تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1820229595
استاد الازهر؛ شیعیان هم اهل سنتاند
واضح آرشیو وب فارسی:الف: استاد الازهر؛ شیعیان هم اهل سنتاند
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۵
احمد عبدالرحیم السائح، استاد دانشکده اصول دین الازهر گفت: جریان های تکفیر گرا و افراطی و بدعت آفرین، روایات مجعول را دستمایه تفرقه افکنی و به راه انداختن خشونت و ترور میان مذاهب اسلامی قرار می دهند.به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر احمد عبدالرحیم السائح چهره ای منصف و مدافع تشیع در مصر است که با آنکه خود از اهل سنت است، معمولاً هیچ هجومی را به تشیع و شیعیان در مطبوعات عربی بی پاسخ نمی گذارد. وی استاد دانشکده اصول دین دانشگاه الازهر است. وی در سال ۱۹۳۷ م، در خانواده ای متدین، دیده به جهان گشود. بسیاری افراد خانواده اش از علمای الازهر و حافظان قرآن بوده و هستند. در سال ۱۹۶۵ م به دریافت گواهی کارشناسی در رشته فلسفه و کلام، در دانشکده اصول دین دانشگاه الازهر نائل آمد. گواهی کارشناسی ارشد خود را از همین دانشکده، در سال ۱۹۸۲ دریافت کرد و در سال ۱۹۸۶ م، به مرتبه دکترا دست یافت. برخی وظایف و مناصب وی به اختصار از پی می آید: ۱. مدرس پرورش دینی در مدارس عربستان سعودی ۱۹۷۸ ـ ۱۹۷۳. ۲. دبیر بخش انتشارات و تحقیق تراث، در شورای عالی امور اسلامی قاهره. ۳. استادیار دانشکده شریعت و مطالعات اسلامی در دانشگاه قطر ـ (دوحه) ۱۹۹۳ ـ ۱۹۸۹. ۴. استاد بخش علم کلام، در دانشکده دعوت و اصول دین، دانشگاه ام القری (مکه) در سال ۱۹۹۵. ۵. رئیس دانشکده تربیت مبلغ وزارت اوقاف مصر. ۶. عضو انجمن فلسفه مصر. ۷. مدیر تحریریه مجله رسالة الاسلام. ۸. سر دبیر سالنامه دانشکده اصول دین دانشگاه الازهر. بیش از پنجاه جلد کتاب نیز تا کنون از دکتر السائح منتشر شده است.این استاد دانشکده اصول الدین دانشگاه الازهر در گفتگویی درباره مسأله وحدت اسلامی گفت: مفهوم تقریب مذاهب اسلامی، در نتیجه اشتیاق و پایمردی برخی عالمان غیرت مند به وحدت امت اسلامی ظهور یافت؛ اگر جدایی و تفرقه ای وجود نداشت، تقریب هم معنایی نداشت، زیرا همگی بر سر اصل اسلام و خدای واحد و قبله واحد و پیامبر خاتم(ص) اجتماع داشتند. بسیاری علمای ما با مشاهده تفرقه ای که از ناحیه مسلک های باطنی، دامن گیر امت شده بود و مشاهده تعصب ها و تصلب های مذهبی متحجرانه که به تحریک دست های بیگانه، دست به قتل مسلمانان می زد و موجب نفرت زایی در میان مسلمانان می شد، به ایده تقریب مذاهب اسلامی روی آوردند. وی افزود: اساساً فرقه های شیعه و سنی، به صورت متداخل و مترابط ظهور یافتند و بالیدند. امام جعفر صادق استاد دو تن از امامان مذاهب اهل سنت است: امام مالک و امام ابو حنیفه. آیا می توان تصور کرد که رابطه این شاگردان و آن استاد، رابطه ای غیر صمیمی و غیر دوستانه بوده است؟ علمای قدیم ما نیز فارغ از تعصبات مذهبی، به یک دیگر و آثار یک دیگر می نگریستند. السائح ادامه داد: البته در میان عوام، تعصبات شدیدی وجود داشته است. حتی اختلافات میان مالکی ها و حنفی ها در مصر، بسیار شدیدتر از اختلافات شیعه و سنی بوده است. طلبه های حنفی و مالکی، درگیری های شدیدی با هم داشته اند. این امر نشان می دهد که وقتی تمایز طلبی و هویت گرایی مذهبی پر رنگ می شود، فرقی نمی کند که دو طرف از یک مذهب باشند یا از دو مذهب متفاوت.وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مستندات تفرقه میان مسلمانان، را حدیثی دانست که به پیامبر(ص) نسبت داده می شود، گفت: می گویند پیامبر(ص) فرموده اند: «ستفترق امتی الی واحد و سبعین او الی ثلاثة و سبعین فرقة کلها فی النار الا واحدة»؛ به زودی امت من به هفتاد و یک یا هفتاد و سه فرقه منشعب می شود که جز یکی، بقیه در آتش اند. اصلاً امکان ندارد که پیامبر خدا(ص) چنین سخنی گفته باشد. این حدیث مجعول، اصحاب مذاهب ویران گر را به تکفیر دیگران و ادعای نجات یافتگی خود وا می دارد.استاد دانشگاه الازهر افزود: جریان های تکفیر گرا و افراطی و بدعت آفرین، چنین روایات مجعولی را دستمایه تفرقه افکنی و به راه انداختن خشونت و ترور میان مذاهب اسلامی قرار می دهند. اصلاً چگونه ممکن است که پیامبر(ص) چنین سخنی را گفته باشد؛ در حالی که احادیث فراوانی داریم که می گوید: خداوند کسی را که به وحدانیت خدا و نبوت محمد(ص) شهادت دهد، از آتش جهنم بیرون می کشد و به صراحت در قرآن، امت اسلام، امتی واحد نامیده شده اند: «ان هذه امتکم امة واحدة».وی در ادامه گفت: ما در حوزه تقریب به تلاش های گسترده ای نیاز داریم تا آشکار شود که میان شیعه و سنی فرقی وجود ندارد و همگی به خدای واحد و پیامبر واحد معتقد و تفاوت میان شیعه و سنی، مانند تفاوت میان مذهب حنفی و مذهب مالکی است. از این رو شیخ محمود شلتوت تعبد به مذاهب شیعه را همانند مذاهب اهل سنت، شرعاً مجاز شمرد و در دوران رئیس جمهور فقید مصر، جمال عبدالناصر، شورای عالی امور اسلامی، دایرة المعارفی فقهی را با نام «مؤسوعة جمال عبدالناصر فی الفقه الاسلامی» که بعدها به «موسوعة الفقه الاسلامی» تغییر نام داد، تألیف و تدوین کرد که در آن آرای فقهی مذاهب شیعه ـ زیدیه، اسماعیلیه و امامیه ـ در کنار آرای فقهی مذاهب اهل سنت ذکر شده است. احمد عبدالرحیم السائح با بیان اینکه نامگذاری اهل سنت به این نام، نامگذاری ای سیاسی بوده است؛ نه دینی، گفت: چرا اهل سنت، اهل قرآن نامیده نشدند؟ شرایط خاص قرن سوم هجری، فضای این نامگذاری بود که اکنون فرصت بازگویی آن نیست. وی درباره اینکه چگونه مذاهب اسلامی ـ در فقه و کلام ـ پدید آمدند، گفت: ریشه شکل گیری مذاهب اسلامی، اختلاف اجتهادات است. آیات قرآن کریم زنده است و جامد و مومیایی نیست و دلالت های آن چندان قطعی نیست که جا برای فهم های متعدد باقی نگذارد. اجتهاد برای فهم قرآن حیاتی است؛ وگرنه تمدن اسلامی متوقف می شد. این اختلافات اجتهادی در درون هر مذهبی وجود دارد. قطعاً صدها سال دیگر اقوامی می آیند که قرآن را به گونه ای متفاوت از آنچه ما امروز، می فهمیم، خواهند فهمید.وی افزود: بسیاری از مفروضات و پنداشته های مفسران قدیم نیز در شرایط جدید عصر و زمانه ما ابطال شده است. در قرآن کریم آمده است: «و الذین اذا ذکّروا بایات ربّهم لم یخرّوا علیها صمّا و عمیانا»؛ و کسانی که هرگاه آیات ما به یادشان آورده شود، کور و کر بدان خاضع نمی شوند؛ یعنی اینکه با بینش و نگرش و فهم و درک، دلشان بدان خاشع می شود و این امر به تکامل و تطور فکری انسان ها متناسب با شرایط عصر و زمانه خود قرآن را می فهمند. وی درباره تهمت تحریف قرآن و تفاوت قرآن شیعیان گفت: من حدود سال ۱۹۹۲ استاد دانشگاه قطر بودم. همایشی در سطح دانشگاه برگزار کردیم که در آن دکتر عائشه یوسف المناعی، من و دکتر محمد الدسوقی شرکت داشتیم. مدیر همایش دکتر عبدالحمید انصاری، رئیس وقت دانشکده شریعت بود. این همایش اعلام کرد که مصحف شریف (قرآن) که در ایران چاپ و منتشر می شود، همان است که در همه کشورهای عرب وجود دارد؛ اما برخی متعصبان سلفی و جاهل می گفتند، شیعیان مصحفی دیگر دارند که همان مصحف فاطمه است یا چیزهایی را بر قرآن می افزایند یا معتقدند که برخی آیات قرآن انداخته شده است.وی افزود: ما در پاسخ به آنان گفتیم، علمای خود ما یعنی علمای اهل سنت هم نقل کردند که برخی سوره های قرآن جزء قرآن نیست و بدان افزوده شده است. ابن کثیر که خود این سلفی ها به او افتخار می کنند و می گویند: او سلفی و سنی بوده است، در تفسیرش می گوید، دو سوره فلق و ناس از قرآن نیست و چهار روایت از امام احمد حنبل در این باره ذکر می کند. بنابراین، چنین حرف هایی چه از سوی شیعه و چه از سوی اهل سنت، قابل اعتنا نیست، مهم این است که قرآن ما یکی است. استاد دانشکده اصول الدین دانشگاه الازهر درباره اشتراکات میان شیعه و سنی گفت: حدود یک هفته پیش در مصر، دکتر علی جمعه مفتی این کشور، در سخنرانی ای اعلام کرد که شیعه و سنی در ۸۵ درصد احکام فقهی اشتراک نظر دارند و هم چنین در علم کلام که من متخصص این علم هستم، اعتقادات کلامی شیعه و سنی تا اندازه زیادی به هم نزدیک است. من در مقاله ای که درباره امام شیخ مفید نوشته ام، مدح و ثناهایی را که علمای اهل سنت درباره او گفته اند، آورده ام. علمای امروز باید به علمای قدیم اقتدا کنند و از نوع روابط صمیمانه و احترام آمیز آنان درس بگیرند. علمای قدیم، ارتباط نزدیکی با هم داشتند و به هم دشنام نمی دادند و با هم بد رفتاری نمی کردند، زیرا اعتراف و به رسمیت شناختن دیگری، ضرورتی اسلامی است. وی ادامه داد: امام بدیع الزمان سعید نوری از علمای ترکیه می گفت: براساس آیه «قل لا اسئلکم علیه اجراً الا المودة فی القربی»، شیعیان، شیعه آل البیت هستند و علاوه بر آنان اهل سنت هم شیعه آل البیت هستند، بنابراین همه مسلمانان شیعه هستند. ما نیازمند فرهنگ تسامح و اندیشه هستیم. مدرک علمی داشتن و در شمار علما بودن کافی نیست. شیعیان هم اهل سنت اند. مگر جز این است که سنت از منابع فهم اجتهادی شیعه است؟ مگر سنت پیامبر(ص) منبع عمل و حتی تفسیر قرآن نیست؟ پس شیعه هم سنی است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]
صفحات پیشنهادی
روایات جعلی؛ دستمایه تفرقهافکنی تکفیریها/ شیعیان هم اهل سنتاند
گفتگو با استاد دانشگاه الازهر روایات جعلی دستمایه تفرقهافکنی تکفیریها شیعیان هم اهل سنتاند شناسهٔ خبر 2777479 - یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۰۶ دین و اندیشه > اندیشمندان احمد عبدالرحیم السائح استاد دانشکده اصول دین الازهر گفت جریان های تکفیر گرا و افراطی و بدعت آفرین رو«بيگانه» به ضرورت وحدت بين شيعيان و اهل سنت ميپردازد
۱۹ خرداد ۱۳۹۴ ۱۱ ۴۶ق ظ بيگانه به ضرورت وحدت بين شيعيان و اهل سنت ميپردازد موج-کارگردان سينما اظهارداشت ساخت فيلمي با عنوان بيگانه را در دست دارم که به وحدت بين شيعيان و اهل سنت در برابر داعش ميپردازد به گزارش خبرگزاري موج سيد رحيم حسيني کارگردان سينما خاطرنشان کرد قداعش جای پای محکم پیدا کند به شیعیان و اهل سنت رحم نمی کند
ظریف در دیدار با یان کوبیش داعش جای پای محکم پیدا کند به شیعیان و اهل سنت رحم نمی کند شناسهٔ خبر 2770070 - یکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶ ۵۰ سیاست > سیاست خارجی وزیر امور خارجه کشورمان گفت اگر داعش جای پای محکم تری پیدا کند دیگر نه به شیعیان و نه سنی ها در عربستان هم رحم نخواهداستاد دانشگاه کویت در گفتوگو با فارس: امام خمینی مختص شیعیان نیست؛ تأثیر بنیانگذار انقلاب بر جهان اسلام بنیاد
استاد دانشگاه کویت در گفتوگو با فارس امام خمینی مختص شیعیان نیست تأثیر بنیانگذار انقلاب بر جهان اسلام بنیادی بوداستاد دانشگاه کویت که برای بزرگداشت سالروز ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران به تهران سفر کرده در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس تأثیر امام خمینی ره بر جهان اسپیشنهاد استاد پناهیان به جوانان اهل خوشگذرانی / با مطالعۀ این کتاب نگاه و رفتارتان عوض میشود
پیشنهاد استاد پناهیان به جوانان اهل خوشگذرانی با مطالعۀ این کتاب نگاه و رفتارتان عوض میشود یادوراۀ 300 شهید نوجوان گردانهای کمیل و حنظله و شهید ابراهیم هادی در آستانۀ میلاد حضرت علی اکبر ع و روز جوان در محل لانه جاسوسی سابق آمریکا برگزار شد به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوزآیتالله امینیان استاد اخلاق و معارف اهلبیت (ع) بود
حجت الاسلام کریمی آیتالله امینیان استاد اخلاق و معارف اهلبیت ع بود شناسهٔ خبر 2776929 - جمعه ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۴۹ استانها > گیلان آستانهاشرفیه - امامجمعه موقت آستانهاشرفیه در خطبههای نماز جمعه این هفته با اشاره به رحلت عالم ربانی آیتالله محمدعلی امینیان گفت آیتااقدام استاد تاریخ دانشگاه کانادا برای مبارزه با سکولاریسم
اقدام استاد تاریخ دانشگاه کانادا برای مبارزه با سکولاریسمتاریخ انتشار شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲ ۴۹ استاد تاریخ دانشگاه کونکوردیا کانادا به دلیل حمایت از حجاب و مبارزه با سکولاریسم روسری به سر کرد این استاد تاریخ در اعتراض به منع حجاب و پوشش های مذهبی این تصمیم را گرفت در کانتوضیحات سخنگویناجا درباره طرح افطار تا سحر سینماها، بازداشت چند نفر در بنیاد تعاون، تخلفات انتخاباتی، حضور زن
توضیحات سخنگویناجا درباره طرح افطار تا سحر سینماها بازداشت چند نفر در بنیاد تعاون تخلفات انتخاباتی حضور زنان در استادیوم و معاون اجتماعی نیروی انتظامی از موافقت با اجرای طرح افطار تا سحر سینماها خبر داد به گزارش نامه نیوز سردار سعید منتظرالمهدی روز یکشنبه در اولروایتی از ماجرای اخراج استادی که صدایش زنانه است
روایتی از ماجرای اخراج استادی که صدایش زنانه است اکسیریفرد یکی از اعضای علمی دانشگاه خواجه نصیر بود که به دلیل شباهت صدایش به صدای زن از دانشگاه خواجه نصیر اخراج شده است اینباره ریاست اموزش دانشگاه خواجه نصیر به او گفته است شما از صدای خودتان خجالت نمیکشید به گزارش نامه نزنان داعش، اهل کدام کشورها هستند + تصویر
زنان داعش اهل کدام کشورها هستند تصویر مرکز گفتگوی راهبردی گزارشی را در خصوص کشورهایی که از آنجا بیشترین تعداد زنان به گروه تروریستی داعش پیوسته اند منتشر کرد به گزارش العالم بر اساس این گزارش بیشترین زنان اروپایی عضو داعش تبعه انگلیس هستند سایت شبکه سی ان ان به نقل از ایتجمع دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه تهران علیه استادی که دانشجویش را کتک زد
تجمع دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه تهران علیه استادی که دانشجویش را کتک زد جامعه > آموزش - ایسکانیوز نوشت دانشجویان دانشگاه تهران امروز علیه یکی از اساتید دانشکده ادبیات و علوم انسانی دست به تجمع زدند به گزارش ایسکانیوز دانشجویان دانشگاه تهران علیه یکی از اساتیمعاون اجتماعی ناجا خبر داد: موافقت ناجا با طرح افطار تا سحر سینماها/ ابلاغی برای حضور زنان در استادیومها ندا
معاون اجتماعی ناجا خبر داد موافقت ناجا با طرح افطار تا سحر سینماها ابلاغی برای حضور زنان در استادیومها نداشتیم معاون اجتماعی ناجا از آغاز طرح دریا در نیروی انتظامی از امروز خبر داد به گزارش نامه نیوز سردار سعید منتظرالمهدی سخنگوی نیروی انتظامی روز یکشنبه در یک نشست خبری بااشنشست چیستی و چگونگی «جاهلیت مدرن» برگزار شد
نشست چیستی و چگونگی جاهلیت مدرن برگزار شدنشست چیستی و چگونگی جاهلیت مدرن با حضور دو صاحبنظر از کشور فرانسه برگزار شد به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس نشست چیستی و چگونگی «جاهلیت مدرن» با حضور دو صاحبنظر از کشور فرانسه و حضور جمعی از نخبگان معلمسخنگوی ناجا/۱ طرح امنیت دریا از امروز کلید خورد/ هیچ ابلاغی برای حضور بانوان در استادیوم والیبال صادر نشده
سخنگوی ناجا ۱طرح امنیت دریا از امروز کلید خورد هیچ ابلاغی برای حضور بانوان در استادیوم والیبال صادر نشدهسخنگوی ناجا گفت هیچ ابلاغی تاکنون برای حضور بانوان در استادیوم والیبال صادر نشده و اگر ابلاغ شود ما امنیت را تامین میکنیم به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس سردار سعیدتجمع اعتراضی علیه یک استاد دانشگاه تهران
تجمع اعتراضی علیه یک استاد دانشگاه تهران دانشجویان دانشگاه تهران امروز علیه یکی از اساتید دانشکده ادبیات و علوم انسانی دست به تجمع زدند خبرگزاری ایسکا نیوز دانشجویان دانشگاه تهران امروز علیه یکی از اساتید دانشکده ادبیات و علوم انسانی دست به تجمع زدند دانشجویان دانشگاه تهرنظر ناجا درباره حضور بانوان در استادیوم والیبال
نظر ناجا درباره حضور بانوان در استادیوم والیبال سخنگوی ناجا گفت هیچ ابلاغی تاکنون برای حضور بانوان در استادیوم والیبال صادر نشده و اگر ابلاغ شود ما امنیت را تامین میکنیم فارس سردار سعید منتظرالمهدی در اولین نشست سخنگوی نیروی انتظامی با اصحاب رسانه به کلید خوردن طرح دریابرخورد فیزیکی استاد دانشگاه تهران با یک دانشجو
برخورد فیزیکی استاد دانشگاه تهران با یک دانشجو ظهر روز چهارشنبه 20 خردادماه یکی از دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه تهران مورد برخورد فیزیکی یکی از اساتید این دانشکده قرار گرفته است به گزارش ایسنا دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه تهران درمورد اتفاق رخ داده-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها