محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827033501
چه شد که عروسک ها، هنرمندان را گرفتند؟
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
چه شد که عروسک ها، هنرمندان را گرفتند؟
شکی در این نیست که عروسک ها حالا مدتی است سلطان بلامنازع تلویزیونند. مجموعه کلاه قرمزی که در روزهای نوروز و در برخی مناسبت های طول سال پخش می شود، چند سالی است، از پربیننده ترین برنامه های تلویزیون است.
مجله روشن - علی پاک دست، طراح، سازنده و بازی دهنده عروسک: شکی در این نیست که عروسک ها حالا مدتی است سلطان بلامنازع تلویزیونند. مجموعه کلاه قرمزی که در روزهای نوروز و در برخی مناسبت های طول سال پخش می شود، چند سالی است، از پربیننده ترین برنامه های تلویزیون است.
جز کلاه قرمزی که از بسیاری دل ربوده و علاوه بر این که در زمان پخش بسیاری را پای تلویزیون می نشاند، تا مدت ها پس از پخش تلویزیونی نیز کاربران فضاهای مجازی، قسمت های مختلف آن را دانلود یا از شبکه نمایش خانگی تهیه می کنند و برای چندمین بار به تماشا می نشینند، باقی برنامه سازان تلویزیونی نیز به تضمینی بودن استقبال مخاطبان از به کارگیری عروسک در انواع دیگر برنامه های تلویزیونی اعم از استندآپ ها و تاک شوک ها پی برده اند. تازه ترین مثال این ماجرا، برنامه «خندوانه»است که در فصل دوم خود، شخصیت عروسکی «جناب خان» را اضافه کرده است.
عروسک ها در به دست آوردن دل مخاطبان تلویزیونی به وضوح از آدم ها پیشی گرفته اند، اما چرا؟ در متنی که می خوانید، یک طراح، سازنده و بازی دهنده عروسک، دلایل ماجرا را واکاوی کرده است. علی پاک دست، فارغ التحصیل تئاتر عروسکی، بیش از دو دهه است با عروسک های تلویزیون رفاقت دارد؛ از آلوده و پاکیزه گرفته تا «عزیزم ببخشید». در اپراهای «مکبث»، «عاشورا»، «مولوی»، «حافظ»، «لیلی و مجنون» و «سعید» به عنوان دستیار کارگردان فعالتی کرده و هم چنین طراح و سازنده عروسک های مولوی و حافظ و محتشم کاشانی در اپراهای عروسکی بهروز غریب پور و بازی دهنده برخی از آن ها مانند حافظ نیز بوده است.
ابتدا باید دریافت عروسک ها از کجا به این جا رانده شده اند که حالا یک به یک سر از انواع برنامه های تلویزیون درآورده اند. حقیقت این است که سال هاست از مجموعه های داستانی عروسکی در تلویزیون خبری نیست. نزدیک ترین خاطره مان از این گونه برنامه ها به سال ها پیش باز می گردد. در تولید چنین سریال هایی که عروسک ها کل ماجرا را به دست گرفته باشند، علاوه بر این که خلاقیتی دوچندان نیاز هست، اقتصاد ماجرا حرف اول را می زند.
در تولید انواع مجموعه های عروسکی، پرهزینه ترین شان، سریال های داستانی است. از این روست که تولید مجموعه های عروسکی برای کودکان در قالب آثار نمایشی کاملا فراموش شده است. این در حالی است که در تولید سریال عروسکی هرچه هزینه کنیم، به لحاظ تاثیرات عمیقی که بر بچه ها خواهدداشت، سود خواهیم کرد. حالا از آن دستاوردهای گذشته چه بر جای مانده؟ دور از انصاف است که بگوییم فقط نوستالژی و دیگر هیچ، هنوز هم آثار اجتماعی، فرهنگی و تربیتی این مجموعه ها بر بچه های آن نسل و چه بسا این نسل مشهود است.
علاوه بر وجوه نوستالژیک آن مجموعه ها که هنوز هم خواستنی به نظرشان می رساند، باید گفت آن ها هنوز هم چه به لحاظ کیفیات برنامه سازی تلویزیونی و چه به لحاظ مخاطب سنجی حرف های بسیاری برای گفتن دارند. بله، هزینه های بسیار بالای تولید سریال های عروسکی، باعث شده که برنامه سازان تلویزیونی، اگرچه توانایی تولید آن را د رخود نمی بینند، در عین حال چون از محبوبیت بی چون و چرای عروسک ها باخبرند، از آن ها در دیگر قالب های برنامه سازی بهره ببرند. به همین دلیل است که عروسک های رانده شده از سریال ها، در قالب برنامه های تاک شو، استندآپ کمدی و برنامه های ترکیبی ظاهر می شوند.
درواقع باید گفت آن کارکرد نمایشی و هدف دار دیروزین، به استفاده تفریحی از عروسک ها تبدیل شده است. هرچند همین را هم باید غنیمت شمرد و با نگاهی مثبت به بررسی اش نشست.
مثلث عروسک های موفق
اما آیا هر شخصیت عروسکی، به صرف آگاهی از این که عروسک ها این روزها محبوبیت یافته اند، می تواند موفق باشد؟ پاسخ مسلمان منفی است. چه بسیار مجموعه هایی در شبکه خانگی و در تلویزیون که با همین تصور، سراغ از عروسک ها می گیرند و اقبالی نمی بینند. سه دلیل عمده را در موفقیت یک شخصیت عروسکی در هر قالب می توان برشمرد: اول: طراحی، دوم: صداپیشگی منطبق با مولفه های شخصیت و سوم: بازی دهنده باتجربه و بازی خوان. این سه عامل مهم اگر در روند طراحی، ساخت و جان بخشیدن به یک عروسک، درست و به جا رعایت شود، موفقیت عروسک را می توان تضمین کرد. اگر این مثلث، اضلاع متناسبی داشته باشد، داستان و دیگر موارد مدنظر کارگردان، به خوبی منتقل خواهدشد.
آدم ها را کنار زده اند!
احتمالا شما هم مثل من پذیرفته اید که عروسک ها، دست کم در کمدی ها، جای آدم ها را در قلب مخاطبان تسخیر کرده اند. هر شخصیت عروسکی، انگار خلاصه ای از یک جنس آدم است. چکیده ای از کلیت اوست. چرا چکیده؟ چون اغلب عروسک های موفق، مثل عروسک های «کلاه قرمزی» یا همین «جناب خان»، معمولا شخصیت های پیچیده ای ندارند؛ در روند شکل گرفتن شخصیت آن ها با لایه های پنهان چندانی مواجه نیستیم.
بدیهی است که یک عروسک، چهره ای ثابت دارد؛ صورتی ثابت و اندامی کوچک شده. اصلا همین کوچک شدن را ببینید، چه رابطه عمیقی با خلاصه و چکیده شدن یک فرد در یک عروسک دارد. آن ها، همه چیزشان دست یافتنی است: یا خیلی غمگین هستند یا خیلی شاد، یا خیلی خوبند یا خیلی بدجنس. دقیقا خلاصه ای جمع و جورند از برخی آدم هایی که دور و برخودمان می بینیم. منتها آن ها این شانس و امکان را هم دارند که برخی کارها را بکنند بدون این که درباره شان کج فهمی کنیم؛ مثلا آن ها عادت دارند یا زیادی شوخی می کنند یا زیادی سوال می پرسند. شما این دو نوع رفتار ار از کم تر آدمی می توانید بپذیرید، اما از یک عروسک نه تنها می پذیرید، بلکه آن را دوست می دارید. چون براساس ماهیت شان برای ما قابل فهمند، هرچند اگر خیلی شبیه به برخی آدم های اطراف مانب اشند، دوست شان داریم.
در مجموعه «کلاه قرمزی»، اگر دقت کرده باشید، هوشمندی نویسنده و کارگردان، ایرج طهماسب، در همین است که کاراکترها را بسیار شبیه به آدم های جامعه انتخاب کرده. اما تفاوتی عمده بین این انتخاب، که همه ادعایش را دارند، و شیوه پرداختن شخصیت ها پس از این انتخاب وجود دارد. می بینیم که تیپ ها بسیار آشنا به نظر می رسند. در هر یک از آن ها یک ویژگی اغراق شده می بینیم که به راحتی در اطراف مان قابل رصد کردن است.
اما جالب این جاست که پیش از برخوردن به آن ها در «کلاه قرمزی» کم تر پیش آمده به آن تیپ اجتماعی فکر کرده و در آن ها دقت کرده باشیم. درواقع باید گفت آن ها به سرعت قابلیت مغفول تبدیل به یک تیپ را بالفعل می کنند. یکی دیگر از دلایل پیشی گرفتن عروسک ها از طنزپردازان تلویزیونی را باید در خلاقیت خالقان آن ها دانست. بالقوه فرقی نمی کند یک مجموعه تلویزیونی از بازیگری طنزپرداز در قالب خود بهره ببرد یا از عروسک.
مدتی است که طنزپردازان، خودشان را تکرار و بر تاکید بسیار مولفه های کمدیک خود اصرار می ورزند؛ کمدینی که خودش را تکرار می کند، جذابیتش را از دست خواهدداد. خیلی فرق نمی کند این اتفاق برای یک بازیگر بیفتد یا برای عروسک. مهم این است که عروسک یا بازیگر، مدام در حال کشف توانایی های نامکشوف و تازه خود در راستای جلب مخاطب گام بردارد.
مثلا در «کلاه قرمزی» هم می بینم که حتی آقای مجری که سال هاست نقشی ثابت و ایستا را پذیرفته، خودش را تکرار نمی کند؛ اگر ساختار نمایشی این مجموعه مبتنی بوده است بر این که او شروع به نصیحت کردن بکند و عروسک ها در پاگرفتن این نقش تعمدا ملال آور او دخالت و از آن جلوگیری کنند، می بینیم که حتی به این پروسه بسنده نمی شود و مجری مدتی است گاه خود به همراه عروسک ها شیطنت می کند و با آن ها همراه می شود بی آن که نقش ترغیبی و تربیتی برنامه را فراموش کرده باشد.
بسیاری از بازیگران خوب سینما و تئاتر و تلویزیون از رو به رو شدن با عروسک ها واهمه و پرهیز داشته اند. گاه حتی آن ها در رو به رو شدن با عروسک ها، به اصطلاح کم می آورند و عقب نشینی می کنند. یک بازیگر، ماهیتا برای شکل دادن به شخصیتش، نیازمند تلاش بیش تر در تنظیم حرکات و گفتارش است، و این در حالی است که یک عروسک، به لحاظ فیزیولوژیک، نیاز چندانی به چنین تلاشی ندارد؛ او با حرکاتی بسیار مختصر، چنان چه فیزیک یک عروسک نیز ایجاب می کند و هم چنین با دیالوگ هایی مختصر، همان کار را می کند.
شاید بتوان گفت، همه این ها دست به دست هم داده تا عروسک، ماهیتی جذاب تر داشته باشد. ممکن است اعتماد ما به آدم ها از بین رفته باشد که با عروسک ها بیش تر دم خور شده ایم، نمی دانم! اما این را می دانم که آن ها خیلی راحت می توانند قهرمان های ما و بچه ها باشند در روزگار خالی شدن جهان از قهرمانان قصه ها.
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]
صفحات پیشنهادی
واجدان دریافت کمک مستمری هنرمندان شناسایی میشوند
واجدان دریافت کمک مستمری هنرمندان شناسایی میشوند ایلنا از این پس تنها افراد واجد شرایط از مزایای طرح پرداخت کمک مستمری هنرمندان بهرهمند خواهند شد و در آینده نسبت به افزایش رقم پرداختی و نیز پذیزش افراد جدید اقدام کند به گزارش ایلنا صندوق اعتباری هنر درنظر دارد "طرح پرداصداوسیما به قطع همکاری با هنرمندان هنجارشکن موظف شد
شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۸ شورای نظارت بر صداوسیما دربارهی قطع همکاری رسانه ملی با هنرمندان هنجارشکن در شبکههای اجتماعی مصوبهای را ارائه کرد به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا شورای نظارت بر صداوسیما بر اساس مصوبهای رسانه ملی را موظف کرد تا با هنرمندانی که شئونات اخلاقی وبیم و امید هنرمندان پس از توافق هستهای/ حرفهای انتظامی، کیمیایی، احصایی و روحانی
بیم و امید هنرمندان پس از توافق هستهای حرفهای انتظامی کیمیایی احصایی و روحانی ظهر روز گذشته ٢٣ تیر زمانی که خبر توافق هستهای بهصورت رسمی اعلام و مذاکرات پشت درهای بسته آغاز شد فرصتی پیش آمد تا به سراغ هنرمندان رشتههای مختلف برویم و ارزیابی آنها را در مورد تبعات این اتفنمایشنامهخوانی گروه تئاتر گیتی در حمایت از هنرمندان بیمار تئاتر بیش از صد هنرمند به کمک هنرمندان بیمار تئاتر
نمایشنامهخوانی گروه تئاتر گیتی در حمایت از هنرمندان بیمار تئاتربیش از صد هنرمند به کمک هنرمندان بیمار تئاتر میآیندگروه تئاتر گیتی در حمایت از هنرمندان بیمار تئاتر به کارگردانی دکتر روحالله جعفری با بیش از صد هنرمند هفت نمایشنامه را در تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر از 26 مرداددرخواست هنرمندان برای جلوگیری از کاهش بودجه بیبیسی
درخواست هنرمندان برای جلوگیری از کاهش بودجه بیبیسی شناسهٔ خبر 2860438 - پنجشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۴ هنر > سینمای جهان حدود سی هنرمند و چهره سرشناس از سراسر جهان از دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا خواستهاند که از کاهش بودجه بیبیسی جلوگیری کند به گزارش خبرگزاری مهر به نقهنرمندان همکلام با جواد ظریف: هرگز یک ایرانی را تهدید نکن + ویدئو
هنرمندان همکلام با جواد ظریف هرگز یک ایرانی را تهدید نکن ویدئو همه چیز بعد از آن جمله تاریخی و میهنپرستانه جواد ظریف به موگرینی اتفاق افتاد هرگز یک ایرانی را تهدید نکن به گزارش ایلنا جملهای که هزاران بار در رسانهها و خبرگزاریهای ایران و جهان بازنشر شد وتعطیلات تابستانی خانه هنرمندان ایران
تعطیلات تابستانی خانه هنرمندان ایران خانهی هنرمندان ایران از 27 تیر تا یکم مرداد سال جاری تعطیل است به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی خانهی هنرمندان ایران تمامی واحد های خانهی هنرمندان ایران به استثنای تماشاخانه استاد انتظامی از 27 تیر تا یکم مهنرمندان باید به جنایتهای منطقه حساس باشند
کارگردان سیوسه روز هنرمندان باید به جنایتهای منطقه حساس باشند کارگردان سیوسه روز گفت سینمای ایران باید به نقطهای برسد که شاهد آثار و فیلمهایی با موضوع روز منطقه در کشور باشیم و از طرفی هنرمندان ما نیز باید نسبت به این اتفاقات مسئولیت پذیر باشند به گزارش سرویس فرهنگی جاقدام مجلس درباره هنرمندان هنجارشکن
اقدام مجلس درباره هنرمندان هنجارشکن فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیهای خواستار تسریع اجرای مصوبه شورای نظارت بر صداوسیما مبنی بر لغو همکاری رسانه ملی با هنرمندان هنجارشکن در این سازمان شد خبرگزاری تسنیم فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه ای کههمکاری رسانه ملی با هنرمندان هنجارشکن قطع میشود
همکاری رسانه ملی با هنرمندان هنجارشکن قطع میشود شناسهٔ خبر 2856100 - شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۲ هنر > رادیو و تلویزیون شورای نظارت بر اساس مصوبه ای رسانه ملی را موظف کرد تا با هنرمندانی که شئونات اخلاقی و رسانه ای را در شبکه های اجتماعی رعایت نمی کنند قطع همکاری داشته باشد بهنرمندان هم کلام با ظریف شدند |اخبار ایران و جهان
هنرمندان هم کلام با ظریف شدند کد خبر ۵۱۷۵۴۶ تاریخ انتشار ۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۴ - 16 July 2015 همه چیز بعد از آن جمله تاریخی و میهن پرستانه جواد ظریف به موگرینی اتفاق افتاد هرگز یک ایرانی را تهدید نکن جمله ای که هزاران بار در رسانه ها و خبرگزاری های ایران و جهان بازنشر شد و تحلموج واكنش هنرمندان به توافق هستهاي شبكههاي اجتماعي را فرا گرفت
موج واكنش هنرمندان به توافق هستهاي شبكههاي اجتماعي را فرا گرفت اهالي هنر كه اخيراً نشان دادهاند در حيطه مسائل سياسي خيلي زود موضعگيري ميكنند بعد از حصول توافق هستهاي نيز نسبت به اين رويداد بزرگ تاريخي واكنش نشان دادند و شادي خود را از طريق شبكههاي اجتماعي اعلام كردند نویسمبارزه هنرمندان انقلاب علیه استکبار ادامه دارد
مبارزه هنرمندان انقلاب علیه استکبار ادامه دارد شناسهٔ خبر 2860092 - چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶ ۵۶ هنر > سینمای ایران فعالان فرهنگی جبهه انقلاب از مسعود ده نمکی و جواد شمقدری گرفته تا نادر طالب زاده در همایشی آمادگی خود را برای مبارزه با استکبار اعلام کردند به گزارش خبرگزاری مقطع همکاری صداوسیما با هنرمندان هنجارشکن
قطع همکاری صداوسیما با هنرمندان هنجارشکنتاریخ انتشار شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۴ ۳۷ شورای نظارت بر صداوسیما دربارهی قطع همکاری رسانه ملی با هنرمندان هنجارشکن در شبکههای اجتماعی مصوبهای را ارائه کرد به گزارش ایسنا شورای نظارت بر صداوسیما بر اساس مصوبهای رسبرپایی رپرتوار نمایشنامهخوانی در حمایت از هنرمندان بیمار
برپایی رپرتوار نمایشنامهخوانی در حمایت از هنرمندان بیمار شناسهٔ خبر 2856210 - شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۴۸ هنر > تئاتر گروه تئاتر گیتی در حمایت از هنرمندان بیمار تئاتر هفت نمایشنامه به کارگردانی روحالله جعفری را در تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر خوانش میکند به گزارش خبرگزاریآغاز تعطیلات تابستانی خانه هنرمندان
چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷ ۳۹ خانهی هنرمندان ایران از 27 تیر تا یکم مردادماه امسال تعطیل است به گزارش ایسنا تمام واحدهای خانهی هنرمندان ایران به استثنای تماشاخانه استاد انتظامی از 27 تیر تا یکم مردادماه امسال بهدلیل برخی تعمیرات داخلی در بخشهای مختلف و تعطیلات تابستانی تعطوحالله جعفری بابیش از 100هنرمند به کمک هنرمندان بیمار تئاتر می آیند
رپرتوار نمایشنامهخوانی گروه تئاتر گیتی در حمایت از هنرمندان بیمار تئاتر وحالله جعفری بابیش از 100هنرمند به کمک هنرمندان بیمار تئاتر می آیند خبرگزاری پانا گروه تئاتر گیتی در حمایت از هنرمندان بیمار تئاتر به کارگردانی دکتر روحالله جعفری با بیش از صد هنرمند هفت نمایشنامه را در-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها