تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 13 مرداد 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید ابزار دقیق

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809243025




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقدامات محيط زيست براي حفاظت از گونه جانوري


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۳ تير ۱۳۹۴ (۱۴:۵۵ب.ظ)
اقدامات محيط زيست براي حفاظت از گونه جانوري موج - مدير کل دفتر تنوع زيستي و حيات وحش سازمان حفاظت محيط زيست با تشريح اقدامات اين سازمان به منظور ارتقاء وضعيت حفاظتي گونه‌هاي جانوري کشور از تدوين برنامه مديريت و حفاظت 30 گونه جانوري در معرض تهديد کشور تا پايان برنامه ششم توسعه خبر داد.
به گزارش خبرگزاري موج، سيد مجيد خرازيان مقدم با اشاره به اين که بر اساس فهرست سرخ IUCN در سال 2014 تعداد 76 گونه از مهره داران کشور در فهرست گونه‌هاي جانوري مهره دار در معرض تهديد قرار گرفته‌اند، گفت: 21 گونه پستاندار، 25 گونه پرنده، 16 گونه خزنده، 4 گونه دوزيست و 10 گونه ماهيان آب‌هاي داخلي جزء گونه‌هاي تهديد شده تلقي مي‌شود.
وي با بيان اين که واقعيت بدين معنا نيست که خطر نابودي گونه‌هاي جانوري را تهديد مي‌کند، اظهار داشت: به منظور ارتقاي وضعيت حفاظتي گونه‌هاي جانوري کشور و بالاخص گونه‌هاي در معرض تهديد، در طي چند سال اخير سازمان حفاظت محيط زيست تهيه برنامه عمل مديريت و حفاظت گونه‌هاي جانوري در معرض تهديد کشور را در دست اقدام دارد.


مقدم با اعلام اين که تا پايان برنامه پنج ساله ششم توسعه برنامه عمل گونه‌هاي جانوري در معرض تهديد تهيه و تدوين مي‌شود، از 76 گونه در معرض تهديد، شرح خدمات تدوين طرح مديريت 30 گونه که در اولويت حفاظتي قراردارد تهيه شد.
وي ادامه داد: براساس شرح خدمات به تدريج برنامه عمل گونه‌هاي جانوري در مرحله اول تدوين مي‌شود و در مرحله بعد اجرايي مي‌شود.
مقدم با اعلام اين که برنامه عمل مديريت سه گونه گوزن زرد، کروکوديل و سمندر تهيه شده است، افزود: برنامه عمل تهيه شده کروکوديل در مرحله اجرا است و برنامه عمل گوزن زرد ايراني و سمندر در سال جاري به مرحله اجرا در مي‌آيد.
وي با اشاره به کمبود اعتبارات در سال 93 براي تهيه برنامه عمل گونه‌ها با همکاري دانشگاها و مراکز تخصصي گفت: در سال جاري تهيه و تدوين برنامه عمل گونه‌هاي خرس سياه، خرس قهوه اي، گورخر ايراني، آهو، سياه گوش، قوچ و ميش، بالابان، اردک بلوطي، هوبره، پلنگ و غاز پيشاني سفيد در دست اقدام است.
مدير کل دفتر تنوع زيستي و حيات وحش سازمان حفاظت محيط زيست تصريح کرد: براي گونه‌هاي هوبره، بالابان، اردک بلوطي، گورخر، آهو، قوچ و ميش و سياه گوش در مرحله استعلام دانشگاه‌ها قرار دارد که به‌زودي تهيه و تدوين برنامه عمل به مرحله انعقاد قرارداد مي‌رسد و از نيمه دوم سال 95 برنامه عمل اين گونه‌ها تهيه و اجراي برنامه عمل آن‌ها شروع مي‌شود.
وي از تهيه و تدوين برنامه عمل گونه‌هاي پلنگ، خرس سياه، خرس قهوه اي و غاز پيشاني سفيد کوچک خبر داد و گفت: اين برنامه تا پايان سال 94 به اتمام مي‌رسد و اجراي عمليات و فعاليت‌هاي پيش بيني شده در برنامه عمل‌هاي تهيه شده در نيمه اول سال 1395 شروع مي‌شود.
مقدم در ادامه توضيح داد: برنامه مديريت پلنگ با محوريت دفتر شکار و صيد سازمان حفاظت محيط زيست و همکاري دفتر تنوع زيستي اين سازمان در حال تهيه است و تا پايان سال جاري برنامه عمل پلنگ تدوين و بعد اجراي عمل آن شروع مي‌شود.


همچنين برنامه عمل غاز پيشاني سفيد با همکاري دانشگاه تنکابن تا پايان سال جاري تدوين مي‌شود و اقدامات لازم براي تدوين برنامه عمل خرس سياه با همکاري ادارات کل حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان شروع و تا پايان سال جاري به اتمام مي‌رسد.
وي با اشاره به اين که برنامه عمل خرس قهوه اي تا پايان سال جاري به اتمام مي‌رسد، گفت: برنامه عمل سه گونه غاز پيشاني سفيد، خرس سياه و خرس قهوه اي از ابتداي سال آينده اجرايي مي‌شود.


مدير کل دفتر تنوع زيستي و حيات وحش سازمان حفاظت محيط زيست با اعلام اين که در برنامه پنجساله ششم توسعه (99-1395) برنامه عمل 30 گونه جانوري تهيه و تدوين مي‌شود، افزود: فعاليت‌هاي پيش بيني شده و سياست‌گذاري ها براي اجراي برنامه عمل حداقل 15 گونه جانوري از 30 گونه مذکور به ترتيب اولويت حفاظتي است.
وي با بيان اين که براي تدوين برنامه عمل اين گونه‌ها با همکاري دانشگاه‌ها، تشکل‌هاي زيست محيطي و مراکز تخصصي خواهد بود، افزود: براي اجراي برنامه عمل با همکاري ادارات کل حفاظت محيط زيست استان‌هاي ذي‌ربط انجام مي‌شود که انتظار داريم در چند سال آينده با تهيه اين برنامه عمل 30 گونه و اجراي آن بتوانيم گام مهمي در ارتقاي وضعيت حفاظتي گونه‌هاي در معرض تهديد برداريم.
مقدم با تاکيد بر اين که در صورت تأمين اعتبارات موردنياز، عمليات اجرايي برنامه عمل 30 گونه واجد اولويت در طي برنامه پنج‌ساله ششم اجرايي مي‌شود، گفت: فعاليت‌هاي اجرايي برنامه‌هاي مديريتي در فاز بلند مدت 10 الي 20 ساله هست، ضروري است پيش بيني اعتبارات لازم در اين خصوص در سياست‌هاي کلان سازمان حفاظت محيط زيست مد نظر قرار گيرد.
مدير کل دفتر تنوع زيستي و حيات وحش سازمان حفاظت محيط زيست در تشريح مهم‌ترين اقدامات اين دفتر در سال گذشته گفت: در موضوع مبارزه با مگس عامل ميازيس در زيستگاه گوزن زرد ايراني قرار دادي با موسسه گياه پزشکي منعقد و در مرحله اجرا است.


مقدم با اشاره به تدوين استاندارد طراحي شبکه‌هاي زيستگاهي حيات وحش در استان گلستان افزود: در استان يزد هم امسال قراردادي براي طراحي شبکه‌هاي زيستگاهي منعقد مي‌شود.


وي هدف از طراحي شبکه‌هاي زيستگاهي حيات وحش را تهيه دستور العمل نقاط حادثه خيز جاده اي و ابلاغ آن به وزارت راه و شهر سازي عنوان کرد و گفت: يکي از عوامل مرگ و مير حيات وحش حوادث جاده اي است و تهيه دستورالعمل از وظايف سازمان حفاظت محيط زيست است.


مقدم، تهيه برنامه جامع مديريت گوزن زرد با همکاري دانشگاه محيط زيست کرج و کارشناسان بين المللي را يکي ديگر از اقدامات سازمان حفاظت محيط زيست در سال گذشته برشمرد و افزود: اين برنامه طي ماه آتي عمليات اجرايي آن شروع مي‌شود.


مدير کل دفتر تنوع زيستي و حيات وحش سازمان حفاظت محيط زيست از انجام قرارداد طرح جامع شناسايي و رده بندي پرندگان شکاري ايران با همکاري دانشگاه فردوسي مشهد در سال 93 خبر داد و گفت: قرارداد تهيه دستور العمل روش‌هاي برآورد جمعيت سم داران در ايران با همکاري مؤسسات تخصصي منعقد و در سال جاري تدوين مي‌شود.


مقدم در ادامه افزود: براي بررسي وضعيت ماهيان غيربومي آب‌هاي شيرين قراردادي از سال گذشته با همکاري دانشگاه شهيد بهشتي در حال اجرا است.


وي يکي ديگر از اقدامات براي حفاظت از گونه‌هاي جانوري را در سال گذشته، نگهداري و امکان سنجي تکثير در اسارت يوزپلنگ آسيايي برشمرد و گفت: دو قلاده يوز در خراسان شمالي و سمنان به پارک پرديسان منتقل و اقدامات مدنظر در حال انجام است.
همچنين براي بحث تکثير و پرورش گورخر و طراحي سيستم مقيد سازي اين حيوان قراردادي با يکي از شرکت‌هاي تخصصي منعقد و در حال انجام است و در رابطه با پلنگ طرح ريزي حفاظتي براي پلنگ ايراني در قفقاز ايران سال گذشته پيگيري شد.


مقدم با بيان اين که تدوين دستورالعمل کاهش تعارض انسان و گوشت خوران بزرگ جثه ايران در حال انجام است، افزود: مديريت تعارضات بين گرگ و انسان با همکاري چند تا از استان‌ها شروع شده و امسال هم ادامه خواهد داشت.


وي از اختصاص حدود 1 ميليارد و 565 ميليون تومان اعتبار به ادارات کل حفاظت محيط زيست استان‌ها براي انجام مطالعات و کارهاي مورد توافق سازمان حفاظت محيط زيست در سال گذشته خبر داد و گفت: 85 در صد از اعتبارات دفتر تنوع زيستي و حيات وحش به ادارات کل حفاظت محيط زيست ابلاغ شده است.
مقدم، در رابطه با اقدامات پيش بيني شده درسال 94 گفت: محورهاي فعاليت‌هاي امسال بر اساس بررسي کاربردي به منظور حفاظت و بررسي وضعيت زيستي و حفاظتي، ارزيابي ذخاير آبي، سرشماري حيات وحش و امکان سنجي تکثير و پرورش در اسارات، حل بحران تعارضات و نشست مشورتي- تخصصي و توانمند سازي جوامع محلي است.
همچنين ايجاد و تکثير مراکز نگهداري تکثير و پرورش پايش و انجام اقدامات لازم از جمله زنده گيري، مقيد سازي، انتقال، رها سازي گونه‌ها و بررسي و تشخيص و مقابله با بيماري‌هاي حيات وحش و امداد و نجات آن‌ها از ديگر محورهاي اقدامات سال 94 است.
وي، تدوين و اجراي برنامه مديريت گونه‌هاي در معرض تهديد و کنترل جمعيت گونه‌هاي آسيب رسان و پايش و رديابي کريدور هاي مهاجرتي و تأمين شبکه‌هاي زيستگاهي از ديگر محورهاي برنامه‌هاي دفتر تنوع زيستي و حيات وحش سازمان حفاظت محيط زيست عنوان کرد.


مقدم، تهيه ليست سرخ ملي گونه‌هاي جانوري در معرض تهديد کشور از برنامه‌هاي سال آينده عنوان کرد و گفت: با توجه به گستردگي عمليات ميداني در صورت تأمين اعتبارات مورد نياز، از ابتداي سال آتي وبا همکاري مراکز علمي و تخصصي و گروه‌هاي زيست محيطي غير دولتي فعال و علاقه‌مند براي اجرا در دستورکار قرار مي‌گيرد.
مقدم با اشاره به ضرورت همکاري و همفکري کليه ظرفيت‌هاي تخصصي و علاقه‌مند موجود در کشور در طي سال‌هاي آينده، اظهار اميدواري کرد: شاهد ارتقاي وضعيت حفاظتي گونه‌هاي جانوري حيات وحش کشور باشيم.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن