تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى‏لله‏ عليه ‏و ‏آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799100202




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اسلام رحمانی و نفی خشونت در نمایشگاه قرآن


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: اسلام رحمانی و نفی خشونت در نمایشگاه قرآن تهران - ایرنا - خشونت و نفی خشونت از دیدگاه قرآن کریم چیست؟ موضوعی که امسال بیست وسومین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به آن پرداخته است.


به گزارش روز دوشنبه خبرنگار معارف ایرنا ، نمایشگاه قرآن کریم با رویکرد نفی خشونت در اسلام و معرفی اسلام رحمانی دهه نخست ماه مبارک رمضان در باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب گشایش یافت.
مساله نفی خشونت در شهریور سال 91 از سوی حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد.
وی در سخنرانی خود در پیشنهادی خواستار جهان عاری از خشونت شد و این پیشنهاد با رای مثبت اعضای سازمان ملل متحد به قطعنامه مقابله با افراط گرایی و خشونت تبدیل شد.
در رای گیری برای تصویب این قطعنامه 190 کشور عضو سازمان ملل متحد به آن رای مثبت دادند و هیچ کشوری با تصویب آن مخالفت نکرد.
از این رو بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن تهران در برنامه های مختلف خود درصدد است که نفی خشونت از دیدگاه قرآن را به بازدیدکنندگان ارائه کند.

** نمایشگاه قرآن و نفی خشونت
ظهور گروه های افراطی مانند داعش و القاعده در سال های اخیر با عملکرد خود چهره غیر واقعی و خشونت بار از اسلام به نمایش گذاشته اند.
القاعده در افغانستان و داعش در عراق و سایر کشورهای اسلامی و غیر اسلامی تندترین رفتارها را تحت لوای اسلام از خود به نشان گذاشتند که این موضوع ضربات مهلکی به پیکره اسلام وارد کرد.
اکنون نمایشگاه قرآن در صدد است روح حقیقی و واقعی این کتاب آسمانی را به جهانیان معرفی کند و از این رو نفی خشونت در قرآن و معرفی اسلام رحمانی را در دستور کار خود قرار داده است.

** خشونت چیست؟
خشونت چیست و حد و حدود آن کدام است؟ تفسیرهای مختلفی در مباحث جامعه ی اسلامی، جامعه شناختی و لغوی ارائه شده است.
برخی خشونت را شیوه های خلاف نرم یا برخلاف طبع فرد و جامعه می گویند. برخی می گویند خشونت، سوء استفاده از قدرت است. معنای دیگری که در این زمینه ذکر کردند و مصداقی تر است، حمله های غیرقانونی به آزادی ها که جامعه رسماً یا ضمناً برای افراد خود قائل شده، خشونت است.
خشونت یک امر غیر عادی و اقدام علیه جان یا مال یا عرض افراد است، به گونه ای که در قانون، عرف و طبع انسانی چنین چیزی وجود ندارد. این‏ها مصادیق خشونت است.
معنای خاص خشونت یعنی تحمیل، سرکوب و حذف مخالفان با استفاده از روش های غیر منطقی، غیرقانونی و برخوردهایی که با شیوه های انسانی همراه نیستند، برخورد با مذهب و روش دیگران که با آسیب رساندن به مال و جان دیگران همراه است.

** بحث خشونت در قرآن
ارتکاب خشونت و یا هر عمل دیگری که خارج از چارچوب قانون باشد، خود نوعی جرم و مذموم است و در نظام اسلامی نیز که قانون عبارت است از موازین اسلامی و قوانین موضوعه در چارچوب اسلام، هر گونه تخلفی از این قانون جرم تلقی می شود.
تجاوز به حقوق دیگران و نادیده گرفتن قانون در واقع به ناامنی در جامعه منجر می شود که برای رفع این مساله یکی از ابزارها توسل به قوه قهریه است.
در قرآن کریم واژه خشونت وجود ندارد، اما به جای آن دو کلمه دیگر؛ یعنی: غلظت و شدت که هر دو مترادف با خشونت هستند به کار رفته اند.
در کاربردهای قرآنی نیز دو واژه غلظت و شدت ـ همان گونه که مفسرین گفته اند ـ به معنای لغوی خود به کار رفته اند. به عنوان نمونه، در آیه 73 از سوره توبه و آیه 9 از سوره تحریم آمده است:
یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ جهِدِ الْکُفَّارَ وَ الْمُنَافِقِینَ وَاغْلُظْ عَلَیْهِمْ...ای پیامبر! با کافران و منافقان جهاد کن، و بر آنها سخت بگیر! (و در مورد آنها خشونت به کار ببر!)
شدت به خرج دادن در برابر کسانی که حریم اسلام و احکام تابناک آن را می شکنند، یا جان و مال و آبروی مسلمانان را به مخاطره می افکنند، نه تنها از مصادیق خشونت منفی نیست؛ بلکه از ویژگی های پیامبر(صلی الله علیه وآله) و مۆمنان راستین است
و یا در آیه 123 از سوره توبه آمده است:... وَلْیَجِدُوا فِیکُمْ غِلْظَةً... آنها (کافران) باید در شما شدّت و خشونت (و قدرت) احساس کنند.
همچنین در آیه 29 از سوره فتح آمده است: مَحَمَّدٌ رَسُولُ اللّهِ وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ، رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ...
محمدّ(صلی الله علیه وآله) فرستاده خداست و کسانی که با او هستند در برابر کفّار سخت و شدید و در میان خود مهربان اند.
بنابراین، گرچه اسلام دین رحمت و عطوفت و خداوند متعال ارحم الرّاحمین است و اصل اوّلی در اسلام بر رأفت و مهربانی است، امّا این هیچ گاه به معنای نفی هر گونه برخورد قاطع و اعمال خشونت و شدّت در موضع خود نیست.

** مساله خشونت
مهم ترین مسأله ی خارجی در فضای اسلام و تعامل های بین المللی، مسأله ی خشونت و نحوه ی برخورد آن در ادیان و به طور خاص در اسلام است. امروزه در فضای اینترنت فیلم ها و مطالب زیادی را منتشر می کنند تا چهره ای خشونت بار از مجموع اندیشه های دینی، اسلامی و شیعی نشان دهند.
از این رو نمایشگاه قرآن تهران و سایر نمایشگاه های مرتبط باید نسبت به آسیب شناسی این موضوع اقدام کنند.
بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که از 4 تیرماه جاری در باغ موزه دفاع مقدس آغاز به کار کرده تا 23 همین ماه برای بازدید عموم دایر است.
نمایشگاه بیست و سوم بخش های متنوعی دارد که می توان به سازمان ها و نهادها، حوزه، دانشگاهی، حجاب و عفاف، مراسم و مناسبت ها ، آموزش و پرورش ، مکتوب، هنرهای نمایشی، هنری و میراث، فروش ناشران، محصولات هنری، خادمان قرآن، رسانه های دیجیتال و همچنین بین الملل اشاره کرد.
در بخش فروش محصولات قرآنی 222 ناشر داخلی بیش از 16 هزار عنوان کتاب ارائه می کنند و 21 ناشر از کشورهای عربی نیز سه هزار و 574 عنوان کتاب عرضه می کنند که تمامی کتاب ها در 2 سالن و 210 غرفه جا نمایی شده است.
در بخش محصولات قرآنی 58 غرفه آثاری همانند تابلو فرش، معرق و منبت ارائه می کنند و در بخش آموزش و پرورش نیز 13 غرفه تشکیل شده و در بخش رسانه های دیجیتال 50 شرکت و موسسه به ارائه 3 هزار نرم افزار قرآنی در حوزه های قرآن و عترت و حدیث می پردازند.
فراهنگ ** 1569**1601**



17/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 381]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن