محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827761216
فصل داغ اجارهنشینی در انتظار تلویزیون
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
فصل داغ اجارهنشینی در انتظار تلویزیون
تاریخ انتشار : شنبه 23 خرداد 1394 ساعت 08:17 | شماره خبر : 1978345534849717978 تعداد بازدید: 77
پ پ
همه وسایل زندگیات در کارتنهای ریز و درشت روی کف برهنه خانه افتاده است، خستگی مدتها دوندگی و روز سخت اسبابکشی را با تمام وجود احساس میکنی اما با تمام خستگی، اجاق گاز و چند وسیله ضروری دیگر را رو به راه میکنی که به احتمال زیاد یکی از آنها تلویزیون است. در این جعبه برای دیدن، دانستن و سرگرم شدن خیلی چیزهاست اما تصویر خودت را در روزهایی مانند امروز کمتر دیدهای. انگار دغدغه مسکن برعکس تهیهکنندگان برنامههای خبری و تحلیلی برای سازندگان سریالهای تلویزیونی خیلی جدی نیست.
مسکن در سریالهای تلویزیونی بیشتر دغدغه خانوادههای شلوغ و پرجمعیت است که برایشان یک سرپناه ابتدایی و اولیه کفایت میکند و کمتر سریالی نگرانیهای قشر متوسط جامعه را برای خرید یا اجاره خانه به نمایش میگذارد. صاحبخانه در سریالهای تلویزیونی بجز یکی دو مورد، پیرزن یا پیرمردی سمج و بد خلق است که از بد روزگار خودش هم سخت به اجارهبها محتاج است و جز تهدید مستاجر چاره دیگری ندارد. مستاجرها معمولا پرجمعیت و پررفت و آمد هستند و مشاوران املاک هم نقش چندان پررنگی در سریالهای تلویزیونی ندارند. این کلیشهها در بیشتر سریالها تکرار میشود و در کمتر اثری دغدغه مسکن قشر متوسط موضوع اصلی روایتها را شکل میدهد. سریالهای کمی سراغ داریم که روایت قصه بر مبنای حرص و طمع صاحبخانه شکل گرفته باشد، روشهای مشاوران املاک برای اجاره دادن یا فروختن خانه به قشر متوسط کمتر بهانه ساخت سریال شده و رابطه مالک و مستاجر خارج از کلیشههای ذکر شده را در یکی دو سریال تلویزیونی شاهد بودهایم. سعید فرهادی که نگارش فیلمنامههایی چون ثریا را در کارنامه دارد، چندان با این گفتهها موافق نیست. از نگاه او سریالهایی که به مسأله مستاجران قشر متوسط پرداخته کم نیست و از این دست آثار به سریال هفت سین اشاره میکند که دو سال قبل فیلمنامهاش را خودش نوشته و یدالله صمدی آن را کارگردانی کرده است؛ یا سریال من یک مستاجرم که چند سال قبل از تلویزیون پخش شد، رابطه تازهای از اجارهنشینی ارائه میکرد. فرهادی به تنوع سوژه در ارتباط با اجارهنشینی اشاره میکند و میگوید: مسأله اصلی درامسازی است. مخاطب تلویزیون تماشای ماجراهای عاطفی را به دیدن سریالهایی که به مسائل اقتصادی مانند مسکن میپردازند، ترجیح میدهد. شاید به همین دلیل است که نویسندهها مبحث اجارهنشینی و موضوعات موجر و مستاجر را اصل قرار نمیدهند و پایههای درام را روی مسائل عاطفی و انسانی بنا میکنند. کمکاری نویسندگان اما از نگاه محمدعلی اسلامی، مسائل این حوزه اگر با دقت و هدفمند طراحی و پرداخت شود، حتما برای مخاطبان جذاب خواهد بود. وی حدود 15 سال پیش طرح یک سریال را به تلویزیون ارائه کرد که درباره چند جوان دانشآموخته بود. این جوانان دست به دست هم میدهند و با شیوههایی تازه و مبتنی بر انصاف و عدالت یک دفتر مشاور املاک تاسیس میکنند. طرحی که او به تلویزیون ارائه کرد هرگز به مرحله اجرا نرسید و اسلامی نیز هرگز از هیچ نویسندهای طرح یا فیلمنامهای با موضوع مسکن یا مسائل اجارهنشینی دریافت نکرد. این تهیهکننده، بیتوجهی نویسندگان به مسائل و ضرورتهای جامعه و در عوض اهمیت بسیار به موضوعات خانوادگی و راز و رمزهای ارتباطات انسانی را اسباب تعجب میداند و میگوید: موضوعات متنوعی چون تولید مسکن، شیوههای اجاره، دلالی در این عرصه و مشکلاتی که مهاجران برای تهیه مسکن با آن درگیر هستند، همچنین هزاران موضوع دیگر را میتوان در همین حوزه تعریف کرد و به آنها پرداخت؛ موضوعاتی که به مسائل روز جامعه میپردازند و در تلویزیون کمتر به آنها توجه شده است. اسلامی نظر مدیران تلویزیون را در این باره بسیار موثر میداند و معتقد است اگر مسأله مسکن و بخصوص مشکلات اجارهنشینی در اولویتهای مدیران تلویزیون قرار بگیرد حتما سفارش تولید سریالهایی بر این اساس خواهند داد و حتما فیلمنامههایی در این زمینه نوشته خواهد شد. هر کسی که اجارهنشینی را تجربه کرده باشد، حتما چند خاطره جذاب و بامزه برای تعریف کردن دارد؛ مثلا مشاوران سمجی که انگار تا برایت خانه پیدا نکنند شب سر بر بالش نمیگذارند یا خانههایی که هیچ شباهتی با خواستههای شما ندارند، دردسرهای گرفتن ودیعه از صاحبخانه قبلی و پرداختن آن به صاحبخانه بعدی در یک روز، تضاد طبقانی و حسرتهای مستاجران و هزارو یک سوژه دیگر در ارتباط با مسأله اجارهنشینی وجود دارد که با اندکی اغراق میتوان از آنها قصههایی شیرین و جذاب خلق کرد اما انگار همه این قصهها برای طنزپردازان خیلی جذاب نیست. آنها بیشتر علاقهمندند اجارهنشینها را در آلونکهای حاشیهای شهر نمایش بدهند و در میان انبوه مشکلات این قشر از جامعه، به مشکل مسکن هم اشارهای کنند. حسن وارسته که در نگارش فیلمنامههای طنز تجربههای متعدد داشته از جمله نویسندگانی است که بیش از دیگران به مسأله خانه توجه داشته است. بر اساس نظریات او در سریال «پایتخت 1» خانواده معمولی خانه میخرد و مهاجرت میکند، در سریال پایتخت 2، خانه کنار ریل راه آهن برایشان گرفتاری درست میکند و در پایتخت 3 خانه خراب میشود. از نگاه او در همه این سریالها به مسأله مسکن توجه شده است گر چه فقط در پایتخت 1 مسأله مسکن محور و اساس قصه بوده و در سری دوم و سوم، مسکن صرفا بهانهای برای شکلگیری رخدادهای قصه بوده است. وارسته، سریالهایی چون بزنگاه، خانه به دوش، زندگی بهشرط خنده، پیامک از دیار باقی، یه تیکه زمین و دودکش را ازجمله آثاری میداند که در آنها به مسأله مسکن توجه شده است و درباره بیتوجهی به قشر متوسط جامعه و مشکلات آنها در زمینه مسکن میگوید: طرح موضوعات اینچنین نیاز به ظرافت دارد. در پرداختن به موضوعاتی مانند مسکن، بحران آب، مصرف انرژی و محیط زیست باید مراقب کلیشهها بود و از تبدیل فیلمنامه به مقاله جلوگیری کرد. وارسته که با مشکلات اجارهنشینی بیگانه نیست، از عزت نفس آدمهای قشر متوسط میگوید و لزوم ایجاد همدلی با مخاطب. وی بر این باور است که دامن زدن به تنشها و مشکلات مردم در چنین شرایطی درست نیست. لزوم امید بخشی و ایجاد لحظههای خوش و شیرین در تلویزیون از دیگر مولفههایی است که از نگاه وارسته پرداختن به مسائل اجارهنشینی را مردود میکند. برای او طرح ظریف به اندازه موضوعات اهمیت دارد و معتقد است هم باید از مستقیمگویی پرهیز کرد و هم از زیادهگویی. بر اساس تعریفی که او ارائه میکند، ابتذال از بذل میآید و هر موضوعی بیش از اندازه مورد توجه قرار بگیرد، به ابتذال کشیده میشود. البته او مانند هر نویسندهای نگران به طنز کشیدن موضوعات هم هست و میگوید: وقتی پزشکان تحصیلکرده و دنیا دیده طنز را تحمل نمیکنند، باید نگران واکنش قشر متوسط و مشاوران املاک بود. شناخت کافی و همهجانبه نیاز است از نگاه دکتر مجید حسینیزاد نیز طرح مشکلات مسکن و اجارهنشینی بخصوص به زبان طنز در نبود سیاستهای کارآمد و راهگشا، باعث درونی شدن دردها و گرفتاریهای مخاطبان میشود. این مدرس سینما و تلویزیون مسائل این حوزه را بیشتر برای طرح در برنامههای جدی، میزگردها و گفتوگوهای تلویزیونی موثر میداند و معتقد است: مسائل مسکن و مشکلات اجارهنشینی تابعی از انواع متغیرهاست؛ متغیرهایی چون مهاجرت به شهرهای بزرگ، رانت خواری، دلالی مسکن و بسیاری موارد دیگر. بنابراین اگر بناست در یک سریال تلویزیونی به مسأله اجارهنشینی توجه شود، باید به همه این موارد توجه شود. این استاد جامعهشناسی دانشگاه تهران، زبان نمایش را مبتنی بر نشانهشناسی توصیف میکند و میگوید: در چنین آثاری باید نشانهها ملموس باشند. مخاطب از دال به مدلول درست برسد. نمیشود سریالی به نمایش گذاشت که خانه، لوازم صحنه و امکاناتش بر مصرفگرایی و تجمل دلالت دارد، آن گاه از مسائل و مشکلات قشر متوسط حرف زد. به این منظور باید هر پدیدهای را با مقدمات و تبعاتش مد نظر داشت. هیچ پدیدهای منزوی نیست و هر معضلی با هزار راه و پله و پلکان در ارتباط است. بنابراین سازندگان آثار تلویزیونی باید همه این راهها، پلهها و پلکانها را بشناسد. نکاتی که به آنها اشاره شد و سابقه تلویزیون در زمینه طرح مسائل و مشکلات مربوط به مسکن در برنامههای ترکیبی و سریالهای تلویزیونی، این برداشت را ایجاد میکند که شرایط بغرنج مسکن، مشکلات اجارهنشینی و ابعاد متعدد این مسأله باعث شده کمتر نویسندهای مایل به طرح آن در قالب سریال باشد و هر نویسندهای از پس انجام آن بر نیاید. طبیعی است نگارش فیلمنامهای موثر برای طرح چنین موضوعی نیازمند گروهی از نویسندگان متخصص و آگاه است که بر مبنای پژوهش و کاملا آگاه به همه ابعاد آن، دست به طراحی داستان و ماجراهای دراماتیک بزنند. آذر مهاجر/ گروه رادیو و تلویزیون
تاریخ انتشار : شنبه 23 خرداد 1394 ساعت 08:17 | شماره خبر : 1978345534849717978 تعداد بازدید: 77
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 225]
صفحات پیشنهادی
فارس گزارش میدهد تب داغ فصل گرما در قم/ توصیههایی برای شادابی بدن در اوج گرما
فارس گزارش میدهدتب داغ فصل گرما در قم توصیههایی برای شادابی بدن در اوج گرمایکی از شایعترین مشکلات و بیماریهای فصلهای گرما صدمه خوردن جداره بیرونی پوست بدن به ویژه دست و صورت بر اثر تابش اشعههای مضرر خورشید است اشعههایی که هم در پیری پوست و هم در ایجاد بسترهای سرطانی در پسردی بورس تهران در فصل داغ مجامع
سردی بورس تهران در فصل داغ مجامع بورس تهران در معاملات هفته گذشته با ترس ناشی از مذاکرات هسته ای و نیز کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم کرد و با افت 1 5 درصدی شاخص مواجه شد خبرگزاری ایسنا بورس تهران در معاملات هفته گذشته با ترس ناشی از مذاکرات هسته ای و نیز کمبود نقدینگی دست و پنجهسردی بورس در فصل داغ مجامع
جمعه ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۱ بورس تهران در معاملات هفته گذشته با ترس ناشی از مذاکرات هسته ای و نیز کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم کرد و با افت 1 5 درصدی شاخص مواجه شد به گزارش خبرنگار ایسنا بورس تهران در ادامه روند ریزشی خود که به دنبال ابهامات سیاسی و نیز کمبود نقدینگی به وجود آمدلیست برانکو برای فصل بعد؛ 8 بازیکن پرسپولیس قطعا می مانند / 6 سرخپوش در لیست انتظار / بقیه مازاد
سرمربی پرسپولیسی های معتمدش را دستچین کرد لیست برانکو برای فصل بعد 8 بازیکن پرسپولیس قطعا می مانند 6 سرخپوش در لیست انتظار بقیه مازاد با پایان قرارداد 11 بازیکن با پرسپولیس سرمربی کروات خواستار نگه داشتن 8 نفر از آنها شده است به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز پروفسور اگر بربا آغاز فصل تابستان تنور تغییرات مدیران صنعت برق داغ میشود
با آغاز فصل تابستانتنور تغییرات مدیران صنعت برق داغ میشودبعد از جابجایی مدیرعامل توانیر و با نزدیک شدن به فصل تابستان تنور جابهجایی مدیران صنعت برق کشور نیز داغ میشود بطوریکه برخی مدیران ارشد شرکتهای برق منطقهای و توزیع برق تغییر کرده و یا در حال جابهجایی هستند به گزارش خببرنامه تلویزیون در روزهای پایانی هفته چه خواهد بود؟
برنامه تلویزیون در روزهای پایانی هفته چه خواهد بود فرهنگ > تلویزیون - شبکههای سیما هر ساله به مناسبت فرا رسیدن 14خرداد سالگرد رحلت رهبر کبیر انقلاب و قیام خونین 15 خرداد 1342 ویژه برنامههایی را تولید و آماده پخش می کند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین برنامههابلایی که تلویزیون سر آهنگ مان آورد!
بلایی که تلویزیون سر آهنگ مان آورد خواننده تیتراژ سریال شمعدونی از کیفیت شدیدا پایین نسخه تلویزیونی آهنگ شان ناراضی است روزنامه هفت صبح - محمدرضا کاظمی بروبچه های دنگ شو در این چند ماه بعد از انتشار آلبوم شان اتاق گوشواره خیلی روی بورس بوده و هر از چندگاهی توجه همه را ببازگشت «راز بقا» به تلویزیون
بازگشت راز بقا به تلویزیون تاریخ انتشار سه شنبه 19 خرداد 1394 ساعت 13 28 | شماره خبر 1974247471457815494 تعداد بازدید 0 پ پ مجموعه راز بقا که در دهه ۶۰ از تلویزیون پخش میشد و گوینده متن آن هوشنگ لطیفپور بود از روز چهارشنبه از شبکه مستند بازپخش خواهد شد به گزارش روابطهمراه با تلویزیون در خرداد تاریخی
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸ ۴۲ شبکههای سیما هر ساله به مناسبت فرا رسیدن 14خرداد سالگرد رحلت رهبر کبیر انقلاب و قیام خونین 15 خرداد 1342 ویژه برنامههایی را تولید و آماده پخش می کند به گزارش ایسنا برنامههای تلویزیون برای این دو رویداد تاریخی عبارتند از شبکه یک ویژه برنامهفصل جدیدی برای ارکستر سمفونیک صدا و سیما
جام جم نوا خبر فصل جدیدی برای ارکستر سمفونیک صدا و سیما فصل جدیدی برای ارکستر سمفونیک صدا و سیما شنبه 16 خرداد 1394 14 35 | کد خبر 1970545096505506703 | بازدید 0 جام جم نوا رهبر ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما اعلام کرد این مجموعه موسیقایی فعالیتهایمستند سردار سلیمانی امشب در تلویزیون
مستند سردار سلیمانی امشب در تلویزیون مستند مثلث مرگ به تهیهکنندگی و کارگردانی مرتضی شعبانی امشب ساعت ۲۳ از شبکه مستند سیما پخش میشود به گزارش فرهنگ نیوز این مستند درباره عملیات عاشورا در عراق است که منجر به آزادسازی منطقه «جرفالصخر» از اشغال تکفیریها«فسنقری» زیر تیغ سانسور تلویزیون رفت!
فسنقری زیر تیغ سانسور تلویزیون رفت سریال جاده قدیم سرانجام پس از یک سال بلاتکلیفی روی آنتن شبکه یک رفته اما این در حالی است که ممیزیهای سلیقهای متعددی روی آن اعمال شده و میشود کافه سینما سریال جاده قدیم سرانجام پس از یک سال بلاتکلیفی روی آنتن شبکه یک رفته اما این درتلویزیون جسارت داشته باشد
تلویزیون جسارت داشته باشد نویسنده سریال در حال پخش جاده قدیم میگوید ما هنوز در ساخت فیلم و سریالهایمان روحیهی محافظهکارانه داریم و از طرفی دیگر برای کارهایمان بودجه کافی نداریم آفتاب امید سهرابی در گفتوگو با ایسنا دربارهی اینکه بیننده تلویزیون به طنزهای آپارتمانی عادتداریوش کاردان: شدهایم جنس انباری تلویزیون!
داریوش کاردان شدهایم جنس انباری تلویزیون داریوش کاردان بیان کرد که برنامه سازان رادیو در این سال ها به جنس های انباری تبدیل شده اند و صداوسیما از آنها بهره و کمکی نمی گیرد خبرگزاری مهر داریوش کاردان بیان کرد که برنامه سازان رادیو در این سال ها به جنس های انباری تبدیل شده انخبرهایی از تلویزیون و رادیو
سهشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷ ۰۸ آیا ادبیات میتواند منجر به عرفان شود آیا واقعا رابطه معناداری بین عرفان و ادبیات وجود دارد رادیو گفت و گو به دنبال طرح این چالش سخنانی از صاحبنظران این حوزه را برای شفافتر شدن طرح مساله و نیز پرداختن به ابعاد مختلف آن پخش میکند و در این نوبت باجایزه یک عمر دستاورد هنری جشنواره تلویزیونی مونتکارلو برای بازیگر برنده اسکار
جایزه یک عمر دستاورد هنری جشنواره تلویزیونی مونتکارلو برای بازیگر برنده اسکار فرهنگ > سینما - با اعطای جایزه یک عمر دستاورد هنری از بازیگر برنده اسکار در جشنواره تلویزیونی مونتکارلو تقدیر خواهدشد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین پاتریشیا آرکت که پیش از این جوایز اسکافصل دوم خندوانه / قسمت 30
خندوانه برنامهای تلویزیونی است که از اواسطِ خرداد ماه سال ۹۳ از شبکه نسیم شروع به فعالیت کرده است موضوع برنامه هر شب متفاوت است اما مضمون اصلیِ آن خنده است و در اصل برنامهای برای جا انداختنِ بیشترِ خنده در ایران است این برنامه از هنرمندانِ محبوب و معروفِ دیگری نیز بیبهره نم-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها