محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830559246
شتابزدگی «چشم اسفندیار» سریالهای مناسبتی
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
شتابزدگی «چشم اسفندیار» سریالهای مناسبتی
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 تیر 1394 ساعت 01:17 | شماره خبر : 2025333426014496048 تعداد بازدید: 4
پ پ
ماه مبارک رمضان برای ارتباط تلویزیون با مخاطبانش، یک فرصت مناسب و استثنایی محسوب میشود. برنامهها و بخصوص سریالهای این ماه بیشتر از هر زمان دیگری فرصت دیده شدن دارند. همین امر سبب میشود انتظار مخاطبان و منتقدان از برنامهها و بخصوص سریالهایی که برای این ماه ساخته میشود، بیشتر از هر زمان دیگری باشد و طبیعی است تولید این آثار نیز از برخی آسیبها مصون نباشد.
باز هم پای شتابزدگی در میان است پایتخت 4 و دردسرهای عظیم 2، پرمخاطبترین سریالهای ماه رمضان امسال بودهاند، اما این مساله به تنهایی کافی نیست تا بتوان بر موفقیت بیچون و چرای این سریالها صحه گذاشت یا منکر پایانبندی شتابزده و شخصیتپردازی غلوآمیز پایتخت 4 و پراکندگی قصهها و ضعف موقعیتها در سریال دردسرهای عظیم2 شد. رضا درستکار، منتقد سینما و تلویزیون درباره آسیبشناسی سریالهای مناسبتی ازجمله سریالهای ماه مبارک رمضان امسال، میگوید: اولین و مهمترین نکته این است که اجازه ندهیم جریان نقد فلج شود، چون فرصت رشد و پیشرفت از برنامهسازان تلویزیون گرفته خواهد شد. نظرات تحلیلگران و منتقدان کمک میکند تواناییها و تلاش هنرمندان واقعی درک و سنجیده شود و فرصت برای رقابت سالمتر فراهم شود. درستکار هر سریالی زمان خاص خودش را برای طراحی و تولید دارد
و این زمان برای پختگی مضمون و ساختار الزامی است از نظر این منتقد، سریالی که در ماه مبارک رمضان چند مرتبه تکرار میشود و با احتساب نمایش آنها بهطور همزمان از شبکههای اچدی و استانی میتوان گفت چند صد ساعت از زمان رسانه ملی را به خود اختصاص میدهد، نهتنها از اهمیت ویژهای برخوردار است، بلکه در معرض آسیبهای متعدد هم قرار دارد که از مهمترین آنها میتوان به تاثیر شتابزدگی در تولید اشاره کرد. درستکار تاکید میکند که هر سریالی زمان خاص خودش را برای طراحی و تولید دارد و این زمان برای پختگی مضمون و ساختار الزامی است. وی نبود موقعیتهای تازه در سریال دردسرهای عظیم و شخصیتهای قوامنیافته در سریال پایتخت 4 را ناشی از شتابزدگی میداند و امیدوار است برنامهریزی برای تولید آثار نمایشی به ترتیبی پیش برود که سریالهای تلویزیون حائز ارزشهای هنری باشند و چیزی فراتر از جریان گذرا و معمولی زندگی به مخاطب ارائه کنند. پرهیز از شعار سریالهای ماه رمضانی وجود خود را مدیون داستانهای ماورایی هستند؛ ماجرای روح انسانهایی که به تسخیر شیطان درمیآیند یا کسانی که معرفت را در دنیای ماورا میبینند و مییابند. حالا بعد از یک دهه داستانهای ماورایی جای خود را به ماجراهای واقعیتر و پذیرفتنیتر دادهاند، اما این امر به دغدغه تازهای برای فیلمنامهنویسان و سازندگان سریالهای ماه رمضانی بدل شده چرا که ایجاد تناسب بین پیامهای دینی و قصههای واقعی و امروزی، چندان ساده نیست. احمد طالبینژاد، خطر شعارزدگی را مهمترین آسیب سریالهای ماه رمضان میداند و معتقد است طرح این شعارها در لایههای رویی و سطحی زندگی آدمهای معمولی نتیجهای جز شعارزدگی و ناباوری مخاطب ندارد. این منتقد سینما و تلویزیون سریال پایتخت4 را از این بابت دچار تناقض میداند و میگوید: تزریق پیامهای مذهبی و نمایش شعائر دینی به جای پرداختن به روح مفاهیم مذهبی و آموزههای دینی، در سریالی که شخصیتهای آن قبلا به مخاطبان معرفی شدهاند جز لطمه بر ساختار سریال نتیجهای دربر ندارد. طالبی نژاد در دنیای درام اگر قرار است شخصیتی در مقابل قانون و اصول انسانی قرار بگیرد، نماهای مرتبط با نماز خواندن و روزهداری او کارکرد مخرب دارد این منتقد به تواناییهای سیروس مقدم به عنوان کارگردان و محسن تنابنده در مقام طراح محتوای این سریال شبههای وارد نمیداند و تاکید میکند: لازم نیست یک مشاور، ناظر یا هر شخص خارجی از گروه سازنده یک اثر مفاهیم دینی و شعائر مذهبی را به بافت قصه تزریق کند بلکه پیوند بین این مفاهیم با داستان سریال باید توسط نویسندگان و طراحان سریال و با ظرافت و دقت انجام شود و البته بجا و به اندازه کافی از آنها بهرهبرداری شود تا تاثیر درست و مطلوب بر مخاطب داشته باشد. براساس توضیح طالبینژاد، اساس داستان پایتخت 4 برمبنای تقابل بین نقی و هما طراحی شده است، اما قانونشکنی و پشتهماندازی تعداد زیادی از شخصیتهای این سریال درحالی به نمایش درمیآید که آنها به بسیاری از شعائر دینی مانند نماز جماعت و روزه پایبند هستند. از نگاه این منتقد چنین شخصیتهایی میتوانند در دنیای واقعی وجود داشته باشند، اما در دنیای درام اگر قرار است شخصیتی در مقابل قانون و اصول انسانی و فرهنگی قرار بگیرد، نماهای مرتبط با نماز خواندن و روزهداری او کارکرد مخرب دارد و درنهایت پیامهای دینی به ضرر سریال تمام میشود. همین مساله را میتوان به سریال «دردسرهای عظیم 2» نیز تعمیم داد. در این سرایل ماجراها روند عادی را طی میکنند و برای طرح مباحث مذهبی صرفا به نشان دادن سفره افطار و چند شعار دینی بسنده شده است. پرتاب ناگهانی به صحنه تولید خشایار الوند، نویسنده سریال پایتخت 4 از فیلمنامهای که برای این سریال نوشته رضایت نسبی دارد و معتقد است متناسب با زمانی که در اختیار داشته، فیلمنامهای قابل دفاع نوشته است. به گفته این نویسنده، او و همکارانش ناگهان به میدان ساخت سریال پایتخت پرتاب شدند و طبیعی است در چنین شرایطی این احتمال وجود دارد که از بسیاری از ایدههای خوب و جذاب بدرستی بهرهبرداری نشود. الوند شتابزدگی باعث شد کارگردان فرصت کافی برای اجرای ایدههای متنوع نداشته و بازیگران در قسمتهای آخر بسیار خسته بودند این نویسنده فیلمنامه پایتخت را به تنهایی و در حالی نوشته که تنها پنج قسمت آن پیش از تصویربرداری آماده بوده است و درباره اینکه چرا در چنین شرایطی فیلمنامه توسط گروهی از نویسندگان نوشته نشده، توضیح میدهد: یکی از دلایلی که نوشتن فیلمنامه به من محول شد، سرعتم در نگارش است و البته تسلط بر فرهنگ مازندرانی و دیالوگهای هرکدام از شخصیتها. البته در بسیاری موارد من و محسن تنابنده ماجراها را با هم شکل میدادیم و من همه چیزهایی را که به صورت شفاهی مطرح میشد، مینوشتم. البته این نویسنده، شتابزدگی را در مضمون سریال چندان موثر نمیداند و معتقد است اگر یک سال هم فرصت داشتند داستان سریال پایتخت 4 به همین منوال نوشته میشد. او از اهمیت خانواده و نمایش بحرانهای خانواده در این فصل میگوید و اینکه تلاش گروه سازنده این سریال بر نمایش ارجحیت خانواده بر خانه بوده است. الوند تاکید میکند: چند طرح داستانی را بررسی کردیم و در نهایت به تقابل بین هما و نقی رسیدیم و اینکه آنها تا مرز جدایی پیش بروند. ما همیشه بحرانهای این خانواده را در دنیای بیرون به نمایش میگذاشتیم، اما این بار خانواده معمولی و روابط بین آدمها را دچار بحران کردیم. شخصیت نقی یک آدم واقعی است و مانند همه ما ممکن است اشتباه کند، بنابراین نمیتوان او را به بد بودن متهم کرد. هما و نقی در مرکز قصه در سریال پایتخت شخصیتهای متعددی بجز نقی و هما وجود دارند که سرنوشت بسیاری از آنها برای مخاطب روشن نمیشود، اما این نکته از نظر الوند یک ضعف محسوب نمیشود، زیرا او نقی و هما را شخصیتهای اصلی سریال پایتخت میداند و 15 شخصیت دیگر را در درجه دوم ارزیابی میکند.به گفته او نوشتن قصه برای تمام این شخصیتها کاری دشوار است، اما قرار هم نیست که سرنوشت تکتک آنها روشن شود.این نویسنده، شتابزدگی را تنها عامل موثر بر سریال میداند و معتقد است این نکته هم صرفا در کارگردانی و بازی بازیگران مشهود است زیرا کارگردان فرصت کافی برای اجرای ایدههای متنوع نداشت و بازیگران بخصوص در قسمتهای آخر بسیار خسته و حتی خوابآلود بودند. تصمیمگیری در شرایط حساس تشبیه تلویزیون به قطار در حال حرکت را بارها از مدیران مختلف تلویزیون شنیدهایم و اینکه هر تصمیم و تغییری در این رسانه در حالی انجام میگیرد که نبض برنامهسازی و پخش در تلویزیون در حال تپیدن است. این قصه گویا درباره سریال پایتخت 4 هم صدق میکرده و شتابزدگی در روند ساخت آن بیارتباط با تغییرات ساختاری و مدیریتی سازمان صدا و سیما نبوده است. رحمان سیفیآزاد، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک درباره علت تاخیر در تصویب طرح پایتخت 4 و تولید همزمان با پخش آن به شرایط خاص صدا و سیما اشاره میکند و میگوید: زمانی که باید برای تولید یک سریال ویژه ماه رمضان تصمیمگیری میشد، سازمان صدا و سیما در حال تغییر بود. همین امر به دلیل مشکلاتی مانند کمبود بودجه سبب شد تصمیمگیری در این باره به موقع انجام نشود. سیفیآزاد گروه سیروس مقدم قبل از پایتخت 4، فصلهای قبلی این سریال را ساخته بود و به شخصیتها و مناسبات آن تسلط داشت طبیعی است که انتخاب سریال پایتخت برای ماه مبارک رمضان به تجربه گروه سازنده این سریال هم بیارتباط نبوده است و همکاری با گروهی که این شرایط را تجربه کرده بر سپردن سریال به گروهی که قبلا تولید همزمان با پخش را تجربه نکرده است، مقدم بوده است. سیفیآزاد در این باره میگوید: قرار نبود این سریال برای ماه مبارک رمضان ساخته شود اما گروه سازنده این سریال شرایط را پذیرفتند و با ارائه طرحی مناسب این ماه و بررسی جوانب امر و گفتوگو درباره طرح به جمعبندی نهایی رسیدیم و تصمیم بر آن شد که پایتخت برای ماه مبارک رمضان ساخته شود. این مدیرگروه، سریال پایتخت را یک ظرفیت و بستر مناسب میداند که هر گاه قصه جذابی برای آن وجود داشته باشد میتوان قسمتهای متعدد آن را ساخت.وی میگوید: گروه سیروس مقدم قبل از پایتخت4، فصلهای قبلی این سریال را ساخته بود و به شخصیتها و مناسبات آن تسلط داشت و ضمن اینکه سرعت عمل لازم برای آمادهسازی این سریال هم وجود داشت، بنابراین طبیعی است شبکه یک از این امکان برای تولید سریال ویژه ماه مبارک رمضان بهره بگیرد. آذر مهاجر رادیو و تلویزیون
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 تیر 1394 ساعت 01:17 | شماره خبر : 2025333426014496048 تعداد بازدید: 4
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]
صفحات پیشنهادی
انتقاد «امین زندگانی» از اینگونه ساختن سریالهای مناسبتی
امین زندگانی بازیگر سریال تلویزیونی ساعت صفر که همزمان با لیالی قدر از شبکه سوم سیما پخش می شود گفت وقتی زمان کافی برای ساخت سریال نداشته باشیم این مسئله روی بازی بازیگر هم تاثیر منفی می گذارد نقد امین زندگانی بر سریالهای مناسبتیامین زندگانی در همین خصوص گفت مسئولین تلویزیوتربیت دینی با سریالهای مناسبتی
تربیت دینی با سریالهای مناسبتی تاریخ انتشار سه شنبه 16 تیر 1394 ساعت 01 04 | شماره خبر 2008085118760322916 تعداد بازدید 0 پ پ در بازار گرم سریالهای مناسبتی رمضان برخی مجموعههای نمایشی ویژه شبها و روزهای خاصی تولید میشوند که بیننده خاص خود را دارد این مجموعهها که حتیرسانهها از کدام بخش مذاکرات چشمپوشی کنند؟
شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۸ یک استاد ارتباطات در پاسخ به اینکه دیپلماسی رسانهای در مذاکرات هستهای باید چگونه باشد اینگونه اظهار کرد دیپلماسی واقعبینانه بهترین نوع دیپلماسی رسانهای است ضمن اینکه رسانهها هم باید در زمینهی مذاکرات هستهای واقعبینانه هوشمند بادقت و بدونبازگشت سریالهای رمضانی به تلویزیون
بازگشت سریالهای رمضانی به تلویزیون چند شبی که سریال های رمضانی به خاطر شبهای قدر به روی آنتن نمیرفت فرصت خوبی برای گروه سازنده بود تا به دور از شتابزدگی کارشان را دنبال کنند پس از توقف پنج روزه سریالهای پایتخت 4 گاهی به پشت سر نگاه کن و دردسرهای عظیم2 از امشب 19 تیرخطری که پیشروی سریالهای رمضان است
شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۶ عباس غزالی از میان سریالهای ماه مبارک رمضان مجموعه پایتخت را میپسندد و معتقد است با وجودی که پایتخت سه سری ساخته شده اما همچنان کاراکترهایش شیرین و دوستداشتنی هستند و مردم با پایتخت خاطره دارند این بازیگر سینما و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگارنمایش «چشم در برابر چشم» جمعه روی صحنه میرود
نمایش چشم در برابر چشم جمعه روی صحنه میرود نمایش چشم در برابر چشم به کارگردانی نازنین سهامیزاده پس از توقف چند روزه از جمعه – 19 تیرماه- اجراهای خود را از سر میگیرد به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی نمایشپای سریالهای سیاسی ایرانی به تلویزیون باز میشود
پای سریالهای سیاسی ایرانی به تلویزیون باز میشودتاریخ انتشار شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۰ ۰۸ فریدون جیرانی این روزها سخت مشغول کار است تا سریال «تعبیر وارونه یک رویا» را به پخش شبکه یک برساند این سریال که با موضوع ترور دانشمندان هستهای ایران و جاسوسی درباره تاسیسچشمای تو
جام جم نوا گفتگو چشمای تو چشمای تو یکشنبه 21 تیر 1394 15 38 | کد خبر 2014990609524996762 | بازدید 0 چشمای توکیفیت موسیقی در سریالهای تلویزیونی
کیفیت موسیقی در سریالهای تلویزیونی تاریخ انتشار دوشنبه 29 تیر 1394 ساعت 00 28 | شماره خبر 2024060974040140579 تعداد بازدید 0 پ پ زمان فشرده است و سریال همزمان با تولید به پخش میرسد گروه تصویربرداری سخت تلاش میکند تا سکانسهایی که قرار است شب به نمایش درآید بهدست تدوینگرساخت آثار مناسبتی تلنگری برای نزدیکی به خدا است
مونا فرجاد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان ساخت آثار مناسبتی تلنگری برای نزدیکی به خدا است تلویزیون به عنوان یک رسانه ملی میتواند با توجه حال و هوای شبهای قدر ارتباط بیشتری با مردم برقرار کنند میتوان با ساخت آثار تلنگری برای کسانی که از خداوند غافل شوند ایجاد کنیم مونا فرجبازگشت سریالهای رمضانی به تلویزیون |اخبار ایران و جهان
بازگشت سریالهای رمضانی به تلویزیون پس از توقف پنج روزه سریالهای پایتخت 4 گاهی به پشت سر نگاه کن و دردسرهای عظیم2 از امشب 19 تیر ماه پخش خود را از سر می گیرند کد خبر ۵۱۵۸۹۸ تاریخ انتشار ۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۲ - 10 July 2015 چند شبی که سریال های رمضانی به خاطر شبهای قدرپخش فیلم و سریالهای جدید به مناسبت عید فطر از شبکه نمایش
پخش فیلم و سریالهای جدید به مناسبت عید فطر از شبکه نمایش شناسهٔ خبر 2857855 - دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۸ هنر > رادیو و تلویزیون شبکه نمایش در نظر دارد به مناسب عید فطر و تعطیلات پیش رو هشت فیلم سینمایی و دو سریال جدید را به روی آنتن ببرد به گزارش خبرگزاری مهر به گفته محمد«در چشمان خیس اسماعیل» اجرا میشود/ تئاتری با موضوع امام رضا(ع)
شیوا خسرومهر در گفتگو با مهر در چشمان خیس اسماعیل اجرا میشود تئاتری با موضوع امام رضا ع شناسهٔ خبر 2853591 - چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۰ هنر > تئاتر شیوا خسرو مهر از آماده سازی نمایش در چشمان خیس اسماعیل با مضمون رفتن به زیارت امام هشتم شیعیان ع برای حضور در ۲ جشنونقشم را چشم بسته قول کردم/ نقشم را به دلیل وجود سهیلیزاده چشم بسته پذیرفتم
پندار اکبری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران نقشم را چشم بسته قول کردم نقشم را به دلیل وجود سهیلیزاده چشم بسته پذیرفتم بازی در این مجموعه را به دلیل کارگردان حرفهای چون سهیلیزاده بدون آگاهی پذیرفتم پندار اکبری بازیگر نقش پیمان در مجموعه تلویزیونی نیاز در خصوص نقش خود به خبرنگنمایش «چشم در برابر چشم» جمعه روی صحنه میرود | خبرگزاری ایلنا
نمایش چشم در برابر چشم جمعه روی صحنه میرود ایلنا نمایش چشم در برابر چشم به کارگردانی نازنین سهامیزاده پس از توقف چند روزه از جمعه – 19 تیرماه- اجراهای خود را از سر میگیرد به گزارش ایلنا نمایش «چشم در برابر چشم» نوشته سیاوش حیدری و کارگردانی نازنین سهامی&zwnjسریالهای ژاپنی جایگزین مجموعه رمضان شبکه دو
دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۲۳ شبکه دو به منظور طراوت تازگی و تناسب بیشتر با رویکردهای جدید خود 11 برنامه متفاوت تلویزیونی را پس از ویژه برنامه های ماه مبارک رمضان در فصل تابستان روی آنتن میبرد به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا این شبکه برنامههای متنوعی را برای پخش در فصلنگارگران برای خلق آثار مناسبتی واقعیت را اصل قرار میدهند
امیررضا فقیهی نگارگران برای خلق آثار مناسبتی واقعیت را اصل قرار میدهند هنرمندان برای بهرهگیری از مفاهیم مذهبی و خلق آثار مناسبتی واقعیت را اصل قرار داده و از تخیل بهره میگیرند امیررضا فقیهی هنرمند نگارگر در خصوص ارتباط نگارگری با مذهب در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی -
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها