تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):برای انسان عیب نیست که حقش تاخیر افتد، عیب آن است که چیزی را که حقش نیست بگیرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798777480




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فقط می‌خواستیم کاری کرده باشیم/ نمایشی همچون شبح


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در نشست «سال ثانیه» مطرح شد:
فقط می‌خواستیم کاری کرده باشیم/ نمایشی همچون شبح

سال ثانیه/ حمید پورآذری


شناسهٔ خبر: 2859033 - سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹
هنر > تئاتر

در نشست رسانه ای نمایش «سال ثانیه» مباحثی چون مکان اجرای نمایش، چگونگی نگارش متن، نحوه شکل گیری اثر و ... مطرح شد. به گزارش خبرگزاری مهر، صبح امروز سه‌شنبه ۲۳ تیرماه در کافه نزدیک تئاتر،‌ نشست خبری نمایش «سال‌ثانیه» به کارگردانی حمید پورآذری با حضور این کارگردان و همچنین مینا زمانی و تینا یونس‌تبار دو تن از بازیگران نمایش، نشمینه نوروزی نویسنده متن و نرگس هاشم‌پور دراماتورژ برگزار شد.کارگردان نمایش «سال‌ثانیه» سخنان خود را با اشاره به یکی از دیالوگ‌های نمایش «در انتظار گودو» آغاز کرد و گفت: در نمایش «در انتظار گودو»،‌ ولادیمیر به استراگون می‌گوید «حالا چی‌کار کنیم؟» و استراگون می‌گوید «بیا هیچ‌کاری نکنیم. این بهترین کاره». در مورد نمایش ما هم باید بگویم این انتخاب ما نبود. فقط می‌خواستیم کاری کرده باشیم وگرنه بیکار نبودیم که یک سال و نیم وقت بگذاریم و ده یازده ماه دنبال محل اجرای آن بگردیم.پورآذری ادامه داد: خانم نشمینه نوروزی نویسنده متن از آغاز در کنار ما بود و ده بازیگر خانم که قرار بود خودشان به ما بگویند باید چه کار بکنیم. من به آنها گفتم اگر شما کار نکنید، من هم کاری نمی‌کنم. در آغاز ایده ما این بود که ده خانم در یک جایی هستند که خودمان هم نمی‌دانستیم کجاست. این فقط یک ایده بود که هنوز و الان هم به آن مشکوکیم که چیست. گاهی اوقات آدم‌های نمایش را نمی‌شناختم و مدام فکر می‌کردیم چقدر می‌تواند درست باشد،‌ یا چه ایده‌هایی داریم و نداریم. در چنین شرایطی اگر مشکلی پیش نیاید،‌ از روز سی تیرماه نمایش‌مان را اجرا می‌کنیم.این کارگردان تئاتر با اشاره به داستان نمایش بیان کرد: نمایش ما شاید خیلی داستان خاصی نداشته باشد. در حقیقت نمایش درباره ده نفر خانم است که در مکانی هستند و ما نمی‌دانیم کجاست. آنها هر روز یک آیین و بازی را تکرار می‌کنند تا عاقبت یک راهی را باز بکنند.
سال ثانیه
همچنین پورآذری در مورد انتخاب محل اجرا بیان کرد: برای اجرای این نمایش به جاهای مختلفی رجوع کردیم. سوله‌ها و مکان‌هایی در تهرانسر، و وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت کشور تا در نهایت چهار ماه پیش به کاخ سعدآباد رسیدیم. از خوش‌شانسی ما بود که دکتر منصورزاده مدیر کاخ سعدآباد، تئاتر دوست دارد و کارهای ما را دیده بود و حتا در سفرهای خارجی‌ اش هم به تماشای تئاتر می‌رود. وی همکاری خوبی با ما داشت و قرار شد در زمین تنیس کاخ که از در زعفرانیه باز می‌شود و پنج شش سال متروک شده بود، نمایش‌مان را اجرا بکنیم ولی برای اجرا در آن مکان مجبور شدیم کمی به آن رسیدگی بکنیم، علف‌ها را کوتاه بکنیم و خاک زمین را صاف و آب‌پاشی بکنیم که در این حرکت،‌ همکاری مدیریت کاخ سعدآباد قابل‌تقدیر بود. نمایش «سال‌ثانیه» نخستین نمایشی است که با حمایت سازمان میراث‌فرهنگی تولید و اجرا می‌شود.در ادامه این نشست خبری، نشمینه نوروزی نویسنده نمایشنامه توضیحاتی درباره نگارش متن ارائه کرد و گفت: شکل‌گیری متن براساس فضایی بود که بچه‌های گروه بازیگران عرضه می‌کردند. نمایشنامه اولیه نسبت به فضایی که قرار بود نمایش در آن اجرا بشود، خیلی تغییر کرد و به تناسب آن نیز حس و حال بچه‌های بازیگر هم تغییر کرد.نرگس هاشم‌پور دراماتورژ نمایش نیز در رابطه با دراماتورژی این اثر نمایشی گفت: این کار در واقع مدام در حالِ «شدن» و کشف و شهود است؛. کشف‌هایی که هر روز در این نمایش اتفاق می‌افتد و پیداکردن معناهای جدید از کار خلاقانه‌ای که گروه بازیگران ارائه می‌دادند. می‌خواهم بگویم در این شیوه کار، یک پویایی وجود دارد که هنوز هم تکمیل نشده و تا پایان اجرا نیز همین روال ادامه خواهد داشت. این ویژگی نمایش «سال‌ثانیه» است.پورآذری در پاسخ به این پرسش که «آیا فضا و داستان نمایش زنانه بوده که تنها از بازیگران زن استفاده شده است، گفت: در واقع اینجا داستانی وجود ندارد اما فضای نمایش می‌تواند زنانه باشد یا به مسائل زنان هم بپردازد.همچنین هاشم‌پور اضافه کرد: می‌توان گفت نمایش ما،‌ مساله زن و انسان را مطرح می‌کند.این کارگردان تئاتر در بخش دیگری از نشست خبری نمایش «سال‌ثانیه» درباره شیوه اجرایی و طراحی صحنه نمایش گفت: در حال حاضر چیدمان سکوها و جایگاه تماشاگر در زمین تنیس وجود دارد. یک مسیر ۴۰ متری در آن فضا وجود داشت که حفظ شده و به صورت بکری دست نخورده است. تغییرات نمایش ما نسبت به متن و محل اجرا،‌ تغییرات ماهوی است. در حقیقت در این نمایش همه چیز مثل یک شبح بود.کارگردان نمایش «سال‌ثانیه» درباره اجرای آثارش در مکان های نامتعارف و غیر تئاتری گفت: فکر می‌کنم اجرا در مکان نامتعارف چیز جدیدی نیست. در کتاب «فضای خالی» نوشته پیتر بروک آمده که یک نفر جایی نشسته و کسی از مقابل او عبور می‌کند و این‌جا تئاتر اتفاق می‌افتد! یک بار به دو فستیوال با نام‌های «لیفت» در لندن و «اشپکتاک» در زوریخ رفته بودم که فستیوال نمایش‌های آلترناتیو بود و هیچ‌کدام‌شان سالن اجرا نداشتند. برای مثال در «لیفت» مکان‌هایی مثل زیر پل‌های قدیمی،‌ یا کنار دریاچه را پیدا می‌کنند و اجرا می‌روند. ما باید بپرسیم از تئاتر چه می‌خواهیم؟ باید تعریف‌مان را از هنر عوض بکنیم.
سال ثانیه/ حمید پورآذری
وی ادامه داد: هنر یک وسیله یا ابزار فرهنگی است که می‌تواند روی هر چیزی تاثیر بگذارد، برای مثال روی سیاست و اقتصاد تاثیر گداشته و حتی تاثیر بگیرد. من فکر می‌کنم باید به جای دیگری رفت. ما کمبود داریم اما رفتن ما به فرهنگسرای بهمن و اجرای نمایش، یا آمدن به زمین تنیس کاخ سعدآباد‌ به خاطر کمبود جا نبوده است.‌ گاهی آدم یکسری نیازهایی را احساس می‌کند. من فکر می‌کنم باید این‌گونه به سراغ تئاتر رفت. ما اگر تئاتر کار می‌کنیم،‌ داریم فردایمان را تضمین می‌کنیم.در پایان این نشست خبری،‌ بازیگران نمایش نیز توضیحات کوتاهی در مورد تجربه همکاری با حمید پورآذری ارائه کردند.نمایش «سال‌ثانیه» از ۳۰ تیرماه به نویسندگی نشمینه نوروزی،‌ نرگس هاشم‌پور و طراحی و کارگردانی حمید پورآذری در زمین تنیس کاخ سعدآباد اجرا خواهد شد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن