تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان مؤمن، در پشت دل اوست و دل منافق، در پشت زبان او، زيرا مؤمن هرگاه بخواهد سخنى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804458036




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحول در «تحول در علوم انساني» كليد خورد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تحول در «تحول در علوم انساني» كليد خورد
در حالي كه شوراي تحول در علوم انساني به اندازه‌اي كه انتظار مي‌رفت در جريان‌سازي حاصل از تحول در منابع درسي و تدوين منابع و سرفصل‌هاي مورد‌نياز در علوم انساني موفق عمل نكرده...
نویسنده : نفيسه ابراهيم‌زاده‌انتظام 


 در حالي كه شوراي تحول در علوم انساني به اندازه‌اي كه انتظار مي‌رفت در جريان‌سازي حاصل از تحول در منابع درسي و تدوين منابع و سرفصل‌هاي مورد‌نياز در علوم انساني موفق عمل نكرده و حتي به عقيده برخي صاحبنظران، رشته‌ها و سرفصل‌ها و منابع مصوب و خروجي آن در بهترين صورت به بازنگري منحصر شده و خبري از تحول در آنها نيست، يك هفته پس از تأكيدات چند باره مقام معظم رهبري در اين رابطه اخباري مبني بر تغيير چيدمان كارگروه‌ها و ايجاد تغييرات و نوآوري‌هايي در سياست‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي اين شورا منتشر مي‌شود.
 به موازات 10، 15 سالي كه مقام معظم رهبري از آغاز دوره پيشرفت‌هاي علمي كشورمان ياد مي‌كنند مسئله ديگري نيز پيش روي انديشمندان و دانشگاهيان كشور باز شد و آن تحول در علوم انساني است. اما از اين تحول فقط بخشي را درك كرديم كه علوم انساني غربي و خارجي در جامعه ما كارايي ندارد و علوم اين حوزه بايد در كشور بومي شوند، مثلاً روانشناسي كه مبناي دانشش نظريات فرويد است، نمي‌تواند گره از كار افراد مسلمان يك جامعه اسلامي باز كند و الي آخر. هر‌چند اين نكات كاملاً پذيرفته شده و درست هستند اما منحصر كردن لزوم تحول در علوم انساني به اين دلايل، نشناختن اين حوزه است كه دقيقاً آسيب موجود است زيرا اين محدوديت اهميت اين برنامه و سياست‌هاي اين حوزه را نيز تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد.
ارزيابي‌هاي جهاني نشان مي‌دهند توسعه پايدار، تحقق اقتصاد درون‌زا، پيشرفت فناوري‌هاي ثروت‌زا همه و همه نه تنها به مباني فني و فناورانه، بلكه به كاربردهاي علوم انساني در ساير علوم و فنون وابسته است اما شناخت ناقص و به روز نشده ما از اين علوم، آنها را از فناوري، كارخانه، توليد ثروت و كارايي جدا كرده و در قالب كتابخانه‌ها و كلاس‌هاي درس محدود كرده، به همين دليل رشد علوم انساني در كشور ما نيز در مقايسه با خود آنها صورت مي‌گيرد نه پيشرفت‌هاي ساير علوم و فناوري‌ها. اين كوتاه‌قدي مزمن را قرار بود شوراي تحول و ارتقاي علوم انساني درمان كند اما تا كنون به تسكين اكتفا كرده است.

اصلاح ساختار انسانی تحول در علوم انسانی
  اما تأكيدات مقام‌معظم‌رهبري در ديدار اساتيد دانشگاه‌ها با ايشان در شنبه گذشته تحولي در شوراي تحول به راه انداخته كه در تغيير رؤساي كارگروه‌هاي علوم سياسي و معماري و شهرسازي نمود پيدا كرده است.
مبناي اين تحولات نيز به نقل از سيد‌حميد طالب‌زاده، دبيرشوراي تحول و ارتقاي علوم انساني كثرت مشاغل، كندي روند اقدامات كارگروه‌ها و انعكاس گلايه‌ها از سوي دانشگاه‌ها عنوان شد.
از سوي ديگر همانطور كه نسخه واحد جهاني در علوم انساني پذيرفته نيست، نسخه واحد ملي براي كشوري به پهناوري ايران با داشتن ظرفيت‌هاي متفاوت در نقاط مختلف نيز خلأهايي را بر جاي مي‌گذارد. در همين راستا شوراي تحول علوم انساني با تعميم طرح آمايش سرزميني آموزش عالي، به اين علوم، از سياست جديدي در اين زمينه رونمايي كرد و طالب‌زاده در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها از آمايش دانشجو در حوزه علوم انساني پيرو فرمايشات مقام معظم رهبري خبر داد. وي ادامه داد: همچنين بحث تأليف كتاب‌هايي مناسب با اين عناوين در دستور كار شوراي تحول علوم انساني قرار دارد. از سوي ديگر با توجه به اين مسئله كه مقام معظم رهبري در ديدار اخير استادن دانشگاه‌ها بحث آمايش را مطرح كردند، در مورد علوم انساني نيز بايد آمايش مد‌نظر قرار بگيرد.

  زمانی برای واکسیناسیون علوم انسانی
دبير شوراي تحول و ارتقاي علوم انساني ادامه داد: بايد مشخص شود به كدام رشته‌هاي علوم انساني در هر يك از مناطق كشور بيشتر مورد نياز است، در كجا بايد اين رشته‌ها توسعه يابد و كجا بايد جلوي توسعه آن را گرفت.
وي ادامه داد: كارگروه‌ها بايد در اين زمينه فعاليت و آمارها را بررسي كرده و براساس برنامه ششم توسعه نياز كشور را مشخص كنند. تمام اين مسائل در دستور كار شوراي تحول علوم انساني قرار دارد. هر‌چند اين طرح در معرض آفت‌هايي است كه تصميمات تك بعدي را تهديد مي‌كنند. اينكه تدوين و تصويب اين زير سند چقدر زمان مي‌برد و چقدر مي‌تواند خود را با سند اصلي هماهنگ كند، مضاف بر اينكه تا چه اندازه خود را با شرايط منطقه‌اي و نيازهاي دستگاه‌هاي مختلف در مناطق مختلف كشور تطبيق دهد از جمله سؤالات اين طرح است. تجربه نشان مي‌دهد نگاه پشت ميزي و ستادي تمام منافع حاصل از طرح‌هاي آينده‌نگرانه و مديريتي در اين سطح را تحت تأثير قرار مي‌دهد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن