تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، نيرنگباز، زيانبار و شكّاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805575761




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انقلاب اسلامی آرمان و آرزوی اقبال بود که در ایران تحقق پیدا کرد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: در نشست خبری همایش بین‌المللی علامه اقبال لاهوری بیان شد:
انقلاب اسلامی آرمان و آرزوی اقبال بود که در ایران تحقق پیدا کرد
انقلاب اسلامی بنابر آنچه محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری از زبان نوه علامه اقبال لاهوری در تاکستان شنیده آرمان و آروزی اقبال بود که در ایران تحقق پیدا کرد.


به گزارش خبرنگار ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران، حضار در محل برگزاری نشست خبری همایش بین‌المللی علامه اقبال لاهوری که امروز در سالن امیر حسین فرضی حوزه‌ی هنری برگزار شد. محسن مومنی شریف رئیس حوزه‌ی هنری با اشاره به اینکه حضور افتخاری عارف رئیس سازمان فرهنگی اکو در ایران فرصت مهتنمی برای ارتباط بیشتر فرهنگی و ادبی ما با شبه قاره و زبان اردو بوده گفت: علامه اقبال لاهوری را شگفتی‌های حوزه اندیشه و زبان و شعر فارسی بوده و بنابر شنیده‌ها حقوقدان و جامعه شناس خوبی هم بوده است.


وی ادامه داد: علامه اقبال لاهوری بر بیش از 9 زبان زنده دنیا تسلط داشت و زبان فارسی را برای بیان اندیشه‌های خود انتخاب کرده است.


رئیس حوزه‌ی هنری اظهار داشت: اگر چه زبان فارسی زبان مادری علامه اقبال لاهوری نبوده اما شعر‌های وی در ضمره‌ی بهترین‌ شعرهای زبان ادبیات فارسی به حساب می‌آید.


مومنی شریف ادامه داد: علامه اقبال لاهوری از بی‌هویتی مردم زمان خویش رنج می‌برد و ذلت جوامع اسلامی را به عنوان بزرگترین خطر می‌دانست و مِی‌خواست این علف هرزه کنده شود .


وی تصریح کرد: علامه اقبال لاهوری علاقه خواستی به ایران داشت و هرچند در برهه‌ای از زمان اجازه ورود به کشور ما را نداشته اما در وصف جوانان ایرانی اشعار زیادی سروده و در زمان رضاخوان که ایران را زندانی با دیوارهای بلند می‌دانست بشارت آمدن مردی بزرگ را می‌داد.


رئیس حوزه‌ی هنری افزود: در سفری که به تاکستان داشتیم و در آن‌جا با نوه‌ی علامه اقبال لاهوری صحبت کردیم وی گفت انقلاب اسلامی آرمان و آرزوی اقبال بود که در ایران تحقق پیدا کرد به هر حال اگر روزی اشعار اقبال در توصیف جوانان ایرانی به گوش ما نمی‌رسید امروز در هر شهر و روستا نشانه‌ای از وی دیده می شود.


مومنی شریف ادامه داد: امروز جهان اسلام بار دیگر مخاطب ما بوده و در روزگار جهالت مدرن و استکبار نو که جنگ‌های نیابتی راه  افتاده علامه اقبال لاهوری جهان اسلام را به تشکیل اتحاد می‌خواند.


وی گفت:‌ اقبال یک قرن پیش به درستی درس جوامع اسلامی را تشخیص داده و رجعت به قرآن کریم و اهل بیت و آموزه‌های اسلام را درمان آن دانسته است.


وی افزود: علامه اقبال لاهوری دوست‌دارد اهل بیت بوده و به شدت با قرآن ممنوس بوده است.


مومنی شریف خاطرنشان کرد: علامه اقبال لاهوری بر گردن ما حق دارد و جامعه و دانشگاه‌های ما بیش از این‌ها به اقبال بپردازند.


همچنین افتخار حسین عارف رئیس سازمان فرهنگی اکو در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: کنفرانس بین‌المللی اقبال لاهوری بدون همکاری حوزه‌ی هنری و موسسه فرهنگی اکو نمی‌توانست برگزار شود.


وی ادامه داد: اقبال متفکر، فیلسوف و شاعر قرن بیستم بوده و نه تنها برای شبه قاره بلکه برای بشریت شناخته شده بود.


رئیس سازمان فرهنگی اکو اظهار داشت: علامه اقبال لاهوری یکی از بنیانگذاران در تاکستان و یکی از تاثیرگذاران در اسلام در قرن بیستم بوده و آثار خود را به فارسی و اردو سروده البته آثاری هم به زبان انگلیسی داشته اما مجموعه فارسی او بیشتر از مجموعه‌ی اردویش بوده است.


افتخار حسین عارف ادامه داد: علامه اقبال لاهور در زبان‌های اردو و فارسی کتاب‌هایی با عناوین : بال جبرئیل، بانگ درخت، مسافر و پیام شرق را داشته است.


وی گفت: اولین اثر اقبال لاهوری به زبان فارسی است و این شاعر ایران را بسیار دوست داشت و بارها نوشته که اگر تهران ژنو بود دنیا  به گونه‌ای دیگر می‌شد.


رئیس سازمان فرهنگی اکو ادامه داد: هر آنچه در ایران درباره اقبال نوشته شده از بهترین آثار به حساب می‌آید و افرادی چون شهید مطهری، رهبر معظم انقلاب اسلامی و دکتر شریعتی در این باب کتاب‌هایی نوشته‌اند مثلا کتاب «ستاره‌ی بلند شهر» نوشته مقام معظم رهبری و کتاب «ما و اقبال» نوشته دکتر شریعتی از بزرگترین آثار به نگارش در آمده درباره علامه اقبال لاهوری به حساب می‌آیند.


رئیس سازمان فرهنگ اکو ادامه داد: د هیچ‌جای دنیا مانند ایران از آثار و اندیشه‌های اقبال نوشته نشده و به خصوص در مورد ماموریت اقبال در مورد آزادی بشر و بشریت کتاب‌های خوبی نوشته شده است.


وی گفت: آرا و نظریات علامه اقبال لاهوری در ایران بسیار مشهود است و جزء میراث دموکراسی معنوی او در ایران به حساب می‌آید.


افتخار حسین عارف با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) اقبال را علامه فقیه ذکر کرده است گفت: اگر در جهان اثریست که از ایران به عنوان ملت توحیدی یاد کرده این اثر از اثر علامه اقبال لاهوری بوده و وی در زمان هرج‌ و مرج آثار خود را نوشته و در آغاز قرن بیستم بسیاری از کشورهای اسلامی مستعمره بودند بنابراین یکی از اهداف علامه اقبال لاهوری آزادی کشورهای مسلمان بوده و در حال حاضر هم این کشورها در وضعیت نامناسبی قرار گرفته‌اند زیرا دشمنان اسلام با هم متحد شدند که به اسلامی لطمه بزنند و این بهتری زمان برای ترویج و گسترش پیام اقبال است. 


رئیس سازمان فرهنگی اکو خاطرنشان کرد: وقتی که می‌بینیم اوضاع مناسب نیست باید همه‌ی تلاش خودمان را برای مطلوب کردن شرایط انجام بدهیم و کنفرانس بین‌المللی علامه اقبال لاهوری همکاری بوده که هرچند قدم کوچکی است  اما مهم به حساب می‌آید.






خبر در حال تکمیل است....





اخبار مرتبط

بزرگداشت علامه اقبال لاهوری برگزار می‌شود
کتاب عکس «اربعین» منتشر شد
" حقیقت "با "پیکان "به نمایشگاه بین المللی کتاب می رود
200 اثر شعر ارسالی به جشنواره هنری ایران 1404 داوری شد
نشست "روضه عقل و عشق" برگزار مي شود
اتاق ایرانشناسی در دانشکده دولتی تاون شیپ لاهور تاسيس مي شود




۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن