محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1852517015
12 سال برای ساخت این فیلم کافی نبود؟ / بازخوانی پرونده یک پروژه خبرساز
واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: 12 سال برای ساخت این فیلم کافی نبود؟ / بازخوانی پرونده یک پروژه خبرساز
فیلم سینمایی «فرزند صبح» قرار بود ادای دین فیلمسازان تربیت شده دوران پس از انقلاب اسلامی به بنیانگذار آن باشد؛ اتفاقی که به دلایل مختلف محقق نشد.
آفتاب : نیمه خرداد زمانی است که عرصههای مختلف فرهنگی و هنری در معرض یک سنجش قرار میگیرند؛ اینکه در زمینه تصویر کردن چهرهای از بنیانگذار انقلاب اسلامی به چه ترتیب عمل کردهاند. در این زمینه وقتی نوبت به سینما میرسد بیش از هر فیلم و اثری نام «فرزند صبح» به کارگردانی بهروز افخمی به میان میآيد؛ فیلمی که نسخهای از آن در بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و بعد از پخش بیش از دو ساعت فیلم، افخمی گفت از مایل نبوده نامش در عنوانبندی این فیلم قرار بگیرد، زیرا «فرزند صبح» همانی که او میخواسته نشده است.
این فیلم که از ابتدای راه با حواشی بسیاری همراه بود، همچنان همان اطراف حواشی قرار دارد و به اصل نرسیده است، از همه مهمتر اینکه فیلم هنوز تبدیل به فیلمی نشده که بحث اکران آن به میان بیاید؛ دلایل برای بیسرانجامی این پروژه بسیار است که در ادامه نگاهی به برخی از موضوعات مطرح شده، صورت میگیرد.
وقتی کارگردان فیلم خود را قبول ندارد
اعلام نام هدیه تهرانی و محمدرضا شریفینیا به عنوان بازیگر فیلم، آغاز جنجال «فرزند صبح» بود. سال 1383 خیلی خوشایند نبود که نقش دایه امام خمینی (ره) را تهرانی بازی کند و حضور شریفینیا نیز در نقش فرزند امام جنجالهایی داشت که بالاخره به نتیجه نرسید و هر دوی این بازیگران در فیلم حضور پیدا کردند.
این مشکلات اولیه در ادامه به ریتم کند تولید رسید، جایی که فیلم پیش نمیرفت و ساخته نمیشد و در مقطعی بهروز افخمی گفت کل پروژه را تعطیل میکند تا پسری که نقش کودکی امام را بازی میکند، بزرگ شود و بتواند نقش بزرگتری را هم ایفا کند.
با همه اینها به هر ترتیب که بود تدوین فیلم با مسئولیت زندهياد سیفالله داد نیز آغاز شد و تصور میشد فیلم در سال 87 آماده نمایش شود که چنین نشد. انتظارها ادامه داشت تا جایی که بالاخره در فهرست فیلمهای بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر نام «فرزند صبح» جای گرفت. واکنش دور از انتظار نسبت به این اتفاق از سوی افخمی کارگردان فیلم صورت گرفت. او در متنی خطاب به مهدی مسعودشاهی دبیر جشنواره نوشت که فیلم ارائه شده دبیرخانه جشنواره را اثر خود نمیداند و چنین شرح داد: «در خبرها خواندم فیلم «فرزند صبح» در بخش مسابقه جشنواره پذیرفته و در اخبار منتشره مخصوصا تاکید شده این فیلم را من ( بهروز افخمی) کارگردانی کردهام.
جای دیگر از قول آقای شرفالدین (تهیهکننده) خواندم که "افخمی از نزدیک در جریان شیوه صداگذاری بود، موسیقی را تایید کرد و با بهرام زند به عنوان سرپرست گویندگان جلسهای داشت و نقطهنظراتش را مطرح کرد و در مجموع از حال و هوای چگونگی امور تکمیلی فیلم مطلع بود". من امیدوارم دیگران این حرفهای حیرتانگیز را از قول آقای شرفالدین جعل کرده باشند و گرنه باید از قول حافظ به خودمان دلداری بدهیم که تو عمر خواه و صبوری که چرخ شعبدهباز / هزار بازی از این طرفهتر بر انگیز
من خدا را شاهد میگیرم که به هیچ صورت در جریان شیوه صداگذاری و دوبله نبودهام، موسیقی را تایید نکردهام و تا چند هفته پیش اصلاً نمیدانستم چه کسی موسیقی را ساخته و فقط با آقای بهرام زند بیش از دو سال پیش در جلسهای شرکت کردهام که آن هم به خوردن چای و شیرینی و یادآوری خاطرات دوبلاژ سریال «کوچک جنگلی» گذشت. پیش از این هم گفتهام که صدای هر فیلم نیمی از موجودیت آن را میسازد و در مورد فیلم «فرزند صبح» که صدابرداری مستقیم نشده، اجرای گفتوگوها از لحاظ لحن و نحو و لهجهها میبایست در هنگام دوبلاژ کارگردانی میشد و کارگردانی بازیهای بازیگران فیلم هم تا آنجا که به گفتگوها مربوط میشود از اختیار من خارج و احتمالاً به وسیله خود آقای شرف الدین انجام شده است. از این گذشته چنان که پیش از این گفتهام تدوین مورد تایید من که به وسیله سیفاله داد انجام شده بود دور انداخته شده و فیلم مجدداً تدوین شده است.»
بند پایانی متن افخمی به این ترتیب بود: «من اجازه نمیدهم از نامم به عنوان کارگردان در تیتراژ این فیلم سو استفاده شود و از شما به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر درخواست میکنم در جهت جلوگیری از سرقت نام و آسیب رساندن به حیثیت حرفهای اینجانب اقدام فرمایید. از طرف دیگر به شما هشدار میدهم که شنیدهام نتایج کار آقایان شرف الدین و ارگانی به هیچ وجه در شان امام (ره) نیست چنان که ممکن است خدای نکرده وهن شخصیت آن عزیز و حتی تمسخر لهجه و رفتار مردم خمین به حساب آید.»
شب طوفانی افخمی
به گزارش خبرآنلاین، هرچند بهروز افخمی با انتشار این متن سعی کرد مسئولیت «فرزند صبح» را از خود دور کند، اما شبی که فیلم در سالن مطبوعات بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، این افخمی بود که مورد پرسش قرار گرفت.
او در آن شب در راهروهای برج میلاد و در نهایت در سالن نشست خبری جشنواره تلاش کرد منتقدان را متقاعد کند، اما صدای منتقدان بلندتر از آن بود که با توجیههای افخمی خاموش شود.
بهروز افخمی در نشست خبری فیلم در سال 1388
افخمی که بلافاصله بعد از پایان یافتن نمایش فیلم در راهروهای سینما با انتقادها روبرو شد سعی میکرد با آرامش به سئوالات پاسخ میداد. او در مورد مدت زمان طولانی که سرگرم ساخت «فرزند صبح» بود، گفت: «در همه این سال ها همین صحنههایی که در فیلم دیده شد فیلمبرداری شد. فیلم تعداد زیادی جلسه فیلمبرداری نداشت و همین ها را در مدت 10 سال گرفتیم.»
افخمی بعد از اینکه بارها تاکید کرد این فیلم اثر او نیست، فیلمنامه را متعلق به خود خواند و گفت: «من فیلمنامه این کار را همین طور میبینم که در فیلم شاهد هستیم و فیلمنامه به نام من است.» او تاکید کرد مشاوران زیادی برای نگارش فیلمنامه داشت و اسامی آنان در تیتراژ آمده است.
بخشی از این صحبتها به ماجرای بودجه فیلم نیز مربوط شد، افخمی بعد از مواجهه با پرسشی که به بودجه صرف شده برای تولید این کار اشاره می کرد، گفت: « پول های دفتر را، کرایه وسایل را و دستمزد مرحوم سیفالله داد را تا زمانی که من بودم نداده بودند.»
افخمی بعد از مواجهه با انتقادی که صرفا توجه به دیدگاه شخصی خود را برای قصهگویی در مورد امام درست ندانست، گفت: «در مورد روایت شخصیت امام چه کار به برداشت مردم دارم؟ من از نگاه خودم ایشان را روایت کردم.»
ادعای تهیهکننده
در سالهایی که همچنان «فرزند صبح» به عنوان پروژهای بینتیجه باقی مانده است، محمدرضا شرفالدین تهیهکننده این فیلم سینمایی معتقد است باید برای حل مشکل فیلم باید بودجهای به آن پرداخت شود.
محمدرضا شرفالدین مدیر عامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و تهیهکننده فیلم در تازهترین گفتوگوی خود با فارس از وضعیت «فرزند صبح» گفته است. شرفالدین از تدوین دوباره این فیلم خبر داده است، او گفت: «این فیلم سینمایی در آخرین مونتاژی که به روی آن انجام شد کارگردانش بهروز افخمی در کنار تدوینگر حضور نداشت. این حق طبیعی کارگردان است که چنین فیلمی را نپذیرند چرا که از نحوه تدوین فیلم اطلاع داشته باشد و این هم حق طبیعی وی بود که پیگیری اثری باشد که برایش زحمت های زیادی کشیده است. اخیراً افخمی با موسسه تنظیم نشر آثار امام ارتباط برقرار کرده تا فیلم را مجددا خودش مونتاژ کند. با توجه به آن تصاویری که از راشهای موجود فیلم دیدم، فکر میکنم بعد از پایان تدوین شاهد یک اثر سینمایی خوب و قابل توجه خواهیم بود.»
او همچنین گفت: «پیرو این خبر من هم به عنوان تهیه کننده این فیلم باید مناسبات گذشته را بررسی میکردم برخی از موضوعات مربوط به تهیه کننده است که باید حل و فصل شود. یکی از این موضوعت بدهکاری پروژه به عوامل سازنده این فیلم است که همواره در طی این مدت شرمنده آنها بودهام. مناسبتهای حقوقی و قانونی سد راه این فیلم است. بدین معنی که اگر این فیلم را هم دوستان به اتمام برساند برای گرفتم پروانه نمایش نیاز به موافقت من دارند و تا زمانی که با عوامل تصفیه نشود مطلقاً موافقت نخواهم کرد.»
فیلم بلاتکلیف
نسخهای از «فرزند صبج» که در بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، روایتی بود از مقاطع مختلف زندگی امام خمینی (ره) که بیشتر به دوران کودکی او متمرکز شده بود. شکل روایت داستان و نبود قصهای از زندگی مردی که فراز و نشیبهای زندگیاش مهمترین اتفاقات معاصر را رقم زده است، مهمترین اشکالی بود که در جریان بیست و هشتمین دوره جشنواره فجر به «فرزند صبح» وارد میشد، باید دید تدوین جدیدی که شرفالدین از آن صحبت میکند، توانسته این خلا را برطرف کند و اصلا پیش از آن آیا آنچه گفته شده محقق میشود و بالاخره این فیلم برای دریافت مجوز نمایش عمومی عرضه میشود؟
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]
صفحات پیشنهادی
12 سال برای ساخت «فرزند صبح» کافی نبود؟
بازخوانی پرونده یک پروژه خبرساز 12 سال برای ساخت فرزند صبح کافی نبود تاریخ انتشار پنج شنبه 14 خرداد 1394 ساعت 14 53 | شماره خبر 1968161817375080306 تعداد بازدید 0 پ پ فیلم سینمایی فرزند صبح قرار بود ادای دین فیلمسازان تربیت شده دوران پس از انقلاب اسلامی به بنیانگذار آنرخشان بنی اعتماد: اگر دخترم باران نبود فیلمم ساخته نمی شد!
رخشان بنی اعتماد اگر دخترم باران نبود فیلمم ساخته نمی شد رخشان بنی اعتماد می گوید اگر اصرار باران كوثری نبود شاید حالا حالاها از فیلمسازی دور می ماند قصه ها کولاژی است از سرنوشت آدم های فیلم های رخشان بنی اعتماد در زمان حال این كارگردان به بهانه مرور كاراكترهای فیلم هایپیگیر مساله حذف امضای مدیر فیلمبرداری از پروانه ساخت هستیم
نایب رییس انجمن فیلمبرداران به مهر گفت پیگیر مساله حذف امضای مدیر فیلمبرداری از پروانه ساخت هستیم شناسهٔ خبر 2765585 - دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۲ هنر > سینمای ایران نایب رییس انجمن فیلمبرداران سینمای ایران بیان کرد حذف امضای مدیر فیلمبرداری در صدور پروانه ساخت به ضرر امنیت۱۰ سال پیش درباره شهدای غواص مستند ساختم/ دشواری مستندسازی جنگ
محمدعلی فارسی به مهر گفت ۱۰ سال پیش درباره شهدای غواص مستند ساختم دشواری مستندسازی جنگ شناسهٔ خبر 2762041 - شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۵ هنر > سینمای ایران به گفته محمدعلی فارسی وی سال ها پیش مجموعه مستندی درباره غواصان شهید ساخته است که جا دارد این روزها دوباره از شبکه مستندبا ۷۹ سال سن نمیتوان تحول ایجاد کرد رئیس فدراسیون آلمان: موج مخالف بلاتر به قدر کافی قدرتمند نبود
با ۷۹ سال سن نمیتوان تحول ایجاد کردرئیس فدراسیون آلمان موج مخالف بلاتر به قدر کافی قدرتمند نبودرئیس فدراسیون فوتبال آلمان گفت موج مخالف برای تغییر بلاتر به قدر کافی قوی نبود به گزارش خبرگزاری فارس ولفگانگ نیرسباخ بعد از انتخاب مجدد سپ بلاتر به عنوان رئیس فیفا و شکست علیزم : برای رونق و آبادانی خوزستان 30 سال تأخیر داشتیم / فیلمنامههای تقوایی به آبادان میروند
زم برای رونق و آبادانی خوزستان 30 سال تأخیر داشتیم فیلمنامههای تقوایی به آبادان میروند فرهنگ > تجسمی - حجتالاسلام محمدعلی زم با اشاره به افتتاح موزه هنرهای معاصر آبادان گفت این موزه باید دارای سه پیوست آموزش تولید و اقتصاد آثار هنری باشد به گزارش خبرگزاری خفیلم/ مردم عادی سوژه «زندگیمون قصه نبود» شدند
فیلم مردم عادی سوژه زندگیمون قصه نبود شدند شناسهٔ خبر 2766685 - سهشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۱۹ هنر > رادیو و تلویزیون دریافت 9 MB تیزر برنامه زندگیمون قصه نبود به تهیه کنندگی علیرضا سپهرین منتشر شد به گزارش خبرنگار مهر برنامه زندگیمون قصه نبود به کارگردانی مشترک بهروپخش مستندی که 7 سال قبل ساخته شد
چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۷ مستند تابوت خالی به کارگردانی فرشاد اکتسابی با نگاهی به سالهای تبعید رضاخان و دلایل تبعید او از شبکه مستند سیما پخش میشود به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا عبدالحمید ارجمند - تهیهکننده تابوت خالی - ضمن اعلام این خبر گفت این مستند که پژوفیلمنامههایی که موافقت ساخت گرفتند
یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸ ۰۱ با ساخت 3 فیلمنامه در جلسه 6 خرداد شورای پروانه ساخت فیلم های سینمایی موافقت شد به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی فیلمنامههای آه ای عبد الحلیم به تهیه کنندگی فاطمه ابوالقاسمی و نویسندگی و کارگردانی احسان عبدی پور ربوده شده بدر جلسه 6 خرداد شورای صدور پروانه ساخت با ساخت 3 فیلمنامه موافقت شد
در جلسه 6 خرداد شورای صدور پروانه ساختبا ساخت 3 فیلمنامه موافقت شدبا ساخت 3 فیلمنامه در جلسه 6 خرداد شورای پروانه ساخت فیلم های سینمایی موافقت شد به گزارش خبرگزاری فارس فیلم نامه های «آه ای عبد الحلیم» به تهیه کنندگی فاطمه ابوالقاسمی و نویسندگی و کارگردانی احسان عبپس از یک تأخیر ۱۹ ساله بدون حضور «ویل اسمیت» پروژه سینمایی «روز استقلال ۲» در نیو مکزیکو ج
پس از یک تأخیر ۱۹ ساله بدون حضور ویل اسمیتپروژه سینمایی روز استقلال ۲ در نیو مکزیکو جلوی دوربین رفتقسمت دوم از فیلم علمی تخیلی روز استقلال در نیو مکزیکو جلوی دوربین رفت به گزارش خبرنگار سینمایی فارس قسمت دوم از فیلم سینمایی «روز استقلال» 19 سال پس از ساخت قسمت اول اادامه فیلمبرداری «خشکسالی و دروغ» تا پایان خرداد
ادامه فیلمبرداری خشکسالی و دروغ تا پایان خرداد شناسهٔ خبر 2757971 - شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۹ هنر > سینمای ایران فیلمبرداری فیلم سینمایی خشکسالی و دروغ به کارگردانی پدرام علیزاده در تهران ادامه دارد به گزارش خبرگزاری مهر فیلمبرداری خشکسالی و دروغ نزدیک به دو هفته ای اپرونده «سلام کوچولو» بعد از ۴۲ سال بسته شد
عذرا وکیلی خبر داد پرونده سلام کوچولو بعد از ۴۲ سال بسته شد تاریخ انتشار شنبه 2 خرداد 1394 ساعت 10 30 | شماره خبر 1952368149514617603 تعداد بازدید 23 پ پ عذرا وکیلی که تا پایان اسفند ۹۳ با سلام کوچولو به خانه ها می آمد درباره دلیل توقف این برنامه گفت احساس می کرده ۴۲ ساتوقف ساخت «مترجم»/ انگلستان خواستار تغییر فیلمنامه شد
حسین شهابی به مهر خبر داد توقف ساخت مترجم انگلستان خواستار تغییر فیلمنامه شد شناسهٔ خبر 2584023 - شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۴۱ هنر > سینمای ایران اداره مهاجرت انگلستان به عنوان سرمایهگذار فیلم مترجم به کارگردانی حسین شهابی خواستار تغییر در فیلمنامه شد و به همین دلیل کارگحضور پر رنگ فیلم اولیها ، آسیب بزرگ به سینماست/مدیران فرهنگی در 10 سال گذشته غفلت زیادی میکردند
مسعود آب پرور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران حضور پر رنگ فیلم اولیها آسیب بزرگ به سینماست مدیران فرهنگی در 10 سال گذشته غفلت زیادی میکردند سینما هنر و تجربه سینمای ملی را از پای در میآورد حضور پر رنگ کارگردان اول در دو سال گذشته در جشنواره فیلم فجر آسیب بزرگی برای سینمای اپنج سال دغدغه حاتمیکیا برای نوشتن فیلمنامه «بادیگارد»
پنج سال دغدغه حاتمیکیا برای نوشتن فیلمنامه بادیگارد فرهنگ > سینما - ایسنا نوشت تاریخچه شکلگیری ایده فیلمنامه سینمایی “بادیگارد” هجدهمین اثر ابراهیم حاتمیکیا که اینروزها گمانهزنیهای متعددی درباره آن صورت میگیرد به اودولت پروژه های نیمه تمام خوابگاهی از سال 84 را تکمیل می کند
معاون پشتیبانی و منابع انسانی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم دولت پروژه های نیمه تمام خوابگاهی از سال 84 را تکمیل می کند تهران-ایرنا- معاون پشتبانی و منابع انسانی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت دولت در 2 سال گذشته در زمینه تاسیس خوابگاه های دانشجویی اقدا-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها