تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شتاب کردن در کاری پیش از بدست آوردن توانایی و سستی کردن بعد از به دست آوردن فرصت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815574781




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راه تمرکززدایی این نیست |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: راه تمرکززدایی این نیست
کد خبر: ۵۰۶۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷ - 07 June 2015


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به ظرفیت بالای دانشگاه‌های بزرگ، خواستار آن شد که آنها علاوه بر تربیت نیروهای تخصصی، فوق تخصصی، داخلی و تامین بخشی از نیازهای پایه کشور در بخش فراملی نیز فعالیت داشته باشند و گفت: تجدید نظر در تمامی ماموریت‌های محوله دانشگاه‌های علوم پزشکی ضروری است.

شاهین محمدصادقی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری خانه ملت، به توضیح و تشریح بخش‌های مختلف طرح «آمایش آموزش عالی عرصه سلامت» پرداخت و گفت: به استناد قانون برنامه پنجم توسعه وزارت بهداشت مُکلف به ساماندهی آموزش پزشکی در سطح دانشگاه‌های کشور است و باید متناسب با نیازها و اولویت‌های کشور به تربیت کادر فنی بپردازد.

نماینده مردم کازرون در مجلس نهم شورای اسلامی ادامه داد: طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل نیاز کشور به نیروی انسانی در عرصه پزشکی به صورت حجمی و با میزان بالا به تربیت پزشک، پیراپزشک و گروه‌های مختلف خانواده پزشکی پرداخته شد.

ماموریت‌ دانشگاه‌ها باید متناسب با نیازهای ملی و منطقه‌ای تغییر یابد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: بر همین اساس تعداد زیادی دانشگاه علوم پزشکی در نقاط مختلف کشور احداث شد و با پیشرفت انقلاب اسلامی، بهبود کیفیت و افزایش ارتقاء سطح آموزش پزشکی نیاز به تجدید نظر در تمامی ماموریت‌های محوله دانشگاه‌های علوم پزشکی احساس می‌شود.

وی افزود: طی جلساتی که کمیسیون بهداشت و درمان با وزارت علوم داشت، معاونت آموزشی وزیر علوم مامور شد تا اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد که خوشبختانه پیگیری‌های آن‌ها در حال به نتیجه رسیدن است.

محمدصادقی به برخی مباحثی که طرح «آمایش آموزش عالی عرصه سلامت» به آن‌ها می‌پردازد اشاره کرد و گفت: اولا باید در تعداد دانشگاه‌ها تجدید نظر کرد؛ ثانیا ماموریت‌های آن‌ها باید متناسب با نیازهای ملی و منطقه‌ای تغییر یابد یا تعریف مجدد شود.

فعالیت دانشگاه‌های بزرگ در بخش فراملی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به ظرفیت دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه شیراز، تهران و مشهد ظرفیت بالایی دارند بنابراین موظف‌اند علاوه بر تربیت نیروهای تخصصی، فوق تخصصی، داخلی و تامین بخشی از نیازهای پایه کشور در بخش فراملی نیز فعالیت داشته باشند.  

محمدصادقی با تاکید بر اینکه باید برای کسب دانشجوی خارجی و تربیت آن‌ها اندیشه شود به محاسن این کار اشاره کرد و گفت: اولا؛ ارتباطات علمی ایران با دانشگاه‌های دیگر برقرار می‌شود، ثانیا؛ توانمندی‌های علمی ایران به دنیا نشان داده خواهد شد، ثالثا؛ با تربیت دانشجوی خارجی ارز وارد کشور می‌شود، رابعا؛ فرهنگ اسلامی و ایرانی از طریق دانشجویانی که در ایران زندگی و تحصیل می‌کنند به دیگر کشورها منتقل خواهد شد.

فعالیت دانشگاه‌های کوچک با توجه به نیاز منطقه‌ای

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: دانشگاه‌های کوچک‌تر باید متناسب با موضوعیت خود و نیاز منطقه‌ای فعالیت کنند بنابراین با تغییر رتبه‌بندی‌های دانشگاه‌ها نوع ماموریت آن‌ها نیز تغییر می‌کند، درواقع به یک دانشگاه کوچک که ظرفیت آموزش دانشجوی متخصص را ندارد نباید مسئولیت سنگین داد.

به گفته محمدصادقی برای توسعه شهرها و مراکز آموزشی کوچک‌تر هم باید به مرور فکری کرد که مبادا شهرها و دانشگاه‌های کوچکتر از نظر توسعه و پیشرفت ضرر کنند.

وی با بیان اینکه باید به تعداد نیروی انسانی، امکانات آموزشی و ساختمانی در طبقه‌بندی و تقسیم تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و مجموعه‌های ذیل وزارت بهداشت به 10 منطقه جغرافیایی دقت و توجه شود، اضافه کرد: قرار است در طرح «آمایش آموزش عالی عرصه سلامت» دانشگاه‌های علوم پزشکی به 10 منطقه‌ای جغرفیای تقسیم شوند که رعایت استانداردها اهمیت ویژه‌ای دارد.

مخالفت با ایجاد مرکز تخصصی یک بیماری در هر شهر/ راه تمرکززادیی این نیست

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با این طرح که در هر شهر مرکز تخصصی برای درمان یک بیماری ایجاد شود مخالفت کرد و گفت: راه تمرکززادیی این نیست چراکه دانشگاه‌های بزرگ ظرفیت تربیت نیرو در تمامی رشته‌های تخصصی را دارند و باید از این ظرفیت استفاده کرد. در تمام نقاط کشور بیمار وجود دارد و اگر مثلا تبریز مرکز سرطان شود بیمارانی که اهل سیستان و بلوچستان است چه باید کند؟











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن