تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1844152604




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همایش اقبال لاهوری/4 حدادعادل: انجمن ایرانی دوستداران اقبال تأسیس شود/ اشعار اقبال را با موسیقی اصیل ایرانی همراه کنید


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: همایش اقبال لاهوری/4
حدادعادل: انجمن ایرانی دوستداران اقبال تأسیس شود/ اشعار اقبال را با موسیقی اصیل ایرانی همراه کنید
غلامعلی حداد عادل در همایش بزرگداشت علامه اقبال لاهوری دو پیشنهاد مهم داد.

خبرگزاری فارس: حدادعادل: انجمن ایرانی دوستداران اقبال تأسیس شود/ اشعار اقبال را با موسیقی اصیل ایرانی همراه کنید



به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با قرائت اشعاری از اقبال لاهوری پیشنهاداتی ارائه کرد و گفت: پیشنهاد می‌کنم اهل فکر و عرفان و ادب همت کنند انجمن ایرانی دوستداران اقبال تأسیس شود. وی افزود: البته بنده بارها قصد تاسیس این انجمن را کردم اما مجال آن را نیافتم؛ یک برکت و حاصل این جلسه باید همین حرکت باشد تا یاد اقبال در گروی اتفاق و تصادف نباشد. حداد عادل بیان کرد: خواهش می‌کنم این پیشنهاد را جدی بگیرید، ما در دنیا سزاوارترین مردم به تکریم و تقدیر از اقبال هستیم، باید به صورت مستمر چراغ اندیشه و شعر اقبال را در ایران اسلامی روشن نگاه داریم. وی دومین پیشنهاد خود را خطاب به حوزه هنری اعلام کرد و گفت: حوزه هنری همت کند و بسیاری از اشعار اقبال را با موسیقی اصیل ایرانی همراه سازد، با چنین کاری به شعر اقبال جلوه و به موسیقی آبروی بیشتر می‌دهیم؛ انشاالله این تقاضا ها گُم نشود. رئیس فرهنگستان زیان و ادب فارسی عنوان کرد: بنده بیش از نیم قرن است که از آغاز آشناییم با اقبال لاهوری می‌گذرد و روز به روز بر شیفتگی و علاقه و ارادت من نسبت به اقبال اضافه می‌شود. در شخصیت اقبال چند نکته قابل توجه و تأمل است؛ یکی این است که او شخصیت فکری و فلسفی‌اش ترکیبی است از تفکر فلسفی اسلامی و فلسفه غربی. مراد من یک تفکر التقاطی بی‌سامان نیست، مراد من این است که اقبال با این هر دو جهان‌بینی فلسفی آشناست. تعلق او به شرق و رشد او در شبه قاره زمینه انس او با جهان‌بینی فلسفی اسلامی است. پایان نامه دکتری او همان سیر حکمت در جهان اسلام است. در عین حال او در آلمان فلسفه خوانده است یعنی فلسفه غربی را هم از آبشخورهای بی‌واسطه دریافت کرده است البته او هیچ‌گاه مقلد کور هیچ فیلسوف غربی جدید نبوده است، اما این با دو چشم به جهان نگاه کردن در عالم فلسفه از خصوصیات اقبال است. وی خصوصیت دیگر اقبال را ترکیب دو توانایی عقلی و عاطفی و احساسی دانست و گفت: این خصلت از او هم یک متفکر ساخته و هم یک شاعر. معمولاً بین این دو جنبه توازن و تعادل کمتر برقرار می‌شود. آنها که بیشتر متفکرند، کمتر شاعرند و بالعکس. اقبال از هر دو حیث مقام بالایی دارد. شعر او را که می‌خوانیم، یکسره شور و حال و احساس است. این اشعار مخاطب را برمی‌انگیزاند و در دل و جان خواننده چنگ می‌اندازد و تصرف می‌کند، آنچنان که شأن شعر است، اما این شعر درونمایه‌ای فکری و عقلانی دارد. این ترکیب دو جنبه تعقل و تغزل در اقبال بسیار قابل توجه است. من هر وقت به این هنرمندی و استادی اقبال می‌اندیشم، یاد این بیت از مثنوی آهوی وحشی حافظ می‌افتم: «خرد را با روان در هم سرشتند/ از آن تخمی که حاصل بود کشتند». رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی یادآور شد: یک جنبه دیگر از شخصیت او ترکیب و پیوند دو جنبه فردی و اجتماعی انسان است. وقتی شما شعر او را می‌خوانید، این شعر هم انسان را به عنوان یک فرد و بنده خدا تا اعلی علیین بالا می‌برد و هم او را به عنوان یک قطره در دریای جامعه گم می‌کند. اقبال در یک دوران پر آشوب و پرحادثه از حیث مسائل اجتماعی و سیاسی زندگی می‌کرده است و به هیچ‌وجه نسبت به سرنوشت امت اسلامی بی‌اعتنا نبوده است. حدادعادل از ترکیب دینداری و روشنفکری به عنوان دیگر ویژگی او یاد کرد و افزود: روشنفکر معنای مبهمی دارد، اما اگر اجالتاً بر حسب تعریف مرادمان از روشنفکر این باشد که حرف‌های نویی در آستین دارد، او به این معنا روشنفکر است و به معنای حقیق کلمه مؤمن و دیندار. در آثار او عشق به پیامبر موج می‌زند. عشق به اهل بیت(ع) موج می‌زند. اشعار او سرشار از اعتقاد به قرآن است، اما در عین حال او منتقد، نوآور و به این معنا یک‌روشنفکر است. مجموع این خصوصیات و بسیار خصوصیات دیگری که فرصت برای بیان آنها نیست، جایگاه بلندی به او بخشیده است. بنده با شاعران فارسی‌زبان ایران که معاصر اقبال بوده‌اند، ناآشنا نیستم، به همه آنها هم ارادت می‌ورزم، به هیچ وجه قصد تحقیر شاعران و اساتید ایران را ندارم، اما باورم این است که در زمان اقبال ما هیچ شاعری در ایران نداشته‌ایم که از حیث فکری و بنیه فکری و جهان‌بینی و صاحب اندیشه بودن، به پای اقبال برسد. این یک واقعیت است. وی افزود: توجه او به مقام انسان از دیگر ویژگی‌های اوست. اقبال با فلسفه‌های قرن نوزدهم اروپا آشنا بوده است. او با آنکه در هند تحت سلطه انگلستان بزرگ شده، شیفته فلسفه تجربه حسی انگلستان نشده است، بلکه بیشتر به دنبل فلاسفه آلمان رفته و توجه به فیلسوفان ایده‌آلیسم آلمان مانند نیچه زیاد است. این‌ها مقدمات آن چیزی شد که در قرن بیستم با محوریت قرار دادن انسان اگزیستیالیستی ظهور کرد. اقبال در این فضا به انسان عنایت تام دارد، اما نه بر پایه مبانی اومانیستی بلکه در متن عرفان اسلامی و معارف قرآنی. او انسان را به آسمان می‌برد. درست نقطه مقابل فلسفه‌های جدید غربی که انسان را به زمین هبوط می‌دهند. سیر تفکر غربی این است که می‌خواهد اثبات کند که در انسان آن عنصر متعالی حقیقت ندارد. * دادبه: اقبال آرزو میکرد شهر تهران مرکزیت پیدا کند / علامه لاهوری با حافظ مشکل نداشت در مراسم افتتاحیه همایش بین المللی علامه اقبال لاهوری که یک‌شنبه 24 خردادماه در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد، علی اصغر دادبه، استاد فلسفه اسلامی و ادبیات عرفانی دانشگاه علامه طباطبایی درباره این شخصیت بزرگ گفت: نگاه اقبال به ایران به این شکل است که پیشنهاد میکرد همان نگاهی که مردم غرب به ژنو دارند، مردم شرق به تهران داشته باشند. جا دارد بپرسیم چرا از تهران نام برد و از قاهره یا شهرهای دیگر نام نبرد. دلیل این موضوع این است که توجه اقبال به فرهنگ ایران بسیار زیاد بوده است. وی همچنین ادامه داد: مرکزیتی که اقبال آرزو میکند تهران داشته باشد به این دلیل فرهنگی است که سراسر وجود اقبال را فرا گرفته است. او در یادداشتهایش اینطور اشاره کرده است که اگر از من بپرسید بزرگترین توفیق عربها چه بود میگویم فتح ایران، چرا که عربها با فتح ایران و دستیابی به فرهنگ الهی ایران که مورد تایید اسلام هم بود به همان کامیابی رسیدند که رومیان با فتح یونان به دست آوردند. تمدن اسلامی مانند کودکی است که از پدری سامی و مادری آریایی زاده شده که لطافت را از مادر و صلابت را از پدر گرفته است. با این حساب، اگر این اتفاق نیفتاده بود و ایران فتح نشده بود، تمدن اسلامی ناقص میشد. او این نگاه را به فرهنگ و تمدن اسلامی داشته و این نگاه در تمام عمرش ادامه داشته است. دادبه افزود: به اقبال گفتند چرا به فارسی شعر میگویی و او پاسخ داد چون به فارسی به من الهام میشود. انتخاب یک زبان از سوی کسی که میخواهد عواطفش را بیان کند خیلی معنا دارد و میبینم که او به فارسی نمیتوانست سخن بگوید ولی مجموعه شعر فارسی دارد. چهره ماندگار ادبیات عرفانی و فلسفه اسلامی با بیان این که توجه اقبال لاهوری در تمام عمر به مولوی قابل انکار نیست، اظهار کرد: عده ای میگویند اقبال لاهوری با حافظ مشکل داشته، این در حالی است که او حافظ مشکل نداشت بلکه برداشتهای نادرستی در این زمینه وجود دارد، او با حافظ مشکل نداشت، با بعضی مسائل تصوف مشکل داشت و حرف این مصلح اجتماعی این بود که بعضی آموزشها برای آموزش نوآموزان مناسب نیست و به کار نمی آید. دادبه همچنین گفت: در این زمینه و برای رفع این شبهه نیز، اقبال به تدریج به اصلاح این موضوع اقدام کرد و میتوانیم بگوییم اگر میخواست دو نفر را در نظر بگیرد مولانا و حافظ بوده اند. در پایان این مراسم نیز از تعدادی از عناوین نوشته شده درباره اقبال و تمبر این همایش رونمایی شد . انتهای پیام/و

94/03/24 - 19:16





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن