تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833925391
بداههنوازی در موسیقی ایران
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
بداههنوازی در موسیقی ایران
چندی قبل کنسرت دونوازی سنتور و سازهای کوبهای به صورت بداههنوازی در تالار رودکی تهران برگزار شد. این دو موزیسین پیش از این، آلبومی مشترک با نام «این سر سودایی» را نیز منتشر کرده بودند که با استقبال خوبی از طرف مخاطبان روبهرو شد.
موسیقی ما - رضا نامجو: چندی قبل کنسرت دونوازی سنتور و سازهای کوبهای به صورت بداههنوازی در تالار رودکی تهران برگزار شد. این دو موزیسین پیش از این، آلبومی مشترک با نام «این سر سودایی» را نیز منتشر کرده بودند که با استقبال خوبی از طرف مخاطبان روبهرو شد.
در آن کنسرت ، پویا سرایی (سنتور) و پژمان حدادی (تمبک و سازهای کوبه ای) نواختند. حدادی و سرایی در آن اثر تصمیم گرفتند قسمتهای بداههی برنامهاشان را هر شب در دستگاه ها و مایه های متفاوتی بنوازند. همین بهانهای شد برای بررسی بداهه در ایران.
شما چندی قبل با همراهی «پژمان حدادی» کنسرتهایی را برگزار کردید، اگر ممکن است در این خصوص توضیح دهید که آن کنسرت، با کدام یک از تعاریف بداهه نوازی که در موسیقی ایران حداقل سه تعریف از آن ارائه شده ارتباط دارد و اساسا اهمیت چنین جریانی در بدنه موسیقی ایرانی چیست؟
پیش از پاسخ به سوال شما بگذارید، ابتدا کمی در مورد این سه نگرش برای آنان که شاید نمیدانند، توضیح دهم . منابع فارسی ما در مورد بداههنوازی بسیار محدود است؛ غیر از مطالبی که دکتر «ژان دورینگ» نگاشته اند و مقالات بسیار محدود علمی- پژوهشی در این زمینه تقریبا چیز دیگری موجود نیست . دکتر هرمز فرهت ، الا زونیس و دکتر برنو نتل هم در آثارشان به بداهه نگاهی تقریبا گذرا یا موردی داشتهاند.
بقیهی چیزی که در ذهن داریم، آن چیزی است که هنرمندانِ نخبه ای مثل ان پایور ، صبا ، برومند و ... گفتهاند که آن هم عموما سینه به سینه انتقال یافته است و همگان از آن اطلاع ندارند؛ اما این سه نگرش که بیشتر از دل مصاحبهها و گزارش کنسرتهای هنرمندانِ معاصر استخراج شده است بر این مبنا استوار شده است که مجری در بداهه از مایهی اجراییِ خود مطلع است یا نه؟ دسته اول هنرمندانی مثل حسین علیزاده که بنا به قولِ خودشان ، از قبل آگاهند که چه مایهای را خواهند نواخت.
دسته دوم ، موزیسنهایی مثل مرحوم لطفیِ که بنا به قول خودشان ، تا لحظهی آخر نمیدانستند در چه مایهای بداهه اجرا خواهند کرد و دستهی دیگر جوانتر ها هستند که با پذیرفتنِ بازخوردهای بینافرهنگی و احتماعیِ معاصر ، ادعا میکنند که تنها مختصات اول و آخرِ بداهه خود را از قبل میدانند و بقیهی اجرا ، مدگردیها و گسترشها ، از نظر ایشان کاملا در لحظه اتفاق می افتد و محصولِ آن هنرمند است ؛ اما بداهه نوازی در موسیقیِ کلاسیک ایرانی ، لااقل تنها با این شاخصه که «بدانیم در چه مایهای اجرا خواهیم کرد» تبیین نمیشود.
سنت وسیع و متواتری که حداقل از محمدصادق خان سرورالملک آغاز شده ، با علی اکبر خان آبدارخانه و حسن سنتوری و ابوالحسن صبا و حبیب سماعی و پایور پیگیری شده است ، اصلا و ذاتا مغایر مفهومِ عرفِ بداهه نوازی در فکرِ ماست . نه فقط دار و دسته و مکتبِ سرورالملکی که دیگر نخبگانِ موسیقیِ کلاسیک ایرانی هم با بداهه نوازی به معنایِ «هر آنچه دوست داری ؛ در لحظه، بنواز» مشکل دارند. قدمای مکتبِ پایتخت بداههنوازی، به معنایِ اینکه ندانی که چه میخواهی بنوازی را اصلا و اصلا و ابدا قبول نداشتهاند.
در مورد مکتب اصفهان، تبریز و قزوین اوضاع فرق میکند؛ آنگونه که امروزه نیز ماهیتِ بداههنوازیِ کسانی چون حسن کسایی و جلیل شهناز را با بداههنوازیِ داریوش طلایی متفاوت میبینیم . نگرش، جمله پردازی، منطق عبور یا استقرار در مایهها ، زمان بندیها ، سونوریتهها ، استفاده از واخوانها ، تعدد و تکثرِ ضربیها بین این مکاتب تفاوت دارد؛ ولی اگر مکتب دو دسته عمله طرب خاصه دربار ناصری، یعنی خاندان فراهانی و خاندان سرورالملکی را مبنایی برای تقسیماتِ هفت دستگاه و پنج آوازِ امروزی و مقولهی ردیف ، قرار دهیم ، این فرم بداهه نوازی کاملا مردود است.
دکتر «ژان دورینگ» هم دقیقا همین مطلب را در چند مقاله و سخنرانیشان اذعان کردند و بداهه موسیقی دستگاهی را از موسیقی ماورالنهر، هنر ، ترکیه و عرب ، متمایز دانسته اند. البته مردود نه به این معنا که زیبا نیست، به این معنا که بداهه نوازیِ کلاسیک است ؛ به همین خاطر از این منظر بسیاری از بداهه نوازیهای انجام شده در سی سال گذشته ، علیرغمِ ادعای آنها مبتنی بر اینکه کاملا کلاسیک و دستگاهی هستند ، مردود به نظر میرسد. به خصوص که سونوریته ، زمانبندی، جملهپردازی و اساسا نگرشِ ایشان به بسط و گسترشِ سازههای موسیقایی اصلا بر مبنایِ هنجارهایِ موسیقاییِ کلاسیک ایرانی نیست.
این نوع بداهه ها در مواردِ مطروحهی فوق، رگههایی از موسیقی آذری، فلامنکو، موسیقی ترکیه و عرب دارد و مهمتر اینکه از موسیقی خاقاهیِ خاورمیانه نیز بسیار بهره برده است . این مساله تنها درجنبهی بسط و گسترشِ موسیقایی است ، نه سونوریته ، موزیکالیته و زمان بندی و کیفیتِ ضربیها . با این متر، آثار بسیار محدودی را میتوان بداهه نوازیِ کلاسیک عنوان کرد . سایه روشنِ آقای طلایی و البته تقریبا همهی آثار استاد پایور حائزِ این مشخصه ها هستند .
در این سالها بداههنوازانی به آن قدرت به وجود آمدهاند؟
خیلی ها در طول این سی سال فضاساز بوده اند نه بداهه نواز . موسیقی ایرانی صریح و رُک است. متر و سونوریتهی آن را در نمونه های صوتیِ صحیحِ ردیف بشنوید. ساز داریوش طلایی در شب یا ساز آقای علیزاده در اول ساز و آواز شوشتری( پاسبان حرم دل شدهام) در آلبوم دلشدگان را بشنوید و ببینید چقدر تیز، صریح، در هم تنیده و پیچیده است . همه آنهایی که اهلِ فضاسازی هستند، هرچند کارشان هنری است و شاید زیبا و پرمخاطب اما محصولِ کارشان ، موسیقی کلاسیک ایرانی نبوده است. هرچند خودشان بخواهند با نقابِ بداهه نوازی به موسیقیِ کهنِ ایرانی پیوند بزنند .
چرا؟
اساس بداهه نوازیِ موسیقی کلاسیک ایرانی با فضاسازی مغایر است . پایه های متعدد ، استفاده از واخوان ها ، فضای خلوتِ بم که تقریبا دیگر در همه اجراهایی که داعیه بداهه نوازیِ ایرانی دارند شنیده میشوند ، اصلا در قاموسِ فرهنگِ موسیقی دستگاهی جایی نداشته است. استفادهی آزاد از هر مایه و هرنوع برخورد با آن ، هرچند محصولی هنریِ فریبندهای باشد؛ اما ایرانی نیست . مسلم است که بداههنوازی ایرانی اصلا نسبتی با بی ربط نوازی، فضاسازی ، پایه نوازی، خلوت نوازی و غیره ندارد. این ادراکاتِ زیباییشناختی از ذاتِ بداههنوازیِ موسیقی کلاسیک ایرانی خارج نمیشود . بداههنوازی موسیقی هندی یا فلامنکو ، میتواند موجدِ همهی این ادراکات زیباییشناختی شود . هنر در این زمانه ، محصولی کاملا تعاملی بین مخاطب و مجری و با پیشخورد است.
همانطور که صنعت نیز در دوره پسامدرن یا این شعار که «خودتان بگویید چه میخواهید برایتان تولید انبوه کنیم» شکل میگیرد . کدهای اختصاصی به محصولات انبوه میدهند و ادعا میکنند که این شناسه فقط مخصوص شماست،امکانِ تنظیماتِ فوق العاده و آزادیِ متعدد به محصولات میدهند تا ندانیم که پشتِ همهی اینها ، همه ادراکات و احساساتمان در حال یکسانسازی و سرکوب شدگی است . من هم بعنوان یک مجری در این دوره پسامدرن اصلا و ابدا از این تاثیرات دور نبودهام . نه میخواهم ادعا کنم بداههنوازیِ من اینگونه نیست یا آنگونه هست و نه میخواهم هم سلکی از خانوادهی کوچک و مهجور موسیقیِ ایران را تخطئه کنم . بهخصوص منی که نوازنده استودیو نیز هستم و سالهاست در تولید همه نوع موسیقی شرکت داشتهام.
پس بداهه را چطور میبینید؟
نگرش من به بداهه ، کشاکشی است بین سنت و مدرنیته . آموخته هایم از اساتیدی چون طلایی، لطفی، پیرنیاکان، کیانی، پایور، بطحایی ؛ شغلم که دانشگاه و آموزگارِ ردیف هستم و در سوی دیگر بازخوردهای متعدد از همه آثاری که با آنها زندگی و آنالیزشان کردم یا در طول یک دهه پیش بهطور مستمر در بینِ آنها غوطه خوردهام و لاجرم از آنها متاثرم . فقط هنوز نمیدانیم در چه مایهای خواهیم نواخت. نقش مایههای اجرایی در این اجرا رسوبی از کشاکشِ این دو نگرش است. دیتایِ خام و اولیهی آن سالهاست که در ذهن من نقش بسته است . شرایط لحظه این دیتا را از فیلترِ آموزه های سنتی و مدرن میگذراند تا در نهایت به منصه ظهور برسند.
با توجه به آنکه شما و آقای حدادی هر دو تجربه نوازندگی در فستیوال های مختلف را با نوازندگان کشورهای دیگر دارید ارائه چنین قرائتی از بداهه را در ایران و خارج از کشور را با هم مقایسه کنید، از سوی دیگر توضیح دهید که به وجود آمدن چنین جریانی در حوزه موسیقی جدی فارغ از تقسیم بندیهای جغرافیایی چه دستاوردهایی موسیقایی و حتی شاید فراموسیقایی به دست می دهد؟
در خارج از ایران ، مخاطبین جدی موسیقیِ ایرانی آنقدر نیستند . برای همین همه موزیسینهای مقیم خارج از کشور نیز کنسرت در ایران را بیش از هرکجا میپسندند . البته این بیشتر در مورد برنامه های پیش ساخته است و نه بداهه .اگر موسیقیِ بداهه نوازی باشد، برای طیف گستردهتری از مخاطبینِ ایرانی و غیرایرانی جذاب خواهد بود . فستیوالهای بداهه نوازی متعددی هم در جهان برگزار می شود که منحصرا به اجرای آثار بداهه پردازانه میپردازند.
اسا س موسیقیِ مشرق زمین بر پایه آموزه های شفاهی و بداههپردازی بر مبنای آنهاست . هدف موسیقیِ مشرق زمین نیز دستیابی به این نقطه است؛ هرچند امروزه نوازندگی ارکستر و ضبط و آهنگسازی و کارهایی از این قبیل نیز در فرهنگهای مشرق زمین ریشه دوانیده باشد ؛ به هر حال ، هدف غایی از تربیت و آموزش موسیقی مشرق زمین ، تربیتِ بداهه نوازانی قابل است که بتوانند در آنِ واحد ، لحظه ای از خیالِ هنرورانهی شرقی را به نمایش بگذارند. پرداختن به بداهه ، به غیر از اینکه به حفظِ بخشِ بزرگی از بدنهی موسیقایی این فرهنگ کمک شایانی خواهد کرد ، آثاری را نیز پدید خواهد آورد که چه بسا جاودانه خواهند بود.
نمونهی آن را در همه فرهنگهای مشرق زمین دیدهایم، از آلبومهای تکنوازیِ مرحوم لطفی تا کنسرتهای بی بدیلِ شرما شیوکومار – بزرگِ سنتور هند – که واقعا جاودانه و هرکدام از این آثار شاهکاری ماندگار است . به هر حال ، امروزه بداهه در کنار موسیقی از پیشساختهی دو مسیر موازیِ جالب توجهی را بهوجود آوردهاند که چه بسا بر یکدیگر هم تاثیر بگذارند . یک تم در یک اثر بداهه ، دستمایه ای برای آهنگسازِ دیگر باشد و یا تمی از یک آهنگساز ، نقش مایه ای برای بداهه پردازیِ هنرمندِ دیگر باشد .
آیا می شود اجرای پیش رو را در مسیر «این سر سودایی» به عنوان یک امتداد تعریف کرد، به عبارت دیگر نسبت اجرای پیش با آلبوم این سر سودایی را در چه موقعیتی تصویر می کنید؟
من به شخصه، موافقِ ترسیمِ روندِ خطی زندگی و آثار هنرمندان،آن هم در زمانه ی معاصر نیستم. دو سال پیش، در زمانِ خلق و تولید «این سر سودایی» من، جوان تر بودم . آن زمان آثارِ استاد عبادی را بیشتر میشنیدم .در برخی از بخشهای این اثر عمیقا تحت تاثیر عبادی و موزیسنهای دیگر مکتب اصفهان بوده ام . الان پختهتر از آن سال هستم و البته نگرشم واگراتر از گذشته است، در حال حاضر طیف گستردهتری از موسیقیها را شنیده و تجربه کردهام.
پژمان حدادی را بیشتر شناختهام .باز با اینحال ، به سختی میتوان پذیرفت این کنسرت، ادامهی همان روند باشد . بالاخره بازخوردهای اندیشگی و شنیداریِ هر دوی ما در طول این سالیان ، بر ذهنمان اثر گذاشته است ؛ شاید مخاطبینی این اثر را بیش از این سر سودایی دوست داشته باشند و یا شاید به عکس، آن را به این ترجیح دهند . لذتِ خلق در لحظه به همین ندانستگیِ نتیجه است . ما مکلف به انجام هستیم نه نتیجه !
اگر به عنوان یک همکار بخواهید نوازندگی حدادی را قضاوت کنید هم نشینی سنتورتان با تنبک او را چگونه برای مخاطب تعریف می کنید؟
پژمان حدادی موزیسین فوق العاده، باهوش و خوش ذوقی است . ریتم را بسیار خوب میشناسد. پیچیدهترین وزنها را درک میکند . حفظِ تمپوی او ، بسیار عالی است. از همه مهمتر بسیار خوش سونوریته است . ادراک بسیار هوشمندانهای از ریتم و فضا دارد. در لحظه میداند چه تاکیداتی با چه نوانسی، چگونه میتواند به بافتِ منسجمی منجر شود که موضوعیتِ موسیقیِ آن لحظه را درخشانتر کند. پژمان حدادی، عاشقِ خلاقیت است.
در سالیان اخیر، ایده ای مطرح کرد و به آن پرو بال داده که بسیار جالب است . این ایده ، جوابِ سازِ ملودیک با سازهای کوبهای است . این اواخر، بارها در کنسرتهای او با آقای علیزاده شاهد این ایده بودهایم . پژمان حتی برای زمانهایی که مترِ مشخصی در موسیقی در جریان نیست، فکری خلاقانه و ریتمیک دارد. هر چیز در کنار او باشد ، در اندک زمانی میتواند تبدیل به سازی کوبهای با سونوریته و تمبرِ خاصِ صوتی شود . به خوبی به خاطر دارم در ضبط آلبوم «این سر سودایی» نیز چند خط ریتمیک به ذوق و دانش خودش با دو تکه چوب بر روی بدنهی طبل کوچک ( اسنیر) نواخت که بسیار خوش صدا و جالب شده است.
از همه اینها مهمتر، او مرعوب کنسرتهای پرطمطراق و پردرآمد و کنسرتها و فستیوالهای خارجی نیست . علی رغم داشتن تجربهی شرکت در همهی این آثار ، همچنان قلبِ او برای گوهرِ موسیقیِ ایرانی میتپد . تشنه بداههنوازی و ساز و آواز و فرمهای متواتری است که نه در حد آزمون و خطا که به عمق و تاریخِ یک کشورِ کهن هستند. این ویزگی برای یک موزیسین شرقی، از همه چیز مهمتر است.
به نظر شما چرا ارائه کنسرت های کوچک با حال و احوال بداهه نوازی و حتی بداهه خوانی در طول این سال ها تقریبا به یک امر فراموش شده در بدنه موسیقی ایرانی تبدیل شده است؟
اولین دلیل آن عدم اقبالِ عمومی است؛ چرا که این آثار کلام ندارند ، بسیار انتزاعی و نخبه گرا هستند، یعنی باید شخصی نخبه باشد که دوستدار و شنونده و یا حتی دست اندرکارِ موسیقیِ دستگاهی بوده باشد که هنجارشکنیِ یک بداههنواز ، مهم و جالب جلوه کند . این فقط زمانی محقق میشود که آن مخاطبِ فرضی، قانون را بشناسد و تنها در این زمان است که شکستن این قانونها در یک اجرای بداهه برایش حائز معنا خواهد بود.
چنین مخاطبانی کم هستند، آن هم در زمانهای که بزرگترین و مشهورترین موزیسینهای پاپ ، حتی از تشخیصِ نت دو روی پیانو نیز عاجز هستند .موسیقیِ بیکلامِ بداهه ، فهم بسیار عمیق تر و خاصتری را میطلبد . در این زمانهی مدرن ، حوصلهی مردمِ اجتماع آنقدر نیست که بتوانند روی چیزی تعمق کنند . موسیقیِ مصرفی مردم این سالها ، محصولی خلوت، فاقد هر پیچیدگیِ ریتمیک، ملودیک و هارمونیک یا معنایی است.
یک محصول کاملا ظاهری و سطحی که مثل یک کالا زمانی گل میکند ، استفاده میشود و بلافاصله اثر دیگری جای آن را میگیرد . به هرحال، امروزه موضوعیت هنر و موسیقی کاملا مصرفی و صنعتی شده است. موسیقی ، به مثابهی کالایی است برای احساس مثبت کردن ، ادراک هویت ، تفنن و ... همهی این کارکردها نیز در موسیقیِ بداهه یا وجود ندارد یا اگر وجود دارد بسیار کمرنگ است . به این جهت ، مسئولین و تهیه کنندگانِ موسیقی نیز از تدوینِ چنین برنامه هایی اجتناب میکنند . نه عرضهی صحیحی برای این موسیقی هست و نه تقاضایی برای بهوجود آمدنِ آن . کسانی هم به اسم بداهه ، آثاری را ارائه میدهند که از بدنهی موسیقیِ کلاسیک ایرانی به دور هستند.
آیا چنین برنامه هایی فقط به منظور تامین خواست موزیسین از نفس موسیقی و ارضای مخاطب خاص ارائه می شود یا می تواند حداقل در بلند مدت مخاطب ایرانی با مفهومی عمومیتر را هم متوجه خود کند؟
به نظر نمیرسد که بداههنوازی بتواند آنقدر عمومی و عامه پسند شود که وارد رقابت با موسیقیهای از پیش ساختهشده شود یا در مقابل آن قد علم کند . هرچند این مهم آرزوی قبلی ما موزیسینهاست . امیدوارم تعدد کنسرتها و آلبومهای بداهه نوازی به اندازه ای برسد که مخاطبینِ هرچه بیشتری جذب این موسیقی بشوند. در نخستین مرحله ، آن چیز که امروزه در نسل جوان بسیار به آن نیازمند است ، تعدادِ نسبتا کافی از کنسرتهای بداهه است . نه اینکه در طول سال ، تعداد این کنسرتها از تعداد انگشتان دست تجاوز نکند .
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]
صفحات پیشنهادی
نخستین «شب آواز ایرانی» برگزار شد صدای آواز و موسیقی اصیل ایرانی در حوزه هنری
نخستین شب آواز ایرانی برگزار شدصدای آواز و موسیقی اصیل ایرانی در حوزه هنریبرنامه تحلیلی و آموزشی شب آواز ایرانی با حضور پیشکسوتان و هنرمندان جوان این عرصه در حوزه هنری برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس شنبه بیست و سوم خرداد 1394 جمع زیادی از اهالی آواز سنتی و موسیقی ابه قلم محسن فربدمنش کتاب «آشنایی همگان با نظریه ساختاری موسیقی ایران» منتشر شد
به قلم محسن فربدمنشکتاب آشنایی همگان با نظریه ساختاری موسیقی ایران منتشر شدانتشارات سوره مهر جلد اول کتاب آشنایی همگان با نظریه ساختاری موسیقی ایران تالیف دکتر محسن فربدمنش را منتشر کرد به گزارش خبرگزاری فارس بخشی از نظریه استاد مجید کیانی درباره کتاب آمده است «ارتهمایش اقبال لاهوری/4 حدادعادل: انجمن ایرانی دوستداران اقبال تأسیس شود/ اشعار اقبال را با موسیقی اصیل ایرانی هم
همایش اقبال لاهوری 4حدادعادل انجمن ایرانی دوستداران اقبال تأسیس شود اشعار اقبال را با موسیقی اصیل ایرانی همراه کنیدغلامعلی حداد عادل در همایش بزرگداشت علامه اقبال لاهوری دو پیشنهاد مهم داد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادگزارش فارس از کنسرت گروه «شوربا» روایت همزمان موسیقی ایرانی و بلوز/ تراژدی در پنج پرده موسیقایی
گزارش فارس از کنسرت گروه شورباروایت همزمان موسیقی ایرانی و بلوز تراژدی در پنج پرده موسیقاییاجرای گروه شوربا حامل ایدهای نو بود که با توجه به ویژگیهای مثبتی که دارد میتواند در آینده بهتر ظاهر شده و به بلوغ برسد چرا که روایت همزمان موسیقی ایرانی و بلوز در هیئتی خوب ظاهر شده بتحلیل رویدادهای متنوع سینما، تئاتر و موسیقی در برنامه «حوض نقره» رادیو ایران
تحلیل رویدادهای متنوع سینما تئاتر و موسیقی در برنامه حوض نقره رادیو ایرانبرنامه این هفته حوض نقره رادیو ایران به تهیه کنندگی ریحانه یزدان دوست که همه هفته جمعه ها از ساعت 16 تا 17 30 به شکل زنده از رادیو ایران به روی آنتن میرود رویدادهای متنوعی از حوزه های سینما تئاتر و موسیقتصویر نابغه موسیقی ایران روی تخت بیماری
جام جم نوا خبر تصویر نابغه موسیقی ایران روی تخت بیماری تصویر نابغه موسیقی ایران روی تخت بیماری شنبه 23 خرداد 1394 16 37 | کد خبر 1979141552562730363 | بازدید 29 جام جم نوا تارنواز پیشکسوت ایران گفت من در تمام مدت فعالیت هنریام هیچگاه به مادیات توجهاخبار ایران و جهان | - کنسرت موسیقی حسام الدین سراج
کنسرت موسیقی حسام الدین سراج کنسرت موسیقی حسام الدین سراج شامگاه سه شنبه در تالار حافظ شیراز برگزار شد امین برنجکار ۱۳۹۴-۰۳-۲۷ ۰۹ ۰۲برگزاری مراسم یادبود استاد موسیقی ایران در میناب
بندرعباس برگزاری مراسم یادبود استاد موسیقی ایران در میناب مراسم یادمان استاد بزرگ موسیقی ایران غلام مارگیری در بخش بندزرک میناب برگزار شد به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از بندرعباس مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در این مراسم از غلامنوازنده جهانی پیانو ایرانیان را به وجد آورد/ موسیقی، سکوت، تمرکز
نوازنده جهانی پیانو ایرانیان را به وجد آورد موسیقی سکوت تمرکز شناسهٔ خبر 2781122 - چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۰ هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی ماریان لاپشانسکی نوازنده جهانی پیانو در تازه ترین کنسرت خود در تهران با اجرای قطعاتی متنوع شبی به یادماندنی را برای دوستداران موسیدومین جشنواره موسیقی حماسه ماندگار ایران در ساوه برگزار می شود
دومین جشنواره موسیقی حماسه ماندگار ایران در ساوه برگزار می شود خبرگزاری پانا رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساوه گفت دومین جشنواره موسیقی حماسه ماندگار ایران در دفاع مقدس در این شهرستان برگزار می شود ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۵ خرداد ساعت 11 09 حسین محمودی فر در گفت و گو با خبرنگار پاناآخرین نتِ پرونده هستهای ایران در شهر موسیقی و کافهها نواخته میشود؟ / وین و هتل کوبرگ در آستانه یک «توافقِ ب
آخرین نتِ پرونده هستهای ایران در شهر موسیقی و کافهها نواخته میشود وین و هتل کوبرگ در آستانه یک توافقِ بزرگ شمارش معکوس تا ضرب الاجل هسته ای 30 ژوئن نهم تیرماه آغاز شده است و باز هم این وین نهمین شهر بزرگ اتحادیه اروپا و هتل کوبرگ است که نبض مذاکرات را در اختیار دارندآیین گشایش ارکستر موسیقی ملی ایران |اخبار ایران و جهان
آیین گشایش ارکستر موسیقی ملی ایران اولین کنسرت ارکستر موسیقی ملی ایران شامگاه چهارشنبه به رهبری فرهاد فخرالدینی در تالار وحدت برگزار شد کد خبر ۵۰۸۰۹۲ تاریخ انتشار ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۲ - 11 June 2015پیشکسوت موسیقی کشور تاکید کرد لزوم پرهیز جوانان ایرانی از موسیقی غربی/ ساز یسنای؛ تکمیلکننده سازهای بادی ایرا
پیشکسوت موسیقی کشور تاکید کردلزوم پرهیز جوانان ایرانی از موسیقی غربی ساز یسنای تکمیلکننده سازهای بادی ایرانیپیشکسوت موسیقی کشورمان جوانان را به پرهیز از روی آوردن به موسیقی غرب دعوت کرد و گفت باید جوانان کشورمان به موسیقی ایرانی روی آورند تا این موسیقی در بین دیگر کشورهای صاحافتتاح ارکستر موسیقی ملی در حضور مقامات/ تالار وحدت ایرانی شد
بعد از هفت سال توقف افتتاح ارکستر موسیقی ملی در حضور مقامات تالار وحدت ایرانی شد شناسهٔ خبر 2776199 - پنجشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۳ هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی ارکستر موسیقی ملی کشورمان سرانجام بعد از هفت سال توقف با حضور مقامات بلندپایه دولتی تازه ترین کنسرت خود را به رهبراحتمال برگزاری نخستین فستیوال موسیقی عاشیقی در ایران
احتمال برگزاری نخستین فستیوال موسیقی عاشیقی در ایران شناسهٔ خبر 2777107 - شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۴ هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی با سفر پروفسور علی کافکا سیالی رییس دانشکده ادبیات دانشگاه آتاتورک به ایران درباره برگزاری نخستین فستیوال موسیقی عاشیقی در ایران برنامهریزی میشآیین گشایش ارکستر موسیقی ملی ایران
آیین گشایش ارکستر موسیقی ملی ایراناولین کنسرت ارکستر موسیقی ملی ایران شامگاه چهارشنبه به رهبری فرهاد فخرالدینی در تالار وحدت برگزار شد عکس شراره سامعی1394 03 21 - 17 15 دریافت کل گزارش تصویریاخبار ایران و جهان | - کنسرت موسیقی فریدون آسرایی
کنسرت موسیقی فریدون آسرایی کنسرت موسیقی فریدون آسرایی پنج شنبه در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد مهرداد قاضی ۱۳۹۴-۰۳-۲۲ ۱۶ ۱۴-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها