محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844858916
همه حاشیه های فیلم «خروج: خدایان و پادشاهان»
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: قصه های تحریف شده
همه حاشیه های فیلم «خروج: خدایان و پادشاهان»
فیلم «خروج: خدایان و پادشاهان» ریدلی اسکات مثل خیلی از فیلم های دیگر که داستان زندگی پیامبران را روایت می کنند، از همان مراحل اولیه تولید جنجال به راه انداخت. جنجال هایی که می توان به چند بخش تقسیم شان کرد؛ اتهام نژادپرستی، وفاداری تاریخی، وفاداری مذهبی و در نهایت ممنوع شدن پخش فیلم در چند کشور.
مجله صدا - حسین عبدی زاده: فیلم «خروج: خدایان و پادشاهان» ریدلی اسکات مثل خیلی از فیلم های دیگر که داستان زندگی پیامبران را روایت می کنند، از همان مراحل اولیه تولید جنجال به راه انداخت. جنجال هایی که می توان به چند بخش تقسیم شان کرد؛ اتهام نژادپرستی، وفاداری تاریخی، وفاداری مذهبی و در نهایت ممنوع شدن پخش فیلم در چند کشور. آنچه در ادامه می خوانید اشاره ای است به جنجال هایی که این فیلم به پا کرده است.
اتهام نژادپرستی
«سیدنی مورنینگ هرالد» و «کریستین تودی» جزو اولین نشریاتی بودند که در مرحله انتخاب بازیگران فیلم خبر از اعتراض هایی نسبت به انتخاب بازیگران سفیدپوست برای نقش های اصلی فیلم دادند. چهار بازیگر سفیدپوست نقش های اصلی را در فیلم «خروج: خدایان و پادشاهان» بازی می کنند؛ کریستین بیل در نقش موسی (ع)، جوئل اجرتون در نقش رامسس دوم، سیگورنی ویور در نقش ملکه تویا و آرون پال در نقش جاشوآ و نکته اینجاست که این چهار شخصیت اهل مصر باستان هستند. البته این اتفاق جدیدی در هالیوود نبوده، قبلا هم انتخاب بازیگری سفیدپوست برای بازی در نقش شخصیتی اقلیت جنجال به پا کرده بود.
مثلا در سال 2008 فیلم «21» که براساس کتابی درباره قماربازهای آمریکای- آسیایی ساخته شده بود، بازیگر آسیایی نداشت و بازیگران سفیدپوست با گریم شبیه آسیایی- آمریکایی ها شده بودند و یا در فیلم «شاهزاده پارس: شن زمان» جیک جیلنهال نقش اصلی یعنی نقش یک شاهزاده ایرانی را بازی می کرد و با گریم شبیه اهالی خاورمیانه (و نه ایران) شده بود.
در مورد «خروج: خدایان و پادشاهان» اما اوضاع کمی پیچیده تر شد؛ صفحاتی در فضای مجازی راه انداخته شد مبنی بر اینکه فیلم بایکوت شود، مقاله ای منتشر شد که در آن اشاره شده بود طراحی چهره مجسمه «ابوالهول بزرگ جیزه» که در فیلم نمایش داده می شود، بیشتر اروپایی می زند تا مصری و علاوه بر این در «کریستین تودی» نوشته ای منتشر شد که فیلم را با نسخه سال 1956 «ده فرمان» (که تمام بازیگرانش سفیدپوست بودند) مقایسه می کرد و ارجح دانستن بازیگران سفیدپوست و اشاره شده بود که در سال 1956 اوضاع فرق می کرد و سیاه پوستان کم تعداد بودند اما حالا چرا اینطور شده است و دلیل این جانب داری نژادی چیست.
اسکات مندلسن در مطلبی که برای «فوربس» نوشته بود هم بیان کرد که دلیلی ندارد این فیلم «سفید» باشد، و گفته بود: «حتی اگر بپذیریم که برای نقش موسی باید بازیگری معروف درسطح جهانی انتخاب کنیم و معنی این حرف این باشد که بازیگر نقش مذکور باید سفیدپوست باشد، باز هم نمی توانم بپذیرم که دیگر نقش ها هم باید بازیگران سفیدپوستی باشند که برخی معروف هستند و برخی نیستند.»
وفاداری مذهبی
هر فیلم اقتباسی که ساخته می شود با یک سوال مهم روبرو می شود: فیلم چقدر به متن اصلی وفادار بوده است؟ این سوال وقتی فیلمی با الهام از قصص مذهبی و دینی ساخته می شود جدیت بیشتری دارد و در چنین مواردی اغلب در فیلم های مذهبی، به ویژه فیلم هایی که زندگی پیامبران را روایت می کنند فاصله گرفتن از واقعیتی که در متن های مقدس بیان شده، موجب به راه افتادن بحث و جدل های بسیار می شود.
«خروج: خدایان و پادشاهان» از این نظر چندان فیلم جنجالی نبود تا اینکه پیش از اکران فیلم، ریدلی اسکات در مصاحبه ای گفت او چندان به معجزه باور ندارد و دنبال بلایای طبیعی است و به صحنه شکافته شدن دریای سرخ اشاره کرد و آن را با سونامی مقایسه کرد و در فیلم هم شکافته شدن دریای سرخ به شکلی نشان داده می شود انگار شکافی عظیم ناشی از زمین لرزه باعث شده دریا از بین برود. این برداشت کاملا در تضاد با متن تورات و قرآن است و در هر دو کتاب آسمانی اشاره شده که موسی عصای خود را به سمت دریا می گیرد و به اذن الهی دریا می شکافد و موسی و قومش را دریا عبور می کنند.
بعد نوبت به کریستین بیل رسید که درباره نقش خودش در فیلم به شکلی زننده صحبت کرد و موسی (ع) را شخصیتی دچار بیماری روانی توصیف کرد. این دو جمله با انتقاد بسیار شدید روبرو شد. برایان گاداوا، نویسنده در یادداشتی نوشت: «اشکالی ندارد موسی را طوری نمایش دهی که شبیه یک قهرمان باشد که ضعف هایی دارد، اما اینکه جسارت کنی و او را یکی از بدوی ترین آدم های تاریخ بخوانی یعنی از مسیر خارج شدی...»
کریس استون، مدیر یک موسسه مذهبی هم در این باره گفت: «هیچ چیزی در قصص انجیل نیست که چنین حرفی را تایید کند. این حرف نشان می دهد فاصله بسیار زیادی بین برداشت بیل از داستان و انتظارات مخاطبان وجود دارد» و پیشنهاد داد مسیحیان برای دیدن این فیلم به سینما نروند.
الن وایت، یکی از چهره های مهم مذهبی که دبیر ارشد «انجمن تاریخ نگاری متون مقدس» است هم در نقدی به اشتباهات متنی فیلم اشاره کرد. او متن خود را اینطور شروع کرده که مادرش در کودکی به او آموخته اگر حرفی به دردخور برای گفتن نداری بهتر است چیزی نگویی و بعد گفته بهتر بود سازندگان «خروج: خدایان و پادشاهان» هم همین کار را می کردند و در ادامه متنش نوشته در فیلم هیچ اثری از بلایای آسمانی که در کتب مقدس به آنها اشاره شده نیست و یکی دو بلایی هم که در فیلم نشان داده شد به شکل کرکودیل و از این قبیل چیزهاست و تازه اسرائیلی ها هم در کنار مصریان به این بلایا دچار می شوند.
وایت چنان این عدم تطبیق فیلم با قصص مقثدس را گسترده می بیند که در نهایت اینطور نتیجه گیری می کند: «داستان آنها آنقدر متفاوت است که اگر از نام های متون مقدس استفاده نمی کردند عنوان دیگری روی فیلم خود می گذاشتند من اصلا نمی فهمیدم با فیلمی درباره موسی (ع) روبروی هستم.»
وفاداری تاریخی
اصلا اتفاق عجیب و نادری نیست که یک فیلم تاریخی پرخرج هالیوودی سندیت تاریخی نداشته باشد و در تاریخ دست برده باشد و یا سیر وقایع را تغییر داده باشد و یا اصلا با تاریخ چیزی اضافه کرده یا از آن کم کرده باشد.
شاید مهم ترین اشتباه تاریخی فیلم این باشد که یهودیان را سازندگان اهرام مصر نشان می دهد و این در حالی است که براساس اسناد موجود تمامی 138 هرمی که در مصرف کشف شدند در دوران امپراتوری باستان و امپراتوری میانه ساخته شدند که می شود بین سال های 2686 قبل از میلاد تا 1650 قبل از میلاد، و در حالی که ماجرای «خروج» در تاریخی نامعلوم بین قرن پانزدهم تا دوازدهم قبل میلاد رخ داده است و به عبارتی دیگر، این هرم ها مدت ها پیش از به برده گرفته شدن یهودیان در مصر ساخته شدند. تنها چیزی که در متون مقدس به آن اشاره شده این است که یهودیان برای فرعون دو شهر انباری پیتوم و رامسس را ساختند. امروز نه کسی می داند شهر انباری چیست و نه کسی از محل این شهر خبر دارد!
جدا از این، فیلم مشکلات دیگری هم دارد؛ حداقل در سه صحنه فیلم می بینیم که مردان سوار بر اسب هایی زین شده هستند که رکاب دارند، رکاب اختراعی مربوط به دوران آشوری ها بوده و تا زمان قرون وسطی اصلا همه گیر نشده بود. در تعدادی از صحنه ها هم شمشیرهایی دیده می شود که از جنس آهن یا فولاد هستند.
درست است که در آن زمان آهن کشف شده بود اما هنوز کسی بلد نبود آن را از سنگ آهن جدا کند و از آن در ساخت ابزارآلات استفاده کند. چنین کاربردی از آهن حدود 200 سال پس از دوران رامسس و در دوران عصر آهن رواج یافت. در یکی دو صحنه هم می بینیم که زنان مشغول آسیاب کردن برنج هستند، هرچند آسیاب کردن برنج در آن زمان وجود داشته اما کاری مرسوم در مصر نبوده.
سانسور و بایکوت
نمایش «خروج: خدایان و پادشاهان» در مصر ممنوع شد. وزیر فرهنگ مصر این فیلم را «صهیونیستی» توصیف کرد و گفت پخش فیلم را به دلیل «عدم صحت تاریخی» ممنوع کرده اند چون فیلم بر این باورغلط است که موسی (ع) و یهودیان اهرام مصر را ساخته اند. «فیلم با زاویه دیدی صهیونیستی تاریخ را روایت می کند.» این در حالی است که اغلب فیلم های حماسی در مصر فقط سانسور می شوند. نکته ی جالب دیگر این بود که دانشگاه الازهر هیچگونه اعتراضی به متن فیلم نکرد و این خیلی عجیب بود چون الازهر نسبت به فیلم «نوح» واکنش شدیدی نشان داده بود.
در مراکش هم مرکز سینمایی دولتی در ابتدا اعلام کرد که فیلم را نمایش می دهد اما درست یک روز پیش از اکران فیلم، مقامات اعلام کردند پخش فیلم در این کشور ممنوع است چون صدای خدا از زبان یک کودک شنیده می شود. درنهایت با دست بردن در برخی دیالوگ ها، فیلم در مراکش روی پرده رفت.
فیلم در امارات متحده عربی هم وضعیت مشابهی داشت و در این کشور هم روی پرده نرفت چون مسئولان کشور «اشتباهات بسیاری» در فیلم پیدا کرده بودند و یکی از مسئولان نظارت بر محتوای آثار رسانه ای در شورای رسانه ملی این کشور گفت: «ما فیلم را بررسی کردیم و متوجه شدیم که فیلم اشتباهات بسیاری دارد، این اشتباهات فقط مربوط به اسلام نیستند و شامل دیگر ادیان هم می شوند. برای همین فیلم را اکران نمی کنیم.»
موخره
«خروج: خدایان و پادشاهان» یک فلم است، یک فیلم پرخرج هالیوودی که 140 میلیون دلار صرف آن شده، ستاره سینما کریستین بیل در آن نقش اصلی را بازی می کند و دیگر بازیگرانش مثل سیگورنی ویور و آرون پال هم بسیار معروف هستند، کارگردان فیلم هم ریدلی اسکاتی است که با «گلادیاتور» و «تلما و لوئیز» هم دل اسکار را برده و هم گیشه را فتح کرده و همه اینها نشان می دهد «خروج» از همان ابتدا قرار بوده اثری باشد حماسی و هالیوودی به قصه گیشه و نه روایتی دقیق و صحیح از تاریخ.
اما اگر با همین نگاه هم فیلم را ببینیم، باز هم با فیلمی شکست خورده روبرو هستیم، حتی اگر بپذیریم که روایت فیلم فقط برای جذاب شدن قصه و جلب مخاطب با این همه دستکاری همراه شده، باز هم با فیلمی شکست خورده روبرو هستیم.
کافی است فقط نگاهی بیندازیم به آمار فیلم؛ فیلم در سایت راتن تومیتوز که براساس جمع کردن و میانگین گرفتن از نظر منتقدان مختلف به فیلم ها نمره می دهد از 10 نمره 4.39 گرفته. در این سایت از مجموع 174 نقدی که درباره فیلم جمع آوری شده تنها 48 نقد مثبت بوده. در سایت متاکریتیک که نسبت به راتن تومیتوز سایتی جدی تر است فیلم از 100 نمره 52 گرفته و از 42 نقدی که در سایت ها و نشریات درباره فیلم نوشته شده و در متاکریتیک به آنها اشاره شده 20 نقد فیلم را متوسط و 9 نقد فیلم را ضعیف توصیف کردند.
اما فیلم «خروج» یک اثر تجاری است و بیایید ببینیم فیلم در گیشه چه کرده است؛ این فیلم 140 میلیون دلاری در آمریکا تنها 65 میلیون دلار فروخته و در خارج از آمریکای شمالی هم 203 میلیون دلار و درمجموع 268 میلیون دلار، یعنی حتی دو برابر هزینه های خودش هم فروش نداشته. فیلم در بازار آمریکا رتبه هزار و شصت و هفتم فروش را دارد و از «نوح» هم حتی کمتر فروخته است. «نوح» با بودجه 125 میلیون دلاری ساخته شد و به فروش 362 میلیون دلاری در سطح دنیا دست یافت.
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]
صفحات پیشنهادی
معرفی فیلم های روز جهان: هجرت - خدایان و پادشاهان ( Exodus: Gods and Kings )
معرفی فیلم های روز جهان هجرت - خدایان و پادشاهان Exodus Gods and Kings پس از ساخت فیلمی درباره زندگی نوح ع توسط دارن آرنوفسکی اینبار ریدلی اسکات تصمیم به ساخت فیلمی درباره موسی ع گرفت سایت مووی مگ نام فیلم هجرت - خدایان و پادشاهان Exodus Gods and Kingsجدول فروش فیلمهای هالیوود باز هم تغییر کرد/ «سن آندریاس» همه چیز را به هم ریخت
جدول فروش فیلمهای هالیوود باز هم تغییر کرد سن آندریاس همه چیز را به هم ریخت فرهنگ > سینما - با اکران دو فیلم جدید سن آندریاس و آلوها ALOHA رتبه فیلمها در جدول فروش فیلمهای هالیوود این هفته باز هم تغییر کرد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مطمئناً دیدن فیلمی درفیلمنامه «در حاشیه» در حال نگارش است
مدیر شبکه سه فیلمنامه در حاشیه در حال نگارش است تاریخ انتشار دوشنبه 11 خرداد 1394 ساعت 10 19 | شماره خبر 1964238414354192204 تعداد بازدید 0 پ پ مدیر شبکه سه سیما گفت مجموعه تلویزیونی دردسرهای عظیم 2 امسال سریال ویژه این شبکه در ماه مبارک رمضان خواهد بود غلامرضا میرحسینیهمه در کشور امام رضا، پیرو سید خراسانیم + فیلم
شعرخوانی حماسی حاج احمد واعظی همه در کشور امام رضا پیرو سید خراسانیم فیلم کلیپ تصویری از شعرخوانی حماسی پرشور و جدید حاج احمد واعظی در اجتماع مردمی اجازه نمی دهیم مشهد مقدس در تاریخ هفتم خرداد ۹۴ را ببینید و دانلود کنید به گزارش خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران کلیپمصاحبه عجیب و خواندنی «وودی آلن» با مجله «ددلاین» از همه فیلمهایم متنفرم/هیچگاه نمیتوانم
مصاحبه عجیب و خواندنی وودی آلن با مجله ددلایناز همه فیلمهایم متنفرم هیچگاه نمیتوانم در چین فیلم بسازم تا زمانیکه حتی یک مخاطب دارم فیلم میسازموودی آلن در مصاحبه اخیرا خود با مجله ددلاین به تنفرش از فیلمهایش ملاقات بیادماندنیاش با ریچارد برتون حدود نیم قرن پیش خوشانسیاش درپرونده فیلم پرحاشیه دوره شمقدری گشوده میشود
پرونده فیلم پرحاشیه دوره شمقدری گشوده میشود فرهنگ > سینما - مهر نوشت مقرر شده پرونده فیلم سینمایی «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک نژاد که مدتهاست در حالت تعلیق است بازگشایی و صحنههای باقیمانده آن فیلمبرداری شود به گزارش خبرنگار مهر فگفتگو با استیون هاوکینگ درباره فیلم «تئوری همه چیز»
و بازی ادی ردمین در نقش او گفتگو با استیون هاوکینگ درباره فیلم تئوری همه چیز استیون هاوکینگ فیزیکدان بریتانیایی پرآوازهترین دانشمند دهه آخر قرن بیستم است که اکنون در دانشگاه کمبریج همان کرسی استادی را در اختیار دارد که بیش از دو قرن پیش به آیزاک نیوتن کاشف قانون جاذبه تهمه به دنبال برند های خارجی + فیلم
محمد حسین برخوردار رییس مجمع واردات گفت متاسفانه در کشور ما فرهنگ خرید کالای خارجی رواج یافته و حتی برخی تولیدکنندگان ما کالای خود را که کیفیت بالایی دارد با مارک خارجی در کیش و قشم به فروش میرسانند منبع خبرگزاری صدا و سیما دانلود لینک را کپی کنید دانلودیکشنبه 10 خرداد 1394تهيهكننده فيلم ضد نظام در شبكه مستند همهكاره است!
تهيهكننده فيلم ضد نظام در شبكه مستند همهكاره است چند وقت پيش و با موج جديد مديريتي صداوسيما كه با حضور محمد سرافراز به عنوان رئيس جديد رسانه ملي كليد خورد امير تاجيك مدير تازه منصوب شده شبكه مستند سيما با تشكيل يك اتاق فكر براي اين شبكه از محمد آفريده براي حضور در آن دعوت7 وزیر کشور و همه حاشیه هایشان
7 وزیر کشور و همه حاشیه هایشان عرصه سیاست و سیاست ورزی داخلی این روزها دوران جدیدی را آغاز کرده است دورانی که با نزدیک شدن به انتخابات مجلس در اسفند امسال روز به روز چالش برانگیزتر و پرابهام تر می شود روزنامه هفت صبح - فرید عطارزاده عرصه سیاست و سیاست ورزی داخلی این روزها دورعدم توجه همه جانبه به مبانی دین باعث خروج نحلههای انحرافی میشود
حجت الاسلام خمینی عدم توجه همه جانبه به مبانی دین باعث خروج نحلههای انحرافی میشود شناسهٔ خبر 2762645 - پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۴ استانها > قم قم - تولیت آستان امام راحل عدم توجه همه جانبه به مبانی دین را باعث خروج نحلههای انحرافی عنوان کرد و گفت اگر به دنبال مسئله اجنسیم: همه حاشیهها درباره پدرخوانده صنعت ایران!
نسیم همه حاشیهها درباره پدرخوانده صنعت ایران بعد از آن که رضا ویسه از رسیدن به کرسی وزارت صنعت باز ماند اسحاق جهانگیری حکم معاونت هماهنگی و نظارت دفترش را برای وی زد تا سایه ویسه به عنوان یک آلترناتیو همواره بر سر نعمتزاده باشد مطلب زیر به نقل از خبرگزاری نسیم منتشر شده و احاشیه ها و توان بازی آبی ایران + فیلم
حاشیه ها و توان بازی آبی ایران فیلم واترپلو ایران در بازی با تونس هم با اقتدار پیروز شد البته بین تماشاگران هم حاشیه هایی داشت به گزارش گروه صوت و فیلم باشگاه خبرنگاران واترپلو ایران در بازی با تونس هم با اقتدار پیروز شد البته بین تماشاگران هم حاشیه هایی داشت انتهای پیامحاشیههای یک میوه نوبرانه + فیلم
حاشیههای یک میوه نوبرانه فیلم این روزها میوهای درختی باعث رفتار جالبی از سوی طرفدارانش شده است به گزارش گروه صوت و فیلم باشگاه خبرنگاران این روزها میوهای درختی باعث رفتار جالبی از سوی طرفدارانش شده است میوهای که شیرینی آن باعث شده برای رسیدن به آن یا از چند باند اتوبپرسپولیس حریف حاشیههای الهلال نشد + فیلم
پرسپولیس حریف حاشیههای الهلال نشد فیلم تیم فوتبال پرسپولیس شب گذشته مقابل الهلال شکست خورد و از گردونه رقابتهای لیگ قهرمانان حذف شد به گزارش گروه صوت و فیلم باشگاه خبرنگاران تیم فوتبال پرسپولیس شب گذشته مقابل الهلال شکست خورد و از گردونه رقابتهای لیگ قهرمانان حذف شد ادیلیتلگراف: همه بهدنبال فیلمبردار مشاجره!
دیلیتلگراف همه بهدنبال فیلمبردار مشاجره دیلی تلگراف نوشت ایرانی ها مجذوب ویدئویی در رسانه های اجتماعی شده اند که مشاجره بر سر گفتگوهای هسته ای با قدرت های جهانی را نشان می دهد انتخاب دیلی تلگراف نوشت ایرانی ها مجذوب ویدئویی در رسانه های اجتماعی شده اند که مشاجره بر سر گفتباهنر: همه ما باید دلواپس باشیم + فیلم
محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما به بررسی موضوع همدلی میان دو قوه مجریه و مقننه پرداختند باهنر تصریح کرد واژه دلواپسی نباید به حدی غلیظ شود که مذاکرهکنندگان خائن قلمداد شوند دش-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها