تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833059651
اشکهای گوهر خیراندیش به یاد همسرش جمشید اسماعیلخانی | خبرگزاری ایلنا
واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: اشکهای گوهر خیراندیش به یاد همسرش جمشید اسماعیلخانی ایلنا: عدالتجویی معصومی در رسم عاشقکشی بهشکل زیرپوستی بیان شده و فریاد زده نمیشود. فضای مهآلود و یخ زده و زمستان پُر برف جنگل نیز به خلق فضای مورد نظر فیلمنامه کمک کرده است.
به گزارش ایلنا؛ در یکصد و یازدهمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران که دوشنبه 15 تیر در تالار استاد ناصری برگزار شد، فیلم «رسم عاشق کشی» روی پرده رفت و در ادامه؛ نشست نقد و بررسی فیلم با حضور خسرو معصومی، کارگردان فیلم، حسن حسندوست، تدوینگر فیلم، محمد جعفری، منتقد سینمایی و کیوان کثیریان، مدیر سینماتک خانه هنرمندان ایران برگزار شد. گوهر خیراندیش نیز از طریق تماس تلفنی در برنامه حاضر شد و دقایقی برای حاضران در سالن سخن گفت. در ابتدای این نشست محمد جعفری این فیلم را رنسانسی در خسرو معصومی عنوان کرد و گفت: کارنامه خسرو معصومی تا پیش از ساخت این فیلم، چندان قابلدفاع نبود. اما از این نقطه او به زادبومش بازمیگردد که از محیط آن شناخت کامل دارد و همین امر موجب تجدید حیات معصومی میشود. فیلم با یک ریاضت و در فضایی سرد و محیطی خشن ساخته شده است. هماهنگی میان عوامل فیلم، انگیزهای که برای ساخت این فیلم داشتهاند و بالانس بودن آنها در فیلم کاملا مشهود است. فیلمنامه هم بسیار خوب نوشته شده است و کشش آن و پیشبینی ناپذیریاش باعث میشود که تماشاگر تا انتها فیلم را دنبال کند. این منتقد سینمایی ادامه داد: معصومی با خودش قرار گذاشته سینمای مستقلی داشته باشد و پای آن هم میایستد، به این معنا که دنبال سوژهها و موضوعات مد روز نمیرود بلکه موج خودش را ایجاد میکند. فیلم متکی به فیلمنامهای است که عناصر درام و تعلیق و.. در آن بهدقت رعایت شده است. عدالتجویی معصومی در فیلم بهشکل زیرپوستی بیان شده و فریاد زده نمیشود. فضای مهآلود و سرد و یخ زده و زمستان پُر برف جنگل، انتخاب درستی بوده که به خلق فضای مورد نظر فیلمنامه کمک میکند. خشونت نیز یک عنصر قوی و حاکم در فیلم است که از محیط و فضای ترسیم شده ریشه میگیرد؛ خشونت سرما، خشونت فقر و بیکاری، خشونت بیعدالتی حاکم در محیط و.. این خشونت را در جایجای فیلم میبینیم و یخِ این خشونت در نهایت با عشق میشکند. شخصیتپردازی صورت گرفته از طریق پرداختن به جزئیات نیز بسیار خوب انجام گرفته و همین امر موجب شده است بازیگران از سطح تیپ فراتر رفته و شخصیت پیدا کنند. در ادامه حسن حسندوست به ویژگیهای این فیلم پرداخت و گفت: «رسم عاشق کشی» فیلم درخشانی است که متاسفانه مهجور مانده. البته فیلمهای خوب تا ابد پنهان نمیمانند و بالاخره دیده خواهند شد. خوشحالم که از زمان ساخت این فیلم تاکنون در کنار خسرو معصومی فعالیت کردهام. فیلم دوران سربی هم جزو فیلمهای خوب کارنامه او محسوب میشود اما از زمان ساخت این فیلم، کلاس کارگردانی او متفاوت شده و نوع دیگری از سینما را آغاز کرده که تا امروز هم آنرا ادامه داده است. البته ریشه فیلمهای متاخر او را در فیلمهای اولیهاش نیز باید جستجو کرد. پس از آن کیوان کثیریان کارگردان فیلم را مخاطب قرار داد و از او خواست در مورد تحقیقات صورت گرفته برای ساخت این فیلم توضیح بدهد. معصومی پاسخ داد: موضوع فیلم کاملا مستند و واقعی است. حدود سال 80 با چند قاچاقچی چوب قرار گفتگو داشتم که به همین جرم زندان هم رفته بودند. اما چون خود را قربانی و بیگناه میدانستند حاضر به گفتگو نشدند، با وکیل آنها گفتگو کردم که از دل آن داستان این فیلم در آمد. معصومی در ادامه در پاسخ به نقد یکی از تماشاگران در مورد قطع کردن یک درخت در فیلم گفت: ما فقط یک درخت چکشخورده را قطع کردیم. درخت چکشخورده یعنی درختی که درون آن سوراخ و پوک است و در نهایت میمیرد. البته در نهایت کار اشتباهی است چون ما نسبت به درختان و جنگلها مسئولیت داریم. در زمان فیلمبرداری هم حسین محجوب از این اتفاق بسیار اندوهگین بود و بلند بلند گریه میکرد. متاسفانه جنگلهای مازندران و نوشهر همه تبدیل به تپههای بدون درخت شدهاند که در آنها ویلا میسازند و هیچکس هم کاری برای نجات جنگلها نمیکند. حسندوست این انتقاد را وارد ندانست و گفت: قطع درخت و نابودی محیطزیست ناراحتکننده است اما اگر فیلم واقعا تاثیرگذار باشد و بیننده را به واکنش وا دارد، قطع یک درخت چکشخورده ایرادی ندارد، بلکه بشود جلوی نابودی بقیه جنگل را گرفت. در کلِ فیلم فقط یک درخت را قطع کردیم و در مونتاژ کاری کردم که به نظر میرسد چند درخت همزمان در حال سقوط هستند. در نهایت مفهوم فیلم این است که نابودی محیطزیست معادل نابودی انسانهاست. در ادامه خسرو معصومی به ابعاد دیگر این فیلم اشاره کرد و گفت: در آن منطقه رسم عاشق کشی اینگونه است که قاچاقچیان چوب اگر ماموری را تنها گیر بیاورند او را میکشند و سر به نیست میکنند. اگر کسی از اعضای مافیای چوب به زندان بیفتد، تا زمانی که در زندان است هزینه زندگی خانوادهاش توسط مافیا تامین میشود. پس این افراد نه برای قطع درخت نگرانی دارند، نه از کشتن ماموران میترسند. وی ادامه داد: مشکل اصلی که در این فیلم مطرح میشود، بیکاری است. از منطقه هزارجریب که روستاهای فراوانی دارد، تا محیط شهری که ممکن است کاری وجود داشته باشد، چند ساعت فاصله است. در نتیجه مردم آن منطقه عملا نمیتوانند برای کار رفتوآمد کنند و در دسترسترین مسیر کسب درآمد، قاچاق چوب است. این افراد اگر به قدر گذران زندگی درآمد داشته باشند، درخت قطع نمیکنند. در این میان کسانی هم هستند که مثلا مجوز قطع یک درخت را میگیرند اما در عمل 30 درخت را قطع میکنند، الوارکشی میکنند و با زدوبندهایی که دارند چوبها را از منطقه خارج میکنند و کسی جلوی آنها را نمیگیرد. ما بدون جنگل قادر به ادامه حیات نیستیم، اما متاسفانه برای ویلاسازی جنگلها را به آتش میکشند. در بخش بعدی نشست، گوهر خیراندیش از طریق تماس تلفنی در برنامه حاضر شد و ضمن ابراز تاسف به دلیل عدم حضور در سالن گفت: این فیلم هیچگاه تازگیاش را از دست نمیدهد و اگرچه در جشنوارههای مختلف داخلی و خارجی نمایش داده شده، باز هم مورد استقبال مردم و منتقدین قرار میگیرد. زمانی که فیلمنامه «رسم عاشق کشی» را خواندم در عین اینکه فضای آنرا دوست داشتم، از آن میترسیدم. چون گمان میکردم شاید قادر به ایفای نقش آن زن شمالی و حسهای دوگانه او نباشم و در واقع با این نقش دچار چالش بودم. ولی برای تحلیل این شخصیت و همینطور شناخت فضای کار در شمال، از خسرو معصومی کمک گرفتم. زمانی هم که در آن فضا قرار گرفتم، روز به روز بیشتر مجذوب این نقش شدم. سعی کردم در فیلم نقش مادری را بازی کنم که هم با گوهر خیراندیش و کارهایش فاصله داشته باشد و هم تناقضات و درگیریهای درونی این شخصیت در فیلم را نشان بدهد. خیراندیش در ادامه ضمن اشاره صحنههای خاطرهانگیز این فیلم و همراه با بغض و اندوه گفت: در آن زمان جمشید اسماعیلخانی را از دست داده بودم و صحنه پایانی فیلم که در ادامه دچار تغییر شد، بهشدت مرا تحتتاثیر قرار داد. این فیلم یکی از آثار بسیار درخشان خسرو معصومی است که آنرا نقطه عطفی در کارنامه هنری خودم میدانم. «رسم عاشق کشی» در هر جشنواره داخلی و خارجی شرکت کرده برای گروه سازنده آن افتخارآفرین بوده است و متاسفم که امروز نتوانستم به تماشای آن بنشینم. خسرو معصومی نیز که با یادآوری این لحظات دچار اندوه شده بود؛ گفت: در صحنه پایانی فیلم، گوهرخیراندیش با جنازه یخزده بچهاش مواجه میشد و این صحنه را آنقدر با احساس بازی کرد که نتوانستم کات بدهم. در آن لحظه از شدت بغض صحنه فیلمبرداری را ترک کردم و هنوز هم وقتی آن صحنه را به یاد میآورم اشکهایم جاری میشود. خیراندیش هنوز هم از تغییر آن پایانبندی گلایه دارد، اما دلیل تغییر پایانبندی این بود که به من میگفتند این سکانس خیلی تلخ است و در بسیاری از جشنوارهها قابل پخش نیست. بهعنوان مثال کیانوش عیاری هم همین نظر را داشت و میگفت تلخی آنرا کمتر کن. اگرچه واقعیت این است که کم نیستند آدمهایی که در این منطقه زندگی میکنند و در سن 12 سالگی رویایشان به فاجعه تبدیل شده و بهسرعت پیر میشوند. آنها قربانی فضایی میشوند که در آن زندگی میکنند.
۱۳۹۴/۰۴/۱۸ ۰۹:۴۰:۴۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]
صفحات پیشنهادی
اشکهای گوهر خیراندیش و خسرو معصومی در نمایش «رسم عاشق کشی»
اشکهای گوهر خیراندیش و خسرو معصومی در نمایش رسم عاشق کشی خبرگزاری پانا فیلم رسم عاشق کشی در خانه هنرمندان ایران به نمایش در آمد ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۷ تير ساعت 13 57 به گزارش سرویس فرهنگی پانا در یکصد و یازدهمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران که دوشنبه 15 تیر در تالار استاداشکهای گوهر خیراندیش و خسرو معصومی در نمایش «رسم عاشقکشی»
اشکهای گوهر خیراندیش و خسرو معصومی در نمایش رسم عاشقکشی خسرو معصومی گفت دلیل تغییر پایانبندی فیلم رسم عاشق کشی تلخی زیاد آن سکانس بود که حتی آن را در جشنوارههای خارجی هم غیرقابل پخش میکرد آفتاب در یکصد و یازدهمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران که دوشنبه 15 تیر درمشاور اجرایی بنیاد رودکی در حوزه هنرهای نمایشی منصوب شد | خبرگزاری ایلنا
مشاور اجرایی بنیاد رودکی در حوزه هنرهای نمایشی منصوب شد ایلنا مدیرعامل بنیاد رودکی طی حکمی "رضا دادویی" را به عنوان مشاور اجرایی بنیاد رودکی در حوزه هنرهای نمایشی منصوب کرد به گزارش ایلنا در متن این حکم آمده است نظر به تجارب ارزنده جنابعالی در حوزه های اجرایی و مدیربنیاد رودکی به بیانیه کانون کارگردانان خانه تئاتر پاسخ داد | خبرگزاری ایلنا
با تاکید مجدد بر دغدغههای مالی بنیاد رودکی به بیانیه کانون کارگردانان خانه تئاتر پاسخ داد ایلنا در پی انتشار بیانیه کانون کارگردانان خانه تئاتر بنیاد رودکی جوابیهای منتشر کرد به گزارش ایلنا بدون شک همانطور که در مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی آمده است تئاتر مقومگمراهی فرهنگی در رسانه ملی | خبرگزاری ایلنا
یادداشتی از قادر باستانی گمراهی فرهنگی در رسانه ملی امروز صداوسیما از صراط مستقیم و حرفهای خود گمراه شده و افسار حرکت این رسانه به دست گروههای افراطی افتاده که هر روز زاویه انحراف را بزرگتر میکنند و آن را به سمت تباهی سوق میدهند سازمان صداوسیما نیاز جدی به تغییر رویکرد و اصتأسیس صندوقی مستقل برای بیمه فعالان قرآنی | خبرگزاری ایلنا
علی جنتی اعلام کرد تأسیس صندوقی مستقل برای بیمه فعالان قرآنی علی جنتی عصر چهارشنبه سوم تیرماه بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم را در باغ موزه دفاع مقدس افتتاح کرد به گزارش ایلنا علی جنتی در مراسم افتتاح نمایشگاه قران کریم گفت با ایجاد معاونت قرآن و عترت در اینامروز حق و باطل دوباره در برابر هم قرار گرفتهاند | خبرگزاری ایلنا
احمدرضا درویش امروز حق و باطل دوباره در برابر هم قرار گرفتهاند ایلنا درویش معتقد است کشور ما در موقعیت خاصی به سر میبرد امروز در شرایطی هستیم که جریاناتی مشکوک در اطراف کشور در منطقه شکل گرفته است که در اصل دشمنی آنها با پیام عمیق عاشورا آشکار میشود به گزارش ایلنا نشست هسالن جای خالی کردن هیجان مخاطبان موسیقی پاپ نیست | خبرگزاری ایلنا
در نشست خبری کنسرت کامران سولزاده و مراد ککیلی مطرح شد سالن جای خالی کردن هیجان مخاطبان موسیقی پاپ نیست ایلنا موسیقی پاپ امروز لباس درستی بر تن ندارد و به مشکلات جامعه توجه نمیکند به گزارش خبرنگار ایلنا کامران رسولزاده خواننده و شاعر درباره همکاری خود با مرادقسمتهای زیادی از متن توافق آماده شده است | خبرگزاری ایلنا
عراقچی در گفتگو با العالم قسمتهای زیادی از متن توافق آماده شده است عضو ارشد مذاکرهکننده هستهای کشورمان با بیان اینکه قسمتهای زیادی از متن توافق نهایی شده است تأکید کرد تمدید مذاکرات فعلا در دستور کار نیست و تیم مذاکره کننده تلاش میکند در تاریخ تعیین شده به جمع بندی برسدبرگزاری مسابقه طراحی یادمانهای ملی | خبرگزاری ایلنا
معاون عمرانی دانشگاه آزاد خبرداد برگزاری مسابقه طراحی یادمانهای ملی ایلنا معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی از برگزاری مسابقه طراحی یادمانهای ملی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد به گزارش ایلنا محسن هاشمی با بیان اینکه با وجود گذشت 27 سال از پایان جنگ تحمیلی و«دریا و ماهی پرنده» راهی جشنواره های امارات و کره جنوبی خواهد شد | خبرگزاری ایلنا
دریا و ماهی پرنده راهی جشنواره های امارات و کره جنوبی خواهد شد دریا و ماهی پرنده به کارگردانی مهرداد غفارزاده و تهیه کنندگی امیر پورکیان پاییز سال جاری در جشنواره بوسان کره جنوبی و جشنواره کودک شارجه امارات شرکت خواهد کرد به گزارش ایلنا بعد از دریافت جایزه ویژه منتقدین جشنودو جایزه برای «بلوک 9، خروجی 2» از ایتالیا | خبرگزاری ایلنا
دو جایزه برای بلوک 9 خروجی 2 از ایتالیا ایلنا فیلم سینمایی بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کامیرا درکشور ایتالیا را از آن خود کرد به گزارش ایلنا فیلم سینمایی «بلوک 9 خروجی 2&raquچرا بیضایی در سال ۸۸ فیلمهای «مقصد» و «اشغال» را نساخت | خبرگزاری ایلنا
در گفتگو با ایلنا مطرح شد چرا بیضایی در سال ۸۸ فیلمهای مقصد و اشغال را نساخت بهرام بیضایی قرار بود 6 سال پیش یعنی در سال ۸۸ دو فیلم مقصد و اشغال را کارگردانی کند اما از ساخت این دو فیلم منصرف شد تا امروز مشخص نشد چرا مانع کار بیضایی شدند تا از ساخت این دو فیلم منصرف شششمین کارناوال «اعتراف» راه افتاد | خبرگزاری ایلنا
به سرپرستی نغمه ثمینی ششمین کارناوال اعتراف راه افتاد ایلنا کارناوال اعتراف به سرپرستی نغمه ثمینی در خانه نمایش دا برگزار میشود به گزارش ایلنا ششمین دوره مونودرام دانشجویان دانشگاه تهران به سرپرستی نغمه ثمینی از نهم تا 12 تیرماه در خانه نمایش «دا» آو سابقعمارت مسعودیه میزبان «شمس پرنده» شد | خبرگزاری ایلنا
تجربه اجرا در فضای باز پس از ۲۰ سال عمارت مسعودیه میزبان شمس پرنده شد پری صابری از تصمیم خود برای اجرای نمایش شمس پرنده با تغییراتی در فضای باز عمارت مسعودیه خبر داد به گزارش خبرنگار ایلنا کارگردان پیشکسوت تئاتر ضمن اعلام این خبر اظهار کرد ما در ایران به دلیل شرایط جغرافیسریال « بازی » برای شبکه نمایش خانگی ساخته میشود | خبرگزاری ایلنا
با همکاری ردایی بهرام توکلی و آقاخانی سریال بازی برای شبکه نمایش خانگی ساخته میشود سریال بازی به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه کنندگی مسعود ردایی برای شبکه نمایش خانگی ساخته میشود به گزارش ایلنا بهرام توکلی نویسنده این سریال ١٥ قسمتی است که در سه فصل ٥ قسمتی توزیع خواجوانی که چهار سال در پی سالن دوید | خبرگزاری ایلنا
جوانی که چهار سال در پی سالن دوید کارگردان جوان نمایش تخلف میزانسنیک سهراب با ارائه توضیحاتی درباره این نمایش از سرنوشت عجیب دو نمایش گذشته خود گفت به گزارش خبرنگار ایلنا حمید دهقانی کارگردان نمایش در توضیح آنچه به زودی در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صح-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها