تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804434547




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سرمایه‌گذاران خارجی تشنه نفت ایران


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: یادداشت/
سرمایه‌گذاران خارجی تشنه نفت ایران
همواره کشورهای دارای نفت، وابستگی ناگسستنی به این منبع غنی دارند و جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست از این رو سرنوشت بازار نفت ایران با در نظر گرفتن تحولات 5+1 شاید تحولی چشمگیر را تجربه کند.


به گزارش خبرنگار نفت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ اگر طرفین مذاکرات به صورت ضرب الاجل در تيرماه به توافق برسند و احتمالا تا بهمن پروسه راستي آزمايي طول می‌کشد و بعد آن تحريم‌هاي اتحاديه اروپا و سازمان ملل را تمام شده فرض كنيم شاید آینده روشنی را برای طلای سیاه پیش‌بینی کرد.
 
اصولا برخی جوامع بر این باورند که کشورهای نفتی همچون ایران دارای اقتصاد بخشی نگریست، اقتصادی که همه مشکلات آن بر پایه نوسانات نفت پایه ریزی شده و با عدم توازن عرضه و تقاضا و نیز کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی بخشی از اقتصاد ایران دچار بحران می‌شود که این نگرشی غلط است.
 
از سوی دیگر برخی از محافل نه چندان دوست، كه روند تحولات كلان سياسى ایران را دنبال می‌کنند بر این باورند که در صورت تحقق توافق سياسى باز هم کشورمان وارد يك پروسه طولانى و پر چالش مى شود و تحقق یا عدم تحقق توافقات ژنو را کاربردی نمی‌دانند.

از آنجا که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز مکررا فرموده اند که کشورهای غربی همچون آمریکا هیچگاه مورد اعتماد نیستند ما هم از این نکته گوهر بار درس میگیریم که توافق احتمالی اگر در راه باشد بازهم پروسه پر پیچ و خم است.

در معقوله توافق بايد بيشتر از نشانه ها، به روند اجرایی آن توجه کرد چرا که برای برداشتن تحریم‌ها می‌توان خوش‌بین بود و ماحصل توافق اوليه که اگر در  تيرماه ميسر شود را میتوان گامی بلند در جهت توسعه کشور دانست  اما امكان برداشتن تحریم هایی همچون تحريم بانكي، تحريم فروش نفت، قطعنامه سازمان ملل بخصوص قطعنامه ١٩٢٩ و تالي اش ١٩٨٤  تا پايان سال ١٣٩٤  دور از دسترس تصور می‌شود.

 صنعت نفت در ده سال گذشته از کمبود سرمایه گذاری خارجی رنج برده البته بزرگترین متضرر این تحریم ها به گفته خودشان شرکت های نام دار غول های نفتی است بنابراین اگر به روش صحیح مفاد توافقنامه تجزیه و تحلیل شود لغو تحریم ، عرصه را برای سرمایه گذاری فراهم می‌کند.

خوش بینانه‌ترین نگاه بر توافقات احتمالی و تحقق بندهای آن، نزدیک به یکسال به طول می‌انجامد  تا سرمايه خارجی وارد ايران شود اما بازهم  اين سوال در اذحان عمومی متصور می‌شود که سطح شرايط امروز اقتصاد نفت در سطح جهان و شرايط سرمايه پذيري صنعت نفت ايران  در آینده چه خواهد شد؟ 

در بخش دوم اگر واقعا طبق برخى اظهارنظرها شبكه فرسوده نفت ايران به ازاى هر يك ميليوم افزايش ظرفيت توليد نفت ايران صد ميليارد دلار سرمايه احتياج داشته باشد اين سرمايه از كجا تامین می‌شود؟! واقعا در طى ٣٥ سال اخير بيشترين ميزان جذب سرمايه خارجى در ايران چقدر بوده است ؟!

 موضوع اين است كه حتى با فرض توافق، باز شدن همه درها در يك لحظه هم بسيارى از موانع سرمايه گذارى خارجى در ايران برنمی‌دارد.

می‌توان باز هم به گفته بزرگان این عرصه چنین نتیجه گرفت که قرار نيست تحريم  آزار دهنده بر روى ايران يك دفعه رفع شود ! يك پروسه قطره چكانى و مرحله به مرحله پيش رو است و طبق گفته‌های رییس جمهور آمریکا حتى به فرض رفع يك باره همه تحريم‌ها از حضور سرمايه‌گذاران خارجى  بر بازار ایران جلوگیری می‌شود درست همانند اتفاقات سال گذشته که با بازی سیاه کاخ سفید جهت شناسایی شرکت‌های علاقه‌مند به بازار ایران  آنان را وارد لیست ممنوعه کرد تا موانع اصلى اقتصاد ايران را متزلزل کند که اینبار هم با زیرکی ایرانیان ناکام خواهد ماند.

موضوع مهمی كه بر روى سرنوشت بر صنعت نفت و گاز در جهان اثر مى‌گذارد سرنوشت ماجراهای سرمايه‌گذارى در اين بخش است اما پیش‌بینی می‌شود یک جهشی در برخی از پرژه‌های میادین مشترک ایجاد می‌شود.

وقتى قيمت‌ها در سطح جهان به دليل يك عامل فرابخشي به شدت تحت تاثیر قرار گرفته باشد اصولا تعريف تقاضا و عرضه  و صرفه اقتصادى و ... در اين بخش‌ها بکر نیست.

کلمه تحريم جزء بار روانی  كوتاه مدت اثرى در روند اقتصاد کلان درونی سازمانی ايران ندارد اما در روابط بین‌الملل پر از موانع و مشكلات برون سازمانی است. 

معتقدم توافقات با سرعت كمتر خوشبينانه‌تر است اما در نگاهی دیگر وقتی اثرات افراطي آن را بررسی می کنیم  به چند نگرش تامل برانگیز برمی‌خوریم.

یکی از این نگرشها ایران قطب دوم انرژی در جهان است و همه شرکتهای دنیا براین توانمندی اعتراف کرده‌اند، ما صرفا همسايگانی نفتی همچون عراق و كويت و...و در حوزه گاز کشورهای بزرگی همانند تركمنستان و اذربايجان و ... را داریم که با وجود منابع غنی نفت و گاز بازهم تمایل به سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران دارند اما با توجه به مشکلات درون سازمانی همچون فراهم نبودن زیرساختهای اولیه جهت پذیرش سرمایه گذاران خارجی و اختلاف نظر سیاستمداران داخلی روند جذب سرمایه گذار را کند کرده است.

پس نتیجه می‌گیریم ابتدا برای پذیرش سرمایه‌های ناب خارجی باید اختلافات سیاسی کنار گذاشته شود و همگی یکپارچه در جهت ارتقا سطح زیرساختهای صنعت نفت بدور از حاشیه تلاش نمود. 

یادداشت: حبیبه رحیمیان
 
انتهای پیام/



اخبار مرتبط

روسیه بزرگترين توليدکننده نفت در جهان شد
اوپک سقف تولید خود را کاهش نمی‌دهد
بخش قابل توجهی از گاز کشور در پارس جنوبی تولید می‌شود/ افزایش ١٣٢ درصدی تولید بوتان و ٧٠ درصدی پروپان
ايران صادركننده بنزين می‌شود/ سرمایه گذاری 15 میلیارد دلار برای غرب کارون
تولید 150 هزار بشکه نفت خام از میادین مشترک/بهره‌برداری از فاز نخست پروژه کیش در زمستان 95
تولید 720 میلیون مترمکعب گاز در انتهای سال 96/ افزایش 17 درصدی برداشت گاز




۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن