تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803992300




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معاون حقوقی و امور مجلس سپاه:ساخت و ساز در پادگان ولیعصر با مجوز بوده است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: معاون حقوقی و امور مجلس سپاه:ساخت و ساز در پادگان ولیعصر با مجوز بوده است تهران- روزنامه اعتماد- شماره3287- سه هفته از صدور دستور موقت توقف ساخت وساز از سوی شعبه سوم بازپرسی دادسرای نظامی تهران در میدان سپاه می گذرد و به گزارش میدانی خبرنگار اعتماد ساخت وساز در این بنا همچنان ادامه دارد.


درحالی که سه هفته از صدور دستور موقت توقف ساخت وساز از سوی شعبه سوم بازپرسی دادسرای نظامی تهران می گذرد و به گفته مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی استان تهران، قرار بود دیروز، ساعت ١٠ صبح، ساخت وساز متوقف شود، گزارش میدانی خبرنگار «اعتماد» حکایت از آن دارد که ساخت وساز این بنا همچنان ادامه دارد.

ساعت ١٢ ظهر روز دوشنبه – ١٥ تیرماه – میدان سپاه
گرچه دیوار سه نبش پادگان ولیعصر در میدان سپاه مانع از دیدن تمام رخدادهایی است که در داخل پادگان اتفاق می افتد، اما با این وجود ارتفاع و قامت تیرآهن های سربه فلک کشیده و آبی رنگ این ساختمان چنان است، که ازهر طرف میدان که نگاهش کنید، آثاری از ساخت وساز در آن را به خوبی خواهید دید.
بنایی ١٤ طبقه متعلق به سپاه پاسداران که شهریورسال گذشته، زیر گوش شهردار منطقه ٧ که تا همین دو سال قبل رییس کمیسیون ماده ١٠٠ (رسیدگی به تخلفات شهرداری) بود، در کمتر از چند روز قامت راست کرد و حدود سه ماه نیز در سکوت و با آرامش و بدون مزاحمت شهرداری، به کار خود ادامه داد.
احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران در اواسط دی ماه سال گذشته، نسبت به احداث این بنای عظیم و مجاورت آن با بنای کلاه فرنگی هشدار داد. این هشدار گرچه هشداری در جهت حفظ اثری تاریخی بود اما، ناخودآگاه بهانه ای شد برای آغاز پرونده ای جدید و البته پرحاشیه و جنجالی.
سوال این است که چه کسی مجوز ساخت این سازه بزرگ را صادر کرده است و مالک آن یعنی سپاه پاسداران در شهری که برای هر آجر روی آجر گذاشتنی نیاز به مجوز است، چگونه موفق شده تا در کمتر از یک هفته، اسکلت این بنا را بالا ببرد؟
هشدار احمد مسجد جامعی زمانی جدی تر دنبال شد که در فروردین ماه امسال، میراث فرهنگی استان تهران نیز این موضوع را در دستور کار خود قرار داد و اعلام کرد که ساخت بنای یاد شده می تواند سلامت ساختمان تاریخی عمارت فرهنگی که به دوره قاجاریه برمی گردد را تهدید کند. از آن پس بود که هر هفته چندین خبر از پرونده یاد شده در رسانه ها منتشر شد تا اینکه با شکایت میراث فرهنگی از سپاه آن هم پس از ٩ ماه از آغاز ساخت این بنا، این پرونده ابعاد جدید به خود گرفت.
پرونده ای در شعبه ٣ بازپرسی دادسرای نظامی تهران که با رای دستور موقت توقف ساخت وساز همراه بود. به گفته وجیهه قاسمی، مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران به «اعتماد» قرار بود دیروز ساعت ١٠ صبح، نمایندگان سپاه، اداره کل میراث فرهنگی استان تهران (معاون حقوقی این اداره کل)، شهرداری تهران و قاضی پرونده (بازپرسی شعبه ٣ دادسرای نظامی) در محل عملیات ساخت و ساز حاضر شوند و از این محل بازدید کنند و به قید فوریت نسبت به توقف عملیات اجرایی اقدام شود اما حالا یعنی ساعت ١٢:٣٠ ظهر روز دوشنبه است و کارگران مانند گذشته بین دو سازه مجاور هم، بین طبقات نیمه ساخته این سو و آن سو می روند و به کار خود مشغولند.
بنایی در چند ده متری ضلع جنوبی بنای زیبای ساختمان عمارت کاه فرنگی با آن تاقدیس منحصر به فرد و ستون های زیبایی که در دل ساختمان های خشن شهری سربر آورده اند. چند جوشکار مشغول کار روی اسکلت هستند و یکی دیگر تخته بنایی را از نقطه ای به نقطه دیگر می برد. یکی فرغونی را حمل می کند و چند نفری هم با آسانسور قرمز رنگ وسایل کارگاهی از پایین خود را به طبقات بالا تر می برند. بدنه اسکلت ها به گونه ای است که میانه های آنها را با سیمان ساخته اند و دو سوی آن هنوز اسکلت های قدرتمند آهنی چیده شده اند.
به بیانی بخشی از سازه های دوقلو درحال تکمیل شدن است و سقف بقیه طبقات نیز زده شده است. سرعت ساخت آن به قدری بالاست که هر روز که می گذرد، بنای یاد شده شکلی جدید به خود می گیرد.
شاید تنها المان ثابت سه جرثقیل های غول آسایی باشد که ارتفاع شان بیشتر از بنای ١٤ طبقه ای است. جرثقیل هایی که اکثرا در حال کارند و حمل کردن باری از این سوی به سویی دیگر. اما هرچه هست هنوز کار متوقف نشده است.
*شهرداری باخبر یا بی خبر؟
گفته می شود بعد از مساله خطری که این سازه برای ساختمان تاریخی عمارت فرنگی دارد، نداشتن مجوز از سوی شهرداری یکی دیگر از مشکلات این پروژه است. خبرگزاری ایسنا پیش از این در گزارش نوشته بود: ساخت این سازه براساس تفاهم نامه ای که ١٣ دی ماه سال گذشته بین سردار ریوندی به عنوان نماینده پادگان ولیعصر (عج) و نمایندگان شهرداری منطقه هفت، شورای شهر تهران و میراث فرهنگی امضا شده بود شروع شده است بنابراین به نظر می رسد هر چهار مرجع مرتبط و ذیربط از موضوع مطلع بوده اند.
اما حالا و با بالا گرفتن پرونده و حکم بازپرسی دادسرای نظامی تهران، دو قطب از این چهار قطبی که زیر این تفاهمنامه را امضا کرده اند، سکوت خود را شکسته اند. به طوری که دیروز معاون حقوقی و امور مجلس سپاه در گفت وگو با «خانه ملت» با تاکید بر اینکه تشریفات اخذ مجوز برای ساخت و ساز عشرت آباد رعایت شده است، گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در انجام ساخت وسازها بر اساس تشریفات خاص نیروهای مسلح عمل می کند، درخصوص ساخت وسازهای فعلی در عشرت آباد هم این تشریفات انجام گرفته به طوری که مجوزهای لازم از ستاد کل نیروهای مسلح اخذ شده و ساخت و سازها بدون مجوز نیست.
درواقع سپاه اجازه ندارد حتی یک متر بدون برنامه، مجوز، مصوبه مالی و بدون هماهنگی با ستاد کل نیروهای مسلح اقدام به ساخت و ساز کند.
به گفته وی پیش از این نیز در تاریخ ٣٠ مرداد سال ٩٢ با شهرداری تهران مکاتبه شده است و براساس این نامه مدیرکل پیگیری امور نهادها و سازمان های معاونت امور مناطق شهرداری تهران در ١٣ شهریور ٩٢ به شهرداری منطقه ٧ اعلام کردند سپاه پاسداران مجاز به انجام اقداملات لازم خواهد بود در نتیجه سپاه به وظایف قانونی خود عمل کرده است. یزدی پاسخی هم برای میراث فرهنگی داشت و مدعی بود که در هیچ جای کشور اخذ مجوز برای ساخت و ساز نیازمند مکاتبه با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیست بلکه این شهرداری است که موظف است با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مکاتبه کند تا اگر نیاز به رعایت فاصله است آن را اعلام کند.
وی در این گفت وگو مدعی شده که سپاه پاسداران با برداشت خود این بنا را در فاصله ١٣٠ متر فاصله با عمارت کلاه فرنگی ساخته است. اما چرا هنوز حکم توقف کار ساخت این بنا اجرایی نشده است. سوالی که یزدی در پاسخ به آن گفته است: مسوولان قضایی باید از ستاد کل نیروهای مسلح درخواست توقف پروژه را داشته باشند، در حالی که تاکنون ابلاغ رسمی در این زمینه صورت نگرفته بود. سردار یزدی همچنین مدعی است که اصولا حکمی صادر نشده و آنچه بوده فقط و فقط قرار دستور توقف پروژه بوده است.
معاون حقوقی و امور مجلس سپاه اما معتقد است که لزومی ندارد سپاه برای ساخت وسازهایی که در محوطه مراکز آنها انجام می شود، مجوزی از شهرداری بگیرد: همان طور که بارها اعلام شده سپاه بر اساس دستورات قانونی و تاکیدات مقام معظم رهبری به ستاد کل نیروهای مسلح گام برمی دارد.
معاون حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنین با بیان اینکه در هفته جاری و در شب های قدر ساخت و سازها متوقف خواهد شد، گفت: توقف رسمی مستلزم دستور ستاد کل نیروهای مسلح است، اما با توجه به هماهنگی با بازپرس شعبه ٣ دادسرای نظامی در ایام قدر ساخت و سازها متوقف می شود تا نتیجه گیری حاصل شود، اگر تخلفی صورت نگرفته باشد و مخالف مقررات شهرداری نباشد کار ادامه خواهد یافت اما در صورتی که تخلف برای ستاد کل نیروهای مسلح محرز شود، ساخت و ساز متوقف می شود چراکه سپاه پاسداران خلاف قانون اقدامی نخواهد کرد.

*دیوان عدالت اداری و کمیسیون اصل ٩٠ مجلس
چند روز قبل رییس دیوان عدالت اداری طی مصاحبه ای با محکوم کردن ساخت وساز در میدان سپاه، گفته بود که تا آخر این پرونده را پیگیری خواهد کرد. اما دیروز یزدی با یادآوری جلسه ای که با رییس دیوان عدالت اداری و رییس کمیسیون اصل ٩٠ داشته، گفت: هر دو مسوول یاد شده یعنی آیت الله منتظری و آقای پورمختار تایید کردند که سپاه پاسداران تخلفی انجام نداده است.

*شهردار و شورای شهر در سکوت
البته در این بین شهرداری و شورای شهر سکوت کرده اند و پیگیری های ما برای گفت وگو با معاون شهرسازی شهرداری تهران یا یکی از مدیران این معاونت به عنوان متولی امر، شهردار منطقه ٧ یا معاون شهرسازی این منطقه و همچنین سخنگوی شهرداری بی نتیجه باقی ماند و هیچ کس حاضر به صحبت نشد. پاسخ های تمامی آنها تقریبا یکی است: ترجیح می دهیم فعلا صحبتی نکنیم.
در عین حال پیروز حناچی، دبیر شورای شهرسازی و معماری نیز در گفت وگو با «اعتماد» گفت: به هر حال عمارت کلاه فرنگی یکی از بناهای تاریخی ارزشمند ما است و انتظار می رود تمامی نهادهای دولتی برای نگهداری و حفظ منظر آن تلاش کنند.
وی درمورد اقدامات این شورا در پرونده یادشده نیز گفت: ما نیز این پرونده را با جدیت دنبال می کنیم و امیدواریم بتوانیم به گونه ای به نتیجه برسیم که هم نظر میراث فرهنگی تامین شود و هم بحث اصلاح شدن و معماری این بنا.
منبع: روزنامه اعتماد
تهرام/281// 1625



16/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن