تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندان خود را به كسب سه خصلت تربيت كنيد: دوستى پيامبرتان و دوستى خاندانش و قرائت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821007421




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استاد حوزه و دانشگاه: پول در كشور ما در جايگاه واقعي خود نيست


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: استاد حوزه و دانشگاه: پول در كشور ما در جايگاه واقعي خود نيست
داخلي. اقتصادي. اقتصاد.

استاد حوزه و دانشگاه شيراز گفت: پول در كشور ما معنا نشده و در جايگاه واقعي خودش نيست ، بايد براي پول معناو كاركرد مشخص تعريف كرد.

به‌گزارش خبرنگار ايرنا، حجت‌الاسلام شيخ علي موحد،چهارشنبه‌درهمايش اقتصاد اسلامي كه باحضور بيش از‪ ۸۰‬تن از انديشمندان واقتصاد دانان اسلامي در شيراز برگزار شد افزود: بررسي و تحليل مسائل اقتصادي امروز در كشور ما از مجراي غرب انجام مي‌گيرد و در حقيقت مجرا غرب و جاري اسلام است،ولي بايد مجرا را نيز اسلام قرار دهيم.

وي اظهار داشت: برگزاري چنين نشست‌هايي بايد كمك كند تا يك تعريف دقيق و مشخص از پول در فقه شيعي ارائه شود.

اين استاددانشگاه شيراز درباره استفاده از پول اسلامي در كشور گفت: برخي موضوع بازگشتن به پول اسلامي و استفاده از پول اسلامي را مطرح مي‌كنند در حاليكه من به اين موضوع اعتقادي ندارم ، بازگشت به پول اسلامي و بازگشت به پول صدر اسلام تحولات اقتصادي را متوقف مي‌كند.

دكتر ايرج توتونچيان،استاد بانكداري اسلامي و اقتصاد دان نيز در اين نشست گفت:نظام سرمايه‌داري دردرون خودبامشكلات وتضادهايي مواجه‌است وخود نظام‌هاي سرمايه‌داري نيز وجود اين مشكلات را تاييد مي‌كنند.

وي اظهارداشت: كارگر، توليدكننده ومصرف‌كننده سه‌كارگزار اقتصادي هستند كه كارگر به دنبال بيشترين حقوق وكمترين كار، توليدكننده به دنبال دادن كمترين حقوق و بيشترن توليد و مصرف‌كننده نيز به دنبال دريافت بيشترين كالا با كمترين پول هستند.

او گفت: نظام سرمايه‌داري معتقد به وجود جمع نيست و اگر ما بتوانيم جمع را به عنوان يك پديده روشن لحاظ كنيم و وارد مقوله اقتصادي كنيم مي‌بينيم كه در اين سيستم ابزارهايي داريم كه متفاوت است.

وي افزود: در نظام سرمايه داري پول و تغييرات حجم پول متغيير درون زاست، يعني با اين تغييرات به دنبال رسيدن به اهدافي همچون ايجاد اشتغال هستند.

توتونچيان اضافه كرد: نظام سرمايه‌داري كه‌به نرخ ذخيره قانوني معتقد است براي تنظيم حجم پول و تغييراتي كه‌به دليل تغيير حجم پول ايجاد مي‌شود اميد دارند كه اشتغال ايجاد كنند.

يك اقتصاد دان ديگر نيز بازار وام را يكي از عوامل موثر در رونق سفته بازي مي‌داند.

دكتر سيد كاظم صدر افزود : با تحريم ربا و حذف بازار وام مي‌توان قدم موثري براي حذف بازار سفته به شكل نكوهيده آن برداشت.

وي افزود: اگر بازار وام حذف شود و بازار دارايي با ماهيت اسلامي آن تشكيل گردد زمينه براي سفته بازي ايجاد نخواهد شد.

صدر همچنين توسعه و تكامل بازارهاي مالي بانكداري و تجارت الكترونيك را در كاهش تقاضا براي پول موثر دانست و تاكيد كرد: اگر بازارهاي مالي توسعه يابد تقاضا براي پول ايجاد نمي‌شود.ك/‪۲‬
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 378]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن