تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس براى كسب رضايت خدا و آگاهى در دين قرآن بياموزد، ثوابى مانند همه آنچه كه به ف...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815685634




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تب مالت در فصل تابستان بالا می‌گیرد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛
تب مالت در فصل تابستان بالا می‌گیرد
یکی از شایع‌ترین بیماری هایی که باعث بیماری زایی در بین دام و انسان می‌شود، تب مالت یا بروسلوز است، خوشبختانه این بیماری قابل پیشگیری است.


به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران، تب مالت از میان بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، جزو شاخص‌ترین هاست. این بیماری به صورت حاد  و مزمن ایجاد می‌شود و می‌تواند زیان‌های اقتصادی و بهداشتی قابل توجهی به وجود آورد. 


گفتنی است، این بیماری به عنوان یک بیماری شغلی محسوب می‌شود و در افرادی که ارتباط نزدیکی با دام‌ها دارند مانند دامداران، قصاب‌ها، کارگران کشتارگاه‌ها، دامپزشکان شیوع بیشتری دارد همچنین شیوع آن در مردان بیشتر از زنان است.


بیماری اینگونه ظاهر شود 
تب مالت بیشتر با نارسایی هایی در دستگاه تناسلی، در انسان بروز می‌کند، همچنین عوارضی نظیر تعریق، ضعف، تب، بی‌حالی بسیار شدید و کاهش وزن را در پی خواهد داشت. به گونه ای که در موارد شدید باعث از کار افتادگی بیمار از فعالیت‌های روزمره می‌شود. 


چگونگی انتقال تب مالت 
همانطور که به آن اشاره شد، این بیماری مشترک بین انسان و دام است. در نتیجه در اثر بیماری های دامی مانند سقط جنین دام، دام های آلوده که دچار کاهش وزن و شیر نشده‌اند، منتقل می‌شود.


توصیه می‌شود از تماس مستقیم با جنین سقط شده اجتناب شود و در هنگام کار با دام‌ها از پوشش مناسبی و وسایل حفاظتی استفاده شود. 


انواع بیماری‌زای تب مالت را بشناسید
تب مالت را اولین بار دانشمندی به نام دیوید بروس کشف کرد، این بیماری بیشتر از گاو، گوسفند و بزهای آلوده به انسان منتقل می‌شوند و مهم‌ترین راه ورود آن به بدن از دستگاه گوارش است و انتقال انسان به انسان این بیماری جز در مواردی نادر همچون انتقال خون به پیوند مغز استخوان، انتقال از شیر مادر،‌رخ نمی‌دهد. 


این بیماری گونه‌های بسیاری دارد که موجب بیماری‌ زایی می‌شود و به سبب همین تعدد گونه‌هاست که ریشه کنی آن اجرایی نیست. 


در همین راستا علیرضا باهنر استاد اپیدمیولوژی دانشگاه تهران تصریح کرد: هم‌اکنون برخی گونه‌های جدید از این بیماری هم کشف نشده است که می‌تواند برای انسان‌ها هم بیمار‌زا باشد.


وی در ادامه افزود: ریشه کنی این بیماری کار بسیار دشواری است و حتی در کشورهای پیشرفته هم به مرز حذف بیماری رسیده‌اند و نه ریشه کنی آن.


 باهنر همچنین درباره روند بیماری در ایران و برنامه‌های انجام شده برای مبارزه با آن گفت: راه‌های تشخیص و پیشگیری بیماری در کشور شناخته می‌شود و با انجام اقداماتی مستمر می توان به آمار کشورهای پیشرفته که به مرز حذف بیماری رسیده‌اند، دست یافت. 


باهنر در خصوص برنامه عملی در این طرح هم گفت: باید برنامه‌های مربوط به جمعیت دامی منسجم تر و علمی‌تر شود که در نتیجه آن برنامه‌های مربوط به جمعیت انسانی هم آموز‌ش‌های لازم را ببینند، مردم از فرآورده‌های غیر مطمئن استفاده نکنند، اشخاصی که با دام در ارتباط هستند، رعایت موازین بهداشتی را داشته باشند، دام‌ها را ایمن کنند. 


در این مسیر مسولان امر بهداشت محیط نیز تاثیر بسزایی دارند به ویژه در بازرسی از اماکنی که فرآورده‌های سنتی عرضه می‌کنند چرا که هر روزه شمار اینگونه مغازه‌ها و محصولات که بعضا با نام ارگانیک نام برده می‌شوند رو به افزایش است. 


برنامه‌های انجام شده در کنترل تب مالت 
تب مالت بیماری است که بیشتر از نظر جنبه‌های انسانی و اثرات اقتصادی که دام‌ها بر وضعیت شغلی افراد دارند مد نظر است و به همین جهت تاکنون اقدامات کنترل شونده برای مهار بیمار در حال انجام است. 


در همین راستا کریم امیری معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: برای مبارزه با بروسلوز دامی باید عامل انتقال را که از طریق مستقیم و یا از راه فرآورده‌های دامی آلوده .


راه‌های درمان و پیشگیری از بیماری 
این بیماری از راه‌های مختلف منتقل می‌شود اما راه اصلی بیماری‌زایی آن از طریق پوست،‌بافت ملتحمه، گوارش است که ناشی از فرآورده‌های لبنی است.


بنابراین توصیه می شود شیر و فرآورده‌های لبنی جوشانده شود و حتی‌الامکان از انواع پاستوریزه استفاده شود.


گفتنی است، چنانچه روش‌های کنترلی رعایت نشود نیاز به درمان‌های دارویی ضرورت می‌یابد که معمولا در بازه‌ی زمانی هر سه ماه موارد مزمن بیمار درمان می‌شود و در شرایط حاد حتی تا 6 ماه مصرف دارو به طول می‌انجامد. 


در پایان توجه به این نکته قابل ملاحظه است که متاسفانه روند ابتلا به بیماری در حال افزایش است به گونه‌ای که آمارها میزان ابتلای 21000 نفر را نشان می دهد که نسبت چهار سال گذشته تقریبا دو برابر است بنابراین با انجام حمایت ها و اعتبارات لازم و آگاهی بخشی به کمک رسانه‌ها می‌توان میزان بروز بیماری را کاهش داد. 






گزارش از آتوسا دولتیاری




انتهای پیام/



اخبار مرتبط

توجه به بیماریهای دامی در کاهش هزینه‌های پزشکی ضروری است
تب مالت هنوز یک معضل جدی است
ایران تا دو سال آینده تولید‌کننده واکسن تب مالت خواهد بود
اختصاص 4 میلیارد تومان به سازمان دامپزشکی برای واکسیناسیون تب مالت
چند بیماری شایع در مسافرت های نوروزی
تشخیص این عفونت در شیرخواران و بزرگسالان مهم است




۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 191]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن