تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804638977




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفتگوي مستقيم رئيس جمهور با مردم نظام مالياتي كشور عادلانه نيست


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: گفتگوي مستقيم رئيس جمهور با مردم نظام مالياتي كشور عادلانه نيست
جام جم آنلاين: آقاي محمود احمدي نژاد كه به طور مستقيم از شبكه يك سيما با مردم سخن مي گفت با تبريك ميلاد حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: خدا را سپاس مي گويم كه گزارش دادن خادم ملت در چنين شب عزيزي اتفاق افتاد و مجاهدت جديد و عظيم و تحولي در اين دوران از اين شب مبارك آغاز شد كه شب رحمت و خير كثير است.


به گزارش واحد مركزي خبر، رئيس جمهور با اشاره به اينكه در سخنان امشب از تحولات اقتصادي در اقتصاد ايران سخن مي گويد افزود: وقتي به سيماي اقتصاد ايران در پنجاه سال اخير به ويژه در سه دهه پس از انقلاب نظر مي اندازيم به دو موضوع متفاوت و متناقض برمي خوريم.

احمدي نژاد گفت: يك تصوير، تصوير خدمات عظيمي است كه پس از انقلاب صورت گرفته است.

رئيس جمهور افزود: زماني كه كشور تحويل انقلاب شد كشوري عقب افتاده، مخروبه و دست چندم بود و هيچ بخش اقتصادي كشور در جاي شايسته اي قرار نداشت.

وي گفت: روستاها ، علم ، صنعت ، سواد ، كشاورزي و تجارت خارجي ما همه در حال انزوا ، اضمحلال و بدون چشم انداز روشن و بنياد مستحكم بود و ما را در دنيا به حساب نمي آوردند.

بخش كشاورزي با درصد بالايي نياز كشور را تأمين مي كند

رئيس جمهور گفت: در سي سال گذشته خدمات بسياري كه ملت ايران در سايه انقلاب به خود و كشور ارائه كرده بي نظير است.

آقاي احمدي نژاد با اشاره به سازندگي هاي گسترده در تاريخ ايران افزود: در گذشته دوره هاي تاريخي اي بود كه در ايران سازندگي هاي گسترده اي انجام شد مثلاً قبل از اسلام، شبكه هاي آبياري، خدمات مسافرتي و ساختارهاي فرهنگي ايجاد و بعد از ورود اسلام به ايران، در يك دوره آن هم دوره صفويه خدمات بسيار گسترده اي در زمينه ساماندهي راه ها، اقتصاد، فرهنگ و روستاها در طول 200 سال ارائه شد.

رئيس جمهور تصريح كرد: البته در اين دو دوره وظايف دولت ها در ايجاد امنيت ملي، دفاع از استقلال و در برخي مواقع فصل دعواها و همبستگي ملي محدود بود و اينكه آنان به جزئيات زندگي مردم وارد شوند به صورت گسترده نبود.

آقاي احمدي نژاد گفت: بعد از انقلاب، اتفاقاتي كه در عرصه صنعت رخ داد به گونه اي بود كه وضع منفي آن زمان برطرف شده است و در بخش كشاورزي نيز كه در شرف نابودي بود شاهد مهاجرت وسيع روستاييان به شهرها بوديم، اما امسال با وجود خشكسالي كم سابقه، اين بخش با درصد بالايي توانايي تأمين نيازهاي كشور را دارد.

رشد اقتصادي كشور متناسب با ظرفيت ها نيست

رئيس جمهور گفت: در علوم و فناوري در بسياري از بخش ها در دنيا سرآمد هستيم و توانسته ايم به جايگاه بالايي دست پيدا كنيم.

احمدي نژاد افزود: در نانوتكنولوژي، بيوتكنولوژي و در هوافضا به پيشرفتهاي قابل توجهي دست يافته ايم،‌ موشك كاوشگر را به هوا فرستاده ايم و موشك با ماهواره را در آينده اي نزديك به فضا خواهيم فرستاد و در فضا به جايگاه خوبي نايل شده ايم.

وي اضافه كرد: در سدسازي ، عمران ، پالايشگاه ، بندرسازي و نظاير آن به موفقيتهاي چشمگيري نايل شده ايم كه تصوير با نشاط رو به جلو و سازنده اي را نمايان كرده است اما در كنار اين دستاوردها و موفقيتها كه در همه عرصه ها وجود دارد به جايگاه متناسب و شايسته اي نرسيده ايم.

رئيس جمهور گفت: اگر چه در رشد و توسعه و سازندگي كشور به رغم جنگ و محاصره اقتصادي و تحريم ها به موفقيتهاي خوبي دست يافته ايم اما اين موفقيتها شايسته استعدادهاي اين سرزمين نيست.

احمدي نژاد افزود: اين كشور سالها سرآمد جهان بود و هم اكنون با اطلاعاتي كه من از حضور در نقاط مختلف كشور به دست آورده ام كشورمان داراي جوشش استعداد فراوان است.

رئيس جمهور درباره ثمره سفرهاي استاني گفت: سرمايه گذاري در استانها چشمگير است اما خروجي، متناسب با سرمايه گذاريها و شايسته ملت نيست.

وي افزود: اشكالات و مشكلاتي در عرصه اقتصاد كشور مشاهده مي شود كه بعضاً مزمن است.

احمدي نژاد گفت: دولت يك سال به طور منظم و تخصصي اينها را بررسي و ريشه يابي كرد و تصوير روشني از اشكالات جمع بندي شده است كه من به چند مورد اصلي اشاره مي كنم.

رئيس جمهور افزود: يكي از اينها نبود رشد اقتصادي متناسب با سرمايه گذاري و ظرفيت هاست.

وي اضافه كرد: در دنيا رسم نيست كه مديران پانزده ، شانزده ساعت كار كنند، بدنه اجرايي دولت خيلي كار مي كند اما خروجي و رشد اقتصادي ما ثابت و مستحكم و پايدار نيست و نوساني است كه با يك حادثه دچار تزلزل مي شود و اين رشد مطلوب نيست.

احمدي نژاد رشد اقتصادي كشور را در سالهاي 70 تا 80 به طور متوسط 3 و 9 دهم درصد اعلام كرد و گفت: پارسال در نه ماه با همه فشارهايي كه به دولت و مردم وارد شد به رشد اقتصادي 6 و 7 دهم درصد دست يافتيم و تا پايان سال با احتساب نفت به رشد 7 و 1 دهم درصدي رسيديم در صورتي كه بايد حداقل رشد بيش از 8 درصد را تجربه مي كرديم.

رشد اقتصادي كشور از ثبات برخوردار نيست

رئيس جمهور با اشاره به اينكه رشد اقتصاد كشور هيچ گاه از ثبات برخوردار نبوده است، خاطرنشان كرد: اين رشد نيز وابسته به فروش مواد اوليه و به صورت نامتوازن بوده است.

رئيس جمهور از بيكاري به عنوان يكي از مشكلات اقتصادي كشور ياد كرد و گفت: مشكل بيكاري در كشور ما از چهل سال پيش به خصوص در ده سال اخير مطرح بوده است به گونه اي كه شاهد رشد بيكاري دو رقمي بوده ايم.

وي گفت: تلاش كرديم نرخ بيكاري را به كمتر از 11 درصد برسانيم ، نرخي كه گاهي به 17 درصد هم رسيده بود.

وي تورم را يكي ديگر از مشكلات اقتصادي كشور از 40 تا 50 سال قبل در كشور دانست و گفت: اين مشكل هميشه در اقتصاد ما وجود داشته و با نوسان توام بوده است؛ ما ريشه اصلي اين مشكل را در اتكاي اقتصاد كشور به نفت مي دانيم.

دولت براي اصلاح امور و مقابله با تورم وارد عمل شده است

رئيس جمهور با اشاره به آثار زيان آور تورم گفت: دولت براي اصلاح امور و مقابله با تورم وارد عمل شده است و در اين زمينه تلاش مي كند.

آقاي احمدي نژاد با اشاره به اينكه منبع اصلي اتكاي دولت نفت است، افزود: از اول انقلاب اسلامي، آرزو اين بوده است كه اتكاي دولت به نفت از بين برود.

وي تصريح كرد: از سال 80 به بعد، دولت نمي تواند ارز بفروشد و بانك مركزي بايد آن را به ريال تبديل كند و يكي از منابع توليد تورم در كشور هم خلق پول از اين روش است.

احمدي نژاد گفت : در عين حال سوداگري و مصرف و هزينه بودجه توسط دولت از ديگر منابع تورم در كشور به شمار مي رود.

رئيس جمهور آثار اصلي و شوم تورم را شكل گيري فاصله طبقاتي در كشور بيان كرد كه اين مشكل امكان برنامه ريزي صحيح را از دولت مي گيرد.

وي با اشاره به مثالي درباره تأسيس يك سد گفت: فرض كنيد اين سد با دو ميليارد تومان بودجه براي ساخت در نظر گرفته شده است اما به دليل تورم و بالا رفتن قيمت ها نمي توان براي ساخت درست و به موقع اين سد برنامه ريزي كرد.

رئيس جمهور اضافه كرد: مردم نيز نمي توانند در زندگي روزمره و عادي خود به دليل وجود تورم برنامه ريزي كنند.

وي افزود: طولاني شدن زمان اجراي طرح ها به دليل وجود تورم باعث تلف شدن منابع و سرمايه ها مي شود چرا كه بسياري از امكانات در اين طرح ها به دليل مستهلك شدن قابل استفاده نيست.

رئيس جمهور اتلاف منابع و سرمايه ها را يكي ديگر از مشكلات اساسي اقتصاد كشور عنوان كرد و گفت: در كشور ما در مصرف انرژي، وقت، آب، برق، سوخت و بسياري از امكانات اتلاف منابع بسياري داريم و بايد فكري به حال آن شود.

تا ساختارها درست نشود فاصله طبقاتي ادامه مي يابد

رئيس جمهور گفت: تا ساختارهاي اقتصادي كشور درست نشود فاصله طبقاتي ادامه مي يابد.

آقاي احمدي نژاد افزود: در حال حاضر اتلاف منابع و اسراف در كشور وجود دارد در صورتي كه فرهنگ ما نقطه مقابل اين است.

رئيس جمهور گفت: مردم ما مردم با فرهنگ صرفه جويي هستند؛ وقتي به فرهنگمان در گذشته نگاه مي كنيم مي بينيم كه مردم چقدر خوب از منابع استفاده مي كردند.

آقاي احمدي نژاد با بيان اينكه در حال حاضر در مصرف آب كشاورزي اسراف مي شود، افزود: در كشاورزي براي هر هكتار زمين 10 هزار متر مكعب آب مصرف مي كنيم در صورتي كه با روش هاي درست آبياري مي توان اين مقدار را به هزار يا دوهزار مترمكعب كاهش داد و چند برابر اين زمين را آبياري كرد به طوري كه خشكسالي هم اثري نداشته باشد. بنابراين مي توان گفت اتلاف وسيع منابع در كشور در حال رخ دادن است.

رئيس جمهور با بيان اينكه اسراف به طور طبيعي عادت مي شود، گفت: وقتي قدر برق، بنزين و غيره را ندانيم، اين برايمان عادت مي شود؛ مردم اعم از سرمايه گذاران، كشاورزان، توليدكنندگان، خدماتي ها و كساني كه زندگي عادي مي كنند، همه اينها اتلاف منابع را درك مي كنند اما همه احساس مي كنند يك راه در رويي وجود دارد.

آقاي احمدي نژاد افزود: در بخش دوم خيلي از اعداد و رقم ها را مي گويم تا حساب دستمان بيايد.

رئيس جمهور گفت: مشكل ديگر ما اين است كه فاصله طبقاتي بين پردرآمدها و كم درآمدها خيلي مشهود است؛ از آرمان هاي انقلاب ما اين بوده است كه فاصله پردرآمدها و كم درآمدها را كم كنيم.

آقاي احمدي نژاد افزود: در ابتدا آمدند گفتند پردرآمدها را حذف كنيم، اين تفكر غلطي است؛ ناراحت نيستيم از اينكه عده اي پردرآمدند ناراحتيم از اينكه چرا عده كثيري نابرخوردارند؛ مي خواهيم كاري كنيم كه اينها هم برخوردار شوند.

رئيس جمهور گفت: تازه بعد از انقلاب خيلي كارها شد، فاصله ها كمتر شد اما باز فاصله ها زياد است؛ فاصله هزينه اي دهك اول با دهك دهم بيش از 15 برابر است؛ اين از نظر اعتقادي و هم از نظر اجتماعي براي ما قابل تحمل نيست.

آقاي احمدي نژاد افزود: اين باعث دور شدن دل ها، افزايش مشكلات اجتماعي و آسيب رسيدن به پيوستگي و همبستگي ملي مي شود.

رئيس جمهور با بيان اينكه ما همه يك خانواده را تشكيل مي دهيم، گفت: نمي شود در يك خانواده يكي 15 برابر ديگري داشته باشد.

آقاي احمدي نژاد افزود: كارهايي شده است؛ از جمله افزايش پلكاني حقوق يا توزيع سهام عدالت، اما تا ساختارها درست نشود، يعني آنجايي كه اصل منابع توزيع مي شود و شكل مي گيرد درست نشود، فاصله ها ادامه مي يابد.

ارتقاي بهره وري بايد در كشور نهادينه شود

رئيس جمهور با اشاره به برخي اشكالات در ساختار اقتصادي كشور از جمله فاصله ميان مصرف و درآمد، در خصوص علل اين مشكلات و ناتواني دولت در مهار كردن تورم و جلوگيري از اتلاف منابع گفت: يكي از مهمترين اين علتها ميزان بهره وري پايين در كشور است كه با وجود كارهاي فراوان كه تاكنون انجام شده بهره وري هنوز پايين است و اين به آن معناست كه آنچه نيرو مصرف مي كنيم به ميزان كمتر از نصف آن نيز برداشت نمي كنيم.

احمدي نژاد با اشاره به لزوم بازتعريف نظام بهره وري در كشور گفت: بهره وري از نظام آموزشي تا ادبيات جامعه بايد نهادينه و بازتعريف شود.

وي افزود: صنعت كشور بايد يك واحد انرژي مصرف كند تا 5 واحد محصول تحويل دهد در صورتي كه به علت نبود بهره وري هم اكنون اين نسبت بر عكس است.

رئيس جمهور يارانه را ابزار مهم اقتصادي در دست دولت براي حمايت از قشرهاي محروم و اجراي نظام جامع تأمين اجتماعي و ايجاد عدالت در كشور بيان كرد و گفت: يارانه مي تواند مزيت هاي نسبي را در اقتصاد فعال و شكوفا كند اما نظام يارانه اي كشور بايد هدفمند باشد.

احمدي نژاد در خصوص چگونگي توزيع يارانه ها گفت: اكنون در توزيع يارانه هدف مشخصي را دنبال نمي كنيم و ميزان بهره مندي قشرهاي محروم از يارانه ها مشخص نيست.

وي با برشمردن برخي اقلام مصرفي يارانه اي گفت: اين مجموعه اقلام يارانه اي هدفي را دنبال نمي كند به طوري كه 70 درصد يارانه ها صرف سه دهك جامعه مي شود در صورتي كه يارانه بايد هدفمند توزيع شود.

احمدي نژاد تصريح كرد: با هدفمند كردن يارانه ها مي توانيم محروميت را برداريم، اهداف اقتصادي را محقق و از بخشهاي مختلف اقتصادي حمايت كنيم.

رئيس جمهور با اشاره به تبعات منفي هدفمند نبودن نظام يارانه اي در كشور گفت: با هدفمند كردن نظام يارانه اي، صنعت و خدمات بهينه سازي مي شود.

احمدي نژاد تصريح كرد: به علت هدفمند نبودن نظام يارانه اي، اكنون به جاي گسترش كار و توليد، نهاده مي فروشيم و بايد بيشتر استخراج كنيم و سپس آن را بفروشيم.

وي با اشاره به قانون نظام جامع رفاه و تأمين اجتماعي و قانون جامع حمل و نقل گفت: دولت مكلف شده است يارانه ها را هدفمند كند و به جمعيت آسيب پذيرتر، صنعت مورد نياز كشور ، كشاورزي و كشاورزان، بخش بهداشت و درمان و آموزش يارانه بيشتري پرداخت شود در حالي كه اكنون بيشتر مصرف مي كنيم.

رئيس جمهور با اشاره به برخي اتلاف منابع به علت هدفمند نبودن يارانه ها گفت: فقط در بخش فرآورده هاي نفتي با احتساب نفت بشكه اي 90 دلار اكنون بيش از 90 هزار ميليارد تومان يارانه پرداخت مي كنيم كه اين رقم مي تواند يك اقتصاد را متحول و فقر و بيكاري را برطرف و اقتصاد را فعال كند.

وي تصريح كرد: ما اكنون اين رقم يارانه را مي دهيم اما بيكاري ، فقر ، رشد نوساني تورم و برخي ديگر از مشكلات اقتصادي سر جاي خودش است و هيچ تغييري رخ نمي دهد و فقط مصرف كننده هستيم.

رئيس جمهور گفت: ما مخالف مصرف نيستيم و مردم ما بايد بالاترين سطح مصرف را داشته باشند اما مهمتر اين است كه بتوانيم در عرصه اقتصاد بين المللي رقابت كنيم.

احمدي نژاد افزود: بايد با پرداخت صحيح يارانه ها و كنترل آن اقتصاد خود را رقابت پذير كنيم تا در عرصه بازار جهاني جا باز كنيم و اين مهم، اشتغال و توليد ثروت براي كشور به همراه خواهد داشت.

بايد نظام پرداخت يارانه را اصلاح كرد

احمدي نژاد با اشاره به اهميت پرداخت هدفمند يارانه و لزوم استفاده درست از آن به عنوان يك ابزار گفت : بايد سيستم را اصلاح كرد و بهره وري را بالا برد.

رئيس جمهور افزود : نظام كنوني پرداخت يارانه مشكلات فراواني دارد و الان در جهت عكس حمايت از محرومان است .

احمدي نژاد گفت : دولت راهكارها را شناسايي و برنامه ريزي كرده است تا يارانه همه قشرها را در بر بگيرد و نگراني ها را برطرف كند و به جامعه آرامش دهد و به طور كلي جامعه را در جهت عدالت پيش ببرد و زمينه رشد همه استعدادها را فراهم كند.

رئيس جمهور تاكيد كرد: امروز جوان ما نيا ز به حمايت دارد؛ بانك منابع را مي دهد و جوان بايد از محل اين منابع ،كار را داير ، زندگي را اداره و علم را توليد كند.

رئيس جمهور گفت : سهم يارانه ها با توجه به افزايش قيمت انرژي روند تصاعدي دارد و نمي توان اين گونه ادامه داد؛ با اين روند تا سه سال ديگر، كشور فلج است در حالي كه يارانه بايد هدفمند باشد و همه از آن استفاده كنند.

احمدي نژاد افزود : به زودي مركز آمار ايران اطلاعيه خواهد داد تا در مرداد ماه هر كس متقاضي استفاده از يارانه است فرمي را پر كند تا زمينه ها و چگونگي اختصاص يارانه، طبقه بندي و اطلاعات لازم در اين بخش جمع آوري شود .

وي گفت : دولت همه جهات را بررسي مي كند و اين كار بزرگي است كه انجام مي شود تا حق به دست حق دار برسد.

نظام مالياتي كشور عادلانه نيست

رئيس جمهور گفت: نبود پايگاه اطلاعات فعاليت هاي اقتصادي موجب بروز بي عدالتي در پرداخت و دريافت ماليات شده است.

احمدي نژاد خاطرنشان كرد: ماليات بيشتر از كارمندان و كارگران و دريافت كنندگان حقوق ثابت اخذ مي شود و بسياري از بخش ها كه فعاليت اقتصادي دارند ماليات نمي پردازند.

رئيس جمهور گفت: در بسياري از كشورها ماليات 20 درصد توليد ناخالص ملي را تشكيل مي دهد اما اين رقم در كشور ما 7 درصد است.

احمدي نژاد افزود: ظرفيت جمع آوري ماليات وجود دارد اما فرصت هاي مالياتي به طور دقيق تعريف نشده است و جمع آوري آن تعادل و توازن ندارد.

رئيس جمهور گفت: در بسياري از كشورها اصل اين است كه هزينه دولت از ماليات تأمين شود اما در ايران 52 درصد آن از فروش نفت و فقط 43 تا 44 درصد از ماليات تأمين مي شود.

احمدي نژاد افزود: البته پيش از اين 67 درصد هزينه دولت از نفت تأمين مي شد كه در دولت نهم اين رقم به 52 درصد كاهش يافته است.

رئيس جمهور گفت: به عنوان مثال سال گذشته 802 هزار معامله ملكي انجام شد و در حالي كه قيمت ملك ديگر كمتر از 50 ميليون تومان نيست، فقط 125 ميليارد تومان ماليات از اين فعاليت اقتصادي اخذ شده است.

احمدي نژاد با تأكيد بر اينكه ماليات حق عمومي مردم است، گفت: دولت تلاش مي كند يك پايگاه اطلاعاتي خودكار از فعاليت هاي اقتصادي ايجاد كند تا فعالان اقتصادي با عبور از اين پايگاه به شكل خودكار ماليات پرداخت كنند.

رئيس جمهور علت پايين بودن ميزان پرداخت ماليات در كشور را ناآگاهي بسياري از نهادهاي اقتصادي و مردم درباره ضرورت پرداخت ماليات دانست و گفت: هرچند عده معدودي با ايجاد رابطه ناسالم از پرداخت ماليات فرار و زندگي خود را به حرام آلوده مي كنند، اما نبود نظام دقيق پرداخت ماليات موجب شده است بسياري از مردم از ضرورت پرداخت ماليات بي اطلاع باشند.

بخش گمرك به قوانين جديد نياز دارد

احمدي نژاد با اشاره به اينكه عمده كارهاي ماموران گمرك با توان ذهني و دستي انجام مي شود ، گفت :‌ اگرچه برخي اقدامات الكترونيك در اين بخش انجام شده است اما جامع نيست.رئيس جمهور درباره نظام گمركي گفت:‌ گمرك ما از نظر حجم نيرو بسيار كوچك اما از نظر مسئوليت چند برابر شده است.

رئيس جمهور افزود : ‌گمرك بايد از مرزهاي بهداشت و كيفيت كالاها صيانت كند و به همين سبب به اختيارات جديد و تغيير ساختار نياز دارد.

احمدي نژاد درباره برخي تخلفات گمركي گفت ‌: ماموران گمرك بايد از لحاظ مالي تامين باشند.

وي با اشاره به اينكه بايد پايگاهي ايجاد شود كه همه گمرك ها به هم وصل شوند ، افزود: ‌‌اگر براي هر كالا ، كدي در نظر گرفته شود ديگر كسي نمي تواند فاكتور غيرواقعي بياورد.

احمدي نژاد بر لزوم تصويب قوانين جديد در بخش گمركي كشور تاكيد كرد و گفت:‌ متاسفانه در گمرك ايران سازمان هاي متعددي دخالت مي كنند كه اقدامات آنها موازي كاري است.

وي افزود :‌ در بخش گمرك آن اقداماتي كه به دولت مربوط مي شود صورت گرفت و رفع نقايص ديگر به تصويب قوانين جديد نياز دارد.

بدنه بانك پرزحمت ترين بدنه دولت است

رئيس جمهور درسخنانش، نظام بانكي را از عوامل ريشه اي در اقتصاد كشور دانست و گفت: هر زمان در اين زمينه گله اي كردم برخي آن را به سمت خادمان بانكها سوق دادند كه اين عمل بي انصافي است.

آقاي احمدي نژاد افزود: بدنه بانك پرزحمت ترين بدنه دولت است و فعالان اين عرصه لحظه اي آرامش ندارند اما آنطور كه بايد براي قانون عمليات بانكي كشور ساختار تعريف نشده است.

رئيس جمهور ، نظام بانكي كشور را به شبكه خون بدن انسان تشبيه كرد و گفت: اين شبكه خون سالم را به موقع و به اندازه به اعضاي بدن مي رساند، در غير اين صورت اختلال ايجاد و رشد اندامها مختل مي شود و در حالي كه بدن انسان فعاليت مي كند اما بازدهي ندارد.

آقاي احمدي نژاد گفت: اكنون نظام بانكي كشور قادر به ارزشيابي فعالان اقتصادي نيست و نمي تواند سود واقعي اقتصاد را ارزيابي كند.

رئيس جمهور افزود: اكنون به علت ساختارهاي بانكي ، صد برابر فعاليت انجام مي شود و هر لحظه در حال ساده كردن اين ساختارها هستند كه با ادامه اين روند كار از دست مي رود.

آقاي احمدي نژاد گفت: در بسياري از مواقع بانكها فرصت نظارت ندارند زيرا ضوابط پرداخت تسهيلات بانكي ابتدايي است در صورتي كه اين ضوابط بايد پيچيده و همراه با اطلاعات دقيق و كد اعتباري براي دريافت كننده تسهيلات باشد.

رئيس جمهور خاطر نشان كرد: اكنون بانكها نمي توانند منابع بانكي را در جهت اهداف اقتصادي مديريت كنند و شاهد استفاده هاي كلان برخي سودجويان در اين زمينه هستيم.

آقاي احمدي نژاد گفت: ساختارهاي بانكي راه را براي سوء استفاده از مصارف عمومي باز كرده است.

رئيس جمهور افزود: اكنون بانكهاي كشور تقريباً انحصاري هستند و مدير بانك نمي تواند تحولات بانك را به روز پيش روي خود داشته باشد كه دولت در حال فراهم كردن زيرساختهاي آن است تا مديران بانك و وزير اقتصاد بتوانند اين تحولات را پيش روي خود داشته باشند.

آقاي احمدي نژاد بر مطالعه اقتصادي ، نظارت و بازگشت تسهيلات به بانكها تأكيد كرد و گفت: اينگونه فعاليتها موجب سالم سازي و به موقع شدن منابع در اقتصاد كشور مي شود.

رئيس جمهور همچنين با اشاره به اينكه برخي شركت هاي وابسته به دولت در يك سال و نيم گذشته با افزايش قيمت مسكن منابع بانكي خود را براي خريد ملك هزينه كرده اند افزود: نظام بانكي كنوني كشور اجازه سوداگري مي دهد و بايد راههاي سوداگري مسدود و اين نظام اصلاح شود.

نظام ارزشگذاري پول ملي بايد بازتعريف شود

احمدي نژاد با اشاره به مواردي كه بايد در اقتصاد كشور بازتعريف شود ، گفت: تجربه اقتصاد كشور از سال هاي دور تاكنون نشان مي دهد كه بيش از 85 درصد تغييرات قيمت هاي خارج به داخل منتقل مي شود، يعني اگر قيمت كالايي در خارج گران شود، اين گراني در داخل هم اثر مي گذارد و بالعكس.

رئيس جمهور نظام ارزشگذاري را تنظيم كننده اين رابطه دانست و گفت: بايد به گونه اي عمل شود كه نوسانات نرخ ارز، به اقتصاد كشور آسيب نرساند.

احمدي نژاد احكام موجود در اين باره را در كشور متفاوت توصيف كرد و گفت: در يك حكم بر ضرورت شناور بودن نرخ ارز تأكيد شده است و در حكم ديگر نرخ ثابت مطلوب شمرده مي شود.

رئيس جمهور نرخ شناور و مديريت شده ارز را مطلوب ترين حالت توصيف كرد كه موجب اطمينان فعالان اقتصادي و سرمايه گذاران مي شود و قانون برنامه نيز بر اين موضوع تأكيد كرده است.

احمدي نژاد گفت : نرخ ارز بايد در محدوده اي قابل قبول، شناور باشد و با نظارت اقتصادي ، كاهش يا افزايش يابد ،در غير اين صورت به اقتصاد كشور آسيب مي رسد.

اميدواريم يارانه ها را در نيمه دوم امسال منطقي كنيم

رئيس جمهور با اشاره به اشكالات نظام توزيع كالا و خدمات گفت: ما نمي گوييم خداي ناكرده اصناف ما بد عمل مي كنند بلكه اكثر آنان انسان هاي خوبي هستند و با وزارت بازرگاني همكاري كرده اند؛ اگر يك وقتي باشد من خواهم گفت كه در دو سال اخير بر اين دولت چه گذشته است؛ شب عيد كه قيمت جهاني كالاها بالا رفت اصناف با همكاري وزارت بازرگاني بازار را مهار وتنظيم كردند .

احمدي نژاد افزود: نظام توزيع ما سردستي است يعني كالا چند دست مي چرخد مثلا پرتقال دو برابر مصرف توليد مي شود اما چيزي هم گير كشاورز نمي آيد و مردم هم گران مي خرند و مي ببينيد مغازه داري كه سي سال دريك محل خواربار فروشي داشته است مثل بقيه مردم زندگي مي كند؛ اين نظام توزيع را بايد اصلاح كنيم.

وي اضافه كرد: ما شبكه هاي بزرگ توزيع مي خواهيم تا مشخص باشد چقدر كالا و به كجا رفته است .

رئيس جمهور با اشاره به تفاوت قيمت يك كالا در مناطق مختلف يك شهر گفت:‌ دولت بايد نظارت كند كه اين كار را هم مي كند ولي بايد شيوه توزيع كالا به گونه اي باشد كه روال عادي داشته باشد.

وي با اشاره به برنامه اصلاح ساختار دولت و با تاكيد برلزوم عملي شدن كامل اين برنامه گفت: ساختار دولت بايد اصلاح شود كه الان آن را آغاز كرده ايم؛ حجم دولت كم شده است، بودجه هاي مصرفي را كنترل كرده ايم ولي بايد وظايف دولت بازتعريف شود تا دولت كوچك شود و نزديك به يك سال ونيم و در بخش تخصصي يك سال است كه طرحي براي اين امر‌آماده شده و برخي در شرف آماده شدن است و اميدواريم يارانه ها را در نيمه دوم امسال منطقي كنيم.

رئيس جمهور با اشاره به اختصاص نيافتن يارانه پودر لباسشويي به شير گفت: بودجه دولت در اين زمينه معين است سه سال است كه قيمت شير افزايش نيافته است البته كمي بالا برده شد ولي با وجود واردات علوفه به ميزان دو ميليون تن در سال به كشور افزايش قيمت جهاني آن به چند برابر پيش بيني نشده بود.

دولت نقدي كردن يارانه ها را برنامه ريزي كرده است

رئيس جمهور با اشاره به برنامه دولت براي نقدي كردن يارانه ها تأكيد كرد: حساب ملي براي همه افراد كشور پيش بيني شده است كه در يك برنامه ريزي مشخص يارانه ها به اين حساب واريز خواهد شد.

محمود احمدي نژاد گفت: براي هر خانوار ايراني تا شش نفر پيش بيني پرداخت يارانه نقدي شده است كه براي سه ماه به حساب مشخص هر فرد ريخته مي شود و اين حساب تا سه ماه قابل برداشت نيست و در زمان معين و با اعلام قبلي ، مردم مي توانند از آن استفاده كنند.

رئيس جمهور گفت: همكاران ما در دبيرخانه اصلاح ساختار اقتصادي در دولت نحوه اجراي اين برنامه را در آينده اعلام خواهند كرد.

وي تأكيد كرد: قبل از هر برنامه ريزي براي اصلاحات اقتصادي ، جلسات متعددي با نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي، صاحبنظران اقتصادي ، استادان دانشگاه ، مديران دولت و صاحبنظران رسانه برگزار خواهد شد تا با يك كار ملي ، بيماريهاي اقتصادي كشور درمان شود.

رئيس جمهور با اشاره به اينكه همه مشكلات اقتصادي كشور به هم گره خورده است تأكيد كرد: اگر بخواهيم اصلاح اقتصادي را به سرانجام برسانيم به سه تا شش سال زمان نياز داريم و به عنوان مثال اصلاح ساختار بانكها به سه تا شش سال و نظام توزيع به دو سال زمان نياز دارد.

احمدي نژاد افزود: همه زيرساخت هاي لازم براي اصلاحات اقتصادي آماده است و زمان كافي نيز براي آغاز آن در نظر گرفته شده است؛ در اين دوران نظر همه صاحبنظران نيز گرفته خواهد شد و حتي به برخي از استادان دانشگاه از طريق نامه اعلام خواهد شد كه نظر خود را در باره موارد مشخص اصلاح ساختار اقتصادي بيان كنند.

رئيس جمهور با اشاره به سند چشم انداز بيست ساله و سياستهاي كلي نظام اعلام كرد: بايد با اتكا به چرخه توليد سالم از طريق منابع و امكانات به سياستهاي چشم انداز دست پيدا كرد؛ اگر ساختار، خوب كار نكند رسيدن به اين اهداف امكان پذير نيست.

وي گفت: بايد عيب هاي سيستم برطرف شود تا با منابع و امكانات داده شده به آن به مقصد برسيم.

برنامه هاي جديد دولت را در بخش مسكن

آقاي احمدي نژاد در پاسخ به اين سوال كه چرا ساختمان سازي در كشور ما صنف جداگانه اي ندارد افزود: خودم ديدم يك ساختمان چهار طبقه ريخته شده است و البته خوشبختانه كسي آسيب نديد؛ اين ايراد كاملاً بجاست.

رئيس جمهور گفت: ما در بخش ساختمان مشكلات ديگري هم داريم، خصوصاً اين تحولات نرخ؛ قبلاً براي مردم گفتم بخشي از آن مربوط به گذشته بود يعني تا قبل از اين دولت، بخشي مربوط به سوداگري و بخشي هم مربوط به عقب افتادگي هاست.

آقاي احمدي نژاد افزود: در گذشته توليد مسكن بسيار بسيار كمتر از تقاضاي سالانه بود و همين طور اداره و انباشته شد تا به اين دولت رسيد.

رئيس جمهور گفت: در اين دولت هم شاهد ورود افراد متولد 60 تا 64 به بازار كار، ازدواج و مسكن بوديم.

آقاي احمدي نژاد افزود: از طرفي يك كار سوداگري هم شكل گرفت؛‌ يك مقدار كنترل آن سخت شد البته دولت شوراي مسكن را مأمور رسيدگي به اين امر كرد، اخيراً هم من اعلام كردم مي خواهم وارد شوم. تمام اشكالات را شناسايي كرده ايم.

رئيس جمهور گفت: يكي از اشكالات، نبود صنف سازندگان مسكن است؛ مصوب شد وزارت بازرگاني با نظر وزارت مسكن اين كار را انجام دهد.

آقاي احمدي نژاد افزود: بايد معلوم شود كه چه كسي نظارت كننده بر ساخت و ساز مسكن است و حتي زير مجموعه سازندگان مسكن از جمله صنف گچ كاران و بناها تشكيل مي شود؛ اگر بناست تأييديه يا گواهينامه صادر شود از طريق اين صنفها صادر مي شود.

رئيس جمهور گفت: ساختمان جزو منافع ملي به حساب مي آيد، هر ساختمان بايد صد سال كار كند.

آقاي احمدي نژاد افزود: بخش دومي كه بايد براي آنها صنف تشكيل شود كساني اند كه در دوره هاي اخير وارد شده اند و كارشان فقط خريد و فروش مسكن است نه ساخت مسكن؛ البته ما انجمن انبوه سازان داريم اما صنف نداريم.

رئيس جمهور گفت: وقتي يك مسابقه شروع شود يك عده هم كه اهل اين كار نيستند وارد مي شوند؛ نمي گوييم خريد و فروش مسكن كار بدي است.

آقاي احمدي نژاد افزود: دولت تصويب كرد خريد و فروش مسكن به عنوان يك شغل محسوب شود؛ وزارت بازرگاني اين را اعلام مي كند و همه خريداران و فروشندگان مسكن بايد ثبت نام كنند.

رئيس جمهور با بيان اينكه دولت براي مسكن كارهاي ديگري هم در چند بخش انجام داده است گفت: ساخت مسكن مهر به سرعت در حال پيگيري است.

آقاي احمدي نژاد افزود: براي سازندگان مسكن امتيازاتي قرار داده ايم؛ از جمله واگذاري زمين ارزان يا زمين اجاره اي.

رئيس جمهور گفت: براي كساني كه مي خواهند ساختمان بسازند و اجاره دهند نيز امتيازات وسيعي قرار داده ايم. آقاي احمدي نژاد افزود: در بخش شهرسازي تراكم ها را بالا برده ايم به خصوص در شهرهايي مثل تهران و ديگر شهرهاي بزرگ.

رئيس جمهور ادامه داد:‌ منابع بانكي در بخش مسكن سازماندهي شد؛ الان ابلاغ شده است به زودي در بخش مسكن شروع مي شود؛ وام براي خريد و فروش مسكن ممنوع خواهد شد.

آقاي احمدي نژاد گفت: كارهاي ديگري براي كنترل بازار مسكن شده است؛ بالاخره معلوم نيست يك ساختمان چند دست مي چرخد؛ بايد راه سوداگري را ببنديم.

رئيس جمهور افزود: پايگاه اطلاعاتي آماده شده است و به زودي وزارت بازرگاني با كمك سازمان ثبت اسناد اعلام مي كند تمام كساني كه مسكن دارند بايد مسكنشان را ثبت كنند.

آقاي احمدي نژاد گفت: تمام قولنامه ها رسمي مي شود، هر معامله اي كه صورت مي گيرد بايد در آن فضا (پايگاه اطلاعاتي) ثبت شود وگرنه سازمان ثبت اسناد معامله را ثبت رسمي نمي كند.

براي هميشه بازار مسكن را سامان مي دهيم

رئيس جمهور با بيان اينكه برخي تصميمات دولت در خصوص ساماندهي بازار مسكن از آذر امسال اعمال خواهد شد ، گفت: هر كس بخواهد در بازار مسكن فضاسازي كند، جريمه خواهد شد.

احمدي نژاد گفت : يك بار براي هميشه مي خواهيم بازار مسكن را سامان دهيم و دولت با جمع آوري و ساماندهي همه اطلاعات مرتبط با بخش مسكن در يك بانك اطلاعاتي، اين بخش را مديريت مي كند.

وي گفت: نوسانات در بازار مسكن بيش از ده دوره در سالهاي گذشته نيز تكرار شده اما اكنون به علت بالا رفتن ارقام بيشتر نمود پيدا كرده است.

رئيس جمهور افزود : در پي شوك دادن به بازار مسكن نيستيم و اقدامات دولت در بخش مسكن با همراهي و همكاري مردم و با آرامش انجام خواهد شد.

رئيس جمهور ساماندهي بخش مسكن را كاري بزرگ اعلام كرد و گفت: دولت تصميم دارد به كمك مردم وارد عرصه شود و اين بخش را درمان كند.

احمدي نژاد افزود : برخي كه قبلاً از منابع بيشتر استفاده كرده اند اكنون بايد كمتر استفاده كنند و برخي ديگر كه قبلاً كمتر از منابع استفاده كرده اند بايد بيشتر از منابع بهره مند شوند و دولت براي تحقق اين امر محكم ايستاده است.

وي با بيان اينكه يارانه نود هزار ميليارد توماني در بخش فرآورده هاي نفتي كه قبلاً توضيح داده شد مال مردم است و بايد در زندگي مردم تأثير داشته باشد ، گفت: مردم ما با تجربه سهميه بندي بنزين در سال گذشته نشان دادند ظرفيت كارهاي بزرگ را دارند.

رئيس جمهور گفت: اكنون با توزيع بنزين با كارت هوشمند سوخت زيرساخت خوبي براي مديريت دولت در مصرف سوخت فراهم شده و اين زيرساخت براي ساير بخشها هم قابل اجراست.

احمدي نژاد با اشاره به درآمد 50 هزار توماني برخي خانواده هاي زير پوشش كميته امداد و 120 هزار توماني برخي خانواده هاي كم درآمد گفت: يارانه اي كه براي هر يك از اين خانوار ها در نظر گرفته مي شود 5 تا 6 برابر درآمد آنهاست كه مي توان اين مبلغ را مستقيم به اين خانوارها داد تا زندگي آنها تنظيم شود.

رئيس جمهور با اشاره به اينكه برخي اقدامات دولت ممكن است با تلاطم هايي همراه باشد ، تصريح كرد: در روزهاي گذشته شاهد بوديم برخي اقلام كه به مقدار بسيار زياد در انبارها موجود است در بازار كمياب و گران شد كه مردم با هوشياري و مراقبت نخريدند و اوضاع به حالت عادي بازگشت.

وي گفت: بايد با مواظبت و آرامش از اين مراحل بگذريم تا اقتصاد خوب ساماندهي شود.

رئيس جمهور خاطر نشان كرد: از همه دانشمندان، ‌علما و متخصصان دعوت مي كنم در طرح دولت مشاركت و كمك كنند؛ دولت هيچ نقطه پنهاني در اين طرح ندارد.

طرح تحول آرزوي اقتصاددانان كشور بوده است

آقاي احمدي نژاد گفت : طرح بزرگ تحول اقتصادي هيچ نكته نهفته اي ندارد و از همه كارشناسان و اقتصاددانان درخواست مي كنم در تكميل و اصلاح آن ما را همراهي كنند.

رئيس جمهور با اشاره به جلسات طولاني با مسئولان ساير قوا افزود: بسياري از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از اين طرح استقبال كردند و سؤالات مهمي داشتند كه پاسخ داده شد.

احمدي نژاد طرح بزرگ تحول اقتصادي را از آرزوهاي اقتصاددانان و مديران كشور دانست و گفت: اين دولت مصمم وارد اين عرصه شده است.

وي با تاكيد بر اينكه مردم بايد روي آرامش را ببينند، افزود: بايد اينكه مي گوييم پول نفت بايد سر سفره مردم بيايد، خود را نشان دهد.

رئيس جمهور در عين حال گفت: درآمدهاي حاصل از فروش نفت در هزينه هاي دولت و يارانه ها خرج مي شود اما چون توزيع درست نيست مردم آن را لمس نمي كنند.

وي با اشاره به اينكه كل طرح را يكجا اعلام خواهد كرد، گفت: برخي از بخش هاي آن نيازمند اصلاح قانوني است.

احمدي نژاد از همه مديران بانك ها، گمرك، سازمان مالياتي و به ويژه مديران وزارتخانه هاي نفت و رفاه و تأمين اجتماعي خواست با آمادگي كامل، دولت را در اجراي اين طرح همراهي كنند.

همه مردم و انديشمندان دولت را ياري كنند

رئيس جمهور از همه انديشمندان و صاحبنظران و مردم خواست دولت را در راه اصلاح زيرساخت هاي اقتصادي كشور ياري و همراهي كنند.

احمدي نژاد گفت: اين حركت متعلق به همه ملت است و درخواست من اين است كه گروهي آن را به وسيله اي براي دامن زدن به مناقشات سياسي تبديل نكنند و اجازه دهند تا درد مزمن اقتصاد كشور درمان شود.

رئيس جمهور افزود : همكاران من آماده اند تا در هر جمعي از متخصصان حضور يابند و ضمن شنيدن نظرها درباره ابعاد اين طرح توضيح دهند.

احمدي نژاد گفت: هيچ كس درباره ضرورت اجراي اين طرح ترديد ندارد ، هرچند ممكن است درباره چگونگي اجراي آن نظرهاي مختلفي وجود داشته باشد.

وي اصلاح زيرساخت هاي اقتصادي كشور را از جمله مهمترين مسائل دانست و گفت: چارچوب علمي و اطلاعاتي و ساختار اجرايي اين طرح آماده است و دولت براي تحقق آن حاضر به كار شبانه روزي است.

قيمت نفت با بازي سياسي پايين نگه داشته شده بود

رئيس جمهور درباره افزايش قيمت نفت تصريح كرد: برخي با طرح اين سوال كه پول نفت چه مي شود ، متاسفانه دولت را متهم مي كنند و مي گويند 30 ميليارد دلار پول نفت گم شده است.

آقاي احمدي نژاد با اشاره به اينكه برخي انتظار دارند دولت بلافاصله پول نفت را در عمل به جامعه تزريق كند، افزود: اين كار ممكن است و با سازوكار و ورود جنس از كشورهاي ديگر عملي است اما واقعيت اين است كه اين پول در جيب دولت نمي رود و فقط به اندازه قانون بودجه مي توانيم از پول نفت استفاده كنيم.

آقاي احمدي نژاد گفت : براي نمونه ، دولت آذر پارسال برداشت يك ميليارد و 200 ميليون دلار از حساب ذخيره ارزي را از مجلس درخواست كرد اما تصويب نشد.

رئيس جمهور گفت : پول نفت وارد حساب ذخيره ارزي مي شود و دولت نمي تواند از آن برداشت كند.

وي به آثار افزايش قيمت نفت اشاره و تصريح كرد: اگر اين افزايش قيمت به طور طبيعي باشد و جايگاه خود را در اقتصاد جهان پيدا كند ، به نفع همگان خواهد بود.

رئيس جمهور گفت: قيمت نفت در مدت طولاني با بازي سياسي پايين نگه داشته شده بود و گاهي قيمت يك بشكه آب ده برابر نفت بود.

احمدي نژاد افزود: اروپاييان از قيمت نفت ماليات مي گيرند و سود آنان از توليدكنندگان نفت بيشتر است؛ اگر اجازه دهند حاضر به عرضه بنزين در جايگاه پمپ بنزين با حدود 40 درصد پايين تر از قيمت آنان هستيم.

رئيس جمهور گفت : قيمت نفت ايران و توليدكنندگان مصنوعي و قيمت عرضه آن در كشورهاي استفاده كننده (اروپا) واقعي است.

احمدي نژاد افزود: بايد قيمت نفتي كه در اروپا عرضه مي شود به توليدكنندگان پرداخت شود.

امريكا باعث پمپاژ تورم به اقتصاد جهاني شده است

رئيس جمهور با بيان اينكه دولت هاي امريكا در سي سال اخير همواره با كسري بودجه مواجه بوده و بخشي از آن را با انتشار پول بدون پشتوانه به اقتصاد جهاني تامين كرده اند ، گفت: آنها با اين كار، تورم را به اقتصاد جهان پمپاژ مي كردند تا به اهداف خود دست يابند.

احمدي نژاد با اشاره به تزريق دلارهاي بدون پشتوانه امريكا به اقتصاد جهاني گفت: اقتصاد امريكا آنقدر زايش ندارد و اين دلارها بدون پشتوانه به اقتصاد جهاني تزريق و اكنون جهان از اين منظر اشباع شده است و دولت هاي رقيب وارد شده اند و اين موجب شده است نرخ دلار كاهش يابد كه در حوزه نفت موجب افزايش قيمت شده است.

وي افزود: در واقع بخشي از افزايش قيمت نفت، ناشي از كاهش ارزش دلار است.

احمدي نژاد گفت: قيمت دلار سقوط كرده است و با فروش نفت به قيمت 120 دلار در هر بشكه ، به اندازه 40 دلار سال 80 مي توانيم كالا خريد كنيم.

رئيس جمهور افزود: اقتصاد ما با اقتصاد جهاني تعامل دارد و بخشي از نيازهاي خود را از خارج وارد مي كنيم ، بنابراين هزينه هاي ما نيز براي خريد كالاهاي مورد نياز از خارج افزايش يافته است.

احمدي نژاد موضوع ديگر درباره قيمت نفت را سوداگري و تغييرات مصنوعي قيمت نفت دانست و گفت: زماني هميشه اگر يك كشور عضو اوپك اعلام مي كرد توليد نفت خود را 100 هزار بشكه افزايش مي دهد، قيمت آن كاهش مي يافت، اما اكنون هنگامي كه اعلام مي شود توليد نفت 200 هزار بشكه افزايش يافته است ،‌ نه تنها قيمت آن كاهش نمي يابد بلكه شاهد افزايش قيمت نفت هستيم و اين چيزي نيست جز سوداگري كه با اهداف خاصي انجام مي شود.

احمدي نژاد مبادلات اقتصادي كشور را سالانه حدود 160 ميليارد دلار با احتساب نفت و گاز اعلام كرد و گفت: 70 ميليارد دلار از اين مبلغ مربوط به صادرات و واردات كالاست كه در اقتصاد آثار گسترده اي دارد.

رئيس جمهور تصريح كرد: مي خواهيم قيمت نفت به رقم واقعي برسد و اين طور نباشد كه با افزايش قيمت نفت ، قيمت كالاهاي وارداتي بيشتر از آن افزايش يابد.

وي افزود: در عين حال بايد از همين وضع موجود استفاده و آن را به فرصت تبديل كنيم.

احمدي نژاد با بيان اينكه اقتصاد كشورهاي همجوار ما با تورم دو برابري روبرو هستند، گفت: دست كم 3 و 2 دهم درصد تورم كشور ناشي از تحولات بيروني است و اگر زودتر چاره جويي نشود، بيشتر مي شود. وي افزود: درباره كاهش نرخ تورم، دولت عزم جدي دارد و نمايندگان مجلس نيز آمادگي خود را براي همكاري با دولت در اين زمينه اعلام كرده اند.

ايران اسلامي را به قله هاي افتخار مي رسانيم

رئيس جمهور گفت: براي مقابله با بحران اقتصادي، دو كار بيشتر نمي توان انجام داد؛ نخست آنكه تعرفه ها را كاهش دهيم و دوم اينكه يارانه بدهيم.

آقاي احمدي نژاد افزود : براي اين كار به مجلس لايحه اي داده شده است كه البته ما زودتر اقدام و بسياري از كالاها را وارد كرده ايم و انبارهاي بسياري از كالا پر است.

رئيس جمهور با پيش بيني ادامه ركود جهاني گفت: اكنون كسي براي مديريت جهاني وجود ندارد كه به همين دليل اين ركود ادامه پيدا خواهد كرد.

احمدي نژاد تاكيد كرد: با همين درآمد نفتي بازار كشورمان را كنترل خواهيم كرد و بيماري مزمن اقتصادي به سرعت درمان خواهد شد.

وي در پايان اين گفتگوي مستقيم تاكيد كرد: دولت و مردم در صحنه هستند و به نظر من حتي مي توان در مدت 10 سال بخش هايي از سند چشم انداز 20 ساله را اجرا كرد؛ اكنون در بخش هاي علمي ، سياسي و اقتصادي از برنامه جلو هستيم و انشاء الله ايران اسلامي را به قله هاي افتخار مي رسانيم.
 سه شنبه 4 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 525]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن