تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بالاترين درجه دانايى، تشخيص اخلاق از يكديگر و آشكار كردن اخلاق پسنديده و سركوب ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834850964




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تئاتر آيينى ما زبان نمادين ندارد/ تفاوت تئاتر دينى با تئاتر غربى


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: صادقی در نشست تبارشناسى تئاتر دينى و مذهبى:
تئاتر آيينى ما زبان نمادين ندارد/ تفاوت تئاتر دينى با تئاتر غربى

قطب الدین صادقی


شناسهٔ خبر: 2864883 - جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
هنر > تئاتر

قطب الدين صادقى در نشست تبارشناسى تئاتر دينى و مذهبى تصريح كرد که تئاتر دينى ما زبان سمبليك و نمادين ندارد و تا وقتى به اين زبان سمبليك نرسيم، تئاتر آيينى نخواهيم داشت. به گزارش خبرنگار مهر، صادقی در ابتدای سخنان خود درباره تبارشناسی تئاتر دینی و مذهبی در نشستی که روز جمعه دوم مرداد ماه در همایش «گفتمان تئاتر دینی» در بحنورد برگزار شد، توضیح داد: وقتی می خواهیم درباره یک پدیده صحبت کنیم ابتدا باید درباره خاستگاهش حرف بزنیم. انسان ۸۰ هزار سال پیش از زبان می دانست که چیزی غیر از زندگی هست که نمی توان آن را بیان کرد.این محقق و پژوهشگر باسابقه تئاتر ایران ادامه داد: گوری که انسان اولیه ساخت به معنای این است که می دانست راه رستگاری، چیره شدن بر زندگی نیست بلکه همسو شدن با زندگی است. او در زندگی کشاورزی با کاشت یک دانه با دنیایی از سوالات روبرو شد و روح حماسی خود را به روح آیینی تبدیل کرد مبنی بر اینکه باید با زندگی همسو شود. در این راستا آیین هایی برای ارتباط با ماوراءالطبیعه، طبیعت و مرگ شکل داد. این آیین ها رابطه ما را با هستی متواضعانه تعریف می کنند.وی معتقد است که برای خاستگاه نمایش آیینی در فرهنگ ایرانی، یک الگوی فکری داریم که با الگوی فکری غرب فرق دارد و در این باره اظهار کرد: یک الگوی فکری، جدل اهورا و اهریمن است. تعزیه تکرار همیشگی الگوهای فکری ما است که در حماسه، درام و سیاست نیز تکرار شده است. وی در بخش دیگری از سخنان خود به کتاب «زیبایی شناسی» اثر هگل اشاره کرد و گفت: در این کتاب هگل نظریه ای داده که می گوید ژانرهای ادبی محصول تحولات اجتماعی است و اولین ژانر حماسی است. حماسه بر اساس جدل کل ساکنان یک مرز و بوم در مقابل قومی مهاجر شکل گرفت. به گفته هگل وقتی انسان به شهرنشینی می رسد و آرامش روانشناسی به وجود می آید، احساست انسانی بروز می کند و اینجاست که تغزل شکل می گیرد و انسان تکامل فردی می گیرد.صادقی افزود: او معتقد است که همه کشورها توانایی ترکیب حماسه و تغزل را با هم ندارند. ترکیب حماسه و تغزل، درام را شکل می‌دهد. ما چیزی داریم که برآمده از نبوغ مان است و به یک تئاتر رسیده ایم که برآمده از دانش مان است.این مدرس تئاتر متذکر شد: ما نباید به دنبال چیزی عجیب باشیم. تئاتر مذهبی ما رسیدن به رستگاری با استفاده از الگوهایی است که به آنها رسیده ایم.نویسنده و کارگردان نمایش «یادگار زریران» با بیان اینکه مبحث دوم در تبارشناسی تئاتر دینی کارکرد آن است که یعنی مداومت داشتن تئاتر آیینی، یادآور شد: نکته سوم، موضوع است و اینکه چگونه به این زیبایی شناسی رسیدیم. در تمام نمایش های آیینی، زمان مهم است. ما نمایش آیینی را در هر زمان اجرا نمی کنیم مانند تعزیه که همیشه اوج آن در ظهر عاشورا اجرا می شود. در تعزیه زمان ازلی ظهر عاشورا است. پیتر بروک به خوبی زمان را در اجرای نمایش آیینی درک کرده بود.صادقی ادامه داد: نکته مهم دیگر در نمایش آیینی، مکان اجرا است. نمایش آیینی در هر مکانی اجرا نمی شد به عنوان مثال تکیه و تداوم تکیه در اجرای تعزیه معنا داشت. هر موضوعی که در نمایش آیینی تعریف می کنیم اشارتی است به یک کلیت برتر و معضل جهانی و به هیچ وجه جنبه روانشناسی شخصی فردی ندارد.این کارگردان شناخته شده تئاتر ایران تاکید کرد: برترین نکته در تئاتر آیینی مخاطب است. در تئاتر آیینی تماشاگر وجود ندارد و همه در آن شرکت می کنند. تماشاگر در تئاتر غربی وجود دارد که از دوره قاجار وارد ایران شد که هدفش نقد حکومت قاجار بود. تئاتر آیینی تبدیل به یک معبد می شود و همه بخشی از آیین هستند و هدف آن تحول ایمانی است اما در تئاتر، تحول در تفکر و عقل رخ می دهد و نگاه به جهان نگاه ابزاری است.نویسنده و کارگردان نمایش «آرش» متذکر شد: ریتم و ضرباهنگ در تئاتر آیینی مورد توجه قرار نمی گیرد. نمایش آیینی کند است. رابطه جسم با جهان بر اساس حرکت است اما ریتم کند باعث می شود تا فضا برای حضور روح فراهم شود. نمی توان تئاتر آیینی را پر سر و صدا و پر رنگ و لعاب اجرا کرد. تمام تئاترهای آیینی دارای یک شهید مقدس هستند و تا شهید مقدس وجود نداشته باشد، تئاتر آیینی شکل نمی گیرد.صادقی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: بعد از نمایش آیینی مراسم تناول و قربانی وجود دارد. تئاتر آیینی، تئاتر سیاسی و ایدئولوژیک نیست. تئاتر رئالیزم یک بازآفرینی جهان مادی است اما هدف تئاتر آیینی این بازآفرینی نیست و قصدش ارائه پیام هم نیست. پایگاه تئاتر آیینی ناخودآگاه و زبان سمبولیک است. تا زمانی که به بیان سمبولیک نرسیم تئاتر آیینی نخواهیم داشت.نویسنده و کارگردان نمایش «باغ شکرپاره» تصریح کرد: چیزی که در تئاتر آیینی ما وجود ندارد همین زبان نمادین است که در تعزیه و معماری قدیم ما وجود داشت. بسیاری از این معنویت گمشده را از دست دادیم و حالا با زبان و شکل نوین می خواهیم آنها را بیان کنیم. تئاتر آیینی باید ایمان را به وجود آورد. ما در ادوار مختلف این ایمان را به وجود آوردیم. ما باید به دنبال نمایش هایی باشیم که ایمان را در زندگی حال حاضر به وجود آورند.وی با بیان اینکه بخش عمده ای از ایجاد ایمان و معنویت در دوره جدید بر عهده هنرهایی مانند تئاتر، سینما و موسیقی است، تاکید کرد: باید بتوانیم با اصول پایه ای زیبایی شناسی تئاتر آیینی و ایمان جدید خود را به وجود آوریم.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن