تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بركت در مال كسى است كه زكات بپردازد، به مؤمنان مدد و يارى رساند و به خويشاوندان كمك نما...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813072754




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سفير ايران در تاجيكستان : شعر معاصر تاجيك در جست و جوي هويت خود است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سفير ايران در تاجيكستان : شعر معاصر تاجيك در جست و جوي هويت خود است
فرهنگي.

دوشنبه - علي اصغر شعردوست سفير جمهوري اسلامي ايران در تاجيكستان روز چهارشنبه در آيين تجليل از لايق شيرعلي شاعر معاصر تاجيك گفت: شعر معاصر تاجيك در جست و جوي هويت گذشته خود است.

به گزارش ايرنا ، شعر دوست ضمن تجليل از اين شاعر فقيد تاجيك ، افزود:
شاعران معاصر تاجيك همچون لايق شيرعلي اين دغدغه را همواره حس مي‌كنند و از همين رو تلاش دارند تا بطور عقلايي به حقيقت دست يابند.

وي اظهار داست: قوم ايراني فرهنگ خويش را چنان با فرهنگ اسلامي تركيب كرده است كه فرهنگ مستقل و جديد كاملا اسلامي است و از ديگر سو رنگ ايراني خود را تا آنجا كه با مباني فرهنگ اسلامي سازگار بوده حفظ كرده است.

وي به نقش لايق شيرعلي در بازيابي هويت تاجيك اشاره كرد و گفت: جوهر شعر عشق است همان جوهره‌اي كه لايق شيرعلي آن را داشت و توانست از انجام رسالت شعري خود بر آمده و تلفيق بين عقل و عشق را به انجام رساند.

سفير كشورمان با اشاره به اينكه نام لايق شيرعلي هيچگاه از حافظه مردم تاجيك پاك نمي‌شود، گفت: زماني كه مديريت انتشارات الهدا را عهده دار بودم نخستين كتابي كه اين انتشارات در تاجيكستان منتشر كرد گزيده اشعار لايق شيرعلي شاعر معاصر و تواناي تاجيك بود.

در اين آيين كه به همت رايزني فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي ايران در تاجيكستان و دانشگاه ملي اين كشور در دانشكده شرق شناسي شهر دوشنبه برگزار شد، قهرمان سليماني رايزن فرهنگي ايران در تاجيكستان نيز گفت :
آنچه لايق شيرعلي را در حافظه شعر تاجيكستان بلند آوازه نگه داشت ، تغيير گفتمان در شعر فارسي اين سرزمين بود.

وي افزود: لايق همان نقشي را كه ملك الشعراي بهار در تغيير گفتمان شعر فارسي در ايران داشت در تاجيكستان ايفا كرد.

پروفسور آدينه اف رييس دانشگاه ملي تاجيكستان نيز گفت: لايق شير علي نابغه شعر فارسي و معاصر تاجيك بود و اين شخص تحول بزرگي در شعر تاجيك ايجاد كرد.

دكتر عمر صفراف رييس دانشكده شرق شناسي تاجيكستان هم گفت: از ويژگيهاي شعر لايق نوآوري و دگرگوني در ادبيات تاجيكستان است .

وي افزود: لايق، خودشناسي و خود آگاهي ملي را به تاجيكها هديه كرد و در غزليات او الهام‌هاي زيادي از اشعار شهريار و ملك الشعراي بهار به چشم مي خورد.

استاد ساربان يكي از انديشمندان تاجيك نيز اظهار داشت: لايق شاعري بود كه وضعيت مردم زمان خود را به خوبي وصف كرد و شعرش از دل عامه مردم مي جوشيد.

در اين همايش كه به مناسبت شصت و شش سالگي لايق شيرعلي شاعرپارسي گوي نوگرا و معاصر تاجيك برگزار شد ، جمعي از استادان و دانشجويان دانشگاههاي تاجيكستان و شعراي معاصر ايران ، افغانستان و تاجيكستان شركت داشتند.

لايق شير علي در سال ‪ ۲۰۰۰‬ميلددي و در سن ‪ ۵۹‬سالگي در گذشت.

---> ايرنا.تاجيكستان.شعر.
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 211]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن