تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اولین چیزی که از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798514235




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شركت‌هاي دانش‌بنيان كليد اقتصاد مقاومتي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: شركت‌هاي دانش‌بنيان كليد اقتصاد مقاومتي
اقتصاد مقاومتي جز در چارچوب علمي و با نگرش تكنيكي محقق نخواهد شد. واقعيت آن است كه اقتصاد امروز ايران متأثر از مؤلفه‌هاي فراواني است كه براي عملياتي كردن اقتصاد مقاومتي بايد در آن تجديدنظر شود و تنها با استفاده از اقتصاد دانش‌بنيان و با تزريق دانش به لايه‌هاي ضخيم اقتصاد بيمار ايران است كه مي‌توان انتظار تحقق اقتصاد مقاومتي را داشت.


اقتصاد مقاومتي جز در چارچوب علمي و با نگرش تكنيكي محقق نخواهد شد. واقعيت آن است كه اقتصاد امروز ايران متأثر از مؤلفه‌هاي فراواني است كه براي عملياتي كردن اقتصاد مقاومتي بايد در آن تجديدنظر شود و تنها با استفاده از اقتصاد دانش‌بنيان و با تزريق دانش به لايه‌هاي ضخيم اقتصاد بيمار ايران است كه مي‌توان انتظار تحقق اقتصاد مقاومتي را داشت.
به گزارش «جوان»، در اين باره دكتر ناصر جهانيان، عضو هيئت علمي پژوهشگاه انديشه گفت: اقتصاد مقاومتي در ظرفي تحقق پيدا مي‌كند كه پتانسيل‌هاي دروني و اقتصادي آن به‌عنوان مؤلفه‌هاي مؤثر به‌صورت جداگانه آسيب‌شناسي شده و براي آن برنامه‌ريزي شود. فضاي فعلي اقتصادي ايران با بستر تحقق اقتصاد مقاومتي فاصله دارد، لذا اكنون بايد مؤلفه‌هاي مؤثر را به‌صورت جداگانه شناسايي و براي تقويت آنها برنامه‌ريزي كرد. اقتصادي كه بتواند مزيت‌هاي خود را بشناسد و براي نقاط ضعف خود برنامه ارائه دهد، مقاوم‌سازي شده است. اين آسيب‌شناسي قدم نخست براي اجرايي كردن اقتصاد مقاومتي است كه از محدوده شعار و كاغذ فراتر است.
وي افزود: بايد با تمام ظرفيت‌هاي فعلي اقتصاد را مورد توجه قرار داد و براي توسعه با ابزارهاي اقتصادي به آن نگريست، يعني براي تقويت اقتصاد كشور بايد بنگاه‌هاي كوچك و متوسط را تقويت كرد و با افزايش توليد و ارزش افزوده به استقبال فرصت‌آفريني و اتكا به مزيت‌هاي درون رفت. وي ادامه داد: براي گسترش رفاه اجتماعي، كاهش فقر و توسعه پايدار، ايجاد اقتصاد دانش‌بنيان و شركت‌هاي دانش‌بنيان كه مي‌توانند به‌صورت مؤسسه‌هاي خصوصي يا تعاوني بنا شوند، بايد در دستور كار قرار گيرند.
اين اقتصاددان افزود: اين شركت‌ها كه مي‌توانند در بخش‌هاي مختلف صنعت، كشاورزي، خدمات و حتي مسائل نانو و هوا و فضا فعاليت كنند، از طريق فناوري‌هاي نوين و نيروي انساني كارآمد به كمك بنگاه‌هاي اقتصادي آمده و با شناخت صحيح از وضعيت موجود و ديدن بسته‌هاي تقويتي كه با چاشني دانش روز غني شده‌اند، بنگاه‌هاي متوسط و كوچك را تقويت مي‌كنند. بنگاه‌هاي اقتصادي كوچك عموماً توان اقتصادي محدود دارند و بايد متناسب با سرمايه محدود خود بازارسازي كنند. شركت‌هاي دانش‌بنيان با در نظر گرفتن محدوديت‌ها و با شناخت از وضعيت بازار با استفاده از نرم‌افزارهايي كه در اختيار دارند، مي‌توانند بازار جديدي براي اين بنگاه‌ها تعريف كنند، به‌طوري كه محصولاتي توليد شود كه متناسب با ذائقه بازار بوده و براي فروش و ارزش افزوده و در نتيجه بازگشت سرمايه، مشكلي وجود نداشته باشد.
وي با تأكيد بر اينكه دانش يكي از عوامل مؤثر بر تحولات اقتصادي و اجتماعي به‌شمار مي‌آيد و مي‌تواند از الگوهاي اوليه رشد اقتصادي مطرح شود، گفت: نياز امروز اقتصاد كشور پيش از آنكه تزريق نقدينگي باشد، تزريق دانش براي استفاده از پتانسيل‌هاي موجود است. به عنوان مثال بازار و بازارسازي يكي از معضلات تجارت فعلي ايران است كه با نرم‌افزارهايي نظير آنچه اكنون در شبكه‌هاي اينترنتي ديده مي‌شود، مي‌توان براي بازارسازي برنامه ارائه كرد.
جهانيان خاطر نشان كرد: ‌نفت يكي از مزيت‌ها و پتانسيل‌هاي اقتصادي كشور است كه نمي‌توان از آن به‌آساني گذشت، اما براي استفاده از اين پتانسيل، بايد به جاي خام‌فروشي، به تكنولوژي و فروش محصولات ثانويه علم‌بر متمركز شد، به اين معنا كه به جاي تهاتر كردن نفت با ساير كالاها، با ورود دانش به حوزه نفت و تمركز بر اقتصاد دانش‌بنيان، نفت را به‌عنوان يكي از كالاهاي «علم‌بر» به‌شمار آورد و براي توسعه اقتصادي كشور برنامه داد. وي تأكيد كرد: صادرات نفت به‌صورت خام هيچ‌گاه نمي‌تواند منجر به توسعه‌يافتگي ايران شود، چراكه الفباي توسعه‌يافتگي با خام‌فروشي در تضاد محض قرار دارد و شركت‌هاي دانش‌بنيان تشكيل‌شده در حوزه نفت و پتروشيمي هستند كه مي‌توانند با نيروي متخصص و پيوند بين دانشگاه و نفت براي ارزش افزوده و ارزآوري بيشتر اين محصول برنامه ارائه كنند.
وي ادامه داد:‌اهميت شركت‌هاي دانش‌بنيان و اثرگذاري آن بر اقتصاد مقاومتي در حدي است كه رهبر معظم انقلاب نيز آن را به‌عنوان يكي از راهكارها براي جايگزيني درآمدهاي نفتي ياد كردند، لذا شركت‌هاي دانش‌بنيان به‌عنوان يكي از عوامل اساسي رشد و توليد سرانه ملي، ايجاد خودكفايي و افزايش بهره‌وري مورد توجه قرار دارند. از سوي ديگر، ايجاد شركت‌هاي دانش‌بنيان با توجه به پتانسيل علمي و نيروي انساني كارآمدي كه اكنون در دانشگاه‌هاي كشور وجود دارد، چندان دور از دسترس نيست. در واقع اقتصاد ايران تاكنون اقتصادي بر پايه دانش نبوده است، لذا با ايجاد ارتباط بين سيستم اقتصادي و دانشگاه و نخبگان اقتصادي مي‌توان شركت‌هاي دانش‌بنيان را پايه‌گذاري كرد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن