا با بازیگر بود حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان بابک میرشرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهی لزوم تک جنسیتی بودن گروههای دینی در فضای مجازی
شرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهیلزوم تک جنسیتی بودن گروههای دینی در فضای مجازیگفته بود آقا نسخهای را که از شما گرفتیم بیشتر از یکسال است که انجام میدهیم امّا اصلاً افاقه نکرده آمیرزا جواد آقای ملکی گفت تو در خانه به ظاهر میخواهی مثلاً خانمت را حقیر کنی دائم میگجای تئاتر دینی و مذهبی، هنوز خالی است
چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۰۴ ۰۳ در روزهایی که سالنهای تئاتر و سینما به مناسبت ایام شهادت حضرت علی ع تعطیل شدهاند تئاتر ایران میتوانست از ظرفیتی که دارد بهترین استفاده را ببرد و اجراهای ویژهای را به فراخور این مناسبت عظیم برای مخاطبانش آماده کند اتفاقی که تقریبا هیچ سالی رخچرا از تئاتر دینی خبری نیست؟
چرا از تئاتر دینی خبری نیست فرهنگ > تئاتر - طرح این پرسش که چرا توجه چندانی به اجرای تئاتر دینی نمیشود امری تازه نیست اما نکته در این است که همچنان این پرسش به پاسخ درستی نرسیده است به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین هنرمندان مطرحی در تئاتر ایران همچون بهرام بیضایی متمدیرکل هنرهای نمایشی و مدیرعامل خانه تئاتر، مهمان ویژه همایش گفتمان تئاتر دینی
مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیرعامل خانه تئاتر مهمان ویژه همایش گفتمان تئاتر دینی مهدی شفیعی و ایرجراد در همایش گفتمان تئاتر دینی کشور به عنوان مهمانان ویژه حضور خواهند داشت به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی دهمین جشنوآغاز فعالیت کارگروه ترویج و گسترش مخاطبان تئاتر حوزه هنری
آغاز فعالیت کارگروه ترویج و گسترش مخاطبان تئاتر حوزه هنری شناسهٔ خبر 2856764 - یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۶ هنر > تئاتر کارگروه ترویج و گسترش مخاطبان مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با معرفی حامد هوشیاری به عنوان نماینده این کارگروه در قالب مراسمی رسمی وارد فازی جدید و عملیاتی ازنمایشنامهخوانی گروه تئاتر گیتی در حمایت از هنرمندان بیمار تئاتر بیش از صد هنرمند به کمک هنرمندان بیمار تئاتر
نمایشنامهخوانی گروه تئاتر گیتی در حمایت از هنرمندان بیمار تئاتربیش از صد هنرمند به کمک هنرمندان بیمار تئاتر میآیندگروه تئاتر گیتی در حمایت از هنرمندان بیمار تئاتر به کارگردانی دکتر روحالله جعفری با بیش از صد هنرمند هفت نمایشنامه را در تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر از 26 مردادتعریف تئاتر دینی در دو راند بی نتیجه ماند
میزگرد تئاتر دینی قبل و بعد از انقلاب برگزار شد تعریف تئاتر دینی در دو راند بی نتیجه ماند ایلنا میزگرد تئاتر دینی قبل و بعد از انقلاب روز گذشته پنجشنبه – اول مرداد ماه – در قالب همایش تئاتر دینی در شهر بروجرد برگزار شد و کارشناسان تلاش کردند مباحثی در ارتباط با تعاریف تئاتهمایش ملی گفتمان تئاتر دینی آغاز شد
همایش ملی گفتمان تئاتر دینی آغاز شد ایلنا همایش دو روزۀ ملی گفتمان تئاتر دینی با حضور جمعی از صاحب نظران و کارشناسان هنر نمایش در بجنورد آغاز به کار کرد به گزارش ایلنا همایش ملی گفتمان تئاتر دینی با هدف بررسی و آسیب شناسی تئاتر دینی به دبیری نصرالله قادری صبح امروز پنج شنبه«تئاتر دینی نباید فرمایشی باشد»
جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۳ کارشناسان و صاحبنظران تئاتر معتقدند تئاتر دینی نباید برای هنرمند ایجاد محدودیت کند زیرا این نوع نمایشی در کنار آزادی و رهایی انسان هنرمند به وجود میآید آنها بر این باورند که فرمایشی بودن و هدایت شده بودن تئاتر دینی را دچار آسیب خواهد کرد به گزارش گرامام جمعه زرین شهر: هدف ایجاد گروههای تکفیری آرامش صهیونسیت هاست
امام جمعه زرین شهر هدف ایجاد گروههای تکفیری آرامش صهیونسیت هاست زرین شهر اصفهان – ایرنا- امام جمعه زرین شهر گفت هدف ایجاد گروههای تکفیری آرامش صهیونسیت هاست و دشمن با همه توان خود به دنبال این است که صهیونیست مساله اول جهان اسلام نباشد به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام والم-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها