تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833091581
اشکهای گوهر خیراندیش و خسرو معصومی در نمایش «رسم عاشقکشی»
واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: اشکهای گوهر خیراندیش و خسرو معصومی در نمایش «رسم عاشقکشی»
خسرو معصومی گفت: دلیل تغییر پایانبندی فیلم «رسم عاشق کشی» تلخی زیاد آن سکانس بود که حتی آن را در جشنوارههای خارجی هم غیرقابل پخش میکرد.
آفتاب : در یکصد و یازدهمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران که دوشنبه 15 تیر در تالار استاد ناصری برگزار شد، فیلم «رسم عاشق کشی» به روی پرده رفت که در ادامه نشست نقد و بررسی فیلم با حضور خسرو معصومی، کارگردان فیلم، حسن حسندوست، تدوینگر فیلم، محمد جعفری، منتقد سینمایی، و کیوان کثیریان، مدیر سینماتک خانه هنرمندان ایران برگزار شد. همچنین گوهر خیراندیش نیز از طریق تماس تلفنی در برنامه حاضر شد و دقایقی برای حاضران در سالن سخن گفت.
به گزارش ایسنا، در ابتدای این نشست محمد جعفری این فیلم را رنسانسی در خسرو معصومی عنوان کرد و گفت: کارنامه خسرو معصومی تا پیش از ساخت این فیلم، چندان قابلدفاع نبود. اما از این نقطه او به زادبومش بازمیگردد که از محیط آن شناخت کامل دارد و همین امر موجب تجدید حیات معصومی میشود. فیلم با یک ریاضت و در فضایی سرد و محیطی خشن ساخته شده است. هماهنگی میان عوامل فیلم، انگیزهای که برای ساخت این فیلم داشتهاند و بالانس بودن آنها در فیلم کاملا مشهود است. فیلمنامه هم بسیار خوب نوشته شده است و کشش آن و پیشبینی ناپذیریاش باعث میشود که تماشاگر تا انتها فیلم را دنبال کند.
این منتقد سینمایی ادامه داد: معصومی با خودش قرار گذاشته سینمای مستقلی داشته باشد و پای آن هم میایستد، به این معنا که دنبال سوژهها و موضوعات مد روز نمیرود بلکه موج خودش را ایجاد میکند. فیلم متکی به فیلمنامهای است که عناصر درام و تعلیق و.. در آن بهدقت رعایت شده است. عدالتجویی معصومی در فیلم بهشکل زیرپوستی بیان شده و فریاد زده نمیشود. فضای مهآلود و سرد و یخ زده و زمستان پُر برف جنگل، انتخاب درستی بوده که به خلق فضای مورد نظر فیلمنامه کمک میکند. خشونت نیز یک عنصر قوی و حاکم در فیلم است که از محیط و فضای ترسیم شده ریشه میگیرد؛ خشونت سرما، خشونت فقر و بیکاری، خشونت بیعدالتی حاکم در محیط و ... این خشونت را در جایجای فیلم میبینیم و یخِ این خشونت در نهایت با عشق میشکند. شخصیتپردازی صورت گرفته از طریق پرداختن به جزئیات نیز بسیار خوب انجام گرفته و همین امر موجب شده است بازیگران از سطح تیپ فراتر رفته و شخصیت پیدا کنند.
در ادامهی این نشست حسن حسندوست به ویژگیهای این فیلم پرداخت و گفت: «رسم عاشق کشی» فیلم درخشانی است که متاسفانه مهجور مانده. البته فیلمهای خوب تا ابد پنهان نمیمانند و بالاخره دیده خواهند شد. خوشحالم که از زمان ساخت این فیلم تاکنون در کنار خسرو معصومی فعالیت کردهام. فیلم «دوران سربی» هم جزو فیلمهای خوب کارنامه او محسوب میشود اما از زمان ساخت این فیلم، کلاس کارگردانی او متفاوت شده و نوع دیگری از سینما را آغاز کرده که تا امروز هم آنرا ادامه داده است. البته ریشه فیلمهای متاخر او را در فیلمهای اولیهاش نیز باید جستجو کرد.
پس از آن کیوان کثیریان کارگردان فیلم را مخاطب قرار داد و از او خواست در مورد تحقیقات صورت گرفته برای ساخت این فیلم توضیح بدهد.
معصومی پاسخ داد: موضوع فیلم کاملا مستند و واقعی است. حدود سال 80 با چند قاچاقچی چوب قرار گفتگو داشتم که به همین جرم زندان هم رفته بودند. اما چون خود را قربانی و بیگناه میدانستند حاضر به گفتگو نشدند، با وکیل آنها گفتگو کردم که از دل آن داستان این فیلم در آمد.
معصومی در ادامه در پاسخ به نقد یکی از تماشاگران در مورد قطع کردن یک درخت در فیلم گفت: ما فقط یک درخت چکشخورده را قطع کردیم. درخت چکشخورده یعنی درختی که درون آن سوراخ و پوک است و در نهایت میمیرد. البته در نهایت کار اشتباهی است چون ما نسبت به درختان و جنگلها مسئولیت داریم. در زمان فیلمبرداری هم حسین محجوب از این اتفاق بسیار اندوهگین بود و بلند بلند گریه میکرد. متاسفانه جنگلهای مازندران و نوشهر همه تبدیل به تپههای بدون درخت شدهاند که در آنها ویلا میسازند و هیچکس هم کاری برای نجات جنگلها نمیکند.
حسندوست این انتقاد را وارد ندانست و گفت: قطع درخت و نابودی محیطزیست ناراحت کننده است اما اگر فیلم واقعا تاثیرگذار باشد و بیننده را به واکنش وا دارد، قطع یک درخت چکشخورده ایرادی ندارد، بلکه بشود جلوی نابودی بقیه جنگل را گرفت. در کلِ فیلم فقط یک درخت را قطع کردیم و در مونتاژ کاری کردم که به نظر میرسد چند درخت همزمان در حال سقوط هستند. در نهایت مفهوم فیلم این است که نابودی محیطزیست معادل نابودی انسانهاست.
در ادامه خسرو معصومی به ابعاد دیگر این فیلم اشاره کرد و گفت: در آن منطقه رسم عاشق کشی اینگونه است که قاچاقچیان چوب اگر ماموری را تنها گیر بیاورند او را میکشند و سر به نیست میکنند. اگر کسی از اعضای مافیای چوب به زندان بیفتد، تا زمانی که در زندان است هزینه زندگی خانوادهاش توسط مافیا تامین میشود. پس این افراد نه برای قطع درخت نگرانی دارند، نه از کشتن ماموران میترسند. وی ادامه داد: مشکل اصلی که در این فیلم مطرح میشود، بیکاری است. از منطقه هزارجریب که روستاهای فراوانی دارد، تا محیط شهری که ممکن است کاری وجود داشته باشد، چند ساعت فاصله است. در نتیجه مردم آن منطقه عملا نمیتوانند برای کار رفتوآمد کنند و در دسترسترین مسیر کسب درآمد، قاچاق چوب است. این افراد اگر به قدر گذران زندگی درآمد داشته باشند، درخت قطع نمیکنند. در این میان کسانی هم هستند که مثلا مجوز قطع یک درخت را میگیرند اما در عمل 30 درخت را قطع میکنند، الوارکشی میکنند و با زدوبندهایی که دارند چوبها را از منطقه خارج میکنند و کسی جلوی آنها را نمیگیرد. ما بدون جنگل قادر به ادامه حیات نیستیم، اما متاسفانه برای ویلاسازی جنگلها را به آتش میکشند.
در بخش بعدی نشست، گوهر خیراندیش از طریق تماس تلفنی در برنامه حاضر شد و ضمن ابراز تاسف به دلیل عدم حضور در سالن گفت: این فیلم هیچگاه تازگیاش را از دست نمیدهد و اگرچه در جشنوارههای مختلف داخلی و خارجی نمایش داده شده، باز هم مورد استقبال مردم و منتقدین قرار میگیرد. زمانی که فیلمنامه «رسم عاشق کشی» را خواندم در عین اینکه فضای آنرا دوست داشتم، از آن میترسیدم. چون گمان میکردم شاید قادر به ایفای نقش آن زن شمالی و حسهای دوگانه او نباشم و در واقع با این نقش دچار چالش بودم. ولی برای تحلیل این شخصیت و همینطور شناخت فضای کار در شمال، از خسرو معصومی کمک گرفتم. زمانی هم که در آن فضا قرار گرفتم، روز به روز بیشتر مجذوب این نقش شدم. سعی کردم در فیلم نقش مادری را بازی کنم که هم با گوهر خیراندیش و کارهایش فاصله داشته باشد و هم تناقضات و درگیریهای درونی این شخصیت در فیلم را نشان بدهد.
خیراندیش در ادامه ضمن اشاره صحنههای خاطرهانگیز این فیلم و همراه با بغض و اندوه گفت: در آن زمان جمشید اسماعیلخانی را از دست داده بودم و صحنه پایانی فیلم که در ادامه دچار تغییر شد، بهشدت مرا تحتتاثیر قرار داد. این فیلم یکی از آثار بسیار درخشان خسرو معصومی است که آنرا نقطه عطفی در کارنامه هنری خودم میدانم. «رسم عاشق کشی» در هر جشنواره داخلی و خارجی شرکت کرده برای گروه سازنده آن افتخارآفرین بوده است و متاسفم که امروز نتوانستم به تماشای آن بنشینم.
خسرو معصومی نیز که با یادآوری این لحظات دچار اندوه شده بود گفت: در صحنه پایانی فیلم، گوهرخیراندیش با جنازه یخزده بچهاش مواجه میشد و این صحنه را آنقدر با احساس بازی کرد که نتوانستم کات بدهم. در آن لحظه از شدت بغض صحنه فیلمبرداری را ترک کردم و هنوز هم وقتی آن صحنه را به یاد میآورم اشکهایم جاری میشود. خیراندیش هنوز هم از تغییر آن پایانبندی گلایه دارد، اما دلیل تغییر پایانبندی این بود که به من میگفتند این سکانس خیلی تلخ است و در بسیاری از جشنوارهها قابل پخش نیست. بهعنوان مثال کیانوش عیاری هم همین نظر را داشت و میگفت تلخی آنرا کمتر کن. اگرچه واقعیت این است که کم نیستند آدمهایی که در این منطقه زندگی میکنند و در سن 12 سالگی رویایشان به فاجعه تبدیل شده و بهسرعت پیر میشوند. آنها قربانی فضایی میشوند که در آن زندگی میکنند.
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]
صفحات پیشنهادی
اشکهای گوهر خیراندیش و خسرو معصومی در نمایش «رسم عاشق کشی»
اشکهای گوهر خیراندیش و خسرو معصومی در نمایش رسم عاشق کشی خبرگزاری پانا فیلم رسم عاشق کشی در خانه هنرمندان ایران به نمایش در آمد ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۷ تير ساعت 13 57 به گزارش سرویس فرهنگی پانا در یکصد و یازدهمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران که دوشنبه 15 تیر در تالار استادآغاز بازی گوهر خیراندیش «در نیمه شب اتفاق افتاد»
آغاز بازی گوهر خیراندیش در نیمه شب اتفاق افتاد شناسهٔ خبر 2852908 - دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۱ هنر > سینمای ایران بازی گوهر خیراندیش در فیلم سینمایی در نیمه شب اتفاق افتاد به کارگردانی تینا پاکروان آغاز شد به گزارش خبرگزاری مهر بازی گوهر خیر اندیش در فیلم سینمایی نیمهآغاز بازی گوهر خیراندیش در «نیمه شب اتفاق افتاد»
آغاز بازی گوهر خیراندیش در نیمه شب اتفاق افتاد گوهرخیراندیش مقابل دوربین تینا پاکروان رفت به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی فیلم نیمه شب اتفاق افتاد بازی گوهر خیر اندیش در این فیلم به کارگردانی تینا پاکروان که هفته گذشته در تهران کلید خودختر گوهر خیراندیش در سریال معمای شاه (عکس)
دختر گوهر خیراندیش در سریال معمای شاه عکس آزاده اسماعیل خانی دختر گوهر خیراندیش و مرحوم جمشید اسماعیل خانی در سریال معمای شاه نقش نقش آفاق دختر دکتر وزیری را بر عهده دارد دوشنبه 08 تیر 1394 ساعت 09 32جنگلهای مازندران به ویلا تبدیل شدهاند/ نقد فیلم «رسم عاشقکشی»
جنگلهای مازندران به ویلا تبدیل شدهاند نقد فیلم رسم عاشقکشی شناسهٔ خبر 2854382 - چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۳۳ هنر > سینمای ایران در یکصد و یازدهمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران در روز دوشنبه ۱۵ تیرماه در تالار ناصری این نهاد هنری فیلم رسم عاشق کشی روی پرده رفت ومتفاوت ترین چهره گوهر خیراندیش منتشر شد/عکس
متفاوت ترین چهره گوهر خیراندیش منتشر شد عکس انتشار عکس جدید از چهره کاملا متفاوت گوهر خیراندیش روز نو خبرایرانی عبدالله اسکندری چهره پرداز سینمای ایران عکسی از گوهر خیراندیش با گریم متفاوتی را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد تاریخ انتشار ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۰ ۳۵عکس دیده نشده از گوهرخیراندیش مهناز افشار و کتایون ریاحی
عکس دیده نشده از گوهرخیراندیش مهناز افشار و کتایون ریاحی روز نو گوهرخیراندیش مهناز افشار و کتایون ریاحی تاریخ انتشار ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۲ ۱۰همزمان با افتتاح رسمی نخستین مرکز نمایشگاهی ایران در آسیای میانه بیشکک؛ میزبان نخستین نمایشگاه توانمندیهای کش
همزمان با افتتاح رسمی نخستین مرکز نمایشگاهی ایران در آسیای میانهبیشکک میزبان نخستین نمایشگاه توانمندیهای کشاورزی ایران میشودمدیرعامل شرکت ایرانی بایسال قرقیزستان با اشاره به افتتاح نخستین مرکز رسمی نمایشگاهی ایران در قرقیزستان گفت شهر بیشکک قرقیزستان از 24 شهریور ماه امسال میمثبت و منفی 33 درجه در نمایشگاه بینالمللی قرآن
مثبت و منفی 33 درجه در نمایشگاه بینالمللی قرآندو اثر از مهربان مهربانی عکاس بینالمللی با عنوان مثبت و منفی 33 درجه در بیستوسومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم به نمایش در آمده است به گزارش خبرگزاری فارس مهربان مهربانی عکاس بینالملل که دو اثرش در نمایشگاه به نمایش در آمبازدید حداد عادل از نمایشگاه بارگاه امام علی(ع)در نیاوران
بازدید حداد عادل از نمایشگاه بارگاه امام علی ع در نیاوران خبرگزاری پانا غلامعلی حداد عادل با حضور در فرهنگسرای نیاوران از نمایشگاه عکس بارگاه حضرت امیرالمومنین علی ع آثار محمد خوشرو بازدید کرد ۱۳۹۴ شنبه ۱۳ تير ساعت 13 39 به گزارش سرویس فرهنگی پانا رئیس فرهنگستان زبان و ادب فگفتاری از حجتالاسلام خسروپناه: فعالیت پررنگ فرهنگی و سیاسی جریان عقلانیت اسلامی پس از انقلاب
گفتاری از حجتالاسلام خسروپناه فعالیت پررنگ فرهنگی و سیاسی جریان عقلانیت اسلامی پس از انقلابپس از انقلاب اسلامی ایران جریان عقلانیت اسلامی علاوه بر مبانی فکری فعالیت فرهنگی و سیاسی دارد و به یک جریان فکری فرهنگی سیاسی و اقتصادی پررنگ تبدیل شده است خبرگزاری فارس ـ حجتالانمایش آثار جایزه جهانی ادیان توحیدی در نگارخانه مریم
نمایش آثار جایزه جهانی ادیان توحیدی در نگارخانه مریمآثار منتخب جایزه جهانی ادیان توحیدی تا ۳۰ تیر ماه در نگارخانه مریم به نمایش گذاشته میشود به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان نگارخانه مریم میزبان آثار منتخب مربوط به جایزه جهانی ادیان تواعلام زمان اجرای نمایش برگزیده 15 سال قبل
شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۵۳ نمایش سعادت لرزان مردمان تیره روز به کارگردانی محسن علیخانی از 28 تیرماه در قالب نخستین تولید کمپانی تئاتر باران روی صحنه میرود به گزارش خبرنگار تئاتر ایسنا نمایش سعادت لرزان مردمان تیره روز نوشته علیرضا نادری اثر برگزیده نوزدهمین جشنواره بینالممثبت و منفی 33 در نمایشگاه قرآن
مثبت و منفی 33 در نمایشگاه قرآن تهران-ایرنا- دو اثر از مهربان مهربانی عکاس بین المللی با عنوان مثبت و منفی 33 درجه در بیست و سومین نمایشگاه قرآن کریم به نمایش در آمده است به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا مهربان مهربانی عکاس که دو اثرش در نمایشگاه به نمایش در آمده است گفتنقشه ی راه نمایشگاه قرآن
نقشه ی راه نمایشگاه قرآن تهران - ایرنا - بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تهران در حالی چهارم تیرماه جاری در باغ موزه دفاع مقدس آغاز به کار کرده که به نظر می رسد داشتن یک نقشه راه می تواند به ارتقای بیش از پیش این رویداد قرآنی کمک کند به گزارش خبرنگار روز شنبه معارف ای«بهشت سینمادوستان» و نمایش چند فیلم مرمتشده ایرانی
بهشت سینمادوستان و نمایش چند فیلم مرمتشده ایرانی شناسهٔ خبر 2787814 - شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸ ۵۰ هنر > سینمای جهان بیست و نهمین جشنواره فیلم با نام ایل چینما ریترواتو از بعد از ظهر شنبه ۲۷ ژوئن در بولونیای ایتالیا آغاز به کار میکند به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سینمایش «گربه کوچک عجیب» در موزه هنرهای معاصرتهران
نمایش گربه کوچک عجیب در موزه هنرهای معاصرتهران فیلم گربه کوچک عجیب به کارگردانی رامون زورکر از برنامه نمایش فیلم فصل بهار در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در میآید به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران فیلم گربه کوچک عجیب محصول س-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها