تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):روز غدیر در آسمان مشهورتر از زمین است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803261843




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پيامدهاي حقوقي و كيفري جنگ بوسني


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



پيامدهاي حقوقي و كيفري جنگ بوسني
دكتر مهدي عليخاني
روز نو : در روزهاي اخير در كشور بوسني و هرزگوين سالگرد كشتار سربرنيتسا برگزار شد. در ميان مطالبي كه در خصوص جنگ در بوسني منتشر شده، به پيامدهاي كيفري آن كمتر پرداخته شده است. اين در حالي است كه پيامدهاي حقوقي و كيفري جنايات رخ داده عليه مسلمانان بوسني به عنوان بزرگترين جنگ در اروپا پس از جنگ جهاني دوم، آثاري فراتر از قلمرو طرف هاي درگير داشته و بر حقوق بين الملل كيفري و پيدايش ديوان كيفري بين المللي نيز موثر بوده است.
ناكامي شوراي امنيت در اتخاذ راهكاري قاطع براي مقابله با جنايات صرب ها در بوسني، موجب شد تا اين شورا در مي 1993 «دادگاه بين المللي رسيدگي به جنايات جنگي در قلمرو يوگسلاوي سابق»(ICTY)را تشكيل دهد. تشكيل اين دادگاه رخدادي بي سابقه محسوب مي شد چرا كه در منشور ساطمان ملل چنين اختياري براي شوراي امنيت در نظر گرفته نشده بود. در واقع اختلاف ميان قدرت هاي بزرگ و در نهايت توافق ميان آنها از يكسو و ايفاي نقش نهادهاي بين المللي اعم از دولتي و غير دولتي در انعكاس فجايع بوسني از سوي ديگر، تاسيس دادگاه را به عنوان يك راه براي «اعاده صلح و امنيت بين المللي» مطرح كرد. در حالي كه امكان اقدام نظامي بر اساس ماده 42 ميسر نبود، شوراي امنيت پس از چندين قطعنامه كه در آنها به نقض فاحش حقوق بشردوستانه بين المللي اشاره كرده بود، به ماده 41 منشور متوسل و با تفسيري «موسع» از آن، دادگاه مزبور را تاسيس كرد. ماده 41 عنوان مي كند شوراي امنيت مي تواند براي اعاده صلح و امنيت «تصميماتي كه متضمن به كار گيري نيروي مسلح نباشد، اتخاذ كند». «تحريم» هاي شوراي امنيت بر اساس اين ماده از فصل هفتم صورت مي گيرد. در اين جا، شورا «تشكيل دادگاه» را راهي براي اعاده صلح و امنيت بين المللي كه متضمن به كارگيري نيروي مسلح نيست، تفسير كرد.
اين دادگاه موقت بين المللي با 4 صلاحيت ذاتي يعني جرائم پيش بيني شده در كنوانسيون هاي چهارگانه ژنو، نقض قوانين و رسوم جنگ، نسل كشي و جنايت عليه بشريت كار خود را آغاز كرد. با توجه به اينكه تشكيل دادگاه بر اساس قطعنامه شوراي امنيت بود، صلاحيتICTYبر محاكم داخلي اولويت يافت و كليه كشورها مكلف به همكاري با آن شدند. در اين راستا بود كه در پرونده رادوان كارادزيج نمايندگان كشورهايي چون ايران، آلمان، فرانسه، كرواسي و... نيز در جريان محاكمه حضور يافته و توضيحاتي را ارايه كردند.
ضمن آنكه براي اولين بار در تاريخ دادگاهي كيفري شكل گرفت كه داراي قضات انتخابي (توسط مجمع عمومي و شوراي امنيت و نه فاتحان جنگ)، دادستاني، فرآيند تجديدنظر، پيش بيني واحد حمايت از قربانيان و شاهدان و... بود. همچنين به واسطه ماهيت بين المللي دادگاه، مجازات اعدام از احكام آن مستثني گرديد. با توجه به اينكه اين دادگاه موقت، امكان محاكمه غيابي نداشت، روند فعاليت آن، طولاني تر از زمان پيش بيني شده گشت و بر خلاف پيش بيني سال 2010 به عنوان زمان پايان فعاليت دادگاه، دوره فعاليت آن تاكنون چند بار تمديد شده است.
از ويژگي هاي مهم دادگاه مي توان به موضوع صلاحيت شخصي آن اشاره كرد. در تحولي مهم، اساسنامهICTYمصونيت سنتي پيش بيني شده براي سران حكومت ها، مقامات و ماموران براي جنايات ارتكابي را رد و عنوان كرد اين امر آنها را از مسووليت كيفري مبرا نمي سازد يا سبب تخفيف مجازات آنها نمي شود. در پرتو اين موضوع بود كه بالغ بر 160 نفر از مقامات عاليرتبه دولتي و نظامي صرب پاي ميز محاكمه رفتند كه از ميان آنها مي توان به ميلوسوويچ رييس جمهور سابق يوگسلاوي، دراگان نيكوليچ فرمانده ارشد صرب ها، دراگان اردموويچ، رادوان كارادزيج و راتكو ملاديچ (هر سه از فرماندهان ارشد صرب و از مسببان قتل عام 9 هزار نفري سربرنيتسا) اشاره كرد.
دادگاه رسيدگي به جنايات جنگي در يوگسلاوي سابق به عنوان اولين دادگاه از نسل دوم محاكم كيفري (نسل اول: دادگاه هاي موقت فاتحان جنگ جهاني دوم / نسل دوم: دادگاه هاي موقت مبتني بر قطعنامه هاي شوراي امنيت / نسل سوم: دادگاه هاي موقت توافقي ميان شوراي امنيت و كشور ميزبان / نسل چهارم: ديوان بين المللي كيفري) با وجود نواقص و ضعف هايي مانند رويكرد سياسي در پيگرد برخي مقامات صرب، طولاني شدن فرآيند دادرسي ها از جمله مرگ ميلوسويچ پيش از صدور حكم و آشكار نشدن برخي جنبه هاي سياسي جنگ بوسني، عدم تناسب ميان جنايات رخ داده با احكام صادره، نبود قاضي مسلمان در تركيب دادگاه و...، پيامدهاي گسترده اي بر حقوق بين الملل كيفري و همچنين تاسيس ساير محاكم كيفري موقت و در نهايت ديوان بين المللي كيفري داشت. در نتيجه كار اين دادگاه بود كه جايگاه و يا تعاريف جرايم و جناياتي چون كاربرد سلاح هاي سمي، شكنجه، تجاوز و خشونت جنسي، نسل كشي و... ارتقا يافته يا توسعه پيدا كرد. همچنين ساختار و نحوه كارICTYدر تشكيل ديوان كيفري بين المللي مورد توجه قرار گرفت. در بعد داخلي نيز كشف گورهاي جمعي جديد، شنيده شدن آلام قربانيان، مجازات نسبي جنايتكاران و نيز حذف آنان از صحنه سياسي از جمله آثار فعاليت دادگاه بوده است.
واقعيت اين است كه اين دادگاه به عنوان يكي از محاكم كيفري موقت و نيز ديوان كيفري بين المللي نقش مهمي در بازدارندگي نقض حقوق بشردوستانه و جلب حساسيت افكار عمومي به موارد مشابه ايفا مي كنند اما شرط اساسي در توفيق آنها، عدم بهره گيري سياسي از سازوكارهاي حقوقي براي پيشبرد اهداف خاص به ويژه از سوي قدرت ها مي باشد.
*عضو هيات علمي دانشگاه




تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن