تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827006137




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نجات "نهنگ عنبر" با بازیگوشی های عطاران / تکرار فیلمفارسی های بی هویت


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
نجات "نهنگ عنبر" با بازیگوشی های عطاران / تکرار فیلمفارسی های بی هویت
نقد و بررسی فیلم "نهنگ عنبر" ساخته سامان مقدم
نجات "نهنگ عنبر" با بازیگوشی های عطاران / تکرار فیلمفارسی های بی هویت سازندگان فیلم " نهنگ عنبر" به دنبال غلظت حس نوستالژیک چیزی در حدود نیم قرن از دورانی عاشقانه را به فیلمنامه و سپس به اجرا در آورده اند، اگر چه هنوز صد سال به این سال ها مانده و می توان این کار را در ساخته های بعد برای زمانی بیش از این هم اختصاص داد!


 
گروه سینما و هنر فرهنگ نیوز ، مرتضی اسماعیل دوست :  این روزها نهنگ عنبر با فروشی روز افزون بازار اکران را قبضه کرده است، اما دلیل نمی شود که الزامات چنین فیلم هایی را در چرخه سینمای ایران بررسی نکرده و یا با توجه به گیشه پر رونق این فیلم تصوری همراستا با عده ای داشته باشیم که فروش فیلم را دلیلی بر موفقیت این بسته محصولی می دانند، چرا که اگر سینما را هنری متعالی و فیلم را به عنوان کالایی فکری و حتی منبعی سرگرمی زا بدانیم، " نهنگ عنبر" به کل از دایره فیلمی هویت مدار خارج گردیده و اثری کاملا بی ساختار خواهد بود.
 



 
تنها اگر به سیر داستان این فیلم و انواع تصادفات رخ داده در قبال رخدادها بنگریم، خواهیم دید که همه عناصر روایی بدون هیچ منطق دراماتیزه ای تنها به خواست کارگردان بوجود آمده و شرایط پیش زمینه ای از این حوادث در طی سکانس های متوالی وجود ندارد. ارژنگ که کارش ضبط و تکثیر فیلم و موسیقی است دل بسته رویا است، ناگهان رؤیا به فکر اقامت دائم در آمریکا می‌افتد. ارژنگ می خواهد به دنبالش به آمریکا برود که ناگهان با تاکسی از جبهه و وسط تیراندازی عراقی‌ها سر در‌می‌آورد! چند سال بعد از جبهه بازگشته و ناگهان با دوست رؤیا یعنی فرناز ازدواج می‌‌کند. رؤیا از شوهرش طلاق می گیرد و به کشور برمی گردد. ناگهان ارژنگ نیز با اطلاع از بازگشت رؤیا، همسرش را طلاق می‌دهد تا با رؤیا ازدواج کند. ناگهان رؤیا با دوست ارژنگ ازدواج کرده و به آمریکا می‌رود. رؤیا دوباره به وطن باز‌می‌گردد و ارژنگ قهرمان بازی در می آورد و در انتها رؤیا قصد رفتن به آمریکا را دارد که ناگهان پشیمان شده و زنگ خانه ‌ی‌‌ ارژنگ را می ‌زند تا فیلم با یک پایان خوشحال کننده و یا شاید امید بخش به پایان برسد. این داستان خود برملا کننده جهان پا در هوای فیلم است که همچنان می توانست ادامه داشته باشد و انقدر رویا به آمریکا رفته و برگردد و اتقدر ارژنگ دلباخته باقی بماند که سر به جنون بزند! اگر چه این موضوع مشخص است که فیلمنامه در پی ساخت جهان هایی وارونه از عناصری متضاد است که یکی نقش عاشق پیشه بازی می کند و دیگری معشوقی رو به فرار، اما آیا این همه ساختار ناموزون و این طرح ته دیگ که بارها در آثار فیلمفارسی پیش و پس از انقلاب به کار رفته، می تواند عاملی از موفقیت یک فیلمساز به شمار رود؟
 



 
سامان مقدم را از دستیاری کیمیایی تا ساخت " سیاوش" و " پارتی" و فیلم توقیفی "صد سال به این سال ها" می شناسیم که هر بار سعی دارد با استفاده از هیاهوی طرح و سوژه و حضور بازیگری خاص جلوه گیری کند، اما آیا می توان با تصاحب نگره مخاطب و نزول آن به سطحی ترین برخورد با پدیده تصویر، عنوانی چون هنرمند را برای خود برگزید؟! فیلم "نهنگ عنبر" با دست اندازی به انواع نشانه های عامه پسندانه سعی در تصاحب نگاه بیننده دارد و با استفاده از تمایز نشانه های زندگی دورانی مختلف از لباس‌ها گرفته تا نمای پیرامون به دنبال نمایشی مضحکانه از تغییر ظواهر بیرونی برای کمیک شدن موقعیت ها است و این سوء استفاده تاریخی برای فیلم حکم طنازانه ای یافته است. شکلی اغراق شده از چهره ها بدون وجود طراحی معقولانه تنها حکم مُسکنی برای رسیدن به جذابیتی ظاهری نزد تماشاگر خواهد داشت. "نهنگ عنبر" مثل همه فیلمفارسی‌ ها، شخصیت‌هایی اضافه و بی کارکرد دارد که به ‌راحتی می توان حذف شان کرد. نشانه های دیگری از فیلمفارسی هم در این فیلم وجود دارد، مانند تغییرات ناگهانی احساسات، هیجاناتی سطحی و بی بنیان و ساختاری سست و بی منطق که در سرتاسر فیلم "نهنگ عنبر" به عینه قابل ردیابی است. همچنین در ادامه‌ کلیشه‌ های سینمای تجاری می‌ توان به موسیقی نازلی که تقریبا در همه‌ صحنه‌ها به گوش می ‌رسد اشاره نمود.
 
 سازندگان فیلم " نهنگ عنبر" به دنبال غلظت حس نوستالژیک چیزی در حدود نیم قرن از دورانی عاشقانه را به فیلمنامه و سپس به اجرا در آورده اند، اگر چه هنوز صد سال به این سال ها مانده و می توان این کار را در ساخته های بعد برای زمانی بیش از این هم اختصاص داد! آن چه باید یادآوری کرد این بوده که این زمان طولانی از رخدادهای تکراری بدون هیچ وجه دراماتیزه ای رخ داده است، چرا که بدون وجود رابطه ای علی و معلولی شاهد بسیاری از وقایع بوده ایم. یکی از مهم ترین عوامل فروش فیلم هم وجود عطاران بازیگوشی است که حتی حضورش بدون هرگونه پیش زمینه گی می تواند پیش برنده باشد. این کاراکتر با توجه به سکانس هایی بی پایه به تنهایی و به شکلی فی البداهه می تواند نقص های فیلمنامه را بپوشاند، همان نقشی که مرحوم بیک ایمانوردی در پیش از انقلاب ایفا کرده و به تنهایی فیلمی بی سر و ته را به هم می دوخت و از این رو باید دامنه آن سینمای افول یافته را در دورانی جدید باز هم مشاهده کرد.
 



 
به طور حتم وجود فیلم های کمدی بخش مهمی از سینما بوده که برای تماشاگر ضروری است و از طرفی جذابیت و سرگرمی بخش تفکیک ناپذیری از سینما است، اما آن چه مشخص است وجود فضایی مضحکانه با نام جعلی کمدی و بی هویت سازی کاراکترها به بهانه رسیدن به مرز سادگی است. " نهنگ عنبر" با دست اندازی به همه نشانه های خام دستانه به دنبال جذب مخاطب بوده و با استفاده از عناصری ظاهری سعی در فروش بیشتر دارد، اما ساختار فیلم با همه آمارهای گیشه ای در بی هویتی کامل به سر می برد، چرا که نه ساختاری مناسب برای فیلمنامه وجود داشته و نه ثمره ای اخلاقی از این قصه می توان به دست آورد.
 

نهنگ عنبر | دانلود فیلم



 


لینک را کپی کنید دانلود فیلم


94/4/13 - 10:10 - 2015-7-4 10:10:48





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن