تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1805454210
![نمایش مجدد: رواج خصومت طبقاتی با نابرابری/مقاله ای از حسین راغفر refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
رواج خصومت طبقاتی با نابرابری/مقاله ای از حسین راغفر
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
![](http://images.khabaronline.ir/images/2015/7/position50/14-11-1-13913ragh.jpg)
رواج خصومت طبقاتی با نابرابری/مقاله ای از حسین راغفر اقتصاد > اقتصاد سیاسی - شرق نوشت:
حسین راغفر اقتصاددان در مقاله ای در شرق نوشت: بسیاری از متفکران، ازجمله ارسطو و افلاطون، دو مقوله عدالت و آزادی را از ویژگیهای ذاتی و طبیعی انسان میدانند، از اینرو این مفاهیم به ارزشهای عام و جهانی تبدیل شدهاند و هیچ نظام فکری حاضر نیست متهم به قربانیکردن یکی به ازای رسیدن به دیگری باشد. نظامهای کمونیستی و سوسیالیستی قایل به آزادی و نظامهای لیبرال هم مدعی عدالت هستند. تقابلی که بهطور تصنعی برای عدالت و آزادی ساختهاند، امروزه در جامعه ما نیز بهشدت جریان دارد و شاهد هستیم عدهای که منافع بزرگی دارند، تحت عنوان دفاع از آزادی به عدالت حمله میکنند.
در سالهای اخیر همه در این مسئله اتفاق نظر داشتند که آنچه دولت نهم و دهم به نام عدالت انجام میدهد عملا ادامه سیاستهای اقتصادی گذشته است. در سیاستهای نئولیبرال، نوع نگاهی که به اقتصاد و جامعه وجود دارد، باوجود تحولاتی که در ٢٦ سال بعد از جنگ صورت گرفته و تنوعی که در دولتها به وجود آمده، ادامه پیدا کرده و علت اصلی تداوم این سیاستها نیز منافع طبقات حاکم است و به همین دلیل، در هر دولتی که آمده و رفته، فارغ از اینکه چه شعاری داده، سیاستهای اقتصادی همانهایی بوده که از قبل وجود داشته و ادامه پیدا کرده است.
تلاشهای خستگیناپذیری توسط مصلحان و متفکران جوامع مختلف انجام شده تا از دو مفهوم عدالت و آزادی ابهامزدایی شود. درواقع فقدان یک برداشت روشن از عدالت، در طول حیات انقلاب اسلامی، از جمله کاستیهای نظری انقلابی است که مهمترین هدف خود را تحقق عدالت میداند و به همین دلیل شاهد کژیها و ناراستیهایی هستیم که در این سهونیم دهه اخیر، بهخصوص بعد از جنگ تحمیلی، در کشور شکل گرفته است.
عدالت اقتصادی، توزیعی یا اجتماعی، عمدتا واژههایی هستند که معادل هم بهکار میروند و مباحث مربوط به عدالت اجتماعی، گستردهترین معنای خود را وقتی بروز میدهند که تصمیماتی موجب میشوند منابع محدودی توزیع شود. بنابراین اصلیترین مسئله عدالت، مسئله عدالت توزیعی در سه مبحث ثروت، قدرت و منزلت است؛ اینکه بخواهیم کالا، فرصت یا امتیازی را توزیع کنیم.
عدالت به شرایطی اطلاق میشود که در آن منابع و فرصتها و دستاوردها و هزینهها، به شکل منصفانه و براساس قاعدهای توزیع شود و هر تفسیری که از عدالت میشود بر درکی از مجموعه اصول اخلاق استوار است. هدف از عدالت، برپایی یک جامعه آرمانی است و براساس اینکه آرمانها چه هستند، جامعه امروزی ما آرمانی نیست و تلاش میکنیم که از وضعیت موجود به یک وضعیت مطلوب حرکت کنیم.
باوجود تنوع آرای فلاسفه سیاسی در مورد عدالت اجتماعی، میتوان به وجوه مشترکی دست یافت. مسلما هر تفسیری از عدالت اجتماعی، یک نوع ارزشگذاری اخلاقی بر مبنای مجموعهای از اصول اخلاقی است. به این ترتیب هر وضعیت و اقدامی آنگاه عادلانه است که اخلاقی باشد.
آثار و تبعات این سیاستها امروزه اشکال مختلف نابسامانیهای اقتصادی و اجتماعی را شکل داده است. روند فزاینده نابرابریها، فارغ از آمارها در جامعه ملموس است و میتوانیم تأیید کنیم که بهشدت افزایش یافته است و نابرابری بهشدتی که امروزه مشاهده میشود، هیچگاه دیده نشده است. ریشه اصلی و علت این نابرابریها و روند فزاینده آن، که به نظرم کماکان ادامه پیدا خواهد کرد، در تفکری است که بر جامعه حاکم شده و البته این یک نگاه جهانی با تبعات جهانی است و در همه کشورها با عنوان نئولیبرالیسم، که متفاوت از معنای لیبرالیسم است، مشاهده میشود. در لیبرالیسم شاهد توجه به نقش دولت در تأمین خدماتی در قلمروهای عمومی هستیم به این معنا که دولتها در تفسیر لیبرال، مکلف به ارائه خدمات عمومی مانند امنیت خارجی و داخلی، خدمات سلامت و آموزش و پرورش هستند و به همین دلیل در سراسر دنیا شاهدیم که همه حکومتهای لیبرال بر این نکته تأکید دارند که استقلال فرد باید تأمین شود و برای تأمین این استقلال، با وجود تنوع در حکومتهای لیبرال و صنعتی، همگی بر این اتفاق نظر دارند که حکومتها مؤظف هستند برای تحقق این استقلال، حداقلهایی را تأمین کنند تا افراد بتوانند شأن و منزلت و عزت نفس خود را حفظ کنند. این ویژگی همه حکومتهای صنعتی غرب است. انگلستان محو سرمایهداری صنعتی است اما هنوز آموزش و پرورش در این کشور رایگان است و چندسالی است که آموزش عالی رایگان نیست؛ البته در برخی نقاط بریتانیا آموزش عالی همچنان رایگان است؛ زیرا این تنها ابزاری است که به فقرا امکان میدهد جابهجایی عمودی داشته باشند و به موقعیت اقتصادی بالاتری برسند. تفاوت اصلی تفکر نئولیبرال این است که به همه پدیدههای زندگی بهصورت بازاری و در چارچوب عرضه و تقاضا نگاه میکند؛ گرچه همه بر این اذعان دارند که بسیاری از کالاها قابل عرضه در بازار با مکانیسم عرضه و تقاضا نیست. بازار به تقاضایی که پول نیز داشته باشد عرضه میکند اما همه متقاضیان لزوما پول ندارند. در حوزه خدمات عمومی مانند بهداشت و آموزش این مسئله به چشم میآید و رایگاننبودن و تأمیننشدن حداقلها در این دو حوزه باعث بیننسلیشدن نابرابریهای موجود در جامعه میشود.
نئولیبرالیسم همهچیز را قابل عرضه میداند، ازاینرو امروزه شاهد هستیم که تقریبا چیز غیرقابلفروشی وجود ندارد. کسی کلیه نداشته باشد میتواند بخرد اما این فرایند یک قربانی دارد بهخصوص وقتی که در اثر فقر و یأس این اتفاق بیفتد. اکثر کسانی که در جامعه ما کلیه میفروشند میخواهند یک مصیبت بزرگتر را برطرف کنند. این اتفاق فقط در ایران نیست بلکه در همهجای دنیا، اخلاق بازار بر همهچیز تسلط پیدا کرده است. شما اگر بلیت درجهیک بخرید میتوانید از صف دیگری وارد شوید گرچه خود صف یک مصداق عدالت است و کسی که زودتر بیاید اول سرویس میگیرد ولی امروزه با پرداخت پول بیشتر صف از بین میرود. دانشگاههای معتبر آگهی منتشر میکنند و با گرفتن کمک مالی از والدین، به فرزندان اجازه ورود میدهند. امروزه رحم اجارهای و مادر اجارهای در ازای پول وجود دارد و کسی که پول داشته باشد میتواند از اغلب امکانات و خواستهها برخوردار شود.
اما چه اتفاقی افتاده و نتیجه این تفکر نئولیبرال که همهچیز را به کالا تبدیل کرده چه بوده است؟ در جامعه مبتنیبر این نگرش، منطق مبتنیبر حقوق شهروندی وجود ندارد بلکه فقط مصرفکننده ارزش پیدا میکند و ارزش انسانی انسانها به میزان پولی که دارند و تقاضایی که میتوانند تأمین کنند تعریف میشود. نئولیبرالیسم علاوهبر نابرابریهای عظیمی که در حوزه توزیع درآمد و بهتبع آن توزیع قدرت در جامعه ایجاد کرده است، پدیده قربانیان خود را بارز میکند. بنگاههای خصوصی نیروهای انسانی خود را اخراج میکنند و فرد در اثر نبود فرصتهای شغلی به دامن جرم و جنایت میافتد و بعد جامعه نئولیبرال این اتصال را نفی و قربانی را بهعنوان تبهکار، برجسته و محاکمه میکند. مسئله پیوند بین شرایط اجتماعی و ارتکاب جرم، امروزه در دنیا در اثر سیاستهای نئولیبرال قطع شده است. قاضی در جرمی که توسط دو دزد از یک خانواده فقیر و یک خانواده ثروتمند اتفاق افتاده، دو حکم میدهد و شدت حکم برای فقیر بیشتر است چون میگوید فقیر آدمبشو نیست اما در مورد فرد ثروتمند گفته میشود اشتباه کرده و با تخفیف مجازات روبهرو است. این نوع برخورد کیفری است که برای ارتکاب یک جرم در یک جامعه نئولیبرال صادر میشود.
نئولیبرالیسم در مقطع دوم به کیفریکردن قربانی میپردازد. تعداد زندانیان در آمریکا از سال ١٩٨٠ تا ٢٠١٢ پنج برابر شده است و مشابه این جریان در ایران نیز اتفاق افتاده است، پروندههای قضائی در ایران امروز به ١٦ میلیون فقره میرسد و ناشی از فرایند کیفریکردن بسیاری از پدیدههاست که در اثر رشد اقتصاد و فرهنگ نئولیبرال به وجود آمده است. مبحث دیگر، درمانیکردن قربانیان جامعه نئولیبرال است. در این جوامع وکلا و پزشکان برنده هستند و این مسئله در اثر نقض صریح قانون اساسی و خصوصیسازی آموزشوپرورش و بهداشت اتفاق میافتد.
دولتهای نهم و دهم هم برای تخریب عدالت، بدترین اقدامات را انجام دادند. ١٥٠ هزار میلیارد تومان دیون معوق بانکی یکی از نشانههای بیعدالتیهاست. یکی از اصلیترین کارکردهای نابرابری، ایجاد گسست بین گروهها و افراد و طبقات اجتماعی است و بهدنبال آن، خصومتی است که بین گروهها و طبقات ایجاد میکند؛ جامعهای متشکل از گروهها و طبقات ازهمگسیخته و متخاصم. وقتی جوانی با پورشه تصادف میکند و کشته میشود، موجی از خوشحالی در فضای مجازی شکل میگیرد. شاهد شکلگیری نوعی اسکیزوفرنی اجتماعی و ازهمگسیختگی روانی در اجتماع هستیم. اگر قدرت و ثروت بهصورت نابرابر توزیع شد، منزلت اجتماعی، دسترسی به آموزش و سلامت نیز نابرابر توزیع میشود. جامعه نئولیبرال به شکل گسترده قربانیان خود را بازتولید میکند؛ کسی که متولد خانواده فقیر است محکوم به فقر است و فرزندان او نیز محکوم به فقر هستند.
نظام مالیاتی باید یکی از ابزارهای اصلی تصحیح این نابرابریها باشد اما رئیس سازمان مالیاتی کشور اذعان میکند بین ٢٠ تا ٢٥ درصد تولید ناخالص کشور، فرار مالیاتی داریم. سال گذشته حدود ٧٠ هزار میلیارد تومان مالیات گرفته شد. اگر فرار مالیاتی را حدود ٢٠٠ هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم، بهراحتی بودجه جاری دولت تأمین میشود. در کشور به سهولت و صراحت، قانون اساسی نقض میشود، رئیسجمهور رسما میگوید آموزشوپرورش باید خصوصی شود درحالیکه قانون صریحا دولت را مکلف به ارائه خدمات آموزشوپرورش رایگان به جامعه میکند. طبیعی است که در چنین فضایی صحبت از عدالت اجتماعی مورد هجمه قرار میگیرد چراکه گروههای صاحبقدرتی پیدا شدهاند و این صحبتها را ارتجاع لقب میدهند. 3535
کلید واژه ها: فاصله طبقاتی - ضریب جینی -
چهارشنبه 24 تیر 1394 - 09:56:53
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]
صفحات پیشنهادی
با ترجمه محمدرضا فرزین کتاب «بهای نابرابری» به قلم برنده نوبل اقتصاد منتشر شد
با ترجمه محمدرضا فرزینکتاب بهای نابرابری به قلم برنده نوبل اقتصاد منتشر شدکتاب بهای نابرابری نوشته جوزف استیگلیتز برنده جایزه نوبل اقتصاد در نقد نظام سرمایهداری توسط محمدرضا فرزین و خانم اشرفی ترجمه و توسط انتشاران دانشگاه علامه طباطبایی منتشر شد به گزارش خبرگزاری فارس نابرابریروز قدس روز مقابله با نابرابری جنایات رژیم صهیونیستی است
وزیر رفاه روز قدس روز مقابله با نابرابری جنایات رژیم صهیونیستی است تهران- ایرنا- وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با صدور اطلاعیه ای از آمادگی جامعه کار و تولید و دیگر فعالان امور اجتماعی برای حضور در راهپیمایی روز قدس خبر داد و گفت این روز به منظور دفاع از مظلومان و مقابله با نرواج معاوضه ملک با خودرو
رواج معاوضه ملک با خودرو اين روزها به دليل كمبود پول افراد معاملات خود را پاياپاي انجام ميدهند در بازار راكد معاملات كلان از جمله مسكن مغازه مراكز تجاري نمايشگاه خودرو و افراد براي راه افتادن كارشان دست به تهاتر ميزنند تابناک اين روزها به دليل كمبود پول افراد معاکاریکاتور/ سرمایهداری و شدت گرفتن اختلاف طبقاتی
تراز نظام سرمایه داری روز به روز باعث شدت گرفتن اختلاف طبقاتی میشود منبع مهر زمانبندی انتشار 21 تير 1394 - 08 45بازگشت به «اقتصاد پاياپاي»/ رواج معاوضه ملک با خودرو
تراز اين روزها به دليل كمبود پول افراد معاملات خود را پاياپاي انجام ميدهند در بازار راكد معاملات كلان از جمله مسكن مغازه مراكز تجاري نمايشگاه خودرو و افراد براي راه افتادن كارشان دست به تهاتر ميزنند به گزارش تراز بازار تهاتر در دو سال گذشته آنقدر داغ شده كه امروز ددر مقاله تخصصی بررسی شد دلایل عدم راه اندازی بازار رهن ثانویه در کشور /نقش بازارسرمایه در تامین مالی بازار مسک
در مقاله تخصصی بررسی شددلایل عدم راه اندازی بازار رهن ثانویه در کشور نقش بازارسرمایه در تامین مالی بازار مسکندو مدرس دانشگاه در مقاله ای به موضوع بازار رهن اولیه و ثانویه در کشور و جایگاه تامین مالی بازار مسکن در بازار های پول و سرمایه پرداخته اند به گزارش خبرگزاری فارس در تانقدی بر سرمقاله سعید لیلاز در مورد اقتصاد پساتحریم
نقدی بر سرمقاله سعید لیلاز در مورد اقتصاد پساتحریمبخش تعاملی الف - رضا احسانیتاریخ انتشار جمعه ۱۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۰ ۵۵ حضور محترم جناب لیلازمتنی منتسب به شما به عنوان سرمقاله ی شماره ی اخیر هفته نامه ی صدا منتشر شده که نشان دهنده ی اشتباهات مهلک محاسباتی توسط شما – و سایرهفت مانع اصلی بر سر راه خصوصی سازی - مجتبی حسینخانی*
هفت مانع اصلی بر سر راه خصوصی سازی - مجتبی حسینخانی اجرای شتاب زده قانون خصوصی سازی عدم کار کارشناسی در بر آوردها عدم شایستگی خریداران عدم خصوصی سازی واقعی ضعف دستگاه های متولی امر ضعف دستگاه های نظارتی و همچنین عدم حساسیت مردم و رسانه ها به موضوع واگذاری ها هفت مانع اصلی خنقدینگی نیاز اقتصاد پویا- بهاء الدین حسینی هاشمی*
نقدینگی نیاز اقتصاد پویا- بهاء الدین حسینی هاشمی نقدینگی در اقتصاد مانند تیغ دو لبه است اگر اقتصاد در شرایط کامل باشد یعنی تولید و اشتغال ظرفیت خالی نداشته باشد افزایش نقدینگی باعث تورم می شود اما اگر اقتصاد ناقص و تولید ظرفیت افزایش داشته باشد افزایش نقدینگی باعث افزایش تولیدنقدی بر سرمقاله سعید لیلاز در هفته نامه صدا درباره اقتصاد پساتحریم اقتصاد پساتحریم؛ از چه مسائلی غافلیم؟
نقدی بر سرمقاله سعید لیلاز در هفته نامه صدا درباره اقتصاد پساتحریماقتصاد پساتحریم از چه مسائلی غافلیم ساده انگارانه نیست که بیندیشیم به محض باز شدن دست دولت در منابع مالی در بخش تولید شاهد سرمایه گذاری و رونق خواهیم بود سرمقاله شماره اخیر هفته نامه صدا به قلم سعید لیلاز منتشرسرانجام مذاکره استقلال با حسینی تایید شد
سرانجام مذاکره استقلال با حسینی تایید شد روز نو مسئول کمیته نقل و انتقالات استقلال درباره آخرین وضعیت تیمش توضیحاتی را ارائه داد علی نظری جویباری مسئول کمیته نقل و انتقالات استقلال در مورد وضعیت این تیم گفت تمام تلاشمان این است که تا روز سهشنبه استقلال کامل شود تا تجلال حسینی 10 سال است استقلال را سر کار می گذارد!
جلال حسینی 10 سال است استقلال را سر کار می گذارد ورزش > لیگ برتر - جلال حسینی سال هاست که حاضر نشده با استقلالی ها مذاکره کند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین پس از اینکه برانکو اعلام کرد جلال حسینی را نمی خواهد شایعه استقلالی شدن او در رسانه ها مطرح شد حتی گفته شدهنقوی حسینی در گفتوگو با فارس عنوان کرد مراقب فتح سنگر به سنگر غرب علیه ایران باشیم/متن بدون امضا حیله و مکر ج
نقوی حسینی در گفتوگو با فارس عنوان کردمراقب فتح سنگر به سنگر غرب علیه ایران باشیم متن بدون امضا حیله و مکر جدید آمریکا تیم مذاکره کننده مطابق دستورالعمل رفتار کندنقوی حسینی با اشاره به تلاش آمریکاییها برای تطویل مذاکرات و طرح موضوعات مختلف برای خسته کردن تیم مذاکره کننده ایرانتلاوت جزء خوانی قرآن در مساجد، حسینه ها و منازل جلگه چاه هاشم دلگان
تلاوت جزء خوانی قرآن در مساجد حسینه ها و منازل جلگه چاه هاشم دلگان زاهدان - ایرنا - امام جمعه بخش جلگه چاه هاشم شهرستان دلگان در جنوب سیستان و بلوچستان گفت تلاوت جزء خوانی قرآن با حضور مردان در مساجد و حسینه های این بخش و بانوان در منازل برگزار می شود حجت الاسلام نظر بامری روزیادداشت/ امیرحسین یزدانپناه الزامات تفسیر صلح امام حسن(ع)/ شرایط و زمینههای شکل گیری یک «صلح تاریخی
یادداشت امیرحسین یزدانپناهالزامات تفسیر صلح امام حسن ع شرایط و زمینههای شکل گیری یک صلح تاریخیواقعیت این است که اگر قرار است درباره صلح امام حسن ع و یا هر واقعه تاریخی دیگر تفسیری ارائه شود لازم است که زمینه های شکل گیری واقعه اعم از شرایط زمانی و سیاسی و مطرح شود وآخرین مهلت ارسال مقاله به کنگره بینالمللی «سرطان پستان»
شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۸ هشتمین کنگره سراسری سرطان پستان و نخستین کنگره بینالمللی سرطان پستان 6 تا 8 آبان ماه امسال در سالن اجتماعات کتابخانه ملی تهران برگزار میشود به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی دکتر فاطمه اصفهانی انکولوژیست و دبیر علمی کنگره بینالمللیسیدجلال حسینی بر سر سه راهی انتخاب/ پول در انتخاب تاثیرگذار است!
تراکتورسازی هم مشتری شد سیدجلال حسینی بر سر سه راهی انتخاب پول در انتخاب تاثیرگذار است شناسهٔ خبر 2850946 - شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۲ ورزش > فوتبال ایران با ورود تراکتور سازی به جمع مشتریان جلال حسینی این مدافع سه پیشنهاد دارد که انتخاب هر کدام از آنها عواقب و اتفاق های خا-
اقتصادی
پربازدیدترینها