محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829168500
جای خالی زن ها در سینمای کیارستمی پر شده؟
واضح آرشیو وب فارسی:سافتستان:
عباس کیارستمی گفته وقتی اوایل دهه ۱۳۴۰ سرگرم ساختن فیلم های تبلیغاتی و تیزرهای تلویزیونی بوده یکی از دوستانش از او پرسیده چرا در فیلم های تبلیغاتی اش هیچ شخصیت زنی را نمی بینیم و کیارستمی هم جواب داده موضوع برای خودش هم جالب است و باید درباره اش فکر کند؛ هر چند نبودن زن ها را باید یک اتفاق دانست، نه کاری عامدانه و خودآگاه. نتیجه این سوال و جواب – ظاهرا – این بوده که بعد از آن کیارستمی شخصیت های زن را وارد فیلم های تبلیغاتی دیگرش کرده تا بعدِ از این سوالی برای دیگران پیش نیاید. سال ها بعد از این سوال و جواب، منتقدان سینمای ایران بارها از کیارستمی پرسیدند چرا زن در بیشتر فیلم هایش غایب است و کیارستمی بارها در جواب شان گفت موضوع برای خودش هم جالب است و باید درباره اش فکر کند؛ هر چند نبودن زن ها را باید یک اتفاق دانست، نه کاری عامدانه و خودآگاه. نتیجه این سوال و جواب هم – ظاهرا – این بوده که کیارستمی در «ده»، «رُمئوی من کجاست؟»، «شیرین»، «کپی برابر اصل» و «مثل یک عاشق» فیلم هایی درباره زن ها ساخته تا بعد از این سوالی برای دیگران پیش نیاید.
با این همه این چیزی نیست که از یاد رفته باشد و هنوز – گاه و بی گاه – منتقدانی پیدا می شوند که برای رد سینمای کیارستمی به این سوال برمی گردند بدون اینکه معلوم کنند درباره کدام دوره سینمای کیارستمی و کدام فیلم هایش حرف می زنند. فیلم های آموزشی و فیلم های داستانی کانونی اش یا اولین فیلم سینمایی اش «گزارش»؟ حقیقت این است که با نادیده گرفتن «گزارش» ظاهرا این سوال عجیب به نظر نمی رسد اما وقتی «گزارش» و شخصیت اعظم، همسر محمد فیروزکوهی را به یاد می آوریم دیگر نمی شود به سادگی از نبودن زن ها در سینمای کیارستمی نوشت و گفت نبودنشان کاری عامدانه و خودآگاه است. اعظم آن فیلم بعد از دعوای سختی با شوهرش، قرص می خورد و کارش به بیمارستان می کشد و دم دمای صبح که در بیمارستان چشمش را باز می کند، شوهرش را می بیند؛ محمد فیروزکوهی را که ناگهان از کوره در رفته و کتکش زده بود؛ شوهری که وقتی می بیند زنش به هوش آمده و حالش بهتر است از بیمارستان بیرون می زند و می رود به زندگی روزمره اش برسد.
شیرین
سال ها بعد از «گزارش» است که در «ده»، خشونت به زنان – آشکارا – محور اصلی فیلم می شود و زنی که حتی اتاقی از آنِ خود ندارد در سواری اش سرگرم حرف زدن با زنان دیگری است که گرفتاری های پیچیده ای دارند و به جستجوی راهی برای حل آن گرفتاری ها برآمده اند. در عین حال «ده» فقط فیلمی درباره برخورد مردان با زنان نیست و آنچه بیشتر به چشم می آید برخوردهای مرسوم و متداولی است که ظاهرا همه به آن عادت کرده اند. دعوای امین و مادرش دعوای بی سرانجام و دنباله داری است که در نهایت – انگار – هر دو حق دارند چیزی را بهانه کنند و حرف هایی را بزنند که قاعدتا نباید به زبان آورد. همین است که وقتی در فصل چهار مانیا سراغ یکی از دوستانش می رود و می گوید بهتر است شام را با هم بخورند، می بیند دوستش گریه می کند و می گوید شوهرش ترکش کرده. طبیعی است در چنین لحظه ای باید اول از اینجا شروع کرد که نه زندگی تام شده و نه دنیا به آخر رسیده و اصلا می شود زندگی تازه ای را شروع کرد و طبیعی است در چنین لحظه ای هر دلداری به نظر کار بیهوده می رسد و این است که مانیا به دوستش توصیه می کند که هیچی مهمتر از این نیست که آدم اول خودش را دوست داشته باشد و بعد دیگری را. شاید در جواب این توصیه است که در فصل سه مکالمه مانیا و امین درباره ازدواج دوباره پدر امین است و کم کم بحث می رسد به جایی که قرار است امین بگوید زن خوب چه جور زنی است و در جواب مادرش می گوید زنی که مثل مانیا نباشد و همیشه خودش را به دیگران ترجیح ندهد و همیشه چیزهایی را که خودش دوست می دارد و می پسندد به چیزهایی که دیگران دوست می دارند و می پسندند ترجیح ندهد و همه اینها – ظاهرا – معنایی جز این ندارد که امین راه پدرش را ترجیح می دهد.
مثل یک عاشق
کمی بعد از آن که «ده» ساخته شد شماری از منتقدان به شوخی گفتند کیارستمی با این فیلم جای خالی زن ها را در سینمایش پر کرده؛ فیلمی با حضور زنان و درباره زنان و گمانشان این بود کیارستمی بعد از این فیلم دوباره به دنیای معمول فیلم هایش برمی گردد؛ مثلا به «طعم گیلاس»، یا «باد ما را خواهد برد» که هر چند اولش فکر می کنیم فیلمی درباره زنی پیر است که آماده مردن می شود اما در نهایت بدل می شود به فیلمی درباره زنی جوان که کودکی را به دنیا می آورد. با این همه تجربه «رُمئوی من کجاست؟» کیارستمی را واداشت که «شیرین» را بسازد؛ تجربه ای رادیکال تر از تجربه های قبلی اش که پیش تر نشانه هایش را در «تعزیه» اش دیده بودیم؛ ندیدن آنچه اتفاق می افتد و دیدن آنها که آنچه را اتفاق می افتد می بینند و این بدل کردن واکنش به کنش که از «تعزیه» و تجربه کوتاه «رُمئوی من کجاست؟» شروع شد در «شیرین» به حد اعلای خود رسید. فیلمی با حضور زنان و درباره زنان و این زنی که زنان فیلم به تماشای سرگذشتش نشسته اند. به قول آن پژوهشگر گادبیات ایران «دخترک مغرور و لجبازی است که جسورانه پنجه در پنجه سرنوشت می اندازد و در نبرد با شاه قدرتمند بلهوسی چون خسرو پرویز همه استعدادها و امکانات خود را به کار می گیرد و با تقوایی آگاهانه و غروری برخاسته از اعتماد به نفس، رقیبان سرسختی چون مریم و شکر را از صحنه می راند و از خسرو انسانی والا می سازد که همه وجودش وقف آسایش همسر شده است.»
«شیرین» داستان زنی معمولی نیست؛ داستان زنی قدرتمند است که زندگی را آنگونه که می خواهد می سازد و آنگونه که می خواهد پیش می بردش و از این نظر درست نقطه مقابل شخصیتی مثل لیلی است که باز هم به قول آن پژوهشگر ادبیات «بی هیچ تلاشی جنون مجنون و زندگی تلخ خویش را سرنوشتی قطعی می داند و چاره کار را منحصر به مخفیانه نالیدن و اشک حسرت ریختن که فرمان سرنوشت این است و چاره ای ندارد جز سوختن و ساختن و در نوحه گری با مجنونِ از خلایق بریده هم نوا شدن و سرانجام در اعماق حسرت جان دادن و از قید جان رستن». این است که انتخاب شیرین و سرگذشتش انتخابی معمولی نیست و بی شک این قدرت زنانه و پنجه در پنجه سرنوشت انداختن است که کیارستمی را به انتخاب این داستان واداشته تا همه بازیگران زن سینمای ایران را به تماشای فیلمی بنشاند که اصلا وجود ندارد اما فرصتی است برای آن که خود را در موقعیت شیرین قرار دهند. تلاش برای ساختن یا احیای یک پیوند در «کپی برابر اصل» بیشتر به چشم می آید؛ بازی شکل گرفته بی آنکه تماشاگر ان از پیش بدانند سرگرم تماشای یک بازی اند و گذر از زمان حال به گذشته فرصتی است برای تماشای زوجی در دو موقعیت و رسیدن به این حقیقت تلخ که هیچ پیوندی دائمی و پایدار نیست و گاهی برای نجات این پیوند باید دست به ابداع بازی های تازه ای زد که دست کم شور و شوق را در وجود زوج زنده می کند.
کپی برابر اصل
با این همه زنِ «کپی برابر اصل» یک جای این بازی – بالاخره – خسته می شود و اقرار می کند همه چیز آنطور که می خواسته و دوست می داشته پیش نرفته؛ می گوید سعی کرد مسیر را کمی تغییر دهد و چیزهایی را اضافه و چیزهایی را کم کند که در نهایت این پیوند را نجات می دهند. آنچه کیارستمی در «کپی برابر اصل» پیش چشم تماشاگرانش آورده، عاشق شدن و از عشق فارغ شدن است؛ یا کمرنگ شدن عشق و عادی شدن پیوندی که زوجی را کنار هم نشانده بی آنکه خوشی های زندگی شان به اندازه پانزده سال پیش باشد. سر درآوردن هر دو از رازهای یکدیگر و آشنا شدن شان با چیزهایی که دیگری در وجودش پنهان کرده آنها را در موقعیت سخت تری قرار می دهد: ادامه دادن این راه یا در میانه راه ایستادن و پریدن و راه دیگری را انتخاب کردن؟ با این همه آنکه در موقعیت سخت – واقعا – کاری می کند و شیوه تازه ای را به کار می بندد و فکری به حال این موقعیت سخت می کند، زن است؛ نه مردی که انگار خودش را بیش از دیگری دوست می دارد و حاضر نیست به خاطر دیگری دست به کاری بزند و سوءتفاهم ها وقتی به تفاهم بدل می شوند پایان یک پیوند را اعلام می کنند.
دختر جوانِ «مثل یک عاشق» هم گرفتار سوءتفاهم هایی است که نمی داند چگونه باید از چنگ شان بگریزد. دوست داشتن دیگری حسادت را در جان عاشق زنده می کند و پسر جوان بی آنکه به حرفی گوش دهد یا اجازه دهد درباره موقعیتی که گرفتارش شده اند چیزی بگوید دست به تهدید می زند؛ سنگی به نشانه اینکه می دانم و حواسم به همه چی هست بی آنکه بداند – واقعا – چیزی نمی داند و حواسش به هیچ چی نیست. پرتاب آن سنگ راهی است برای پسر جوان که تصویر تازه ای از خودش نشان دهد؛ تصویری که شاید دختر جوان هم آن را پسند کند؛ یا اصلا از این کار خوشش نیاید. نکته اساسی برای دختر جوان این است که او را همانطور که هست بپذیرند؛ با سابقه و شناسنامه ای که می تواند برای یکی مایه سرافکندگی باشد و برای یکی اصلا مهم نباشد و به این فکر کند که هر کسی هر جای این دنیا حتما سابقه و شناسنامه ای دارد که از دیگران پنهانش کرده است. اینجاست که تفاوت دو برخورد را با دختر جوان می شود دید: برخورد پیرمردی که سرد و گرم روزگار را چشیده و برخورد پسر جوانی که حسادت درونش به اوج رسیده؛ سنگی که می خورد به شیشه ای و تهدیدی که ادامه پیدا می کند بی آنکه معلوم باشد بعد این واقعا چه می شود.
۲۵ تیر, ۱۳۹۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سافتستان]
[مشاهده در: www.softestan.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]
صفحات پیشنهادی
سالن جای خالی کردن هیجان مخاطبان موسیقی پاپ نیست | خبرگزاری ایلنا
در نشست خبری کنسرت کامران سولزاده و مراد ککیلی مطرح شد سالن جای خالی کردن هیجان مخاطبان موسیقی پاپ نیست ایلنا موسیقی پاپ امروز لباس درستی بر تن ندارد و به مشکلات جامعه توجه نمیکند به گزارش خبرنگار ایلنا کامران رسولزاده خواننده و شاعر درباره همکاری خود با مرادجای ساز ایرانی در ارکستر ملی خالی است
کامبیز روشن روان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جای ساز ایرانی در ارکستر ملی خالی است جای ساز ایرانی در ترکیب فعلی ارکستر ملی خالی است و به عقیدهی من ارکستر ملی با ترکیب جدید از سازهای موجود در ارکستر سمفونیک تا حدودی بهره میبرد و این یک نکته ضعف برای ارکستر ملی به حسابجای تئاتر دینی و مذهبی، هنوز خالی است
چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۰۴ ۰۳ در روزهایی که سالنهای تئاتر و سینما به مناسبت ایام شهادت حضرت علی ع تعطیل شدهاند تئاتر ایران میتوانست از ظرفیتی که دارد بهترین استفاده را ببرد و اجراهای ویژهای را به فراخور این مناسبت عظیم برای مخاطبانش آماده کند اتفاقی که تقریبا هیچ سالی رخعمر شریف از «لارنس عربستان» تا جایزه سینمایی فیلم وین
عمر شریف از لارنس عربستان تا جایزه سینمایی فیلم وین شناسهٔ خبر 2856322 - شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۵۲ هنر > سینمای جهان عمر شریف بازیگر سرشناس سینمای جهان که در سن ۸۳ سالگی درگذشت با فیلم لارنس عربستان به سینمای جهان معرفی شد و در سالهای پایانی عمر خود جایزه سینمایی وین دربا حکم رئیس سازمان سینمایی صورت گرفت جابجایی «سید صادق موسوی» از مدیرکل نمایش خانگی به مدیرکل حوزه ریاست /سمت
با حکم رئیس سازمان سینمایی صورت گرفتجابجایی سید صادق موسوی از مدیرکل نمایش خانگی به مدیرکل حوزه ریاست سمت جدید برای آرش امینیبا حکم دکتر حجت الله ایوبی معاون وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی سید صادق موسوی به عنوان مدیرکل حوزه ریاست سازمان سینمایی منصوب شداختتامیه سیزدهمین جایزه قلم زرین/3 سرشار: تلاش برای تصویب شغل شاعری و نویسندگی/ سلحشور: آرزوی من ایجاد سینمای
اختتامیه سیزدهمین جایزه قلم زرین 3سرشار تلاش برای تصویب شغل شاعری و نویسندگی سلحشور آرزوی من ایجاد سینمای اسلامی استجمال شورجه با بیان اینکه سلحشور بیش از 35 سال مستقیم و شفاف در خط امام و رهبری بود و هست اضافه کرد سلحشور هنر را برای دین میخواهد و میگوید هنر بدون دین ارزشیچرا جای میراث طبیعی ایران در فهرست یونسکو خالی است؟
باشگاه خبرنگاران گزارش میدهد چرا جای میراث طبیعی ایران در فهرست یونسکو خالی است ثبت ملی و جهانی میراث طبیعی موجب میشود کوشش بیشتری در نگهداری و احیاء آن صورت گیرد به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گرشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران کشور ایران با حجم وسیعی از جاذبهیفولاد باید جای خالی 19 بازیکن را پر کند |اخبار ایران و جهان
فولاد باید جای خالی 19 بازیکن را پر کند کد خبر ۵۱۶۱۶۷ تاریخ انتشار ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۴ - 11 July 2015 دروازهبان فولاد میگوید جو داخل تیم در اردوی کردان عالی است و تا پایان اردو به آمادگی میرسند علیرضا سلیمی در گفتوگو با ایسنا درباره روند آمادهسازی فولاد برای حضور در لیگ پصالح: جای بازیکنان کلیدی استقلال در اردو خالی است/ ابزار و زمان بدنسازی مناسبی نداریم
صالح جای بازیکنان کلیدی استقلال در اردو خالی است ابزار و زمان بدنسازی مناسبی نداریم مربی استقلال معتقد است به دلیل نبودن ابزار و زمان مناسب برای بندسازی بازیکنان آبیها تیم یکدستی در آغاز لیگ نخواهند داشت به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان مجید صالح در گفت و گو با سایاستاد بزرگ شطرنج به استقلال پیوست/ 2 جای خالی پرسپولیس برای بازیکنان خارجی
لیگ شطرنج استاد بزرگ شطرنج به استقلال پیوست 2 جای خالی پرسپولیس برای بازیکنان خارجی چهره برتر شطرنج کشور لیتوانی به تیم استقلال پیوست به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز نقلوانتقالات در لیگ شطرنج قرار بود امروز دوشنبه به پایان برسد اما این مسئله ممکن است با تأخیر یکروبرای مدال طلا جودو باید پول خرج کرد/ جای پزشک در اردوی تیم ملی خالی است
قاسمینژاد برای مدال طلا جودو باید پول خرج کرد جای پزشک در اردوی تیم ملی خالی است کاپیتان تیم ملی جودو کشورمان معتقد است از آنجا که جودوکاران ایران در رقابتهای بینالمللی مدال طلا نمیگیرند این موضوع باید بررسی شود امیر قاسمینژاد کاپیتان تیم ملی جودو کشورمان در گفتگو با خبرنگسیدجلال و سه جای خالی در فهرست مظلومی
سیدجلال و سه جای خالی در فهرست مظلومی استقلال در فصل نقل و انتقالات موفق ظاهر شده و تاکنون با 14 بازیکن بزرگسال به توافق رسیده و بازیکنان جوان خوبی نیز جذب کرده است روز نو استقلال تلاش کرده تا در فصل نقل و انتقالات بازیکنان مورد نظر مظلومی را جذب کنند تا کنون 14 بازیکن بزرگسجای خالی لیست استقلال برای چه کسی است؟ |اخبار ایران و جهان
جای خالی لیست استقلال برای چه کسی است پس از جذب بازیکنان مدنظر پرویز مظلومی حالا باشگاه استقلال یک جای خالی برای جذب بازیکن لیگ برتری دارد و دو بازیکن دیگر در سهمیه امید میتواند جذب کند البته استقلالیها میتوانند سه بازیکن بزرگسال هم جذب کنند کد خبر ۵۱۵۶۸۹ تاریخ انتشار ۱۸عزم سرمربی استقلال برای جذب بمب نقل و انتقالات؛ یک جای خالی برایش نگه دارید!
دستور مظلومی به مسئولان باشگاه عزم سرمربی استقلال برای جذب بمب نقل و انتقالات یک جای خالی برایش نگه دارید سرمربی استقلال از باشگاه خواسته یک جای خالی در لیست خریدشان نگه دارند چرا که احتمال دارد بتواند از طریق یکی از مسئولان تیم ملی با هافبک ملی پوش حرف بزند به گزارگزارشی از لیست بازیکنان پرسپولیس / فقط دو جای خالی و قیمتهای نزدیک به میلیارد
گزارشی از لیست بازیکنان پرسپولیس فقط دو جای خالی و قیمتهای نزدیک به میلیارد روز نو باشگاه پرسپولیس تقریباً برای شروع فصل جدید آماده شده است این باشگاه البته با انتقادات شدید از سوی هوادارانش مواجه است ولی برای فصل جدید لیست خود را تقریباً آماده کرده است اين 16 نفر&nbدر حاشیه پیروزی تدارکاتی پرسپولیس/ جای یک نفر خالی بود
محمد عباسزاده در حاشیه پیروزی تدارکاتی پرسپولیس جای یک نفر خالی بود پرسپولیس در اولین بازی دوستانهاش پیش از لیگ پانزدهم موفق شد همنام قائمشهریاش را شکست بدهد به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز پرسپولیس در اولین بازی دوستانهاش پیش از لیگ پانزدهم موفق شد همنام قائم&zجای طنز در رسانه ها خالی است |اخبار ایران و جهان
جای طنز در رسانه ها خالی است کد خبر ۵۱۳۹۴۷ تاریخ انتشار ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۸ ۳۴ - 02 July 2015 عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت صدا و سیما باید در کنار پخش برنامه های مذهبی و روضه و دعای کمیل به منظور ایجاد نشاط اجتماعی بیشتر در جامعه برنامه های شاد و با مضامین طنز و فکاهی-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها