محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842195155
پدیدارشناسی اینستاگرام از نگاه یامینپور
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
پدیدارشناسی اینستاگرام از نگاه یامینپور مجری تلویزیون در صفحه شخصی اینستاگرامش به پدیدارشناسی این شبکه اجتماعی پرداخت.
به گزارش فرهنگ نیوز ، وحید یامین پور در پست اخیر اینستاگرامش نوشت:
تا چندی پیش نگاتیو کالای گران و خاص بود که نه ارزان بدست می آمد و نه ارزان مصرف می شد. محدودیت داشتن نگاتیو، عکاسی را به هنر تبدیل کرده بود. چشم عکاسان باید سوژه و قاب را با وسواس می جست و انتخاب می کرد. بنابراین هر چیزی شانس آنرا نمی یافت که به «عکس» تبدیل شود. بنابراین عکس امری همه جایی و همگانی نبود و کم و بیش به بخشی از حوزه ی فاخر مصرف فرهنگی مربوط می شد. حتی آنهنگام که بنابود یادگارهایی از اشخاص بر روی دیوار یا طاقچه قرار بگیرد، آیینی از آماده سازی و ژست های تعریف شده طی می شد؛ چون احتمال تکرار و تعدد آن آسان نبود.
با دیجیتال شدن عکاسی، تولید و مصرف عکس آنچنان آسان و هرجایی شد که به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شد. گوشی های تلفن همراه و نرم افزارهای موبایلی جزءجزء زندگی را قاب بندی می کنند و به اشتراک می گذارند. به نوعی عکس به زبان بی زبان گفتگو و تعاملات میان فردی بدل شده و جای متن و مفهوم را گرفته است. زندگی انباشته از عکس و تصویر چگونه باید ادراک شود؟ در این میان «اینستاگرام» با جذابیت رو به تزاید خود، تصویری جدید از دنیایی است که زندگی به روایت عکس را در خود جای داده است. اما رمز و راز این جاذبه چیست:
۱٫ عکس سلفی، فردگرایی سوبژکتیویستی؛
تفاوت رمان جدید با قصه های گلستان سعدی یا کلیله و دمنه چیست؟ ایران علیرغم اینکه سرزمین ادبیات و قلم بوده است اما هیچگاه اثری شبیه به «رمان» را در میراث ادبی خود ندارد. پرداختن به جزییات احوال و اقوال و بازگویی اغراق آمیز ابعاد زندگی دنیوی در سنت ادبی و هنری ما امری نامطلوب بوده است. فرهنگ و ادبیات انسان مدار مدرن در گفتن و به تصویر کشیدن جزییات نفسانی مبالغه می کند و این نشانی از «سوبژکتیویته» رخنه کرده در وجود انسان مدرن است. وقتی دوربین ها به سمت فاعل عکاسی برمی گردد و خود را سوژه می کند(سلفی) در واقع گویی حیث وجودی خویش را برتر از همه ی جهان پیرامون خود درک می کند. عکس سلفی، آوردن «خود» از حاشیه است به کانون توجه؛ هم توجه خود و هم دیگران. فرد منتشر در تاریخ امروز ما هرقدر بیشتر بی مایه می شود بیشتر «خود» را به رخ می کشد. یکی از تجلیات این فردگرایی سوبژکتیویستی در «خود نمایی اجتماعی» و«تن نمایی» است. صفحه ی شخصی فرد منتشر در اینستاگرام در عین حال که پرده برداری تصویری از ابعاد متکثر و پاره پاره ی ذهن اوست، بیرون آوردن هرکس از بعد مخفی و باطنی وجودش به عالم تظاهر و ابراز است. ممکن است در گرایش های مدرن مطالعات روانشناختی، این به اتفاق عنوان رهاشدن افراد از «درون گرایی» یا «خودسانسوری» اطلاق شود، و این هم دقیقاً مرحله ای از اخلاق فردگرایانه ی اومانیستی است.
۲٫ حجاب نمایشی و کشف حجاب تدریجی؛
در این میان حضور تصویری عفیفانه ی زنان و دختران در اینستاگرام مساله ی متناقض نمای دیگری است. آنها هم خود را می پوشانند و هم به رخ می کشند. نمایش شیوه ی پوشش نوعی ابزار ابراز هویت است. از طرفی باید پوشش و حیا و عفاف به عنوان یک هویت به چشم آید و چشم پرکن باشد و از طرفی باید مصداق عفاف و حجاب باشد و این همان پارادوکس تصویری شدن زنان محجبه است. وسوسه ی «خودنمایی» اینستاگرام ابتدا زنان مومنه را در «لانگ شات» قرار می دهد و آرام آرام به چشم بیننده نزدیک می کند. خاصیت جلوه فروشی اینستاگرام بتدریج بر دختران غلبه می کند و کشف حجابی تدریجی رخ می دهد چراکه اساساً اینستاگرام دنیای جلوه فروشی و اشتراک گذاری همه ی ابعاد یک زندگی هرجایی و دم دستی است؛ قرار دادن همه ی پستو در ویترین؛ حتی اگر شهروند این شهر رویایی بخواهد از معنوی ترین حالات خود تصویرسازی کند درواقع چه اتفاقی می افتد؟ به نمایش گذاشتن نفسانی احوالی که نمایشی نیست. چیزی مانند «تظاهر به اخلاص» یا «نمایش عفاف»!
۳٫ لذت ابراز عقیده در جنگ گفتمان ها؛
بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی شیفته ی امکان بلند بلند گفتن باورمندی های خود هستند. در دنیایی که وجه بارزش تکثر گفتمان هاست، اینستاگرام مانند این است که در میان همهمه ها و شلوغی های خیابان یک تابلو بلند کرده باشی تا توجه دیگران را به یک شعار جلب کنی. افشاکردن دائمی باورمندی ها و به خصوص قرارگرفتن در حلقه ای از تاییدها یا طردها، به یک لشکرکشی مجازی می ماند. بخشی از لذت بودن در این دنیای ظاهراً مجازی، به امکان برهنه کردن ذهن نه چندان استاندارد در برابر چشم های دیگران است.
۴٫ پارادوکس آزادی و خشونت؛
حضور فالوورها به مثابه تماشاگرانی که برای یک سخنران کف می زنند، واجد وجه محدود کنندگی هم هست. هر ابراز عقیده ای با تایید، رد یا «نفهمیدن» مواجه می شود. در غالب اوقات احساس آزادی ناشی از بلند بلند گفتن باورمندی ها، با تلخی ناشی از «نفهمیدن» یا طرد درهم می آمیزد. از آنجاکه اینستاگرام واجد وجه بصری بیشتری است، برای شخصیت های سمعی محدود کنندگی بیشتری دارد. آنها که بدنبال انتقال مفاهیم از طریق مفاهیم هستند، در اینستاگرام غالباً مغبون اند؛ اما حتی سرخوردگی ناشی از طرد یا نفهمیدن، با امکان لذت بخش دیگری ترمیم می شود. اینستاگرام هم مانند اغلب شبکه های اجتماعی قدرت محوکنندگی و حیات بخشی را به شهرندان خود می دهد. اوج خشونت در این دنیا، با «بلاک کردن» به مثابه دستور معدوم کردن همراه است؛ مانند قیصر روم که انگشت شست خود را برای اعطای حیات یا گرفتن جان گلادیاتورها حرکت می دهد. از طرفی آرام آرام احساس آزادی در بیان یله و بی حد و حصر باورمندی ها با وحشت ناشی از تفتیش عقاید شهروندان دیگر مواجه می شود. ذهن آزاد بتدریج می آموزد که برای کمتر طرد شدن و امکان کنترل واکنش ها به استانداردسازی و تراشیدن حرف ها دست بزند و اینچنین است که احساس رها بودن فرو می نشیند.
نتیجه:
توجه داشته باشیم که پدیدارشناسی به معنای توجه به اقتضائات پدیده ها و جنبه های قدرتمند درونی آنهاست و نه انکار تمامیت اراده و اختیار انسان؛ این تحذیر از آن باب بود که در ورطه ی دترمینیسم(جبرگرایی) تکنولوژی نغلطیم و تمام پدیده های اخلاقی، اجتماعی و روانشناختی را معلول یک امر تکنیکی ندانیم. ولی تاملات پدیدار شناسانه ساده لوحی ابزارانگارانه را هم نفی می کند. هستند بسیاری که تفاوتی در انواع رسانه ها و تکنولوژی های ارتباطی نمی بینند و تصور می کنند می توانند براحتی آنها را در اختیار بگیرند و به انقیاد خود درآورند و در امان بمانند. به طور مثال هستند کسانی که با مقاومت فرهنگی بخواهند بر اقتضائات سوبژکتیویستی و عریان کننده ی اینستاگرام غلبه کنند؛ و این خود جالب خواهد بود که منتظر نتیجه ی این تنازع باشیم. مهمترین نکته برای غلبه بر این اقتضائات، خودآگاهی به ماهیت و کارکرد این نرم افزار و تغییر شیوه ی بودن در آن فضاست. به تعبیری هرکس شهروند مطیعی برای این عالم تکنیکی باشد به اقتضائات آن تن در داده؛ بنابراین شوریدن بر این اقتضائات، زمینه ی در امان ماندن و کمتر لطمه دیدن است.
94/4/10 - 11:36 - 2015-7-1 11:36:22
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]
صفحات پیشنهادی
پدیدارشناسی اینستاگرام/ عکس سلفی، فردگرایی سوبژکتیویستی
یادداشت وحید یامین پور پدیدارشناسی اینستاگرام عکس سلفی فردگرایی سوبژکتیویستی شناسهٔ خبر 2848252 - سهشنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۴۰ دین و اندیشه > اندیشمندان وحید یامین پور نوشت اینستاگرام با جذابیت رو به تزاید خود تصویری جدید از دنیایی است که زندگی به روایت عکس را در خود جایپدیدارشناسی اینستاگرام
پدیدارشناسی اینستاگرامحضور تصویر عفیفانهی زنان و دختران در اینستاگرام مسالهی متناقض نمای است آنها هم خود را میپوشانند و هم به رخ میکشند به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس وحید یامینپور در وبلاگ شخصی اش آورده است تا چندی پیش نگاتیو کالای گران و خاص بود که نه ارزاقاسم یاحسینی: مردم ما در بزنگاههای تاریخی بیشتر کتاب میخوانند
کافه کتاب 53 قاسم یاحسینی مردم ما در بزنگاههای تاریخی بیشتر کتاب میخوانند وضع کتابخوانی در کشورمان مطلوب نیست نیاز به برنامهریزی و تبلیغات تاثیرگذار در این زمینه داریم مردم ما در بزنگاهها مثل انقلاباسلامی تمایل بیشتری به کتابخواندن و آگاهی دارند حوزه ادبیات گروه فرهنگیروایت ۱۲ سال همراهی رسانهای/ هنوز هم با مهر به دنیا نگاه میکنیم
به مناسبت سالروز تأسیس مهر روایت ۱۲ سال همراهی رسانهای هنوز هم با مهر به دنیا نگاه میکنیم شناسهٔ خبر 2786790 - پنجشنبه ۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۴ ۱۲ فرهنگ > رسانه خبرگزاری مهر که سوم تیرماه ۱۳۸۲ با شعار با مهر به دنیا نگاه کنیم فعالیت خود را آغاز کرد امروز وارد سیزدهمین سال فعابازیگر «شمعدونی»: این سریال جای «در حاشیه» نیامده بود/ چقدر سیاه و سفید نگاه میکنیم؟
بازیگر شمعدونی این سریال جای در حاشیه نیامده بود چقدر سیاه و سفید نگاه میکنیم فرهنگ > تلویزیون - آرمان نوشت رویا میرعلمی بازیگر نقش زیبا از گذشته تا به امروز هیچ اثر هنری تولید نشده است که همه موافق و طرفدار آن باشند و حتی بهترین آثار تولیده شده هنری در طولنگاهی به کارنامه ابراهیم حاتمی کیا / «مهاجر» با «هویت» روزهای دفاع در جامه «بادیگارد»
نگاهی به کارنامه ابراهیم حاتمی کیا مهاجر با هویت روزهای دفاع در جامه بادیگارد ابراهیم حاتمیکیا با وجود کارنامهای پر فراز و نشیب و حاشیههایی که به وجود آورده یکی از مهمترین چهرههای سینمایی است حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران ابراهیم حاتمیکیا یکی از فیلمسازادر آستانه دیدار شاعران در نیمه ماه رمضان با رهبر انقلاب؛ تاکید رهبر انقلاب به شاعران برای «جهتگیری شعر
در آستانه دیدار شاعران در نیمه ماه رمضان با رهبر انقلاب تاکید رهبر انقلاب به شاعران برای جهتگیری شعر یلان ادبیات هم نگاه حضرت آقا را تخصصی میداننداحمد بابایی با بیان اینکه ثمره وقت گذاشتن های حضرت آقا منجر شده شعر آئینی و انقلابی پیشرو ترین به روز ترین تاریخ شعر صد ساله اخیر بنگاهی متفاومت به سالروز رحلت حضرت خدیجه(س) انفاق فرهنگی؛ از خدیجه کبری(س) تا عماریون/وقت آن است که برای فرهنگ
نگاهی متفاومت به سالروز رحلت حضرت خدیجه س انفاق فرهنگی از خدیجه کبری س تا عماریون وقت آن است که برای فرهنگ و هنر انفاق کنیمامروز دهم ماه رمضان المبارک روز ارتحال بانویی است که به واسطه تمکن مالی که داشت کمکهای مالی فراوانی به پیامبر اکرم ص و مسلمانان کرد و او را مصداق بارز آینگاهی متفاوت به سریال محبوب «خانه پوشالی»
ماه آوریل گذشته فصل سوم سریال خانه پوشالی منتشر شد و لذت دیدن مناسبات پیچیده و جذاب سیاسی را دوباره برای طرفدارانش به ارمغان آورد در این متن قصد لو دادن داستان قسمت سوم را نداریم تنها به چند موضوع مرتبط با سریال خواهیم پرداخت و علت موفقیت آن را اجمالا بررسی کرده و چند مسئله گ«گاهی به پشت سر نگاه کن» اولین تجربه حضورم در تلویزیون است
نگار حسنزاده درد گفتگو با باشگاه خبرنگاران گاهی به پشت سر نگاه کن اولین تجربه حضورم در تلویزیون است بازی در سریال گاهی به پشت سر نگاه کن اولین تجربه حضورم در تلویزیون است و تمام تلاشم را کردهام بازی خوب را ارائه دهم نگار حسنزاده بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگ«سروش صحت» در اينستاگرام «رامبد جوان» (عکس)
سروش صحت در اينستاگرام رامبد جوان عکس رامبد جوان اين عکس را بدون هيچ توضيحي در اينستاگرامش منتشر کرد چهارشنبه 03 تیر 1394 ساعت 03 29عکس اینستاگرامی بروز ارجمند و پسرش
عکس اینستاگرامی بروز ارجمند و پسرش این عکس را برزو ارجمند در اینستاگرام منتشر کرد برترین ها این عکس را برزو ارجمند در اینستاگرام منتشر کرد تاریخ انتشار ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۰تلاوت قرآن از نگاه یکی از قاریان نسل اول ایران+فیلم
تلاوت قرآن از نگاه یکی از قاریان نسل اول ایران فیلمعباس سلیمی از قاریان نسل اول انقلاب است از نظر او هر قاری و یا حافظ قرآنی که قرآنی بیاندیشد قرآنی سخن بگوید قرآنی عمل کند و تلاوت قرآن آن تؤام با تدبر و منتهی به عمل باشد مورد رحمت الهی قرار میگیرد به گزارش خبرگزاری فارس چنغافلگیری مخاطب در «گاهی به پشت سر نگاه کن»
غافلگیری مخاطب در گاهی به پشت سر نگاه کن نویسنده سریال ماه رمضان شبکه دو با بیان اینکه مخاطبان گاهی به پشت سر نگاه کن غافلگیریهای زیادی در پی داستان خواهند داشت درباره ملودرام بودن مجموعهاش و تعلیقهایی که همواره به وجود میآید صحبت کرد و توضیحاتی را ارائه داد به گزارش فنگاهی تحلیلی به آمار فروش اعلام شده توسط سینماشهر از عدم احتساب فروش دو فیلم تا اعلام آمارهای متناقض سینماشهر
نگاهی تحلیلی به آمار فروش اعلام شده توسط سینماشهراز عدم احتساب فروش دو فیلم تا اعلام آمارهای متناقض سینماشهرروز گذشته در شرایطی رشد 25 درصدی فروش فیلمها در گیشه بهار توسط سینماشهر اعلام شد که سیستم مکانیزه این موسسه فروش دو فیلم سینمایی را در سال گذشته محاسبه نکرده و به طور مشخصشاخصهی اصلی «گاهی به پشت سر نگاه کن» قصهی قابل قبولش بود
محمد متوسلانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران شاخصهی اصلی گاهی به پشت سر نگاه کن قصهی قابل قبولش بود مجموعه تلویزیونی گاهی به پشت سر نگاه کن برای من به عنوان بازیگر همه شاخصهی اصلی قصه کارگردان و نقش خوب را در بر داشت محمد متوسلانی بازیگر سریال گاهی به پشت سر نگاه کن دبازیگر سریال «گاهی به پشت سر نگاه کن» در گفتوگو با فارس: سردی نگاهم با شخصیت پویا هماهنگی داشت/قرار
بازیگر سریال گاهی به پشت سر نگاه کن در گفتوگو با فارس سردی نگاهم با شخصیت پویا هماهنگی داشت قرار نیست داستان برای مخاطب زود لو برودسعید چنگیزیان گفت طبق گفته برخیها من چهره سردی دارم که احساس زیادی را بروز نمیدهد و مخاطب چیزی از درونم متوجه نمیشود و به همین خاطر این خصایص با-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها